ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: andersc skrivet 10 mars 2006 kl. 18:45:21

Titel: Incident
Skrivet av: andersc skrivet 10 mars 2006 kl. 18:45:21
Hej alla! Längesedan som jag var "inne" men nyss hände något som jag vill delge Linhaiåkarna: På hemväg från jobbet så "pös det till" och vänsterbenet befläckades med motorolja. Körde MYCKET försiktigt tillbaka (ca 500 m) och började felsöka. Det visade sig att slangen för ventilkåpsventilationen hade flugit loss från luftfilterburken. Hålet för genomföringen var inte riktigt borrat, endast ca 1 mm stort och dessutom satt det is i detsamma. Jag borrade upp hålet till 7 mm så nu är problemet förhoppningsvis löst! Det kanske är idé att ni kollar era burkar? (Tur att jag hade regnbyxor! :) )
Titel: Incident
Skrivet av: xlnt_deji skrivet 10 mars 2006 kl. 21:02:58
hade exakt samma problem på min Pgo x-rider för 3-4 dagar sen...
man blir lite paff när det låter som att man har dumpventil på atv´n :D
Titel: Incident
Skrivet av: STENE skrivet 10 mars 2006 kl. 21:19:19
Tackar för informationen. Det kan förklara varför min "sköt" ur gummit som tätar på höger sida där kablarna går in i motorn.

Tack !
Titel: Incident
Skrivet av: peter1500 skrivet 11 mars 2006 kl. 08:59:34
Själv upptäckte jag det efter 2 timmars vansinnesfärd uti buschen, olja över allt, fixade det i 15 minusgrader, sommarens prodjekt blir att byta alla slangklämmor till riktiga skruvklämmor.
Nu ska det bara köras.
Titel: Incident
Skrivet av: Outlander skrivet 11 mars 2006 kl. 11:07:22
Det ni drabbats av är att vevhusventilationen frusit, antingen pga kallstarter och att maskinen inte blivit ritigt varm eller av som "anderssc" skriver med för litet hål till ventilationen så det frös av det.

Resultatet blir att övertrycket i motorn måste ut någonstans och svagaste länken är bussningar/tätningar/slangar osv.

Kladdigt men sant!
Titel: Var uppmärksamma
Skrivet av: funride skrivet 11 mars 2006 kl. 16:22:41
Var uppmärksamma om olja trycker upp i luftburken! Jag har bara sett det en gång men det är ju en gång för mycket!
I det fallet rev vi ner och ställde ventilerna som inte tätade ordentligt (insugsventilen) Sen var det bara att gasa igen!!!

Samtidigt så går Generalagenten ut med att det är VIKTIGT att all tung belastning av maskinen skall ske på lågväxeln. Typ plogning.

Kör hårt!
Titel: Incident
Skrivet av: Kenus skrivet 7 maj 2006 kl. 09:24:13
Detta beror som redan ovan nämnts pga att slangen fryser och trycket ökar ända tills kinesiska slangklämmaren(av kvalitet skit) ger efter=brister och oljorna"smörjar"byxorna. Detta"fenomen=problem" kan undvikas med att byta slangklämmarna(gäller förresten så gott som alla klämmarna i Linhain) till ordentliga hållbara slangklämmor. Viktigast är dock att isolera slangen med"slangisolerare"(vet inte vad det heter på svenska eftersom jag är Finne  :twisted: ) men alltså ett tjockt rör av skumgummi liknande material som isolerar röret så att det inte fryser  :lol: