ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Axel_87 skrivet 28 september 2009 kl. 11:40:49
-
Ja, som titlen
95?
98?
V-power?
125?
Nåt annat?
Själv kör jag 98
Hade varit kul att veta och va ni rekommenderar.
-
Skapa en omröstning? =)
Ja kör på 95 iaf...
-
i tanken har jag bf95, bf98, mk1 diesel, rme diesel, eldningsoljor av olika slag, men ingen v-power det passar inte in.
Jag kör Tankbil. :headbang:
-
V-power med maxxima castor 927 å maxxima hi test oktan booster ()p
-
jag blandar eget :D
bf95 och 2-3% tvåtaktsolja ()p
-
98 oktan :)
-
E85
-
95 vad annars :hmmm:
-
E85
why :hmmm:.
högre bränsle förbrukning eller ;)
-
E85
why :hmmm:.
högre bränsle förbrukning eller ;)
man kan få ut mer effekt i en etanol motor :headbang:
men ändå :hmmm:
-
v-power soppa ger stor skilnad!!! kör de på våran brutte 750 :headbang: ()p
-
95 ofc
-
E85
why :hmmm:.
högre bränsle förbrukning eller ;)
E85 är bra på alla vis, Motorn blir renare, du får 5% effektökning ungefär (ingenting på hjulingar typ). Den blir inte lika lätt överhettad, Den är miljövänligare. Kan jämföras med 104-105 oktan för dom som kör med hög kompression för att undvika spikningar som kanske framkommer vid V-power
Enda minus med E85 är egentligen att den är svårstartad när det är kallt och att den drar ungefär 30% mer bränsle så du kan inte köra lika länge innan du måste tanka ()p
-
Man MÅSTE bestycka om bränslet om man ska köra på E85 också,
värt att tänka på. Dessutom så är det inte E85 under vinteråret heller vad jag förstått,
man blandar i mer bensin då för att underlätta starten.
Bestyckar man inte om bränslet så riskerar man att belönas med ett hål i kolven edyl.
Överladdade motorer trivs ännu mer med E85, där får man en markant effektökning.
Fö så har jag testar V-power, med belåtet resultat. Men inte så stor
skillnad att jag kör med det, det blir 95 oftast för mej.
-
95 oktan kör jag med :)
-
Man MÅSTE bestycka om bränslet om man ska köra på E85 också,
värt att tänka på. Dessutom så är det inte E85 under vinteråret heller vad jag förstått,
man blandar i mer bensin då för att underlätta starten.
Bestyckar man inte om bränslet så riskerar man att belönas med ett hål i kolven edyl.
Överladdade motorer trivs ännu mer med E85, där får man en markant effektökning.
Fö så har jag testar V-power, med belåtet resultat. Men inte så stor
skillnad att jag kör med det, det blir 95 oftast för mej.
jo precis man måste ha mer bränsle och helst tidigare tändning för optimalism... Kör själv på V-power för jag vill undvika eventuella spikningar och kanske få 0.2hk extra ()p
-
Motorn går jämnare på V-power, det är den
goda egenskapen jag upptäckt med det. :)
-
sj tycker ja att den går bättre på v-power :P
-
95 eller 98 beror på humör O0
-
98 eller v-power
-
Jag kör på 98 eftersom det är vad maskinen vill ha >.< Sen om det faktiskt gör så stor skillnad om man slår i 95 vettifan.
Vet jag har tankat 95 2-3 gånger när det inte funnits 98 på macken.
I "Sommarbilen" däremot kör jag alltid 98 eller högre ;>
-
E85
why :hmmm:.
högre bränsle förbrukning eller ;)
E85 är bra på alla vis, Motorn blir renare, du får 5% effektökning ungefär (ingenting på hjulingar typ). Den blir inte lika lätt överhettad, Den är miljövänligare. Kan jämföras med 104-105 oktan för dom som kör med hög kompression för att undvika spikningar som kanske framkommer vid V-power
Enda minus med E85 är egentligen att den är svårstartad när det är kallt och att den drar ungefär 30% mer bränsle så du kan inte köra lika länge innan du måste tanka ()p
+ att det sliter mer på motorn :(
och att det blir en så kallad miljöfyrhjuling ()p vi har en v70 09 och kör på bensin/E85 och vi kör istort sett bara på bensin, för att det är oftast biligare per mil.
vi körde båten efter bilen i 80-90 den drog 1.3 liter milen :o
och normal körning drar den 09 tror jag och bensin 07 ungefär
-
varför skulle det slita mer på motorn? att etanolen skulle vara frätande och förstöra packningar osv är bara en myt. det är Metanol som har den här aggresiva egenskapen som någon blandar ihop ibland och straffar etanolen för det.
I vanlig personbil skulle jag inte bry mig om att köra Etanol om jag inte körde något trimmad motor, För tillfället kör jag Diesel så :headbang:
-
Metanol bildar myrsyra vid förbränning, det är det som man dör av om man dricker det också.
Och den är agressiv mot motor och slangar mm. Etanolen skadar inte motorn.
-
det fräter inte.
men bensin smörjer lite bättre