ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: hlidskjals skrivet 28 september 2009 kl. 08:48:09
-
Tjena!
Köpte ett marving Slipon på Denadas utförsäljning i helgen för
halva priset ()p Har inte plockat upp det ännu men tänkte bara
fråga om det är några saker man behöver mer när man byter, är det
svårt? Vilka verktyg behöver man ?? Tacksam för tips. Har en Dinli 450.
Mvh
Björne
-
Hej!
Nice price på det då :headbang:
Har du kollat på det än ? Om det finns fästen på sliponet och så som passar där man fäster orgblåset så är det ju inga problem ;) Bara att ta en ringnyckel 11mm tror jag och lossa där som sliponet ska träs in i orginalavgasrör (under fuggen typ). Lättast att lossa värmeskyddet så du kommer åt lättare kanske. Sen lossa de två bultarna för fästena under bakskärmen för orgdämparen (14mm hylsa med förlängning o dragskaft använde jag nog) och sedan vicka och vrida tills den lossar. Sen på med sliponet och skruva fast i omvänd ordnung. Lätt som pannkaka ()p
Mvh Joe
-
Tack för tipsen Joe. Vart problem dock då skruvarna till Originalrörets upphängning blir för långa så det får bli inköp av kortare skruvar idag. En annan
fråga såg att insatsen (silencern ) till röret satt med ngn slags spännbricka hur får
man bort den enklast verkade sitta som fan man vill ju inte ha sönder ngt.
Mvh
Björne
-
Inga prob :)
Jag vet inte hur man får bort silencern. Ingen bruksanvisning med i lådan? En silencer ska ju vara lätt att ta bort tycker man så finns nog nåt trick att lirka lös den med ;) Du kan ju ringa nån ÅF som säljer Marwing och fråga. Nån härinne som kör Marwing borde kunna svara oxå. Du kan ju söka eller fråga i den allmänna tråden Tillbehör, stötdämpare, däck osv.
Skriv gärna hur det gick och hur du fick lös silencern samt hur mkt mer ös det blev i maskinen.. alltid intressant o höra ()p
Mvh Joe
-
Sen när du fått dit burken så måste du berätta om det blev skillnad mellan "borrad" orgljudämpare och Marwing sliponet :djump: :djump:
-
Absolut!!! Jag återkommer!! ()p
-
Perfekt :headbang: :headbang:
Mvh Joe
-
Tjena Igen Joey!
igår lånade jag ett specialverktyg av polaren (låsringstång). och tog ur silencern
till min fasa gick maskinen skit, kollade därför hur blandningskruven stod ser då
till min förvåning att plomben sitter kvar trots att ÅF skulle fixat det när jag bytte
till KN filter. Så det var bara att borra idag och ställa den 2,5 varv. Vilken skillnad
det blev så mitt råd är köp ett slipon vid tillfälle även om borrad originaldämp var helt
ok.
Mvh
Björne ;)
-
Men ursäkta mig lite nu.
Har du kört runt med borrad dämpare å inte justerat luft bränsle så kan ju det vara en orsak att du nu upplever power med slipon å justerad gasare :hmmm:
Nåväl de vore ju konstigt om inte effekt grejjer för flera tusen skulle göra susen :lol: haha de rimmade ju till å med :lol:
-
Tjena Highsider!
Det kan stämma litade för mycket på min ÅF säkrt ingen större skillnad på
borrad dämp och mitt slipon annars!
Mvh
björne
-
Nåja men de e ju kul att smycka maskinen med en blank å fin dämpare då de flesta originaldämparna rostar rätt bra :cry: men om inte ekonomin tillåter så är det ju ett perfekt alternativ att borra ur originalet,
Om man då bestyckar och gör allting runtomkring rätt då ocksså vill säga förståss ()p ()p
-
Tjena Björne!
Kul att höra hur det går ()p
Ska inte bränsleskruven påverka lågfartsmunstycket mest? Gick den bra på full gas innan du borrade fram bränsleskruven?
Kul att du fick så bra snurr på maskin till slut :headbang:
Mvh Joe
Tjena Igen Joey!
igår lånade jag ett specialverktyg av polaren (låsringstång). och tog ur silencern
till min fasa gick maskinen skit, kollade därför hur blandningskruven stod ser då
till min förvåning att plomben sitter kvar trots att ÅF skulle fixat det när jag bytte
till KN filter. Så det var bara att borra idag och ställa den 2,5 varv. Vilken skillnad
det blev så mitt råd är köp ett slipon vid tillfälle även om borrad originaldämp var helt
ok.
Mvh
Björne ;)
-
Tjena Joey :)
Den gick väldigt dåligt så fort jag gasade på så hackade den
knappt körbar faktiskt!!
Mvh
Björne
-
Hej Björne :)
Vad stod bränsleskruven på innan du ändrade den till 2,5varv ut?
Mvh Joe
-
Den stod 1/2 varv ut enbart !!!
Mvh
Björne O0
-
Ok :)
Thanx för info ()p
Mvh Joe