ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Terränghjulingar => Ämnet startat av: Dar'Xol skrivet 26 september 2009 kl. 19:26:28
-
Har funderat en hel del på en sak;
Vilken modell eller märke, har bästa framkomligheten?
Går det ens märka någon STOR skillnad mellan alla olika 4hjulsdrivna ATVs ? Detta under förutsättning att man kör på SAMMA/LIKADANA däck, så klart ;) Samt så klart inte monterat höjningssats eller annat hjälpmedel ::) T.ex bandsats...... ;)
Nu finns det ju förvisso olika typer av terräng, men vilken är bäst i lera på myrar o i sankmark? Vilken är bäst i stenig o brant terräng? Osv osv :hmmm:
Hoppas det går att hålla den här tråden någotsånär "seriös" nu bara
8)
-
jag har haft en renegade och den tog sig fram riktigt bra i lera och övrig teräng, nu kör jag nya polaris 550xp och den är helt sjuk på att ta sig fram nästan överallt. original däcken är ingen höjdare när det gäller sankmarker.. hög markfrigång och fin fin 4-hjulsdrift.. kanske inte bäst men riktigt bra tycker jag.. ()p
-
får nog säga att det hänger helt och hållet på föraren, man har ju sett filmerna från Atvnerd, där han med Grizzlyn och blankslitna däck fullkomligt dominerar när det gäller framkomlighet, han kör tydligen quad också, riktigt grym på att köra... :)
visst i lera hänger det mycket på däcken, men i annan terräng där krävs det mer skills! ()p
-
Polaris !!!!
-
får nog säga att det hänger helt och hållet på föraren, man har ju sett filmerna från Atvnerd, där han med Grizzlyn och blankslitna däck fullkomligt dominerar när det gäller framkomlighet, han kör tydligen quad också, riktigt grym på att köra... :)
visst i lera hänger det mycket på däcken, men i annan terräng där krävs det mer skills! ()p
kunde inte sagt det bättre själv. ()p har sett den filmen jag med och efter det så fick man allt en funderare på hur stor del däcken gör :)
Olika personer kan ju turas om på samma fyrhjuling o ta sej fram väldigt olika...
-
Är man som jag stel som en pinne så kommer man inte långt i
leran heller. Det krävs en hel del viktförflyttning och hängande på maskinen.
-
Är man som jag stel som en pinne så kommer man inte långt i
leran heller. Det krävs en hel del viktförflyttning och hängande på maskinen.
Jag håller helt med!
det syns när nån är duktig på att köra, han/hon sitter inte bara där utan fördelar vikten åt alla håll och gasar vid rätt tillfälle, sen gäller det ju att läsa terrängen bra annars är det kört.
-
...krävs en hel del viktförflyttning och hängande på maskinen...
Tur man har mycket vikt att förflytta runt!
:headbang:
-
får nog säga att det hänger helt och hållet på föraren, man har ju sett filmerna från Atvnerd, där han med Grizzlyn och blankslitna däck fullkomligt dominerar när det gäller framkomlighet, han kör tydligen quad också, riktigt grym på att köra... :)
visst i lera hänger det mycket på däcken, men i annan terräng där krävs det mer skills! ()p
Vilken film är det och vars hittar man den? :)
-
jag vet inte vilken, men jag har sett alla, på www.atvnerd.se ()p
-
Dragkraft = vikt x friktonskoefficient => tung atv = hög dragvikt. Det är fysikens grundlagar. Men, det är alltid ett men, sedan beror det på de måste börja spinna innnan man får drivning fram. Detta är inte önskvärt. Polaris har också ett bromssystem som gör att det bromsar både fram och bak när man rör bromsen. Det vill man väldigt sällan, helt klart bättre att kunna själv reglera bromskraft mellan fram och bak när man kör i terräng, ex vis i nedförsbacke....
Sedan har vi då tyngden, den är ju bra när man skall dra tungt, men däcken är lika viktiga och tyngden är en stor nackdel när man skall köra i sankmark. En annan nackdel med Polaris och de andra stora maskinern är storleken, dels avståndet mellan hjulen som gör att man fastnar på underredet oftare, dels när det är trångt mellan " stock o sten". Jag använder min 4-hjuling till nöje, dra älg, transportmedel i ett trångt samhälle i bohuslän. Ovanståend gjorde att jag köpte en Yamaha Grizzly 700. Har kört tillsammans med kompisar som både har Polari 500 och 800. 800:a åker ifrån mig när han vill på plan väg, men i skogen har jag fått dra loss honom flera ggr, väntat på honom många ggr fler. Sedan har Polaris uppenbara problem med remmen i CVTn, de har en förmåga att brinna upp.
-
Jag tror att jag kört tillsammans med de flesta märken och varianter av dessa i skog och lera. Jag har dragit upp lika många gånger som jag har fått hjälp av andra tror jag.
Den enda modell som jag alltid kört ifrån i terrängen är Yamaha Grizzly 700 ;)
Själv har jag inte upplevt att man har problem med "remmen" på polaris men gissar på att det är mer ett användarproblem då man under hög belastning inte använder lågväxeln.
Polaris 4wd tycker jag är så nära en perfekt kompromiss man kan komma. den bråkdelen av en sekund det tar för den att låsa upplevs som omedelbar.
Men Polaris är ju en skitmaskin egentligen.....
-
hägglunds, ligger väl i topp.
Har bara kört fast engång med den, då krävdes det en mtlb för att dra upp mig...
-
hägglunds, ligger väl i topp.
Har bara kört fast engång med den, då krävdes det en mtlb för att dra upp mig...
Men sen fick du väl tvätta i flera timmar, så då var väl du nöjd? ;)
-
hägglunds, ligger väl i topp.
Har bara kört fast engång med den, då krävdes det en mtlb för att dra upp mig...
Men sen fick du väl tvätta i flera timmar, så då var väl du nöjd? ;)
japp, vinylglans och allt