ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Nacky skrivet 20 september 2009 kl. 17:42:56
-
Är ev. lite sugen på en Dinli 700...
Jag undrar bara om det är nåt att ha? Håller dom ihop eller går det sönder hela tiden? Funkar dom att köra landsväg med (bränsleförbrukning, max hastighet)?
Har hittat en åf i västerås som säljer med dubbla uppsättningar hjul...
Tacksam för all hjälp jag kan få :) /Peter
-
Jag kör en 700a och har inte haft 1 problem med den. Kör i skog oftast och den klarar jobbet galant.
Plasten är dock lite vek har fått några skador på den men annars inga problem.
Toppar strax över 100km/h och vad den drar har jag inte koll på. Gissar på runt litern och man jobbar
tungt med den.
/jon
-
Härligt:)
Hur länge har du haft den / hur långt har du kört?
MVH Peter
-
Är ev. lite sugen på en Dinli 700...
Jag undrar bara om det är nåt att ha? Håller dom ihop eller går det sönder hela tiden? Funkar dom att köra landsväg med (bränsleförbrukning, max hastighet)?
Har hittat en åf i västerås som säljer med dubbla uppsättningar hjul...
Tacksam för all hjälp jag kan få :) /Peter
Har en jag med som jag är helnöjd med, 3 polare har den de är också nöjda. Ut och provkör och skapa en uppfattning av lite maskiner. Bor du i närheten av Falun provköra min, antar att du bor i närheten av Västerås iof, men har du vägarna förbi så O0
-
Är ev. lite sugen på en Dinli 700...
Jag undrar bara om det är nåt att ha? Håller dom ihop eller går det sönder hela tiden? Funkar dom att köra landsväg med (bränsleförbrukning, max hastighet)?
Har hittat en åf i västerås som säljer med dubbla uppsättningar hjul...
Tacksam för all hjälp jag kan få :) /Peter
Har en jag med som jag är helnöjd med, 3 polare har den de är också nöjda. Ut och provkör och skapa en uppfattning av lite maskiner. Bor du i närheten av Falun provköra min, antar att du bor i närheten av Västerås iof, men har du vägarna förbi så O0
Tja det är juh en ny modell som har lite mindre barnfel men som ständigt rättas till då de har 3 års garanti så summa summarium tycker jag iaf att den håller väl o går bra på väg o i skog, så ut o prova en maskin o bilda dig en egen uppfattning om den.
Jag har åkt med 2 personer från valbo till gustafs med blandad körning i skog o på lite väg o lite leg efter det o hem kom vi utan att behöva tanka på original 25 tummare men sätter man på lite större hjul så vill den allt ha lite till i soppa.
-
Tack för provkörningserbjudande och bra tips :)
Jag ska till Västerås och testa på onsdag :D. Ska bli jätteintressant att få klämma på prylarna live!!!
MVH Peter
-
Tack för provkörningserbjudande och bra tips :)
Jag ska till Västerås och testa på onsdag :D. Ska bli jätteintressant att få klämma på prylarna live!!!
MVH Peter
de e bra go for it :-)
-
()p hitils är det bara positivt ½priset mot många konkurenter är ju bara rätt positivt :headbang: 3års garanti är ju inte heltfel det heller
åker rättmycke väg till å från jobbet ca2mil och helgerna blir det en och annan skogs tur funkar kanon
kan klart rekomendera dinlin med dubbla uppsätningar med hjul (4hjul=ca10000kr) ()p
-
En bra måttstock är att kolla hur generalagenten beter sig och har för rykte.
Sök på Forum m.m
-
Som jag ser det så har det kanske blivit en del uppstädning bland dåliga åf, och på sista tiden är det väl inte så stora problem med garantierna (brukar ju skrivas direkt om det är nå problem med dinli och garanti på detta forum)
Utan det är nog maskinens kvalitet som avgör om man köper eller inte och den har väl fått gott betyg vad jag kan se.
-
Tack för alla bra svar:)
Jag har testat lite olika nu och tror att jag ska köpa en ny Suzuki King Quad 750 (Dreselimport). Den kostar typ 18000 mer, men det känns som det är värt det. Jag vet att det kan vara lite si och så med Dreselgarantier, men vad jag förstått går Suckan inte sönder ()p.
Jag gillade ändå Dinli 700, den känns stabil och stor, men har fått för mig att den har lite för mycket barnsjukdomar. Jag har även testat Cectek Gladiator som även den var en mycket trevlig bekantskap. Även denna har vissa problem med barnsjukdomar. Jag märkte av ett par av dessa fel när jag provkörde. Växelväljaren gick trögt som tusan (ska visst bli bättre efter lite inkörning) och de elektriska diffspärrarna var jättesvåra att få i...
Jag vill tillägga att jag fortfarande inte helt bestämt mig, så ni får gärna fortsätta att säga vad ni tycker om Dinlimaskinen:)
Tusen tack så långt :) ()p /Peter
-
Du får mycket tillbehör för 18000 kronor tex fälgar,däck mm.
-
Jag vet... Jag har tänkt så med. Jag vill bara inte lägga 70 papp på nåt som går sönder. Jag vet att det finns jättemånga som inte haft några problem alls, men vet inte om jag vågar ta chansen?!
MVH Peter
-
Ingen kommer ihåg en fegis så klipp till å släng dig in i dinlivärlden och bli en hel människa :lol: :lol: :lol:
Mycke maskin för pengarna å köper du en ny så har du ju tre års garanti vilket jag tycker är kanonbra såtillvida att man har en åf som ställer upp som dom skall. ()p ()p
-
Hahaha ;D
Ja du kanske har rätt... Jag vet inte. Dom säljer ju Dinli på Bil och Fritid i Eskilstuna där jag i så fall skulle göra mitt inköp. Är det någon som har erfarenheter av dom som återförsäljare? Hur hanterar dom garantiärenden mm?
MVH Peter
-
Köp nu en riktig maskin från början, ditt förstaval är säkerligen det absolut rätta! De argument som talar för Dinlin försvinner ju ganska snabbt då en riktig maskin kostar bara 18k mer.... Det finns alltså inte någon Taiwanesesmaskin som slår de Japanska på någon punkt, och det är fakta. Ska man sen tänka vidare på Importören och deras rykte så blir valet ännu självklarare, så KÖP nu Suzukin för guds skull, med en sån hoj behöver du ju inte en massa options.....
-
Jag körde själv Dinli i 4år och väntade på att det skulle komma tillbehör och pimp till den men fortfarande så saknas riktiga grejor..... :banghead:
Kör numera Suzuki och alla reservdelar tar max 3dagar att få ....... ()p
Tillbehör som är modellanpassat finns i mängder..... ()p
Men visst man får en Dinli 700, feta fälgar,däck och lite till för samma peng man får en originalutrustad King Quad 750.....
Vad har Dinli 700 att komma med förutom att den är billig??
Är det värt att köpa en billigare hoj och riskera att få vänta på reservdelar en längre tid? (tänker på killen som väntat 4,5veckor på en drivaxel)
Visst 3års garanti är bra men då skall det ta max 5dagar att få reservdelar eller att åf fixar den inom 10 dagar....
Jag var jäkligt nöjd med min gamla dinli som jag körde över 3400mil med, men jag är fan så mycket mer nöjd med sukan fast jag bara hunnit med knappt 200mil på den....... :headbang:
Finns många aspekter men lyssna till ditt hjärta och inte din plånbok så skall du se att du blir nöjd i fyrhjulingsträsket ()p
//Nonne fd.Dinli freak
-
Köp nu en riktig maskin från början... ...så KÖP nu Suzukin för guds skull...
:o
Är LAHA sjuk ...som inte rekommenderar YAMAHA? :whip:
Jag instämmer dock tveklöst i resonemanget, och tänk sen även på att den marginella prisskillnaden vid nyköpet snabbt som ögat äts upp av andrahandsvärdet.
Plus att det ju inte går att jämföra prestandan i en Dinli 700 med en märkesmaskin på 700 kubik... snarare med en på 500 och då är prisskillnaden raderad.
Dinlin är löjligt högt prissatt helt enkelt.
-
Nja så klart är Yamaha snäppet vassare men åxxå något dyrare 8)
-
Ja dom är dyrare... Typ 20-30k närmare bestämt... Då tror jag att Suckan är mer prisvärd (blir nog en KingQ) :)
MVH Peter
-
Håller väl med till vissa delar nonnes inlägg
Men är det ALLTID så att man får vänta på reservdelar till dinli????(Även etablerade märken som funnits i sverige mycket mer än 4-5 år har man ju sett att man får vänta på delar till)
Har då inte behövt vänta mer än max 2 veckor på en reservdel. (oftast någon dag bara)
Sedan är det väl så att jag gissar att importören försöker bättra sig och inte bli sämre och sämre...eller är jag fel ute? :dntknow:
Sen tycker jag att även märkesmaskinerna ska tacka de lite billigare märkena då dem lever på att man uppgraderar till en märkes maskin när man fått hjulingar i blodet.
Och alla andra som aldrig har provat, har råd att skaffa en och få känna på hur kul det kan vara.
Sedan skapar det ju en konkurrens på marknaden att dem billigare blir bättre och bättre och märkes maskinerna kommer ner i pris så att fler har råd att börja köra märkesmaskiner.
Svårt att tillverka en supermaskin som klarar allt som folk har råd att köpa. Dinli tillgodoser det mesta men inte allt.
Man kan säga att nu för tiden är en Dinli ett normvärde antingen är en maskin bättre eller sämre än en dinli, ganska roligt att läsa då det ofta kommer upp dinli i märkesannonser.
Detta med tillbehör är svårare men det komemr nog med tiden då dinli har funnits ett tag och det finns stor efterfrågan. Man kanske är nöjd med hur den är och inte vill ha så mycket mer:D
-
Plus att det ju inte går att jämföra prestandan i en Dinli 700 med en märkesmaskin på 700 kubik... snarare med en på 500 och då är prisskillnaden raderad.
När det gäller prestandan i en dinli 700 så tror jag att det finns mycket mer att ge om man optimerar den.
Skulle gärna sätta tänderna i en sån och optimera den för att hitta dem dolda taiwanhästarna.
-
Plus att det ju inte går att jämföra prestandan i en Dinli 700 med en märkesmaskin på 700 kubik... snarare med en på 500 och då är prisskillnaden raderad.
När det gäller prestandan i en dinli 700 så tror jag att det finns mycket mer att ge om man optimerar den.
Skulle gärna sätta tänderna i en sån och optimera den för att hitta dem dolda taiwanhästarna.
Tänk dig då hur det skulle vara att sätta tänderna i en japanare (som redan orginal går bättre) och hitta dom dolda japanhästarna :rtfm:
//Nonne
-
Plus att det ju inte går att jämföra prestandan i en Dinli 700 med en märkesmaskin på 700 kubik... snarare med en på 500 och då är prisskillnaden raderad.
När det gäller prestandan i en dinli 700 så tror jag att det finns mycket mer att ge om man optimerar den.
Skulle gärna sätta tänderna i en sån och optimera den för att hitta dem dolda taiwanhästarna.
Tänk dig då hur det skulle vara att sätta tänderna i en japanare (som redan orginal går bättre) och hitta dom dolda japanhästarna :rtfm:
//Nonne
Hehe jag tror nog att dem är mer optimerad från fabrik... herregud det är ju en japan brukar inte dem vara pigga, tyckte jag läste det nyss. att dem är mer genomtänkta och mer optimerade redan från fabrik är väl deras signum liksom, eller ??? :hmmm: :hmmm:
-
Gääääääsp,snyft,Raaaaaaaap :lol:
Mycke maskin för pengarna.
Hur mycke spö har inte ironmans dinli fått?
Allting handlar om vad man ska använda grejjerna till och hur man håller efter dem.
En Dinli 700 duger garanterat till svensson som ska lalla lite ved eller åka till jobbet m.m.
och om man ska använda maskinen hårt i skogen T.ex,så går ju vadsomhelst att köra skiten ur,min farsa har en polaris 6x6 som inte har rullat speciellt många mil men timmar,å den har då minsann kostat honom nån tusing i reservdelar så jag tror att det viktigaste man gör innan köp är att tänka igenom vad man ska använda maskinen till å ta beslut därefter.
-
Jo men pendla till jobbet med en maskin som resevdelar låter vänta på sig nästan en hel månad........ Då får nog arbetsgivaren vara väldigt förstående :banghead:
-
Jo men pendla till jobbet med en maskin som resevdelar låter vänta på sig nästan en hel månad........ Då får nog arbetsgivaren vara väldigt förstående :banghead:
Nu tror jag vi har hakat upp oss lite.
Är det verkligen så att det är så lång väntetid på ALLA reservdelar till en dinli?? (att det händer är ju tråkigt, men det händer lite då och då andra märken också, så det är ju inte dinliunikt precis)
Hur var det med bakaxellager till raptor 700 för ett år sedan, och det är väl skandal på ett så proffsigt märke. ??(men detta blev offtopic)
-
Lite OT men alla reservdelar till Yamaha finns max 3 dagar bort på Europalagret som ligger i Holland eller Belgien tror jag bestämt. Bakaxellagerna du vill minnas var piratlager som såldes av icke märkeshandlarna lite varstanns i landet, jag fick mina inom 48 timmar på Yamahacenter i Helsingborg! Man måste skilja på märkes o andra handlare :whip: ;)
-
Inte bara off topic utan som vanligt en sabbad tråd till på forumet som spårar ur bara för att det är någon som ställer en fråga om en DINLI MASKIN.
Vad tror du henke om att börja bomba sönder seriösa "märkes" trådar så att dom får läsa all dynga i stället för att få de svar dom söker :lol: :lol: :lol:.
Men då blir man väl avstängd från forumet på livstid för att man kastar skit på en japanare :banghead:
Jag har ju mina åsikter om dinli,att den kanske inte håller toppkvalla å att det är en del saker som borde vara bättre från fabrik,men jag är nöjd och tycker att den helt klart är värd pengarna :headbang: :headbang:
-
Lite OT men:
Man måste per automatik mobba dem som kör "kinamaskin" när man kör "riktig maskin av rätt märke"? Verkar jobbigt ;D ;D
Mvh Joe
-
Det gör det bara roligare att åka ifrån japsarna med kinapuffen :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
-
()p :lol: :lol: :lol:
-
Hehehe :lol: Vilken livlig diskussion det blev!
Finns det någon som har erfarenhet av Bil och fritid i eskilstuna (som åf av Dinli)?
MVH Peter
-
Lite OT men alla reservdelar till Yamaha finns max 3 dagar bort på Europalagret som ligger i Holland eller Belgien tror jag bestämt. Bakaxellagerna du vill minnas var piratlager som såldes av icke märkeshandlarna lite varstanns i landet, jag fick mina inom 48 timmar på Yamahacenter i Helsingborg! Man måste skilja på märkes o andra handlare :whip: ;)
Helt klart kan det ha varit så, men det var ju inte det som var meningen att påtala att det var problem med en yamma (dem är bra och jag hade köpt en om jag haft ekonomi, läs längre upp mitt inlägg om billigare maskiner så förstår du min mening och dinlin har gett mig det jag behöver, trots den ekonomi jag har) utan jag skrev att det kan vara problem att få tag i delar till märkes maskiner också. ( man kan ju undra varför man väljer pirat då det finns original :hmmm: (har det kanske med ekonomi att göra))
Detta med att skriva ned ett märke bara för att det är billigare och inte är lika bra som ett dyrare märke är helt klart onödigt, lika så som att säga bara för att jag tjänar 10 000 kr mindre i månaden än dig så är jag en sämre människa.
Ett mindremärke har helt klart mindre att säga till om och måste bevisa saker och ting dubbelt mer än ett betydligt större märke
Låter väldigt mycket som att alla som har märkes maskiner är rädd för att det kommer ett billigare märke och konkurrerar, och gör deras maskiner mindre värda.
Tänk om det bara fanns yamma raptor 700 att köpa om man ville ha en hjuling vad tror ni den skulle kosta??
Var glada alla märkes ägare att det finns billigare alternativ för alla hoppar inte på hjuling-branchen om man måste betala 80-90000, eller vill ni kanske vara själva på vägarna/skogen? då finns det andra sätt att ta till :D
Snart kommer säkert dinli med en dyrare variant av maskin och börjar konkurrera på allvar. då ni (spekulerar bara )
-
Hehehe :lol: Vilken livlig diskussion det blev!
Finns det någon som har erfarenhet av Bil och fritid i eskilstuna (som åf av Dinli)?
MVH Peter
Jag har inte någon erfarenhet av dem tyvärr men om du har nära Eskilstuna så är det ju inte så långt till Sthlm-området. Trech Ab känns väldigt sunda och får alltid bra kritik fr folk på forumet ()p ()p
Mvh Joe
-
Rena sandlådan här :banghead:
TS frågar om råd inför sitt köp och då skall väl sanningen fram??
Jag håller med om att Dinli är ett bra köp men som begagnad men nu är det inte begagnat som gäller......
TS har diskuterat 2märken i denna tråd och sklillnaden är 18k mellan dom båda, alltså har han råd med en riktig maskin.
//Nonne
-
Rena sandlådan här :banghead:
TS frågar om råd inför sitt köp och då skall väl sanningen fram??
Jag håller med om att Dinli är ett bra köp men som begagnad men nu är det inte begagnat som gäller......
TS har diskuterat 2märken i denna tråd och sklillnaden är 18k mellan dom båda, alltså har han råd med en riktig maskin.
//Nonne
Håller med att sanningen ska fram men den har kommit fram för länge sedan tycker du inte det, och har det varit problem på sista tiden med reklamationer?
Det jag kan se är ju att importör lyssnar och lär sig och bättrar sig eftersom.
Kan även tycka att det varit en hel del problem mellan åf importör som kommit fram i olika trådar, så det ska väl inte skita ner dinli som märke då tycker man. (fast samspelet mellan åf importör är helt klart sånt man ska ta fram och då ser man ju vilka som sköter dessa relationer, ska man lyckas på en hård marknad krävs det en hel del fingertopskänsla från båda parter)eller är jag bara ute å kör dinli(läs hårt som f'n.) som vanligt ???
vill infa detta också, vad tror ni detta kan leda till?
"On May of 2003, DINLI METAL has merged U.S company “CANONDALE” , and expand its business toward area in “Racing Car and ATV beach motor bike market” and “Heavy motorcycle”
Jag avslutar med slogan som dinli metal industri anv
"Try it before you judge it" det säger väl allt
-
Jag avslutar med slogan som dinli metal industri anv
"Try it before you judge it" det säger väl allt
??? Det är ju det jag gjort under 4år och i över 3400mil :lol: :rtfm: :whip: :headbang:
Lägger ner detta nu för nu skall jag gå ut i garaget och skruva på massa nya eftermarknads prylar på min redan rikligt utrustade japanare
//Nonne
-
Plus att det ju inte går att jämföra prestandan i en Dinli 700 med en märkesmaskin på 700 kubik... snarare med en på 500 och då är prisskillnaden raderad.
När det gäller prestandan i en dinli 700 så tror jag att det finns mycket mer att ge om man optimerar den.
Skulle gärna sätta tänderna i en sån och optimera den för att hitta dem dolda taiwanhästarna.
Tänk dig då hur det skulle vara att sätta tänderna i en japanare (som redan orginal går bättre) och hitta dom dolda japanhästarna :rtfm:
//Nonne
Hehe jag tror nog att dem är mer optimerad från fabrik... herregud det är ju en japan brukar inte dem vara pigga, tyckte jag läste det nyss. att dem är mer genomtänkta och mer optimerade redan från fabrik är väl deras signum liksom, eller ??? :hmmm: :hmmm:
Har ni som gör denna jämförelse provat både Dinlin och en japan?
Bror min har en Kingquad 700 -05, kan inte säga att det är någon större skillnad mellan hans och min, går lika fort och verkar dra iväg ungeför lika.. den lilla skillnaden som märks är enligt min mening pga olika däck, hans slitna original mot mina nästan nya big horn...
Jag är iaf nöjd med min, visst hade jag gärna haft en Can am 800, men då är det helt andra summor.
-
Jag vill då inte prova en japanare för dom har visst en massa elfel å krångel så det passar man sig för :lol:
DINLI :headbang: :headbang:
-
Plus att det ju inte går att jämföra prestandan i en Dinli 700 med en märkesmaskin på 700 kubik... snarare med en på 500 och då är prisskillnaden raderad.
När det gäller prestandan i en dinli 700 så tror jag att det finns mycket mer att ge om man optimerar den.
Skulle gärna sätta tänderna i en sån och optimera den för att hitta dem dolda taiwanhästarna.
Tänk dig då hur det skulle vara att sätta tänderna i en japanare (som redan orginal går bättre) och hitta dom dolda japanhästarna :rtfm:
//Nonne
Hehe jag tror nog att dem är mer optimerad från fabrik... herregud det är ju en japan brukar inte dem vara pigga, tyckte jag läste det nyss. att dem är mer genomtänkta och mer optimerade redan från fabrik är väl deras signum liksom, eller ??? :hmmm: :hmmm:
Har ni som gör denna jämförelse provat både Dinlin och en japan?
Bror min har en Kingquad 700 -05, kan inte säga att det är någon större skillnad mellan hans och min, går lika fort och verkar dra iväg ungeför lika.. den lilla skillnaden som märks är enligt min mening pga olika däck, hans slitna original mot mina nästan nya big horn...
Jag är iaf nöjd med min, visst hade jag gärna haft en Can am 800, men då är det helt andra summor.
Nu måste du vara tyst så kan man inte säga, då kommer märkesmaffian och tar dig.
Fast jag håller med dig ()p
-
Man får väl be om ursäkt för att man har en åsikt då....
Jag trodde forum tillät olika åsikter, jag respekterar att man kan tycka om sin Dinli, men för det behöver väl inte alla andra göra det
-
Litegrann till LAHA och flera andra:
Det är klart du inte ska be om ursäkt för din åsikt. Bara din åsikt är saklig, bygger på fakta samt är fri från åsikter baserade på enbart motvilja mot ett speciellt märke.
Vårt forum tillåter olika åsikter och det är bra att du respekterar att vi tycker om våra Dinlis (därmed inte sagt att det är världens bästa maskin - för det är de absolut inte - men helt ok). Du behöver inte tycka bra om dem för de gör vi som kör dem - och det är ok att du inte gillar dem.
Jag ber om ursäkt för att jag sa att ni som kör andra märken (japanska) per automatik måste mobba de som kör Taiwan, Kina och Korenska maskiner* för det är ju att sätta er i ett fack som gör er irriterade och mer benägna att fortsätta skriva ned våra maskiner.. det var menat att retas med det uttalandet och så som man blir sedd är ju så man agerar - så agera inte som jag beskrev för jag vet ju att ni är vanliga bra killar som kör quad och atv precis som vi andra - ingen skillnad alls.
We are all one!! (på så sätt att vi äter, skiter, gillar 6 och god mat samt att köra roliga maskiner ;) ;) )
(*vet inte hur det ligger till med Koreanska maskiner men de är ju oxå billigare så jag nämner dem också)
Nu är det ju naivt att tro att just detta inlägg (som jag skriver här och nu) ska sätta stopp för "The battle between brands" för det blossar säkert upp snart igen när någon skriver nåt som missuppfattas eller blir sne på någon som retas och/eller skriver något för att reta upp någon och den personen skriver nåt vasst tillbaka som "måste" bemötas - sedan hänger fler och fler på - och diskussionen eskalerar och tas till nya (låga) nivåer ;)
Men jag kan säga att jag säkert kommer att hänga på och retas tillbaka om någon skriver något retsamt om Dinli - men jag menar inget illa isåfall, utan ser det mer som ett spel med "trashtalk" där den vitsigaste vinner (nja det går ju inte att vinna ett "trashtalk" men det är kul att försöka :whip:). Visst så är jag väl lite småtrött på att som Dinliägare få höra gliringar och kommentarer för jämnan - och kommer ihåg när några personer skapade en profil som hette Flexbert och fullständigt havererade Dinlitrådarna - men ser det som en rolig grej att glira tillbaka och använda hjärnan till lustiga kommentarer tillbaks - istället för att se något minsta allvar i tråkandet från Japanåkare :) :)
Så om våra trådar består av hälften OT inlägg bryr mig inte (om jag talar för mig själv iaf) för det är bara att sålla ut de viktiga från det oviktiga. (eller om en moderator kan sålla ut det viktiga från det oviktiga och rensa trådarna efteråt - kan ju va det bästa kanske ()p
Så bring it my Japanese friends and I'll serve you some spicy curry from Taiiiwaaaaan :headbang: :headbang: :headbang:
Mvh Joe :)
-
Är ev. lite sugen på en Dinli 700...
Jag undrar bara om det är nåt att ha? Håller dom ihop eller går det sönder hela tiden? Funkar dom att köra landsväg med (bränsleförbrukning, max hastighet)?
Har hittat en åf i västerås som säljer med dubbla uppsättningar hjul...
Tacksam för all hjälp jag kan få :) /Peter
Hej igen Peter!
Ett bra tips är att kolla upp här på forumet om den ÅF du tänkt dig får bra betyg av oss härinne. Det finns många oseriösa ÅF:s och då hjälper det inte vad det är för märke du kör för du får ändå stå för reparation eller jobbig konsumentombudsmans-strid (eller vad det kallas). Trech som jag nämnde saluför nog inte Dinli 700 (kikade lite nyss) men de har ju Kingquaden. Sen kan jag ju tipsa om att köpa beg maskin om du kan meka lite själv (alternativt att köpa en som har garanti kvar i fint skick och som gått få mil/timmar - men då får du också kolla upp vilken ÅF som personen köpt av för en del ÅF:ar tycker det är helt ok att avsluta garantin med första ägaren :D)
Good luck ()p
Mvh Joe
-
Tror inte det är en dålig maskin.
Men om jag inte har fattat fel så är det en ganska ny modell.Å det brukar alltid finnas lite barn sjukdomar
som på de flesta maskiner,Men det brukar åtgärdas ganska snart då de flesta importörer oftas brukar säga till tillv vad som behöver
åtgärdas samt bli bättre kvalite´på.
Så gör dom på Hisun så jag antar att det är samma hos de flesta tillv.
Men jag tycker att du ska ta en tur och provköra och bilda dig en egen uppfattning.
Prova gärna en Japan/Taiwan/Kina mm och se vad du själv tycker.
Läser man lite på olika märken här på forumet så finns det nog ingen maskin som är klockren oavsett märke.
Mvh
-
can-am
-
Tack allihop för ert engagemang och hjälplust!
Jag känner att jag fått ganska mycket kött på benen och får nu bara försöka bestämma mig för vad jag vill, men det är inte lätt...
MVH Peter
-
ROTAX_Mackan: Jag har faktiskt funderingar på en sådan som du har oxå... ;)
-
ROTAX_Mackan: Jag har faktiskt funderingar på en sådan som du har oxå... ;)
En stor hög bekymmer?
;D ;D
Mvh Joe
-
man ska ju helt klart bilda sig en egen uppfattning men jag kan helt klart rekomendera en renegade
-
Svar ja... Dinli är något att ha. Mina erfarenheter: Dinlin fungerade som en fyrhjuling av lite lägre kvalite
den tog sig fram bra, gick väldigt bra på vägen, reglagen fungerade ibland, växlarna gick bra ibland, startade alltid lätt, diffspärrren gick in ibland ibland inte, högt växlad på backen, vibrerade lite, drog mycket soppa, dyr service korta intervaller, dåligt andrahands värde, bred körställning, dynan tappa formen kändes som att sitta på plasten, tungstyrd, slö i acc. , "väldigt kul att få råd med en helt ny". Detta vad jag anser om Dinli Centhor... Summerar jag nu i efterhand så ångrar jag att jag köpte Centhorn, men detta beror på att mina behov ändrades efterhand. Jag var väldigt nöjd i början sen började jag tröttna mer och mer på sakerna som inte var som jag ville att dom skulle vara... Droppen var när jag köpte min jättetimmer vagn och for till skogen. Dinlin höll då inte måttet alls, inte så konstigt kanske då Centhorn är en allround 4x4 och inte en ren arbets hjuling. Mitt råd är provkör olika märken, fundera på vad du ska ha den till. Men ja Dinli 700 är något att ha om den används till rätt saker... Saknar dock att få vara med i Dinli klubben pga att Dinli ägare är trevliga roliga människor har på forumet. Har dock funderingar på att köpa en 450 quad till lek och då lutar det åt en Dinli.
()p
-
Alla är välkomna i dinlivärlden ()p
Do it Buy it men tänk på att det är lite som HIV lätt att dra på sig men svårt att bli av med så var beredd på att det kan bli ett långvarigt förhållande :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
-
Skulle gärna sätta tänderna i en sån och optimera den för att hitta dem dolda taiwanhästarna.
Du kanske ska sätta tänderna i min :)
Angående köpa eller inte köpa, jag är mycket nöjd med min maskin, använder den oftast till vanlig trailkörning eller klättra omkring bland stubbar och stenar.
Plasten är inte av högsta kvalité, den spricker rätt lätt, det är nog en sak som skiljer de billiga från de dyra. En annan nackdel är att det inte ryms så stora hjul utan att modifiera, jag fick kapa en del för att få dit 28". Jag upplever den väldigt pigg från 0-50 km/h men sedan från 50-90 km/h är det segt, känns som en optimering av variatorn skulle kunna göra en del där.
Provkör bägge maskinerna och försök bilda dig en uppfattning, 18000:- låter ju inte så mycket men det är ändå en del pengar, bestäm hur mycket du vill lägga ut och köp sen maskin efter det.
Själv skulle jag nog kört CanAm 800 om plånboken skulle tillåta det, men jag valde bort en CanAm 400 till förmån för Centhorn till samma pris. Så i slutändan är Centhorn en maskin jag kan rekomendera.
Sen att det är en seriös ÅF som är servicevänliga och man får bra kontakt med är väldigt viktigt för mig, men det gäller oavsett vilket märke jag skulle köpa.
Så här ser den ut när jag gjorde en ofrivillig kontroll av underredet häromdagen, men det gick bra det också, öm i kroppen men hjulingen klarade sig fint :)
(http://i221.photobucket.com/albums/dd122/Rackelsmurf/DSC01404.jpg)
-
känns inte som det är första gången denna diskusion är här på sidan!
sanningen är den här
har du bara ägt o kört en dinli då tro fan att du tycker den maskinen är grym, för den är inte dålig utan duger till att göra dom flesta svensson åkare riktigt nöjda! ja till och med så nöjda att dom tror att det är en av dom bästa maskinerna.... Men sen om du kör en honda, kawa, suzuki ett tag då inser du att dinlin kanske inte riktigt håller måttet, utan det finns en del brister...och du kanske byter ifrån dinlin till en ltz och då kommer du tycka den ltzan är den absolut bästa maskinen som finns, men sen testar du en raptor 700. och efter de så kommer du vara ytterst tveksam till om ltzan är den bästa för 700 var ju ganska mycket bättre. De är ganska simpelt, den bästa maskinen du har kört den är din referenspunkt till hur bra eller dålig en hoj är! och har du kört dinli och psmoto då är dinli enligt dig världens bästa maskin. Men bara för att ni tycker de innebär inte de att den är i klass med dom stora märkena!
Nonne är ett lysande exempel på det! nöjd dinli åkare i 4år och över 3000mil men 200 mil på annat märke och ja de var allt som krävdes för att inse att dinlin har en hel del brister!
ett annat exempel är att det är ganska lätt att hitta folk som bytt från dinli till stort märke, byten åt anndra hålet finns mig veterligen ingen som har gjort! säger väl endel...
-
Det vart ju en skogsmaskin han vill ha Taz ;)
Jo jag bytte från Dinli 450 till Shineray 200 ett tag så det går allt att byta till mildare maskiner oxå ibland haha ;D ;D
Mvh Joe
-
känns inte som det är första gången denna diskusion är här på sidan!
sanningen är den här
har du bara ägt o kört en dinli då tro fan att du tycker den maskinen är grym, för den är inte dålig utan duger till att göra dom flesta svensson åkare riktigt nöjda! ja till och med så nöjda att dom tror att det är en av dom bästa maskinerna.... Men sen om du kör en honda, kawa, suzuki ett tag då inser du att dinlin kanske inte riktigt håller måttet, utan det finns en del brister...och du kanske byter ifrån dinlin till en ltz och då kommer du tycka den ltzan är den absolut bästa maskinen som finns, men sen testar du en raptor 700. och efter de så kommer du vara ytterst tveksam till om ltzan är den bästa för 700 var ju ganska mycket bättre. De är ganska simpelt, den bästa maskinen du har kört den är din referenspunkt till hur bra eller dålig en hoj är! och har du kört dinli och psmoto då är dinli enligt dig världens bästa maskin. Men bara för att ni tycker de innebär inte de att den är i klass med dom stora märkena!
Nonne är ett lysande exempel på det! nöjd dinli åkare i 4år och över 3000mil men 200 mil på annat märke och ja de var allt som krävdes för att inse att dinlin har en hel del brister!
ett annat exempel är att det är ganska lätt att hitta folk som bytt från dinli till stort märke, byten åt anndra hålet finns mig veterligen ingen som har gjort! säger väl endel...
Tack TAZ ()p Men jag hade nog fortsatt köra Dinli om det funnits något seriöst runt märket och då menar jag helheten....... under dessa år så har inget drastiskt hänt som gjort märket bättre..... Vad finns det för riktiga tillbehör till en dinli 450 som är modellanpassat?? Det lilla som finns är ett skämt och hån för oss som kör eller kört Dinli......Enbart därför anser jag att en ny Dinli är ett uselt köp medans en begagnad är ett bra köp...... Nästan alla som kör fyrhjuling vill utrusta sin maskin och på så sätt få en personlig prägel och där vinner japan maskinerna stort med sitt stora sortiment på eftermarknads detaljer......
I mitt fall så tröttnade jag och orkade inte vänta längre...... köpte en LTR450 för en billigare peng än jag gett för min Dinli och insåg direkt vad jag saknat tidigare.....Skall jag nu inte få uttala vad jag tycker och tänker i dinli delen på forumet bara för att jag kör en bättre hoj både på pappret och i verkligheten?? Tror inte det finns någon mer på detta forum som gett Dinli så många år och mil som jag??
Har jag erfarenhet nog att uttala mig?? eller är jag ytterligare en fjant som försöker förstöra trådar precis som vissa Dinli ägare gjort senaste dagarna?? :banghead:
Är T.S fortfarande inne på en Dinli 700 så är mitt råd att ha is i magen då historien garanterat upprepas igen och med det menar jag kampanjer där maskinen säljs för runt 10k mindre (precis som det gjorts med 450n innan den fastnade på det låga priset) eller med extra utrustning.........(så kallat jul kampanj)
//Nonne
-
Trådskaparens fråga: Är Dinli 700 något att ha? Svar från flera.. nej det är inget att ha men en LTZ, Raptor 700 eller LTR 450 är bra... nåt som inte stämmer här men kan inte sätta fingret på vad riktigt ;D ;D
Annars håller jag med om att det är bättre att köpa beg på firma.. det gäller de flesta maskiner.. då får man ofta en fin maskin till ett bättre pris om man tar sig tid att leta.. rätt ÅF är oxå A o O att leta reda på och det gäller alla maskiner.
Mvh Joe
-
Trådskaparens fråga: Är Dinli 700 något att ha? Svar från flera.. nej det är inget att ha men en LTZ, Raptor 700 eller LTR 450 är bra... nåt som inte stämmer här men kan inte sätta fingret på vad riktigt ;D ;D
Annars håller jag med om att det är bättre att köpa beg på firma.. det gäller de flesta maskiner.. då får man ofta en fin maskin till ett bättre pris om man tar sig tid att leta.. rätt ÅF är oxå A o O att leta reda på och det gäller alla maskiner.
Mvh Joe
har sagt det förut o säger det igen alla kanske inte har alla de slantar som en märkesmaskin från de mer kända fabrikaten kostar, sen finns det faktiskt de som kanske väljer en billigare hjuling som sitt första alt för att se om de e något skoj att hålla på med. För att senare kanske bestämma sig om annat märke eller så är de nöjda som de e.
-
När man köper ett uddamärke så ska man ha klart för sig att du oftast inte får samma klass på återförsäljare/service o kvalitet,det är fakta!!
har lämnat in min Dinli 700a för ca 8 veckor sen hos min lokala dinliåterförsäljare för o byta en drivaxel,delarna har fortfarande inte kommit.
Det här hade aldrig hänt med en yamaha, det är fakta!!!!
-
När man köper ett uddamärke så ska man ha klart för sig att du oftast inte får samma klass på återförsäljare/service o kvalitet,det är fakta!!
har lämnat in min Dinli 700a för ca 8 veckor sen hos min lokala dinliåterförsäljare för o byta en drivaxel,delarna har fortfarande inte kommit.
Det här hade aldrig hänt med en yamaha, det är fakta!!!!
Helt rätt tanke, men menar du att det inte kan bli bättre och bättre?
Hur länge har 700an varit ute på marknaden?
Tar nog ett tag att få ordning på den och då är ju garanti mycket bra(3år visar att man kommit långt) (har ju varit med från start med 450in och gissar väl att det inte blir sämre än den, men då var det ett annat läge då det var olika importörer som jobbade olika)
Det viktigaste för en seriös importör är väl att välja seriösa åf (vilket kanske inte är lätt det heller) om man ska lyckas bli ett etablerat märke i längden.
Ett märke blir inte bättre än sin svagaste länk är ett klassiskt uttryck.
Tror alla att det ALLTID beror på importör om det tar längre tid än normalt att åtgärda ett problem?
-
Om man ska lyckas slå sig in bland dom etablerade märkena så måste man hålla en 100% service i alla led,att tex få fram reservdelar på ett för kunden tillfredställande sätt är bara en sak.
Om man ska lyckas med det måste man vara bättre på den biten än redan etablerade märken.
Bara o titta på bilindustri, toyota är väl ett hyfsat exempel på en som lyckats marknadsföra sig väl i europa.
-
Men inte var det väl så 100% igt med reservdels tillgång mm när de kom till europa.
Alla som håller på med företagsamhet vet om att man kan inte växa för fort ,
det medför likvidations problem mm.
Man måste växa med små steg och utvecklas eftersom.
Det är bara titta hur många som går under nu så kanske ni förstår.
-
Ser ni som bor långt söderut någon på cykel med en taiwanes som chaufför o har en drivaxel på pakethållaren, hör av er, hittelön utbetalas.
-
lugn berqvist den kommer säkert lagom till jag ska byta till ny maskin :D :D :D :D :D :D :D
-
såg en tucktuck tidigare idag, iofs i färjestaden... han kanske passade på att ta semester.. :headbang:
-
lugn berqvist den kommer säkert lagom till jag ska byta till ny maskin :D :D :D :D :D :D :D
Jag tar din direkt hur mycket ska du ha?? :)
-
Köp en SYM Quadraider 600 istället! Mycket smidigare maskin och jag tror också att SYM som har gott rykte när det gäller kvalitet är en bättre kärra än Dinlin. Jag provade Dinlin innan valet föll på SYM. Fixa strypningen och den går mycket bra. Hög markfrigång är det och en väldigt skön motor och växellåda.