ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: ahoj skrivet 18 september 2009 kl. 08:24:32
-
Hej alla!
Jag tänkte kolla mer er vilket åk man ska satsa på för att få följande kriterier uppfyllda:
- Skall användas för att pendla totalt 5mil om dagen, så långa serviceintervaller vore bra, eller lättservat så man kan sköta det själv.
- Skall kunna användas för lite lättare terrängkörning och lättare arbete hemma på gården.
- Skall hålla vettig kvalité
Ska man satsa på något nytt billigare märke, eller något begagnat mer välkänt märke?
Prisintervallen jag hade tänkt ligger mellan 20 och 60tusen på ett ungefär.
Tack på förhand! :)
-
Ta en koll på Yamaha raptor 660/700. Istortsätt service fria maskiner och de går mycket bra!
-
LTZ 400 är också bra maskiner.. Jag är skitnöjd med min..
Bra service intervaller på dom också om man kör som folk!!
-
Håller med, skulle tro en 700 raptor passar bra för det. Har för mig serviceintervallen är 120mil i början sen 240mil mellan dem. Att serva dem själv är inga problem förutom när man ska kolla ventilerna. Är säkert inte jättesvårt men jag har aldrig vågat mig på det.
Ska du in och köra i skogen i bara några km/h är det inte det ultimata valet, inte heller för gårdsarbete. Ska du göra sånt mycket ska du nog satsa på en 4wd. Så det beror hur mycket du kommer göra varje sak och vilket som är viktigast. Får intryck att pendlingen är viktigast så håller fast vid raptorn fortfarande :). Personligen hade jag satsat på en beggad märkesmaskin istället för nåt billigare nytt
-
För det pris intervallet får du ju 2 maskiner då du nämner ca 60 000
Varför inte köpa 2 så kan du köpa en quad och dreva om den så att den går att pendla med utan att varva sönder den och vägdäck.
Sedan köpa en billig arbetsmaskin typ linhai eller liknande så får du ju båda värdar
En lite äldre dinli får du ju för ca 25000 och en lite äldre linhai ligger nog ungefär på samma pris.
Slitaget blir ju inte samma heller då
-
Om du klarar dig med 2wd så kan jag rekomendera Kawasaki kfx700 ()p
Den är lite större än raptorn + att den har cvt det tycker iallafall jag är en klar fördel vid arbets o terräng körning
Enda nackdelen med den är att den är lite törstig
Men till arbete går det nog inte komma ifrån att en 4wd är bättre
-
Tack för alla tips och förslag! ()p
Har kikat runt en del och har fastnat för två modeller, Raptorn är lite dyr vägreggad.. :dntknow:
Polaris Outlaw och SMC Wildcat. Vad tror ni om dessa? Användningsområdet blir främst pendling, arbete får man väl sköta med traktor..
Vilken motor är att föredra på Polaris Outlaw, 500 eller 525? Jag antar 500:an är en Fuji Subaru och 525 är väl KTM?
Främsta anledningen att jag fastnat för Polarisen är den delade bakaxeln.