ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Axel_87 skrivet 16 september 2009 kl. 22:38:56
-
Hej.
Har precis köpt mig en raptor 350 och undrar vad för trim/modifieringar ni har/rekommenderar? Bifoga gärna bilder
Tack på förhand//Axel
-
Nefbars är ett måste sen hade jag breddad den med spacers bak och getto breddning fram (vända på fälgarna). Styrdämpare är aldrig fel heller, fast det beror nog på var och hur man kör. Sen rimliga moddar för att få mer kräm i motorn är att byta luftfilter och avgassystem. Detta är de uppgraderingar jag satsat på. Hade nog skaffat dem i den ordningen också. Det är iaf vad jag kommer på direkt. Bilder får du leta upp själv :)
Jag glömde säga att dreva om den till 15taggar fram med om det inte är gjort. Funkar hyfsat att både leka och köra väg då. Styrhöjare är underskattat med.. Har säkert glömt massor men kanske fyller på listan när jag kommer på det
-
Nerfbar får jag nog hjälp med att bygga. Så jävla dyra att köpa. Sen va gör det för skillnad med breddning?
Vilka filter och avgassystem rekommenderar ni? Och vet ni nåra bra sajter eller butiker där man kan köpa grejer? Bor i Östersund.
-
350n är riktigt smal och tippbenägen orginal. Breddar man den så blir den helt enkelt lite mindre tippbenägen och ser coolare ut. Jag hade gytr luftfilter och gytr avgassystem och det funkade bra. Tror inte det skiljer så speciellt mycket på eftermarknads avgassystemen. Finns KN, pro flow och olika skumfilter att välja mellan, om det blir nån jätte skillnad i effekt vet jag inte. Hade skumfilter innan på min Ltr och bytte till KN men märkte ingen skillnad. Märkte iofs ingen skillnad i effekt när jag bytte från motoworks sliponet till orginalsystemet heller. Så kan vara jag som är lite bakom flötet också :)
Minhoj.se är grymma och finns nånstans i norra delarna av sverige. Loeffler är en bra tysk sida http://www.loeffler-quads.de/. Ebay.com är billigast men du får räkna in frakten och eventuellt tull på både frakten och grejerna du beställer. Vissa företag skriver ner värdet och om du har tur skickar dem det som "gift" och då slipper du tullen helt
-
Om breddning fram sker genom att vända fälgarna (som dessutom kräver modifiering av ventilen) eller med hjälp av spacers så blir slagen i styret värre om man kör på nåt med ett framhjul, tex nån stubbe på en stig eller så... åker man bara vägar så finns väl inga direkta nackdelar.
OM man åker med styrdämpare (som dessutom ställts hårt) tillsammans med ovanstående breddning så ökar risken att man kröker styrstag eller knäcker en p-ände om man åker emot något.
-
Okej så breddning fram är ingen hit men hur blir resultatet om man bara breddar bak? Blir tipprisken mindre då också?
-
Nu missförstod du mig nog lite... ville mest bara poängtera nackdelarna med sådan breddning.
Det betyder inte att det är dåligt i alla sammanhang.
Jag kör med sådan breddning och har ett flertal bekanta som gör likadant, och det funkar fint!
...men smällarna blir som sagt hårdare om man kör emot.
-
Hej, det lite 3-kantiga svarta locket som man ser bakom backreglaget kan man vända på så att en liten pigg som stoppar ett spjäll kommer utåt.