ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: loffe_q skrivet 16 september 2009 kl. 18:04:56
-
Hallå
För ett par år sedan hade jag en quad av märket smc.
Funderar nu på att köpa igen och måste ha en med aut tydligen.
Av ren nyfikenhet mailade jag transportstyrelsen med enfråga: att om man bara hade autkort för bil, innebar det att alla fordon man kör på b-kort måste vara aut?(atv, trike mm)¨
Efter ett par veckor fick jag svaret att det autkrav gäller på alla maskiner.
Så nu när jag letar ny maskin så måste det vara en med autlåda.
Vet inte riktigt vad som finns med aut så behöver lite tips.
Kommer köra på gata/grusväg så ska inte vara någon skogsmaskin.
Maxpris är runt en 60-70 000 kr
Tack på förhand
/Rasmus
-
iprincip alla atver har väl automat, för antar att det är samma som variator! för hög och låg växel kan väl itne räknas som att den är växlad?
6-70 papp får du väl en Beg maskin i fintskick ifrån något av dom bästa märkena
-
quad med variator! då kan jag varmt rekommendera kawasaki kfx 700.
-
eller renegade, men tror kfx kanske är bättre för gat åka
-
Har tittat en hel del på Kfx, verkar vara en bra maskin. Renegaden e ju riktigt grym ,men går väl inte att få för dom pengarna?
-
Nej, Renegaden är betydligt dyrare och tyngre. Kawasaki KFX 700 är helt enkelt fantastiskt bra! Du får väldigt mycket quad för pengarna, både storleks- och prestandamässigt. Gå in och titta på www.kawieriders.com så får du en uppfattning om vad man kan göra med dem.
-
quad med automat är ett enkelt val Kawasaki kfx700 ()p
-
Axess är rätt bra maskiner också.
-
Som sagt, tycker renegaden e riktigt stygg men kanske inte värd dom extra kronorna...
Någon speciellt årsmod på kfx som är "bättre"? Förbättringar med åren?
Mvh/ Rasmus
-
Mig veterligen så är det ingen skillnad som är värt att nämna mer än att dom äldre är oreggade
-
Bor du i närheten av dalsland får du gärna prova min
-
Intressant läsning detta.. egentligen inte 4-hjulingsfråga.. men har själv B-kort enbart med automat pga funktionshinder, pratade med transportstyrelsen i våras angående detta med olika typer av växelådor på bilar, med tiptronic, sensonic etc, och dom verkade inte ha en aning.
Vi har en Toyota Yaris i familjen med elektronisk koppling och manuell växellåda och som är
registrerad som en manuell bil. Min fråga till TP var om jag fick köra denna (vilket jag då hade gjort under 1 år ;D ) Och efter många om men så kom dom fram till att jag fick det. Men däremot kunde försäkringsbolaget ha synpunkter ifall det hände något, jag kontaktade dom och fick även klartecken därifrån. Verkar vara olika bedömningar beroende vilken man pratar med..
-
Som sagt, tycker renegaden e riktigt stygg men kanske inte värd dom extra kronorna...
Någon speciellt årsmod på kfx som är "bättre"? Förbättringar med åren?
Mvh/ Rasmus
Gillar du Renegaden, men ej priset så kanske du ska
titta på en TGB Target.
Den har 4wd, (dock inte diffspärr fram)
Men ska du inte ner i leran så
kan ju det kanske va nåt.
(http://www.atvtorget.se/thumbs/full/tgb-target-525_2009-66007.jpg)
-
Axess är rätt bra maskiner också.
Ja men då kommer han bara upp i 300cc och eftersom han tittar på 700cc:are så antar jag att det är før litet. Annars kan jag varmt rekomendera access.
-
Bor du i närheten av dalsland får du gärna prova min
Bor tyvärr nere i skåne, men tack så mycket ändå.
Angående det här med vad man får köra på aut-kort så verkar dom ha noll koll. Tog flera veckor innan jag fick något svar alls.. Så tror inte dom riktigt vet faktiskt.
Frågan är vad polisen gör om dom stoppar en?...
300 cc är för "lite" känner jag, vill upp i iaf 6-700 cc.
TGB Target va rätt snygg den med, påminner väldigt om renegade i utseende. Ingen modell jag käne till, får kolla in den lite mer.
E det en bra maskin?
Mvh/ Rasmus
-
Det är väl mycket TGB Blade i Targeten tror jag, motor drivlina och sånt.
Så sök runt lite på TGB-avdelningen på forumet. :)
En i "vårat" gäng har en sån, och han är rätt nöjd i alla fall.
-
Bor du i närheten av dalsland får du gärna prova min
Bor tyvärr nere i skåne, men tack så mycket ändå.
Angående det här med vad man får köra på aut-kort så verkar dom ha noll koll. Tog flera veckor innan jag fick något svar alls.. Så tror inte dom riktigt vet faktiskt.
Frågan är vad polisen gör om dom stoppar en?...
300 cc är för "lite" känner jag, vill upp i iaf 6-700 cc.
TGB Target va rätt snygg den med, påminner väldigt om renegade i utseende. Ingen modell jag käne till, får kolla in den lite mer.
E det en bra maskin?
Mvh/ Rasmus
Frun har en Target 525 och vi bor i skåne om du vill prova......
//Nonne
-
Som sagt, tycker renegaden e riktigt stygg men kanske inte värd dom extra kronorna...
Någon speciellt årsmod på kfx som är "bättre"? Förbättringar med åren?
Mvh/ Rasmus
Gillar du Renegaden, men ej priset så kanske du ska
titta på en TGB Target.
Den har 4wd, (dock inte diffspärr fram)
Men ska du inte ner i leran så
kan ju det kanske va nåt.
(http://www.atvtorget.se/thumbs/full/tgb-target-525_2009-66007.jpg)
vad menar du inte ner i leran gurra tycker jag hängt med rätt bra i lera :hmmm: men kul att du rekomenderar targeten ändå ()p skulle just skriva in det själv ;D
-
Tja, luftintaget sitter ju inte så bra till,
men det går ifs att åtgärda.
Och nu har ju du paddeldäck också,
jämfört med org 22" ;)