ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Thullen skrivet 14 september 2009 kl. 23:12:29

Titel: Moose atv power module
Skrivet av: Thullen skrivet 14 september 2009 kl. 23:12:29
Tänkte först köpa en highlifter men min leverantör hade ingen sån så ja beställde en Moose istället.
Verkar rätt bra om man nu slipper skarva någon kabel.
Är det nån här som använder sig utav en sådan och kan dela med sig sina tankar om den?

"Waterproof plug-and-play device unleashes the full power potential of your ATV. Bypasses restrictions placed on power output at low speeds to unleash top performance for experienced riders. Increases low-speed power and improves throttle responce without adversely affecting the speedometer controller. Uses OEM-style connectors-no cutting, splicing or soldering required for installation. Removing the ATV Power Module returns the vehicle to stock configuration; no permanent changes are made"

(http://www.mooseutilities.com/showImage.jsp?class_id=3442&image_type=fullsize&rank=100)

Titel: SV: Moose atv power module
Skrivet av: BEERHUNTER skrivet 15 september 2009 kl. 12:29:16
Aldrig hört talas om !
Titel: SV: Moose atv power module
Skrivet av: Thullen skrivet 30 september 2009 kl. 22:50:58
Har fått hem boxen nu och jag hoppas att kunna testa den i helgen.

(http://iloapp.thullen.se/data/_gallery/public/1/1254343164_resized.jpg?width=640&height=480)

(http://iloapp.thullen.se/data/_gallery/public/1/1254343172_resized.jpg?width=640&height=480)
Titel: SV: Moose atv power module
Skrivet av: Escobar skrivet 1 oktober 2009 kl. 07:36:30
 ??? Vad gör en sån här modul? Passar den alla ATVs?
Titel: SV: Moose atv power module
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 1 oktober 2009 kl. 07:44:57
Det där ser ut som en bluff, typ http://www.kingfuelsaver.se/  :banghead:
Skall bli kul att höra om det gör nån skillnad.

Titel: SV: Moose atv power module
Skrivet av: Umbert skrivet 1 oktober 2009 kl. 08:02:58
Man blev ju lite nyfiken, skoj att höra ditt utlåtande efter testkörning.  :djump:
Titel: SV: Moose atv power module
Skrivet av: Thullen skrivet 1 oktober 2009 kl. 13:12:35
Nån bluff tror ja ju inte att det är.
Tändkurvan är ju backad på min maskin från början å denna ska avhjälpa det så man får fullt vrid från början.
Nog tror jag att det är liknande High lifter EMC power pack men man behöver inte klippa eller löda nån kabel
http://www.rindab.se/shop/dept.aspx?groupid=51137&smap=1&lng=SWE (http://www.rindab.se/shop/dept.aspx?groupid=51137&smap=1&lng=SWE)
Titel: SV: Moose atv power module
Skrivet av: TAZ™ skrivet 1 oktober 2009 kl. 15:55:10
skulle itne heller tro att det är någon bluff, mer som att ta bort en form av avancerad strypning!
Titel: SV: Moose atv power module
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 1 oktober 2009 kl. 20:16:27
Nån bluff tror ja ju inte att det är.
Tändkurvan är ju backad på min maskin från början å denna ska avhjälpa det så man får fullt vrid från början.
Nog tror jag att det är liknande High lifter EMC power pack men man behöver inte klippa eller löda nån kabel
http://www.rindab.se/shop/dept.aspx?groupid=51137&smap=1&lng=SWE (http://www.rindab.se/shop/dept.aspx?groupid=51137&smap=1&lng=SWE)

Varför skulle tändkurvan vara backad?
Och hur kan en dosa på en kabel ställa FRAM tändkurvan, ok om den fördröjde tändningen, men ställa fram den...

Men även jag är intresserad av hur det fungerar.
Titel: SV: Moose atv power module
Skrivet av: Motoya skrivet 1 oktober 2009 kl. 20:34:06
Varför skulle tändkurvan vara backad?
Och hur kan en dosa på en kabel ställa FRAM tändkurvan, ok om den fördröjde tändningen, men ställa fram den...

Men även jag är intresserad av hur det fungerar.
Trodde aldrig att den skulle kunna gå att ställa jag eller, tändkurvan alltså. Innan vi satt på ProCom CDI box på Raptor 660. Den har ställt fram tändningen en aning, men detta medföljer med:
-Dåligare tomgång, kan dö rätt vad det är. Hostar till ibland.
-Dör mycket lättare vid låga varv t.ex. körning över stock och gren.

+Men, går som ett skott på höga varv, de är väl maskinerna ska köras? Höga varv.
Titel: SV: Moose atv power module
Skrivet av: Thullen skrivet 1 oktober 2009 kl. 21:40:40
Jo det kan krävas en bättre förklaring så jag försöker.
Som jag förstått det så är Kawasakis V2 motorer nertrimmade från fabrik.
Detta för att få den mera lättkörd för ovana förare, Tex. att inte slå runt vid gaspådrag.
På just min motor en 650 V2 är det så och jag kan inte nyttja fullt vridmoment från stillastående.
Har maskinen kommit i rullning, Jag tror det är 7km/h så är lågfartsspärren borta.

Denna dosa ställer inte om tändningen i sig själv utan lurar boxen att tro att den är i rullning och går över till fulleffektständkurvan.
Boxen tar även bort fartspärren på backväxeln utan att trycka in Override-knappen. Också en spärr för ovana förare.
Det måste gå fort bakåt när man ska ploga i vinter. Också bra när man kört ner den i skiten.

Hittade just denna länken då jag sökte på nätet efter annan box.
http://www.atvpt.com/moosemodule.htm (http://www.atvpt.com/moosemodule.htm)

Vill man ha ännu mera effekt kan man köpa en dyrare eftermarknads ECU/CDI och ställa insprutning, tändning och spärrar själv.
Dock är den lådan dyrare.
Copperhead är en sån box och här finns en test på den http://www.atvpt.com/vdicdi.htm (http://www.atvpt.com/vdicdi.htm)

Hoppas det blev lite tydligare nu.