ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: buffelhorn skrivet 14 september 2009 kl. 21:21:45
-
Min motor gick ganska trögt en dag i sommras. Jag stängde av den ganska snabbt då den segade och gick trögt. Vad kan vara felet? Kan det vara ett lager eller något annat? Har rivit av cylindern och det är lite avskavt på den och kolven. Men inte så mycket att det var den som kärvade i somras. Någon som har en ide vart det kan vara? Det var ett ljud som jag tror kom från (möjligen ett lager) från axeln som går ut till variatorn. Kan det vara där felet eller skurningen kommer ifrån? Hoppas att någon kunnig kanske har ett svar på möjliga orsaker. ???
-
Går den runt fint nu? Har du några bilder på skadorna?
-
Motorn går runt och tänder men går trögt så har plockat isär den för att kolla. som sagt så är cylinder och kolv skadade med lite repor.
-
Bilder kommer senare om nu ingen har ett bra förslag vad det kan vara då.
-
Benny på treck Vad tror du att det skulle kosta att lämna motorn till er för kontroll och eventuellt för en rep? Ja bara för en felsök då? :(
-
Tjena.
Svårt att svara på vad felet kan vara, ev vevlager som rasat.
Det tyder på det då kolv och cylinder visar tecken på slitage. (Beroende på hur slitaget ser ut då)
Du får i så fall byta vevpartiet, vilket ligger nånstans runt 3500:- + packningar.
Sedan tillkommer arb.kostnad om du inte gör detta själv.
Se om du kan ta bilder på kolven och cylindern.
MVH / Benny
-
Troligtvis vevlagret.. Inte ett helt ovanligt fel.
Problemet är att det inte går att byta bara lagret (om man inte har tillgång till en massa maskiner etc) utan man måste byta hela vev axeln och vevstaken som är samman pressade till en del.... Jag vet.. bytt ett själv..
Det ända positiva var att trech kunda fixa fram delarna fortare än jag hoppats på.
Att byta den är lite pill eftersom man måste dela hela motorn = motorn måste ut maskinen..
Passade på att byta kolv och ringar när jag ändå var i farten. Och dessa var inte så farligt dyra.
-
Tack för svaren. Jag har inte rivit mer med motorn men ska en dag så jag får igång maskinen. Hör av mej om jag behöver hjälp och det kommer jag att behöva :cry:
-
Troligtvis vevlagret.. Inte ett helt ovanligt fel.
Problemet är att det inte går att byta bara lagret (om man inte har tillgång till en massa maskiner etc) utan man måste byta hela vev axeln och vevstaken som är samman pressade till en del.... Jag vet.. bytt ett själv..
Det ända positiva var att trech kunda fixa fram delarna fortare än jag hoppats på.
Att byta den är lite pill eftersom man måste dela hela motorn = motorn måste ut maskinen..
Passade på att byta kolv och ringar när jag ändå var i farten. Och dessa var inte så farligt dyra.
Vevlager byter man utan problem, det finns firmor som fixar det.
Finns det bara nya lager att tillgå så löser det sej.
Ev att man måste byta vevstaken också.
Sen om det är värt det vetefan, beror ju på vad man får
punga ut för en hel vev.
Har du aluminiumrester kvar i loppet så måste det bort också,
det fixar nog närmaste mc-rep.
-
Du ger runt 3500:- för en vev. Taget i överkant.
-
Finns vev och lager som reservdel då,
kostnad isf?
Jag bytte på en gammal Suzuki 80ccm cross en gång, i hydraulpressen på jobbet.
Jag riktade i svarven med indikatorklocka. Inga svårigheter alls.
-
En komplett vevaxel med vevstake plus alla lager som tillhör= 3500:- (räknat i överkant)
Jag har den hemma på 3-4 dagar.
/B
-
Jag menade om vevstake och lager fanns som reservdel,
Jag ber om ursäkt för att jag var otydlig.
-
Jahaaaa :) Så det kan bli!
Nej, inte vad jag sett iaf.
/B
-
Troligtvis vevlagret.. Inte ett helt ovanligt fel.
Problemet är att det inte går att byta bara lagret (om man inte har tillgång till en massa maskiner etc) utan man måste byta hela vev axeln och vevstaken som är samman pressade till en del.... Jag vet.. bytt ett själv..
Det ända positiva var att trech kunda fixa fram delarna fortare än jag hoppats på.
Att byta den är lite pill eftersom man måste dela hela motorn = motorn måste ut maskinen..
Passade på att byta kolv och ringar när jag ändå var i farten. Och dessa var inte så farligt dyra.
Vevlager byter man utan problem, det finns firmor som fixar det.
Finns det bara nya lager att tillgå så löser det sej.
Ev att man måste byta vevstaken också.
Sen om det är värt det vetefan, beror ju på vad man får
punga ut för en hel vev.
Har du aluminiumrester kvar i loppet så måste det bort också,
det fixar nog närmaste mc-rep.
Det var det jag menade med att man måste ha en massa maskiner om man skall lyckas med det själv.
Ang reservdelar så kanske man kan kolla om det finns till Yamma Majesty yp 250 (som skall vara "samma" motor). Jag kan inte svära på att det är samma, men det är vad jag hört iaf.
-
Kanske kan gå att få det billigare om man forskar en stund om tex yamma delar funkar eller om man kan få tag på specarna för lager etc. och sedan beställer från tex staterna. samt hittar en firam som kan pressa ur det gammla och i med det nya. Från trech har man allt man behöver på några dagar. Själv fick jag en kartong med alla pakningar vev etc. Bara att skruva. Och jag var inte bered att "chansa" på att andra delar passar, Gillar inte heller riktigt att beställa från staterna eftersom saker kan komma bort eller att man får fel saker. Så jag gjorde det som var enkelt eftersom jag visst att jag skulle få rätt saker. Tror inte heller att jag tjänat så mycket på att göra det den "billiga" vägen.
-
Jag ska plocka isär motorn och kanske hitta vad som är fel eller vad som har skurit. Min son kommer hem till mej i helgen, så får han hjälpa mej då. (Han gillar att mecka, jag gör det, bara jag måste). ^-^
-
Du bor väl inte så långt ifrån mig. Du får höra av dig om du vill ha lite hjälp.
Jag har iaf gjort det en gång.
Det "lättaste" är nog att på plats lyfta cyllen. Där känner/ser du lätt om det är vevlagret som gått.
-
Du bor väl inte så långt ifrån mig. Du får höra av dig om du vill ha lite hjälp.
Jag har iaf gjort det en gång.
Det "lättaste" är nog att på plats lyfta cyllen. Där känner/ser du lätt om det är vevlagret som gått.
Nä det är väll bara några mil. Så kan jag inte få isär motorn så hör jag av mej till dej Stene. Men hur gjorde du när du delade på motorn? Jag får inte isär den, måste man ta bort magneten till generatorn? Hur då i så fall?
Sonen hjälpte inte till med motorn idag utan han hjälpte en kompis med hans bil.
:cry:
-
Japp. OBS VIKTIGT.. I magnet biten sitter även ett envägs lager. som kommer att trilla i massa små delar om du bara lättar på den. Men.. Det sitter 3 st hål i "mitten" på magnet paketet. I andra ändan sitter drevet som startmotorn driver på. på det drevet finns 3 st gängade hål. Så stoppa i 3 bultar i dessa. och gänga i dem i drevet. då uppstår ett märkligt fenomen. Man man både använda dessa butlar som avdragare för hela paketet samt att dessa då håller ihop paketet utan att man står med sjutielva små bitar som skall pillas in på rätt plats..
Send får du pilla loss lite andra drev för olje/vatten pumparna + startmotorn. men det ser du när du fått isär eländet. Passa på att ta bort vatten pumpen (vänster sida längst fram på motorn) då det sitter en axel där som går till dreven på andra sidan.
-
Hade samma fenomen på min, motorn tappade effekt och dog. Provade att starta när den svalnat lite.
Startade men skramlade en del.
Hade tur min åf hade "ny" motor på hyllan som gått ca 20 tim. Fick den för 4 000, komplett med förgasare.
Inte lönt att riva gamla motorn då. Ny kostar visst runt 12 000 + moms.
När jag tömde oljan på gamla motorn fick jag ut ca 2 matskedar spån....
Kommer köra lite lugnare ifortsättningen..
-
Låter som ett kap. Bara delar kostar nog mer än vad du fick ge för hela motorn.
-
Buffelhorn, hur har det gått för dig?
-
Jag har inte gjort någonting med motorn på ett tag. Måste spara pengar till reservdelar. :hmmm:
Hoppas att det inte blir så dyrt med lager och vad det nu är mer som är kass. :dntknow:
-
Nu har min motor legat i dvala. Så Stene :help: om du vill och har tid någon dag eller kväll så får du gärna hjälpa mej då :-\
-
då får vi försöka fixa det. har du garage så man slitter stå ute och huttra?
-
Ja jag har garage men det är kallt där. :stuck: Vi kan ta in motorn och lägga den på köksbordet. Där är det varmt och mysigt.Ja vi kanske skulle kunna fixa motorn där om du kan och vill en dag eller kväll ()p Har du tid nu i helgen eller någon kväll kanske? Hör av dej så kan vi bestämma. Men självklart så hämtar jag dej så slipper du åka hit med egen bil då.
-
nu i helgen blir svårt. Har varit och jagat och varti på fest idag. Och i morgon så skall dottern på rid-dagis/lekis eller vad det nu kallas. Sen hoppas jag på en skön dag då det är farsdag.
-
Nu har jag äntligen delat min motor. Det visade sej att vevaxeln går trögt i vevstaken. Så nu får jag köpa nytt från trech. Hoppas att dom är billiga. Kommer nog skaffa en ny kolv också , självklart alla nya packningar också. Hoppas att jag får ihop motorn så det funkar. :hmmm: :dntknow:
-
PM Skickat :)
/Benny
-
Tack Benny. Ni är så bra på Trech. Snabba och tillmötesvänliga. ()p ()p ()p
-
Motorn är nu ihopplockad, men ligger kvar på köksbordet. :)
-
Jag har lite för mycket med min bil och min sons bil just nu så därför blir min 4huuling lidande ett tag till. >:(
-
Vilken dag som hellst så kanske jag får arslet ut och monterar motorn i sitt rätta element. Någon som tror det? :dntknow:
-
Vilken dag som hellst så kanske jag får arslet ut och monterar motorn i sitt rätta element. Någon som tror det? :dntknow:
Det borde vara nära nu, skönt att åka lite på sommaren.
Vi tog en tur igår kväll på uppåt tio mil tror jag. Blev lite sent och kallt innan man var hemma, men fin åkning! Kul med två maskiner i familjen.
-
Min maskin har också stått ett par månader nu.. Men nu är man pappa ledig så jag hoppas få lite tid att slita isär det för at se om det är det förbannade lagret som gått igen.
-
Min maskin har också stått ett par månader nu.. Men nu är man pappa ledig så jag hoppas få lite tid att slita isär det för at se om det är det förbannade lagret som gått igen.
Tror nog pappaledigheten går upp rätt bra just nu, VM i fotboll gör nog sitt. ()p
Hoppas det går bra för dig och din maskin!
-
Min maskin har också stått ett par månader nu.. Men nu är man pappa ledig så jag hoppas få lite tid att slita isär det för at se om det är det förbannade lagret som gått igen.
Stene hör av dig om du vill ha lite hjälp. Jag ställer gärna upp på dig.
-
Tack. Tror det är lungt men hör av mig om det skulle skita sig.