ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: idesprutan skrivet 14 september 2009 kl. 20:54:11

Titel: Ang trimmning av Dinli 450 07 att ta bort "pluggen" samt cdi
Skrivet av: idesprutan skrivet 14 september 2009 kl. 20:54:11
Jag har försökt att hitta lite mera info om att ta bort "pluggen" om det nu finns någon på min hoj.

Vart sitter den på en 07??

Hur tar man bort den??

Jag har även köpt en CDI box som ska ställa om tänd kurvan.

Jag har köpt en DYAL A JET eller vad den nu hette :) till förgasaren

Samt att jag kommer att ha ett hel sysytem på typ slip on

Tror då att det kommer att bli en trevlig maskin. :djump: :djump:
Titel: SV: Ang trimmning av Dinli 450 07 att ta bort "pluggen" samt cdi
Skrivet av: simonarvestrand skrivet 14 september 2009 kl. 21:45:12
kan verkligen cdiboxen ändra tändkurvan? är de inte så att den bara ökar maxvarven en del`?
Titel: SV: Ang trimmning av Dinli 450 07 att ta bort "pluggen" samt cdi
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 14 september 2009 kl. 21:56:20
Den ändrar tändkurvan ocksså.
Med cdi box så blir du nöjd med bottenvridet skarru se  ()p
Titel: SV: Ang trimmning av Dinli 450 07 att ta bort "pluggen" samt cdi
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 14 september 2009 kl. 23:12:58
Jag har försökt att hitta lite mera info om att ta bort "pluggen" om det nu finns någon på min hoj.

Vart sitter den på en 07??

Hur tar man bort den??

Jag har även köpt en CDI box som ska ställa om tänd kurvan.

Jag har köpt en DYAL A JET eller vad den nu hette :) till förgasaren

Samt att jag kommer att ha ett hel sysytem på typ slip on

Tror då att det kommer att bli en trevlig maskin. :djump: :djump:


Den sk kallade "pluggen" på en Dinli 450 är nog att du byter ut org munstycket till ett 160 munstycke.. det kan behövas ända upp till 180 så man får prova sig fram.. detta att byta huvudmunstycke samt borra bort en strypning i original ljuddämparen elr slipon är nog att "ta bort pluggen" (plus kn eller unifilter).

I ditt fall så borde Dial-a-jet samt slipon "ta bort pluggen". När man monterar Dial-a-jet så ska huvudmunstycket vara mindre än original som kanske är 137,5 i size? Eller om det är den storleken som man ska byta till? De märks när du ser sizen på det som sitter i på din. Dial-a-jeten kompenserar själv när motorn behöver mer sås (som när slipon monteras).

Jag har ingen praktisk erfarenhet av detta med ombestyckning på Dinli, men försöker återge det jag snappat upp hittills och o jag har fel i något så får ni hojta - ni som vet ;)

Slip-on är förresten när man byter sista delen av avgassys - alltså ljuddämparen och en bit avgasrör som går in i avgassyset som kommer fr motorn. Helsys är när man byter hela vägen fr motorn till ett grövre sys ink ljuddämpare.

CDI-box har rykte om sig att sabba ventilerna men på sista tiden har jag hört en en del postitivt så jag vet inte längre om det är så (lite sugen själv faktiskt). Ska ge en hel del effekt iaf :) . Men ventilerna är lite känsliga på Dinli 450 så täta oljebyten samt täta ventilspelskontroller kan starkt rekommenderas oavsett vassare cdi-box elr inte.

Tror den kommer bli mkt trevlig när du vässat lite ;)

Mvh Joe


Edit: Ändrat lite efter Henkes beskrivning ang var de skulle borras i fuggen ()p
Titel: SV: Ang trimmning av Dinli 450 07 att ta bort "pluggen" samt cdi
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 15 september 2009 kl. 07:04:36
Kul projekt detta du håller på med. Själv håller man ju på med lite också men på annat sätt :D

Detta med "pluggen" på en dinli 450 är en skruv i tumgasen som hindrar att den går att gasa fullt.

Sedan kan man optimera mer om man känner för det.
En vanlig standard är ju detta.

Org avgassystem med bortplockad decibellplugg i änden.
160 huvudmunstycke
Nålen höjd ett till två lägen
Och detta med att man borrar bort en täckbricka under gasaren är till bränsleskruven, som justerar början på registret. Den borde ligga runt 2-3 varv ut (om man inte orkar vara jätte noga med att justera den, finns en del trådar hur man gör det under dinli)
Sedan plockar man bort org luftfiltret (som inte är en smart lösning med anslutningarna) och slänger på ett uni eller kn filter.

Då har du en bra början, sedan kan man optimera mer efter tid och ork och plånbok.
Lycka till  nu
Titel: SV: Ang trimmning av Dinli 450 07 att ta bort "pluggen" samt cdi
Skrivet av: jimbo skrivet 17 september 2009 kl. 01:47:26
du kan ställa fram förtändningen några grader(dvs. flytta tändmodulen bakåt), enkelt trimm! efter det kan du porta toppen fixa bigbore kit, E-85 konvertera.mm.
Titel: SV: Ang trimmning av Dinli 450 07 att ta bort "pluggen" samt cdi
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 17 september 2009 kl. 16:47:19
du kan ställa fram förtändningen några grader(dvs. flytta tändmodulen bakåt), enkelt trimm! efter det kan du porta toppen fixa bigbore kit, E-85 konvertera.mm.

Gör det något för effekten att ställa fram förtändningen utan de andra modsen? Säg på en helt original maskin? Några nackdelar?

Mvh Joe
Titel: SV: Ang trimmning av Dinli 450 07 att ta bort "pluggen" samt cdi
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 17 september 2009 kl. 22:39:54
Varför börja pilla med tändningen innan alla strypningar är borta?
Det ger alltid effekt att köra med lagom justerad förtändning,men detta är ju som att skita å hålla för när man ändå har strypningar kvar.
Jag hoppas att du förstår vad jag menar med detta ;) ;) ;) ;)
Titel: SV: Ang trimmning av Dinli 450 07 att ta bort "pluggen" samt cdi
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 18 september 2009 kl. 14:15:39
Japp jag hajjar  ;D  ;D

När ja borrat ur dämparen så är min bara "avstrypt" med det vanliga som Dial-a-jet, öppet filter och öppnare utblås så det ska nog till lite extremare tuning som bigbore och högkompkolv för att det ska löna sig med att ställa fram förtändningen.

Mvh Joe
Titel: SV: Ang trimmning av Dinli 450 07 att ta bort "pluggen" samt cdi
Skrivet av: jimbo skrivet 18 september 2009 kl. 14:21:44
du har börjat i rätt ände! med att avstrypa din maskin. nu kan du med gott samvete ändra förtändningen och få mer effekt i din maskin!

lycka till jimbo!
Titel: SV: Ang trimmning av Dinli 450 07 att ta bort "pluggen" samt cdi
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 18 september 2009 kl. 14:49:30
Tack :)

Aha ok så då kan det vara läge nu snart när jag borrat ur blåset (inte borrat än.. funderar på att skaffa en originalburk till innan)  ()p

Hur gör man när man ställer fram förtändningen? Är det svårt för en som inte grejjat med sådant förut? Kan man sabba något i motorn om man gör fel?

Mvh Joe
Titel: SV: Ang trimmning av Dinli 450 07 att ta bort "pluggen" samt cdi
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 18 september 2009 kl. 15:45:47
Detta är ju finmekanik vi snackar om,men du kan ställa förtändningen tills motorn hugger emot då du ska starta den,justera tillbaka litegranna så att den startar utan problem så har du max förtändning på din dinli  :headbang: :headbang: :headbang:
Å vad gäller att borra i ljuddämparen så e de bara att borra bort,inte behöver du ju slänga pengar på att skaffa en originaldämpare som ändå aldrig kommaer att användas,Gör en egen insats som du kan sätta dit å plocka bort i dämparen du har så sparar du ju en slant i stället  ()p ()p.

power to the people  :djump: :djump: :djump:
Titel: SV: Ang trimmning av Dinli 450 07 att ta bort "pluggen" samt cdi
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 18 september 2009 kl. 19:22:10
Tack för info ang förtändingen HIGHSIDER  ()p ()p ()p

Den extraljudämparen är för eventuell försäljning så jag kan sälja den i originalskick om jag vill. Den dämparen som sitter på är ena fästarmsöglan borta på så tänkte jag skulle borra i denna så kan jag sätta på en helt ny fräsch dämpare utan skador om jag säljer någon gång (vilket jag inte tror jag gör. Sparar nog min Dinli även om det blir turbo Raptor eller annat liknande i framtiden)

power out of a Dinli  :djump: :djump: :djump:
Titel: SV: Ang trimmning av Dinli 450 07 att ta bort "pluggen" samt cdi
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 18 september 2009 kl. 21:19:29
Okej jag fattar tanken  8)

Känns litegrann som att du med flera är lite rädda för att modda era maskiner med tanken om att den ska gå att återställa till original igen,VAR INTE DET för att dinli är tyvärr inte riktigt i ordnings när man köper den original och kräver faktiskt en hel del "justeringar" innan det blir den roliga maskinen med både power å comfort som då i alla fall jag vill ha i min hjuling ()p ()p ()p

Friskt moddat allt att vinna "NYTT DINLIORDSPRÅK"  :djump: :djump: :djump: :djump:
Titel: SV: Ang trimmning av Dinli 450 07 att ta bort "pluggen" samt cdi
Skrivet av: idesprutan skrivet 18 september 2009 kl. 22:32:15
Vad kostar den där Bore cylindern med högkomp kolven??

Vem i vårt avlånga land säljer dessa grejor??
Titel: SV: Ang trimmning av Dinli 450 07 att ta bort "pluggen" samt cdi
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 18 september 2009 kl. 22:36:53
Vad kostar den där Bore cylindern med högkomp kolven??

Vem i vårt avlånga land säljer dessa grejor??

Tror dom beställer från polaris i USA o kostar runt 6500 ink frakt o allt säger dom där som jimbo tipsade att hans bror skrivit på quadsweden. det är en wiseco högkompkolv som ingår.
Titel: SV: Ang trimmning av Dinli 450 07 att ta bort "pluggen" samt cdi
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 18 september 2009 kl. 23:19:59
Okej jag fattar tanken  8)

Känns litegrann som att du med flera är lite rädda för att modda era maskiner med tanken om att den ska gå att återställa till original igen,VAR INTE DET för att dinli är tyvärr inte riktigt i ordnings när man köper den original och kräver faktiskt en hel del "justeringar" innan det blir den roliga maskinen med både power å comfort som då i alla fall jag vill ha i min hjuling ()p ()p ()p

Friskt moddat allt att vinna "NYTT DINLIORDSPRÅK"  :djump: :djump: :djump: :djump:

jag talar för mig själv nu och kan säga att ja moddar så mkt jag vågar.. har inte råd att sabba maskinen pga av att jag moddar o inte vet vad jag gör.. jag är lite oerfaren på att meka men de kommer.. annars håller jag med om att maskinerna behöver lite hjälp på traven att blomma ut ()p ()p