ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Frantic skrivet 9 september 2009 kl. 22:36:44
-
Har läst igenom nästan hela forumet och det står såååååååååååååååååå mycket, blir helt snurrig :D
Så nu vill jag ha in lite nya förslag på en Hobby/Arbete/Pendla 4*4 hoj.
Ska köra tunga vedlast, vatten/hö till hästarna, Nöjesåka i skog o mark samt ha den till jobbet nån gång ibland som jag har 2 mil till. Den kommer gå hårt men ska behandla den som min dyraste ägodel 8)
Tar tacksamn imot alla förslag o ideer om min blivande maskin.
Detta som skrivs här kommer tas upp med regeringen då hon ska "låna" den ibland till hö/vatten körning :)
/Frantic :headbang:
-
Något att tänka på, din ATV är aldrig bättre än din service verkstad när problemen kommer.
Finns det någon bra i närheten isf åk och prova kan rekommendera Kymco läs i tråden inte mycket problem....
Bra kvalité för pengarna en bra allround men som sagt bilda dig en egen uppfattning.
Hur mycket pengar vill du lägga på din nya pärla???
Skulle jag köpa en ny nu skulle det vara servo på den men då kostar det...
Lycka till. ()p
-
Satsa på Kymco eller bättre. Köpte en Dinli 700 för att den var allround. Men den kändes otryggt på nå vis när man skulle till att jobba med den, var ganska nöjd med den tills jag prova King Quaden då var det bara att byta. Blev kostsam affär i slutändan, billig i inköp men blev en massa förlust när jag sålde. Jag rekomenderar märkes maskin!
Hur mycket pengar ska det kosta?
-
Har läst igenom nästan hela forumet och det står såååååååååååååååååå mycket, blir helt snurrig :D
Så nu vill jag ha in lite nya förslag på en Hobby/Arbete/Pendla 4*4 hoj.
Ska köra tunga vedlast, vatten/hö till hästarna, Nöjesåka i skog o mark samt ha den till jobbet nån gång ibland som jag har 2 mil till. Den kommer gå hårt men ska behandla den som min dyraste ägodel 8)
Tar tacksamn imot alla förslag o ideer om min blivande maskin.
Detta som skrivs här kommer tas upp med regeringen då hon ska "låna" den ibland till hö/vatten körning :)
/Frantic :headbang:
Vilken prisklass hade du tänkt dig?
-
Har läst igenom nästan hela forumet och det står såååååååååååååååååå mycket, blir helt snurrig :D
Så nu vill jag ha in lite nya förslag på en Hobby/Arbete/Pendla 4*4 hoj.
Ska köra tunga vedlast, vatten/hö till hästarna, Nöjesåka i skog o mark samt ha den till jobbet nån gång ibland som jag har 2 mil till. Den kommer gå hårt men ska behandla den som min dyraste ägodel 8)
Tar tacksamn imot alla förslag o ideer om min blivande maskin.
Detta som skrivs här kommer tas upp med regeringen då hon ska "låna" den ibland till hö/vatten körning :)
/Frantic :headbang:
Ta & köp min Polaris RZR , litet flak ett nöje att köra både på väg & skog !
Bert :headbang:
-
Ca 40 000 - 70 000:- hade jag tänkt. Märkeshoj ska jag iaf ha och det viktigaste är att den kan köra tunga timmerlas över stock o sten :headbang:
Har hört att det inte är så nyttigt att bara ligga o långköra med en sån maskin men vad vet jag :dntknow:
-
Om du kan tänka dig att hoppa över vägåkningen så tycker jag att Hondas hydrostatdrift är rätt förnämligi skogen. Likaså passar den stela bakaxeln bra när det ska dras tungt.
-
Jag har min Can-Am 650 XT -07 till salu för 70 000 kr, med plog, vindruta, handtags och tumvärmare.
460 mil, mest på landsväg, men jag har hört att dessa maskiner fungerar riktigt bra även i skogen, även om jag aldrig själv dragit tungt med den.
Nåt liknande är i alla fall vad jag rekommenderar.
Många tycker ju att honda, med sin stela bakaxel är bra, de skiter inte ned sig i bakvagnen om du lastar tungt på draget.
-
Hmmmmm vad jag har läst så rekommendera de flesta delad bakaxel i skogen :help: De borde väll kunna dra oxå lr???? Vilken Djungel :D
-
Hmmmmm vad jag har läst så rekommendera de flesta delad bakaxel i skogen :help: De borde väll kunna dra oxå lr???? Vilken Djungel :D
skulle inte rekomendera stel bakaxel i någon sitation, möjligtvis om du skulle ha 1 tom på kulan och ska dra på asfalt. har dragigt en segelbåt med ett kultryck som vi var tvunga att ha domkraft för att få upp den på kulan. ekipaget vägde 2ton plus, i skogen vill man ju ha delad axel för markfrigången.
tror ingen drar så tungt så det motiverar en stel bak axel ()p
-
skulle du dra så pass tungt så den niger för mycket, så finns de ju alltid hårdare fjädrar. lägger min röst på delad iaf, dels för bättre markkontakt och frigång i terräng samt ur komfortsynpunkt vid vägkörning.
-
Då va det bestämmt iaf, Delad bakaxel ska det vara. Borde ju sålla bort ett par stycken alternativ ()p
Mellan 400 - 700cc ska det vara oxå.
-
hej jag har en arctic cat 500 jag kör mycket ved den drar mycket bra förnämlig låg växel bra markfrigång minus lite trögstyrd men man släpper ju fara på gym plogar ochså snö delad är att föredra mycket bättre mark frigång den går faktiskt att leka lite på myrarna ochså c-yaa
-
Håller fortfarande på att försöka köra så många modeller som möjligt själv..
Jag för min del trivs bra med min stela bakaxel går riktigt roligt på grusväg :DV
och underbar att jobba med för den är liten och smidig med lite överhäng och inga onödiga kilon men det är vad jag tycker.
Sök och du skall finna vad du söker..................
-
Automat lr Växlar ??
-
Jag har King Quad 450, den drar hur mycket som helst. ALDRIG nå problem alltid rätt "växel"Den har automat CVT. Har haft med växlar förut jobbigt fel växel i backar osv.
-
Delad bakaxel och Automat är spikat :headbang:
Nu är det bara vilken maskin som jag ska ha :)
-
TGB 550 SE PRO!!!
http://www.motorimporten.com/product.php?id_product=62
Mycket trevlig maskin! snygg, prisvärd och medcvt och delad axel!
-
80 000 för en TGB...
Den må heta 550, men det är en 500 (503 kubik) fast det där med kubiken är INTE det viktigaste, kolla tex tråden om CanAm 500 där dem på sida två visar hur även en 400 går:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=24300.0
En ny vägreggad CanAm 400 för 65 papp tex:
http://www.blocket.se/varmland/Can_Am_Outlander_400_vagreg_22314726.htm?ca=21&w=3
Varför man lägger 80 på en TGB är för mig obegripligt när de flesta kvalitetsmaskiner med samma prestanda ligger i ungefär samma prisläge.
Och ibland tom under...
Plus att en maskin är SÅ mycket mer än bara själva motorn.
-
Lutar åt en Polaris, läst miljoner inlägg o gogglat massor om ATV och polaris har jag inte läst mycket illa om :D Men än är inget bestämt :dntknow:
-
80 000 för en TGB...
Den må heta 550, men det är en 500 (503 kubik) fast det där med kubiken är INTE det viktigaste, kolla tex tråden om CanAm 500 där dem på sida två visar hur även en 400 går:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=24300.0
En ny vägreggad CanAm 400 för 65 papp tex:
http://www.blocket.se/varmland/Can_Am_Outlander_400_vagreg_22314726.htm?ca=21&w=3
Varför man lägger 80 på en TGB är för mig obegripligt när de flesta kvalitetsmaskiner med samma prestanda ligger i ungefär samma prisläge.
Och ibland tom under...
Plus att en maskin är SÅ mycket mer än bara själva motorn.
köp nya atv och quad !!!där testar dom TGB BLADE 550 ()p Har du provat en sån,eller ens sett en i verkligheten ??
-
den fick bra kritig av en tidning som inte kan skriva något negativt om något?
hade jag valt mellan en ny tgb och en polaris så hade jag nog tittat närmare på denna...
http://www.blocket.se/vasterbotten/Polaris_Sportsman_800_EFI_23646118.htm?ca=18&w=3
-
ska du ha vägreggad?
-
ska du ha vägreggad?
Om han ska pendla till jobb så är det nog en vägreggad han är ute efter.
-
köp nya atv och quad !!!där testar dom TGB BLADE 550 ()p Har du provat en sån,eller ens sett en i verkligheten ??
Nej, jag har inte varken testat eller ens sett 550:n.
Men jag känner två som hade 425:an och båda var väldigt missnöjda med allt från framkomlighet till kvalité (tex är tydligen en sådan "bagatell" som ljusbilden olaglig och omöjlig att besiktiga med...)
Båda köpte nya maskiner för lite över 60 papp, och ett halvår efter ville en av dem byta och blev då erbjuden 30 000 om han köpte en ny Polaris i samma butik.
Hur billig är maskinen då? ???
Båda två har gjort sig av med sina maskiner, och båda två tröttnade på allt vad fyrhjulingar heter.
Sen vill jag ställa typ samma fråga till dig, har du testat något annat än TGB?
...menar så du liksom har något att jämföra med?
Troligtvis inte.
I övrigt håller jag med Sleeper_86 i båda hans meningar.
-
beror på vart man bor i landet, jag menar bara att urvalet är mindre på vägreggat.Dom stora märkena är ju tokdyra vägreggade förutom can-am 400...
-
Behöver inte regat :) Bor i en bondhåla så inga cops :headbang: Men om jag skulle så blir det teräng, bara köra i diket om de kommer så kan de inte göra nått :)
-
ja men då så, då köper du en beganad japan hjuling och glöm allt med taiwan och kina. Du kommer bara bli missnöjd och vill byta. Det blir en dyr affär, köpte min Dinli Centhor för 69.900 och gjorde service 3 ggr 7.500 kr, försäkring (vägregg.) 2790kr. Lagt ut ca 80.000 kr och körde 100 mil, fick 50.000kr för den. då kan du räkna själv vad detta innebär.
-
Så talar en som provat båda!
:headbang:
-
den fick bra kritig av en tidning som inte kan skriva något negativt om något?
hade jag valt mellan en ny tgb och en polaris så hade jag nog tittat närmare på denna...
http://www.blocket.se/vasterbotten/Polaris_Sportsman_800_EFI_23646118.htm?ca=18&w=3
Är den vägreggad så va det ju bra pris på den ()p synd att man lär åka 200 mil för att provköra den :banghead:
-
100 mil, och ja visst den gick ganska bra på väg,fiske,lek. Men nu är detta en tråd som handlar om att dra tunga lass i skogen och då tror jag inte ett litet dugg på taiwan och kina i nuläget. Men japanerna var väl säkert inte så bra förr men dom har lärt sig, lika som Taiwan/Kina nu försöker lära sig att bygga Atvs. Kan bara säga att jag vet vad som krävs för virkes körning och detta fungerar med en Japan,Polaris,Can-Am, väljer man någon av dessa så behöver man inte chansa på att det fungerar då vet man... Taiwan/Kina fungerar nog på fina marker. Är lite svårt att provköra min skog hos ÅF. Har kört virke i skogen med hjuling i ca 17 år så jag vet vad jag tycker, sen är det ju alltid nån som tycker nått annat. Jag och mina vänner har kommit fram till att man ej ska diskutera märken på skotrar/fyrhjulingar man kommer aldrig någonsin ööverens ändå. :(veryangry):Köp det man tror på. End of disc...blev mycket nu bla.bla.bla :-X
-
Ungefär som med bilar då,du skriver polaris och can-am,visste du att TGB gör cvt erna åt rotax,polaris,minarelli....mm .sen görs suzuki atvs inte i japan utan i USA :P ;)
-
Ja det är detta jag menar med att det inte går att diskutera Atv`s eller skotrar. Alltid nån som har svar på allt..... :banghead:
-
Alltid nån som har svar på allt..... :banghead:
Amen
TS verkar vara inne på en vettig linje, och verkar mogen nog att själv inse skillnaderna maskiner emellan.
Oavsett tillverkningsland.
^-^
-
Nån som hört nått om Kymco ?? Hämtat från katalogen ( Har nämligen än återförsäljare i närheten) "Kymcos kvalitetsrykte sprider sej snabbt över världen. Artic cat i usa köper atv-maskiner upp till 360cc hos Kymco. Bmw i Tyskland har valt att lägga tillverkningen av sin nya 450cc crossmotor hos Kymco" Låter ju inte allt för dåligt lr?! Deras MXU 400, delad baxaxel.
-
Jag har haft en Kymco KXR 250, den gick bra men hade ett par brister.
1. Svårstartad när det var kallt, klent batteri och dålig chokefunktion.
2. Gummibälgarna på lederna i framvagnen åts upp av solen på typ 1 år, kan bli dyrt när det är dags för besiktning...
Nu var ju detta en -2004 års modell, så de kan ju mycket väl ha bättrat sig på denna typ av punkter.
-
Lutar åt en Yamaha YFM660 Grizzly eller Polaris Sportsman 500 EFI eller Polaris Sportsman 450 HO. Vilken röster ni på ?? O0
-
skulle ta en polaris i sådana fall om du ska ha väg reggat då yamman inte e vägreggad
-
Polaris vägreggar inte alla sina heller... och Yamman finns vägreggad, fast är kanske inte så vanlig.
Men just reggningen var inte det viktigaste va?
Personligen hade jag lätt valt Yamman, lite beroende på priser, utrustningar och då eventuellt reggningen.
Men mest tack vare Yamahas finfina kvalité!
-
yamaha har väll inte reggat större än 350 har jag hört i allafall
-
Nä... men tex Dresel har.
(precis som de gjort med Raptor 660, 700, YFZ:an och Wolwerinen)
-
jo men då har du ju inte yamahas garantier
-
Man behöver inga garantier med en Yamaha. :whip:
Han uppger inte åldern på maskinerna han kikat på, och Yamaha har fem år på sina arbetsmaskiner och den tiden kan mycket väl gått ut... 660:n har ju funnits några år.
-
Tja för er som har problem med TGB så kan jag bara säga att några problem med vare sig kvalitet eller att dra tunga lass har jag inte upplevt under mina snart 500 mil med maskinen - både på landsväg och framför en överlastad timmerkärra!
-
Spelar ingen roll om den är reggad lr ej, jag kör lika bra för det o jag kör vart som helst oxå för den delen, skulle vilja se in snut följa efter på en liten skogstig :P :headbang:
Polaris lutar det åt .... Snart så kommer den till pappsi :) Ej beställt men snart så ... så fort jag har lämnat in en ansökan hos frugan ;)
-
Yamaha!
-
:nono:
-
Ja polaris har ju bra pris på nya Sportsman nu.
-
Hittat en 06 Polaris Sportsman 500 EFI för 55 000:- Ej regad .... 180 tim.
-
Är den inte reggad alls?
-
nix, import. Inga skyltar iaf va jag kan se ::)
-
Går den att försäkra då?
Kolla det innan köp.
-
då tycker jag det är svin dyrt
-
Går den att försäkra då?
Kolla det innan köp.
Om man har en s.k gårdsförsäkring är det inga problem att försäkra oreggade maskiner, räknas som jordbruksredskap då, Enligt mitt försäkringsbolag.
-
Har gård så, men äger den inte, hyr men det kanske räcker :dntknow:
då tycker jag det är svin dyrt
Allt är relevant 8) För dej dyrt, för mej en piss i mississippi :headbang:
Dyrt säger du hmmmm ....... Kanske det är ..... :hmmm: :dntknow:
-
Jag sålde min Can-Am 650 med plog, vägreggad -07 med 190 timmar på motorn för 62 000.
En importmaskin helt utan registrering för 55 känns dyrt.
-
Jag har inte köpt innan o är inte så vass på 4 hjuling, men tar åt mej av det ni skriver så ska täka om. Grizzly -06 62000 Oregad ?? Nått?? :dntknow:
Finns ju inte så många Polaris till salu´här omkring, måste vara nöjda ägare. Vill ha inom Småland, hatar köra bil ::)
-
Har gård så, men äger den inte, hyr men det kanske räcker :dntknow:
då tycker jag det är svin dyrt
Allt är relevant 8) För dej dyrt, för mej en piss i mississippi :headbang:
Dyrt säger du hmmmm ....... Kanske det är ..... :hmmm: :dntknow:
men va fan kollar du på en beggad om pengar inte e ett problem då är det ju bara att välja köp nytt
-
Gårdsförsäkring i all ära men vad händer om du tex kör på nån ute på vägen? Terräng reggat minst tycker då jag iallafall.
-
Har gård så, men äger den inte, hyr men det kanske räcker :dntknow:
då tycker jag det är svin dyrt
Allt är relevant 8) För dej dyrt, för mej en piss i mississippi :headbang:
Dyrt säger du hmmmm ....... Kanske det är ..... :hmmm: :dntknow:
men va fan kollar du på en dinli om pengar inte e ett problem då är det ju bara att välja köp nytt
dinli ???????????? Nej Tack :nono:
-
Gårdsförsäkring i all ära men vad händer om du tex kör på nån ute på vägen? Terräng reggat minst tycker då jag iallafall.
Låter vettigt, så får det bli. Terräng reggat :) Kloka ord från en vis man ()p
-
Gårdsförsäkring i all ära men vad händer om du tex kör på nån ute på vägen? Terräng reggat minst tycker då jag iallafall.
Jag uttryckte mig nog lite luddigt... Alltså, har man en gårdsförsäkring så kan man även helförsäkra oregistrerade fordon. Det var dit jag skulle komma.. :)
-
Gårdsförsäkring i all ära men vad händer om du tex kör på nån ute på vägen? Terräng reggat minst tycker då jag iallafall.
Jag uttryckte mig nog lite luddigt... Alltså, har man en gårdsförsäkring så kan man även helförsäkra oregistrerade fordon. Det var dit jag skulle komma.. :)
Har jag inte helt fel för mig så har även terrängreggade trafikförsäkring och det går väl inte att få på en oreggad maskin. :dntknow:
-
:help: nååååå Kan man köpa oreggad lr ska man köpa minst terräng reggad ?? Och om jag har en Polaris 500 -06 för 60 000:- Billigt som reggat lr dyrt som oreggat lr bara lagom :) ?? :dntknow:
-
Gårdsförsäkring i all ära men vad händer om du tex kör på nån ute på vägen? Terräng reggat minst tycker då jag iallafall.
Låter vettigt, så får det bli. Terräng reggat :) Kloka ord från en vis man ()p
Du sa det själv. Om priser på Polaris kan jag inget. För mig är alltid en Polaris övervärderad. ;D
-
Om man har gårdsförsäkring gäller denna för stöld och brand vad jag förstår, med en terrängskoter försäkring får du framföra fordonet på allmän väg med vissa restriktioner. Alltså är du försäkrad när du kör på nån, kan bli förbannat jobbigt annars.
Nu är det ju inte optimalt att åka terrängreggat om man ska ut på t.ex. E4:an varje dag. Men på landsbygden funkar det på ett annat vis.
-
Tack, då vet jag. Då duger det med terrängteggat, bor som sakt på lande o kan köra småvägar till jobbet :)
-
Med terrängreggat får du köra på inhängnad bana samt på mark där du har tillstånd ,inga grusvägar om man ska va noga :nono: skulle ha sattsat på reggat jag sen när du ska på träffar kan ju det bli lite landsväg ::)
-
Jo du får förflytta dig på vägen men då ska du köra max 10-15 km/h utan passagerare eller nåt sånt. Också mellan arbets områden....
Min tolkning av lagen är att polisen måste ta dig med laser och att man åker över 10-15 då dom tar dig...Hitills aldrig någon som blivit bötfälld i mina trakter. Dom brukar säga att man ska "åka hem med den där" bara eller bara vinka glatt.
-
Läs på :rtfm:
Saxade lite från transportstyrelsen:
//Terrängskoter
Den får endast köras på enskilda vägar (om inte vägens ägare förbjudit det). Annan
väg får användas om den behöver korsas eller om terrängen är oframkomlig. Innan
fordonet körs ut på en väg ska föraren stanna och lämna företräde åt trafikanter på
vägen. På de flesta vägar får fordonet framföras i högst 20 km/tim och passagerare
får inte åka med. Undantag är enskilda vägar som i mindre omfattning används av
allmänheten för trafik. Terrängskoter får endast köras av den som tagit körkort eller
traktorkort utfärdat före 1 januari 2000 eller fyllt 16 år och har förarbevis för terrängskoter.
Förarbevis utfärdas av Vägverket efter godkänt kunskapsprov. Hjälm rekommenderas//
Jag tolkar det som att andra vägar förutom enskilda får man framföra fordonet i max 20 km/tim. Då enskilda vägar är undantaget från den regeln så borde rådande hastighetsbegränsning gälla på dom. Enskilda vägar är dom gulskyltade vägarna. Finns ganska många sådana.
Ni får gärna göra en egen tolkning då det är ganska luddigt skrivet.
-
har inte sett en gulskyltad väg här,sen tolkar jag det som att du BARA får korsa allmän väg lika som snöskoter.har man en skaplig hjuling finns det inte många hinder.men det är väl en bedömmnings fråga för polisen på plats :dntknow:
-
Enskilda vägar är alla andra vägar som inte är allmän väg. Sen kanske man inte har bryt sig om att sätta dit en skylt.
Som sagt är det ganska tolkningsbar den där skriften. Jag fattar det som att om man inte kommer fram på en enskild väg utan måste ut på allmän väg så är det tillåtet men man får bara köra max 20 km/tim.
-
Enskilda vägar är alla andra vägar som inte är allmän väg. Sen kanske man inte har bryt sig om att sätta dit en skylt.
Som sagt är det ganska tolkningsbar den där skriften. Jag fattar det som att om man inte kommer fram på en enskild väg utan måste ut på allmän väg så är det tillåtet men man får bara köra max 20 km/tim.
ja om man måste till ett bevisat ställe tex sommarstuga egen skog etc inte nöjes körning...
-
har inte sett en gulskyltad väg här,sen tolkar jag det som att du BARA får korsa allmän väg lika som snöskoter.har man en skaplig hjuling finns det inte många hinder.men det är väl en bedömmnings fråga för polisen på plats :dntknow:
Här är ett exempel på en gul skylt som därmed talar om att det är en enskil väg, och skyltar typ denna har nog alla sett om man varit i närheten av en mindre väg:
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/45/V%C3%A4gvisare,_enskild_v%C3%A4g_gammal.gif)
-
Känns som det är bara att köra på som vanligt och se vad notan hamnar på när man åker fast! Krångliga bestämmelser är det värsta jag vet. får åka här men inte där men om man gör så här får man åka lite här och där....
-
Känns som det är bara att köra på som vanligt och se vad notan hamnar på när man åker fast! Krångliga bestämmelser är det värsta jag vet. får åka här men inte där men om man gör så här får man åka lite här och där....
Precis. Jag har slutat bry mig för länge sen. Håller mig hemmavid med någon mils radie. Nu bor jag på landet med en massa mindre vägar som går kors och tvärs. Kan ta mig i stort sett överallt utan att behöva ta mig ut på större vägar.
-
Känns som det är bara att köra på som vanligt och se vad notan hamnar på när man åker fast! Krångliga bestämmelser är det värsta jag vet. får åka här men inte där men om man gör så här får man åka lite här och där....
Precis. Jag har slutat bry mig för länge sen. Håller mig hemmavid med någon mils radie. Nu bor jag på landet med en massa mindre vägar som går kors och tvärs. Kan ta mig i stort sett överallt utan att behöva ta mig ut på större vägar.
Samma här! Nu behöver jag en ATV så köper en snart, längtar ju ihjäl mej :) Tanten är med på noterna nu oxå så jag har GoGoGo :D
Nu ska jag bara hitta en Polaris lr Grissly Mellan 450 - 700 cc.
-
Nu så har jag fått fnatt på en LINHAI 550 V-Twin EFI, IRS 4x4. 59000:- för en ny. Har en återför i närheten som sköter garanti o service. Den borde väll komma fram o dra allt :) Beg i all ära men hittar faan ingen som passar, ska de vara beg så ska det vara känt märke o det finns inget här omkring Småland.
-
Nu bromsar vi lite här! Har du provat den eller pratat med nån som provat den? Det kommer att dyka upp rätt beg. maskin om du ger dig till tåls några dagar. Tror inte den drar nå vidare, men det är bara en känsla jag har. Måste du köpa en i Småland? Har den erfarenheten att det kan löna sig att åka en bit när man hittat rätt. Annars köper man nåt bara för att det är nära hemma och ångrar köpet om några dagar.
Åkte 46 mil enkel resa denna gång, men då fick jag det jag ville oxå.
-
Nu bromsar vi lite här! Har du provat den eller pratat med nån som provat den? Det kommer att dyka upp rätt beg. maskin om du ger dig till tåls några dagar. Tror inte den drar nå vidare, men det är bara en känsla jag har. Måste du köpa en i Småland? Har den erfarenheten att det kan löna sig att åka en bit när man hittat rätt. Annars köper man nåt bara för att det är nära hemma och ångrar köpet om några dagar.
Åkte 46 mil enkel resa denna gång, men då fick jag det jag ville oxå.
Tålamod är en bristvara här :D Har vänat 2v nu ju, länge nog :) Men har fått upp ögonen på en Grizzly 660 -04, Det är väll inte så illa :)
-
Den tror jag du blir väldigt nöjd med. Bra kvalite rakt igen på Yamahan har haft 2 st och var aldrig några problem.
-
Yamaha! ()p Nu snackar vi. Tror iofs att Linhai är en rätt bra maskin men har ingen erfarenhet av dom.
-
Någon som vet hur mycket det skulle kosta att terräng regga en Grizzly 660 -06 ?? :help:
-
Tja har Ce-märkt ett antal Kymco ocg TGB åt generalagenten och om man har tillgång till hele COC dokumentationen hamnar jobbet på runt 3000 plus moms!! ()p
-
Ok, va ju inte så farligt dyrt :)
Grizzly 660 lr Honda Rincon 650 ?? Ska köpa en av dessa innan helgen iaf ()p :D 8) :rtfm:
-
ha i åtanke då att coc intyget inte är de lättaste att få tag i..
-
Ok, va ju inte så farligt dyrt :)
Grizzly 660 lr Honda Rincon 650 ?? Ska köpa en av dessa innan helgen iaf ()p :D 8) :rtfm:
Är någon av dem terrängreggad redan så är väl saken klar. Ta den som är "färdig". Får du någon garanti på någon av dem så kanske det är att tänka på med.
Tror du blir lika nöjd med vilken som av dom. Bra slitstarka maskiner.
(Nu är ju jag Yamahafrälst så jag hade tagit Yamahan.)
-
Garanti på bägge :) Preliminärt blir det Torsdag sen är man ÄTLIGEN ATV Ägare :) Ja det lutar åt Yamman men få se hur de ser ut o provköra bägge, Grisslyn har väll lite högre markfrigång!?
-
Ja och att jag fick dit en nolla för lite 30000 plus moms skall det vara!
det behöver man slå ut på några maskiner det!
-
oooshit :o Då kör jag oreggat, för de pengarna så kan jag betala böterna 8) Om det blir några vilket jag tror är väldigt liten chans här i Ensamheten "Hälge" :)
-
Nu är väl dom flesta maskiner reggade, det är väl oftast importerade maskiner som brukar vara helt oreggade?
Men ofta i annonser och liknande så brukar väl folk syfta på vägreggat om man säger att den är reggad. Jag har fått den uppfattningen iaf.
Nog hade jag satsat på minst terrängreg iaf, för att slippa ev krångel med försäkring och om man skulle ha riktigt otur att hamna i nån olycka.
Jag har ju köpt två billiga vägreg maskiner, så jag och tanten har en varsin! Väldigt mkt roligare att åka om man inte är själv. Skönt med vägreg också att man kan åka vart man än hamnar, aldrig behöva oroa sig (om man håller sig på vägen, i skogen får väl ingen åka ändå i stort sett).
-
Nu är väl dom flesta maskiner reggade, det är väl oftast importerade maskiner som brukar vara helt oreggade?
Men ofta i annonser och liknande så brukar väl folk syfta på vägreggat om man säger att den är reggad. Jag har fått den uppfattningen iaf.
Nog hade jag satsat på minst terrängreg iaf, för att slippa ev krångel med försäkring och om man skulle ha riktigt otur att hamna i nån olycka.
Jag har ju köpt två billiga vägreg maskiner, så jag och tanten har en varsin! Väldigt mkt roligare att åka om man inte är själv. Skönt med vägreg också att man kan åka vart man än hamnar, aldrig behöva oroa sig (om man håller sig på vägen, i skogen får väl ingen åka ändå i stort sett).
Hmmmm men är det lika dyrt att terräng regga ? KAn man inte ha nån slags Lantbruksförsäkring? Ska köra till o från skog jag har o det innebär en liten sträcka på 90 kmh väg, ca 1 km. Men visst, kan ju köra i skogen ditt, Grizzly kommer man fram över allt :)
-
Dom där 30k plus moms är väl för att få den maskinentypen godkänd, kostar alltså inte så för VARJE maskin.
Att i efterhand få en maskin reggad verkar vara rätt svårt, kräver en del dokument som kan vara svårt att få tag på. Så det är nog enklast att köpa en som är registrerad (nummerplåt) från början.
Har läst något om att man kan försäkra helt oreggade som arbetsredskap, men du bör nog kolla det med ditt försäkringsbolag innan.
Men som sagt så är nog dom flesta maskinerna reggade som terrängskoter tror jag, dom äldre kan även vara traktorreggade. Men så gamla maskiner verkar du inte vara intresserade av.
Ang väg eller terrängreg, om du tror att du kommer att använda den till längre utflykter eller träffar så är det nog ingen dum ide med vägreggad. Är det bara grus och terräng hemikring så är det väl billigare (inköp och försäkring) med terrängreg.
Själv ska jag åka lite Linhai snart, lämna grabben på dagis och sen ta en vända på några mil i det här fina vädret! :sunny:
-
Låter ju inte dumnt det inte :) Men tror de jag ska åka o kolla på är oreggade men det struntar jag i, bra maskiner för en bra penning ()p Blir mest runt mina skogar o i dem som jag ska köra. Ska kolla med försäkrings bolaget iaf o skaffa försäkring. Blir det träffar så tar jag den på släpet ::)
-
många träffar kräver dok att dom är reggade, just ur försäkringssynpunkt.
-
ok men om man har försäkring då utan regg ?? Lantbruks redskap :) KAn man iaf försäkra hos Länsförsäkringar. O0
-
Du verkar bara hitta oreggade maskiner. Det är inte så att du tar terrängreggade för oreggade? Oreggade maskiner borde det inte vara så där jättegott om.
-
ok men om man har försäkring då utan regg ?? Lantbruks redskap :) KAn man iaf försäkra hos Länsförsäkringar. O0
Det man vill se att är att fordon har trafikförsäkringen, dvs väg eller terrängreggad.
-
Du verkar bara hitta oreggade maskiner. Det är inte så att du tar terrängreggade för oreggade? Oreggade maskiner borde det inte vara så där jättegott om.
http://www.atvmaskiner.se/ och http://www.fritidsdepan.se/listindex.htm är det jag är inne på. De är import maskiner tror jag. Men de har ju bra märken till en bra peng iaf :D Polaris Grizzly, Honda........
-
LINHAI 550 V-Twin EFI, IRS 4x4
Nån som hört nått om den lr kört en sån?
Nytt och väggreggat iaf :)
Bra pris oxå :rtfm:
-
http://www.atvmaskiner.se/ och http://www.fritidsdepan.se/listindex.htm är det jag är inne på. De är import maskiner tror jag. Men de har ju bra märken till en bra peng iaf :D Polaris Grizzly, Honda........
[/quote]
Det är nog import som du sa. Kolla upp återförsäljarna så gott det går. Har för mig att jag läst om problem med iallfall LG här på forumet.
Jag hade inte köpt en oreggad maskin men om du väljer att göra det så kolla upp mer än en gång om du kan försäkra den. Lita inte på att återförsäljaren fixar det.
Utan trafikförsäkring har du inget skydd alls.
Läs här om trafik försäkring. http://www.tff.se/templates/Page.aspx?id=129
Sök på forumet så hittar du säkert trådar om återförsäljarna och nog en del om LINHAI 550 med.
-
Läst på forumet :rtfm:
"om man köper en oregistrerad fyrhjuling får du köra med den vart du vill i 30, oförsäkrad. om man nu vill försäkra den så är det hur lätt som hellst, man ringer ett försäkringsbolag och säger att man vill försäkra en fyrhjuling motorredskap klass 2 för privat bruk / entrepenad.. då försäkrar bolaget hjulingen med chassi NR... det gjorde jag hur enkelt som helst. har helförsäkring som täcker brand, stöld, skada, och även vagnskade garanti för 1200 kr om året...."
Låter som det skulle passa mej ()p Grizzly lr Honda lr Polaris here i come O0
-
Lyckas du försäkra den som Motorredskap så kan det kanske fungera.
Dock ska den vara konstruerad för högsta hastighet på 30 km/t och ha LGF skylt.
Då verkar lagen gälla ungeför som för terräng reggade.
Hittade en bra länk.
http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/14B597AA-45A8-4FBF-8115-B2354EF10E19/0/Lagen_om_VolvoCE.pdf
Skrolla ner en bit så står det om registrering av motorredskap klass 2.
-
Hur ligger priset på dom maskinerna du kollat på, vilken skillnad mot reggade maskiner?
Jag sneglade en massa på maskinerna från LGs maskin när jag skulle köpa min första maskin. Blev dock lite misstänksam när jag läste om den del som haft bekymmer med dom och deras maskiner. Det var väl mest försäkringsproblemen som avskräckte mig.
Och så kände jag att en vägreggad var bättre för mig i det läget.
Sen ang reg som motorredskap, det verkar lite som dom äldre reglerna för traktor reg? Kan väl inte finnas någon vettig själ som skruvar med växellådan så den bara gör max 30?
Skulle man ha världens otur att hamna i nån kontroll hos länsman så lär det väl i värsta fall bli olovlig körning?
-
Hur ligger priset på dom maskinerna du kollat på, vilken skillnad mot reggade maskiner?
De ligger ca 15 000 under. Så det kan jag betala en del böter för ist om jag skulle träffa på länsman :) Har bort i evigheter och Aldrig sett nån polis så chanserna ser ganska ljusa ut att jag slipper dem :)
-
15k räcker ju till en del böter, vet inte om det är nån risk att man blir av med kortet. Men det kanske inte är så stor risk.
Hoppas du hittar rätt maskin, och rätt firma om du köper den på en sån! Alltid kul om man kan få bra hjälp där.
Jag förstår att du är sugen på att handla, men ta lite tid på dig och köp "rätt maskin" från början! Alltid dyrt att byta senare.
Good luck!
-
Torsdag kl 12:00 bär det av. 30 mil bilkörning sen har man målet i sikte ;D Va det blir för hoj får ni reda på sen, späningen är olidliga :D
Ska bli så underbart att bli en atv'are........ Se upp i skogen :knupple: Bilder och annat kommer imån, om jag har tid, kanske kör tills morgonkvisten ;)
-
Alltid kul att åka och testa maskiner. Tala om vad det blev för nått sen.
-
Kan bara säga att köp ej på http://www.atvmaskiner.se/ aka LG Maskin :(veryangry): :tickedoff
Kört i 4½ timme â 32 mil med bil o släp till Örebro, stannade i 10 minuter sen hem igen 4½ timme â 32 mil , för det första fick jag vänta 1½ tim innan han dök upp vid affären sen va det bara sönderkörda maskiner o en massa ihop plock. Han hade Can am nya men va ju inte det jag ville ha så inget köp hos honom, Aldrig!!!!! :(veryangry): :nono: >:(
Besviken men nu är jag glad att det inte blev nån affär.
Blocket o privat person, here i come ()p
Köper känt märke, välvårdat och gärna med vinch o plog men inget nödvändigt.
Långa resor undanbedes ::)
-
Tråkigt att det blev så illa, men bra ändå att du inte köpte någon maskin som inte kändes bra.
Hoppas du får bättre napp närmare hemmet, vart bor du förresten? Ifall man snubblar över någon intressant maskin man vill tipsa om. Fast du kanske dammsuger blocket rätt hårt själv! ;)
Prova sätt ut en köpesannons, på forumet, på blocket eller i lokaltidningen. Kan vara värt det! Helst om du vet ungefär vad du är ute efter.
-
Nu har jag en Grizzly 660 på g iaf, mer info kommer efter morgondagen :headbang: Så snart så är man ATV'are ()p
-
Äntligen :headbang: ;D Blev igår kväll med en Grizzly 660 -04, Grön o 290 kilo Går som f@@@@@n :D Idag blir det att vara ute heeela dagen/Kvällen ;)
-
Grattis! :djump:
Glöm inte att bjuda oss på någon bild också.
-
Här är min pärla :headbang: Är helt slut i armarna nu men det känns så himla skönt, motsvarade alla mina förväntningar och lite till 8) Blir en trogen vän i många år :)
-
Ser nice ut!
Terrängreggad? Vad fick du pynta för den?
-
Japp, Terrängreggad. Hehe typ allt jag hade på kontot så det är bara börja spara igen men det var det värt ::) Jag är super nöjd! :headbang:
-
Super bra köp! Grattis! Ha så kul nu då.
-
Fick en fin maskin och du fick tömma pungen! Kan det bli bättre? ()p
-
Är det originaldäcken så kan den inte ha gått långt. Ser välhållen ut förövrigt. Grattis till ett bra köp.
-
grattis.. :) storskogen på löradag?? ^-^
-
Hur ligger priset på dom maskinerna du kollat på, vilken skillnad mot reggade maskiner?
De ligger ca 15 000 under. Så det kan jag betala en del böter för ist om jag skulle träffa på länsman :) Har bort i evigheter och Aldrig sett nån polis så chanserna ser ganska ljusa ut att jag slipper dem :)
Tänk bara på om det händer ngt vill inte vara pessimist men du kan ju åka to hell om ngt händer på allmän väg ()p
-
blev ju en terrängreggad för övrigt..
Japp, Terrängreggad. Hehe typ allt jag hade på kontot så det är bara börja spara igen men det var det värt ::) Jag är super nöjd! :headbang:
-
blev ju en terrängreggad för övrigt..
Japp, Terrängreggad. Hehe typ allt jag hade på kontot så det är bara börja spara igen men det var det värt ::) Jag är super nöjd! :headbang:
Jo jag läste det det var därför jag tänkte att jag skulle informera om han nu inte redan vet om det :headbang:
-
Varför skulle han åka till "hell" då?
-
Varför skulle han åka till "hell" då?
Ja, terränreggad till Norge låter inte som någon bra ide....
-
Hahaha hell är Danmark, han måste sett fotbollen :DV
-
jag måste bara berätta om när jag o en kompis var ner till lg maskin 52 mil enkel resa vi for på fredag kväll ringde sa till att vi skulle komma sent inga problem sa han så vi åkte ringde honom kl 23 50 då tyckte han att vi skulle ta in på hotell lills lördag morron men vi måste vara hemma tidig förmiddag sa vi ok sa han vi hittade till vatten svampen ringde o sa var vi var då var kl 00 30 han kom o visade oss vägen sen gjorde vi upp affären kl 02 30 det kallar iallafall jag service sen åkte vi hem med 2 st hjulingar o en vagn med en bil som slutade ladda på väg hem tur det var en gam diesel men det regnade så vi fick köpa 2 batterier 1 i rättvik o 1 i sveg blev stoppade 2 gånger av polisen dom tyckte väll det såg syspect ut med 2 hjulingar o inget lyse på bilen dom tyckte nog synd om oss så dom skickade oss vidare med lyckönskningar om god resa vi var hemma kl 11 30 c-yaa
-
hejsan
Helt ny i forumet men har kört en del ATV. Rekomenerar stel bakaxel eller delad med förstärkt krängningshämmare, drar man på ordentligt på grusväg med en standard delad axel så känns det ju som om hela maskinen sätter sig ner på ena bakhjulet, har själv haft en Grizzly 700. En go maskin i skogen men en pest på vägen. O0