ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: *2STROKE* skrivet 9 september 2009 kl. 16:30:40
-
heej.
1. Igår var jag ute och körde och efter 500 meter så börja den dö när jaghade den på tomgången, tomgången var ovanligt varierande mellan 1300 och 1500 men oftast log den på 1400 ungefär. den gick som den bruckar när jag körde den. i förgår så släppte vi av lite på gasvajern pga att den blev så hög att det var svårt att lägga i växlarna. luftfiltret är rengjort men det gjorde inte den minsta skyllnad :(
2. när man lägger i växlarna (L H R) är den väldigt tjänslig på hur fort man lägger i växeln, tar man försakta så låter det som "kuggslir" och för snabt blir det ochså så. ibland går växlarna jätte bra och ibland tjäns det som att crossväxla. OBS jag stannar alltid och låter varvtalet sjunka ner till tomgång innan jag växlar
börjar snart bli trött på hjulingen har varit 4 fabriks fel och nu förgasaren på ett år :cry: :cry: tack i förhand//jan
-
prova justera på tomgångsskruven istället ()p ()p ()p
-
troligen tar den tjuvluft då tomgången pendlar så mycket.kolla insugsgummit ocksså ()p ()p
-
hej det är väl efi på den där alltså ingen förgasarmotor.är det efi så kan man inte ställa tomgången den är kalibrerad från fabrik och får inte under några omständighet ställas på.justermånen som finns på gasviren är enbart till för att ställa spelet i gashandtaget då det sitter en brytare där i som ska känna av om du får gashäng eller viren går av, det ska vara några mm spel på viren. så ta dän locket på gashandtaget och kolla så inte brytaren är i hop kan va det som är felet. kan bli alla möjliga fel om man justerat på viren så brytaren är aktiverad. lycka till.
ni får rätta mig om jag har fel ()p
-
Precis!
Rör inte tomgångsskruven!
Det gjorde en ÅF som jag anlitade, sedan fick jag stora problem.
Nu har en annan ÅF hjälpt mig med nya delar (de måste bytas om man pillar).
Jag har idag dock problem med att tomgången ibland inte vill gå ner efter att jag kört.
Det kan ta flera sekunder ibland, och vara så kraftfullt att maskinen fortsätter att köra.
Det var värst när det var som varmast i somras. Jag vet ännu inte vad det beror på?
-
har kollat i instruktions boken och där står det att tomgången ska ligga på 1200 +/- 200.
men i handboken stog det bara hur man ställde om tomgången och inget annat om föggen. menskulle det inte ståt om det var skadligt att ställa om tomgången :hmmm: :help:
-
En grej som jag glömt att skriva är att jag måste gasa pytte lite när jag ska starta motorn både när den är varm och kall och innan har det bara vart när den var kall
-
hej det är väl efi på den där alltså ingen förgasarmotor.är det efi så kan man inte ställa tomgången den är kalibrerad från fabrik och får inte under några omständighet ställas på.justermånen som finns på gasviren är enbart till för att ställa spelet i gashandtaget då det sitter en brytare där i som ska känna av om du får gashäng eller viren går av, det ska vara några mm spel på viren. så ta dän locket på gashandtaget och kolla så inte brytaren är i hop kan va det som är felet. kan bli alla möjliga fel om man justerat på viren så brytaren är aktiverad. lycka till.
ni får rätta mig om jag har fel ()p
Ok. Det är förgasare på 6x6
-
vi har kontaktat åtrförsäljaren och han sa att det finns en form av spär om gasen skulle hänga sig så den dödar motorn, det var det som hade hänt när vi ställde om gasen:)
-
vi har kontaktat åtrförsäljaren och han sa att det finns en form av spär om gasen skulle hänga sig så den dödar motorn, det var det som hade hänt när vi ställde om gasen:)
hmmm det va ju det jag skrev i mitt inlägg tidigare.
-
vi har kontaktat åtrförsäljaren och han sa att det finns en form av spär om gasen skulle hänga sig så den dödar motorn, det var det som hade hänt när vi ställde om gasen:)
hmmm det va ju det jag skrev i mitt inlägg tidigare.
det är en förgasare , därför trodde jag att det du skrev bara gälde efi motorer :dntknow: