ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: eMFex skrivet 8 september 2009 kl. 20:52:07

Titel: Körning med last
Skrivet av: eMFex skrivet 8 september 2009 kl. 20:52:07
Jag kör 90% med kärra och last! tycker ni jag ska byta variator vikterna eller låta det va? :hmmm: :hmmm:
Titel: SV: Körning med last
Skrivet av: Lillhajen skrivet 8 september 2009 kl. 21:34:48
Då kör du på lågen 90 %, finns ingen anledning att krångla med vikter då
Titel: SV: Körning med last
Skrivet av: STENE skrivet 10 september 2009 kl. 16:56:15
Håller med lill hajen.

Om du kör med last så antar jag att du kör med låg växeln. Och då tror jag du inte behöver pilla med dem.
Eller om jag får ställa en mot fråga. Varför vill du pilla med dem? bättre axs? högre topp fart? Lägre topp?
Det ända jag kan tänka mig är att det kanske blir lite bättre när man backar med last, Eftersom kines jä**n som valde drev till backen inte hade alla indianer i kanoten.. Och då prova med färre/lättare vikter.
Titel: SV: Körning med last
Skrivet av: eMFex skrivet 19 september 2009 kl. 20:10:24
Ja backen är alldeles för hög. Är det så på alla modeller?
Titel: SV: Körning med last
Skrivet av: eMFex skrivet 19 september 2009 kl. 20:20:52
 :D
Titel: SV: Körning med last
Skrivet av: STENE skrivet 21 september 2009 kl. 13:30:44
Fint släp.. Ser inte gratis ut.. men ha begäret är stort  :headbang:
Titel: SV: Körning med last
Skrivet av: Citius skrivet 22 september 2009 kl. 03:53:06
Riktigt snyggt!!

Inte utan man blir lite avis!

 ()p
Titel: SV: Körning med last
Skrivet av: eMFex skrivet 22 september 2009 kl. 19:52:31
Man tackar.. kärran är bra till allt. vad man än gör så är den med  :P
Titel: SV: Körning med last
Skrivet av: Blizzter skrivet 28 september 2009 kl. 19:12:29
Man tackar.. kärran är bra till allt. vad man än gör så är den med  :P

Sådan fin kärra kostar?

/Blizzter
Titel: SV: Körning med last
Skrivet av: buffelhorn skrivet 4 oktober 2009 kl. 19:42:43
Häftig kärra. Vill ha, men har inte råd. :banghead: :banghead: :banghead:
Titel: SV: Körning med last
Skrivet av: eMFex skrivet 4 oktober 2009 kl. 20:15:41
kosta runt 12
Titel: SV: Körning med last
Skrivet av: STENE skrivet 4 oktober 2009 kl. 21:26:23
Hur gick det?
tog du bort några vikter?
Titel: SV: Körning med last
Skrivet av: eMFex skrivet 4 oktober 2009 kl. 21:58:01
Hur gick det?
tog du bort några vikter?


nee ¨låter det vara då!
har ett annat problem när jag kör tippen och bromsar så lägger den ur 4hjulsdriften hur kommer detta sig?
lägger den ur 4hjulsdriften om man belastar för mycket ström?
Titel: SV: Körning med last
Skrivet av: STENE skrivet 5 oktober 2009 kl. 09:04:50
inte en aning. Det jag skulle gissa på:
om jag inte mins fel så läggs 4-hjulsdriften i "elektriskt"/elektromekaniskt.
Skulle det kunna vara så att när du kör tippen och bromsar så drar det så pass mycket ström att inte "orkar" hålla fyrhjulsdriften inkopplad.

Prova sätta ett bil batteri parallelt med orginal batteriet och kolla om det hjälper.
Eller om det räcker med att släcka lamporna.
Titel: SV: Körning med last
Skrivet av: eMFex skrivet 5 oktober 2009 kl. 09:35:13
inte en aning. Det jag skulle gissa på:
om jag inte mins fel så läggs 4-hjulsdriften i "elektriskt"/elektromekaniskt.
Skulle det kunna vara så att när du kör tippen och bromsar så drar det så pass mycket ström att inte "orkar" hålla fyrhjulsdriften inkopplad.

Prova sätta ett bil batteri parallelt med orginal batteriet och kolla om det hjälper.
Eller om det räcker med att släcka lamporna.


Det har ju fungerat förut! kanske funkar att köpa ett bättre batteri? orginal är väl inte direkt bra?
Titel: SV: Körning med last
Skrivet av: STENE skrivet 5 oktober 2009 kl. 09:53:28
orginal är väl kanske inte det bästa. Det var därför jag tänkte att du kunde köra med ett annat parallelt för att testa om det är "felet".
Titel: SV: Körning med last
Skrivet av: eMFex skrivet 5 oktober 2009 kl. 14:14:40
4hjulsdriften läggs jur ur när jag sätter på heljuset. så det har ju inget med kärran att göra. bara att lämna in skiten??
Titel: SV: Körning med last
Skrivet av: STENE skrivet 5 oktober 2009 kl. 14:19:47
har du garanti kvar så skulle iaf jag lämnat in den.Du skulle kunna ta loss batteriet kolla att du har vatten ordentligt i det samt att ladda det med en batteriladdare över natten. Och prova om det hjälper. Men orginal batterierna är inte så bra.

Eller prova att sätta dit ett bilbatteri och kolla om det löser problemt.
Titel: SV: Körning med last
Skrivet av: gurra-g skrivet 5 oktober 2009 kl. 14:20:26
Mät spänningen över batteriet med lyset på,
du ska ha 14.4 volt i ett friskt batteri.
Sjunker det under 12 volt så är någonting fel.
Det är säkert batteriet.
Titel: SV: Körning med last
Skrivet av: eMFex skrivet 5 oktober 2009 kl. 14:33:30
vilka snabba svar ;D kärran är ju bara 4 mån. inte kan batteriet redan vara kasst! ladda batteriet i natt. men samma resultat! batteriet verkar vara ok har kollat med en apparat! den kommer iof från biltema ()p
Titel: SV: Körning med last
Skrivet av: eMFex skrivet 5 oktober 2009 kl. 14:39:14
Ringde och prata med företaget jag köpte den av! han skulle ringa runt lite och återkomma. fick inte köra på den :banghead: Väldigt trevliga så jag beställde ett plogpaket när jag ändå prata med dom :headbang:
Titel: SV: Körning med last
Skrivet av: STENE skrivet 5 oktober 2009 kl. 23:54:19
vilka snabba svar ;D kärran är ju bara 4 mån. inte kan batteriet redan vara kasst! ladda batteriet i natt. men samma resultat! batteriet verkar vara ok har kollat med en apparat! den kommer iof från biltema ()p

Nog skulle det kunna vara batteriet även fast maskinen är ny. Inte säkert att batteriet är nytt.
När du mätte batteriet, belastade du det då eller mätte du det bara över polerna?

För det kan vara så att det sjunker när det belastas beroende på hur mycket ampere som det klarar av att ger. Ohms lag.. typ.
Titel: SV: Körning med last
Skrivet av: eMFex skrivet 8 oktober 2009 kl. 18:06:50
Nu så! Det är el-bromsen på kärran som tar elen! Men jag hade inga 14 volt i batteriet 13 hade jag! och när heljuset var på fick jag 11, nått! är det okej?
Titel: SV: Körning med last
Skrivet av: STENE skrivet 9 oktober 2009 kl. 07:49:06
Jag vet faktiskt inte. Man kan gå ut och mäta på min som jag har vanligt bil batteri monterat i.
Titel: SV: Körning med last
Skrivet av: gurra-g skrivet 9 oktober 2009 kl. 08:48:13
Nu så! Det är el-bromsen på kärran som tar elen! Men jag hade inga 14 volt i batteriet 13 hade jag! och när heljuset var på fick jag 11, nått! är det okej?
Dom här små batterierna klarar inte så höga strömmar,
samma problem med att spänningen sjunker i batteriet
uppstår när man vinschar mycket också.

Men 11v är under nominell spänning, det låter inte rätt
med bara hellyset på tycker jag.

14.4 volt är max vad generatorn ska ladda upp batteriet till,
och då ska motorn vara igång när du mäter, om du inte gjorde det.
Titel: SV: Körning med last
Skrivet av: eMFex skrivet 9 oktober 2009 kl. 15:48:06
Motorn var igång kom alldrig upp i 14!
Titel: SV: Körning med last
Skrivet av: eMFex skrivet 9 oktober 2009 kl. 15:50:44
Kom på en sak FAN VAD JAG HATAR EL! :banghead: :banghead: :tickedoff
Titel: SV: Körning med last
Skrivet av: buffelhorn skrivet 12 oktober 2009 kl. 16:30:43
vilka snabba svar ;D kärran är ju bara 4 mån. inte kan batteriet redan vara kasst! ladda batteriet i natt. men samma resultat! batteriet verkar vara ok har kollat med en apparat! den kommer iof från biltema ()p
Ja biltema grejor kan vara riktigt skit :knupple: Men ett nytt batteri kan bli dåligt ganska snart om man har otur :(
Titel: SV: Körning med last
Skrivet av: Blizzter skrivet 14 oktober 2009 kl. 21:04:34
Motorn var igång kom alldrig upp i 14!

Kina batterierna är tyvärr att säga "skit", fick mitt batteri bytt till ett bättre direkt när maskinen var ny. Det är ingen stor grej att byta batteri och det kan vara värt det.

Ett större problem är dock som andra skriver att vinch, lyse mm drar en massa ström, Linhai maskinen är rätt kass på att ladda, den ger alldeles får få ampere. Kör man med halvljuset på så går det mer eller mindre jämt upp, därför är det lätt hänt att man drar ur batteriet relativt fort vid användning utav vinch eller annan elektronik. Har dock ett hett tips, byt ut samtliga parkerings lampor och bromsljus mot diodlampor så sparar du över 20watt. Diodlampor är dyrare men dom går inte sönder av vibrationer och dessutom håller de hur länge somhelst.

Ett till hett tips som jag fick från en skoterförare är att köpa en Ctek Zafir 90 laddare, det är ett pyttelitet svenskt underverk som kan kopplas in när somhelst och som till skillnad från andra laddare håller full kräma i batteriet UTAN att förstöra det. Det följer med en snabbkabel som monteras på batteriet, sedan knäpper man bara i laddaren på ett par sekunder när man varit ute och plogat. Det är dom bästa 500 spännen jag spenderat på länge till min maskin.

Ctek laddare är så pass bra att även Ferrari monterar dessa som original på sina bilar för att kunna ha laddaren inkopplad under hela vinter förvaringen.

/Blizzter
Titel: SV: Körning med last
Skrivet av: buffelhorn skrivet 22 oktober 2009 kl. 21:34:46
Motorn var igång kom alldrig upp i 14!

Kina batterierna är tyvärr att säga "skit", fick mitt batteri bytt till ett bättre direkt när maskinen var ny. Det är ingen stor grej att byta batteri och det kan vara värt det.

Ett större problem är dock som andra skriver att vinch, lyse mm drar en massa ström, Linhai maskinen är rätt kass på att ladda, den ger alldeles får få ampere. Kör man med halvljuset på så går det mer eller mindre jämt upp, därför är det lätt hänt att man drar ur batteriet relativt fort vid användning utav vinch eller annan elektronik. Har dock ett hett tips, byt ut samtliga parkerings lampor och bromsljus mot diodlampor så sparar du över 20watt. Diodlampor är dyrare men dom går inte sönder av vibrationer och dessutom håller de hur länge somhelst.

Ett till hett tips som jag fick från en skoterförare är att köpa en Ctek Zafir 90 laddare, det är ett pyttelitet svenskt underverk som kan kopplas in när somhelst och som till skillnad från andra laddare håller full kräma i batteriet UTAN att förstöra det. Det följer med en snabbkabel som monteras på batteriet, sedan knäpper man bara i laddaren på ett par sekunder när man varit ute och plogat. Det är dom bästa 500 spännen jag spenderat på länge till min maskin.

Ctek laddare är så pass bra att även Ferrari monterar dessa som original på sina bilar för att kunna ha laddaren inkopplad under hela vinter förvaringen.

/Blizzter
Jag har orginalbatteriet på min ca 3år gammalt och det fungerar hur bra som hellst ::) ::) ::)