ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Tjoa skrivet 3 september 2009 kl. 19:34:18
-
Tänkte knäcka ihop en hasplåt heltäckande till en X5, och undrar om någon har några tankar om det, att dela med sig av.
Något ni tänkt att ni saknar på eran hasplåt, eller något ni bommade när ni gjorde en första gången.
Är ju bättre att lära sig av andras misstag än att begå alla misstag själv.
Är inte ute efter mått och sånt utan mer efter smarta lösningar man kommit på under tiden man kört lite i skogen
Tänkte sen att jag ev kunde kanske lägga upp nån basic ritning som andra kan ta med till sin lokala plåtslagare och få dom gjorda där?
Är plåtslagare själv så tänkte lite att det jag lyckas knäcka ihop bör ju vilken annan plåtslagare lyckas med också.
Tacksam för synpunkter.
-
Då vill Jag tipsa om att när man ändå lägger ner ett par timmar på att måtta ut så den ska sitta perfekt att man samtidigt kapar upp "tvättnings-sandavrinnings hål" på en gång! Jag har ju inte det på min rostfria 3mm heltäckande i ett stycke-plåt o det ångrar jag ju idag! Efter en offpistvända så kan hjulingen väga 20kg mer än Innan turen, det är nästan lögn i he*"#"e att få bort ev sand eller annan dynga som lägger sig på plåten. Likaså är det Samma lögn att få fatt i tex 13mm ringnyckel man råkar tappa ner på plåten, det finns Många skrymslen vid hasplåten där verktyg o mutterbultar kan gömma sig. Gör några hål för rengöring redan från början, annars blir det ju bara ett "sen jobb" som aldrig blir av!!!
Ett annat tips är att göra framdelen i 2 delar, den delen som viker av upp mot winchen vore bra (i efterhand) att kunna ta bort. Tex om man skulle vilja komma åt winchen, kylaren o kanske underlätta för storstädningen som man gör ibland. Min plåt går från dragkulan hela vägen upp under kofångaren fram.
Jag fick byta winchen en gång o det blev ett he*%¤*%tes onödigt ont i knogar o armar pga Min fasta plåt....winchen går ej att dra åt sidan utan att behöva släppa hela frontbågen nerifrån upp till lastracket fram, då var ju plåten givetvis vägen för o kunna vika ut frontbågen...3mm rostfritt är MKT segt att bända undan själv :(
Under fotbaljorna är det bra om plåten viks Upp framtill så man skyddar hörnet på baljan, även Yttersidan på baljorna kan vara bra att kantskydda men Mest Framtill!!
Om du gör en plåt så Garanterar jag att hjulingen kommer att hålla många många år till mot en som Inte har ett fullgott skydd, det blir lätt Onödiga pengar till ny plast annars :D
Jag har ju en CF ED men allt är samma/lika Förutom där plåten ska vikas upp vid fronten...ED har lite tvärare uppvikning vs X5;an som inte viks lika kraftigt. ED har lite högre frigång under fronten än X5, annars är dom identiska under chassiet!
Lycka Till // Janne
-
Svetsa på förstärkningar så den blir styv som f*n :headbang:så man slipper rikta den en hjuling väger ju närmare 400pannor så.
-
Perfekt, precis sådana tankar jag var ute efter.
3mm rostfritt, känns det som i överkant nu efter ett tag? Eller är det helt rätt? Är ju viss skillnad att jobba i tex 2mm, samt att priset sjunker lite. synpunkter?
Förstärkningar var? längsgående V-profiler på undersidan eller vika upp runt om, och svetsa hörnen?
-
Jag kör med 2 mm, och efter att man glidit över en miljon stenar så har den blivit bra bulig...
Visserligen inte rostfritt som ju faktiskt normalt sett är styvare, men det handlar nog mest om hur mycket du menar utsätta den för och hur mycket stöd plåten får från maskinen.
Är där mycket tomrum så kan nog nån förstärkning vara på sin plats, annars är ju 3 mm en lösning.
Det frestar mer än man kan tro... vassa stenar och närmare ett halvt ton, det ger märken.
-
klippa remsor som är typ 30mm höga å ställa dom på högkant å svetsa fast dom eller typ vinkeljärn å sätta dom längsgående. jag har gjort en i alu 3mm å det lär man ha ganska mycket förstärknigar på men tar du 3mm rostfritt är ju det mycket styvare i sig så då behövs det ju inte lika mycket förstärknigar.
-
Någon som testat 5/8 durk aluminium (5mm tjock och 3mm höga "mönster" )
Eller är det overkill på det?
-
Overkill å overkill den lär ju bli jäkligt styv å hållbar.
-
Det är inte enkelt att göra en bra hasplåt.
Här finns färdiga för er som inte orkar göra egna:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=23433.0
()p
-
Det är inte enkelt att göra en bra hasplåt.
Här finns färdiga för er som inte orkar göra egna:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=23433.0
()p
Nä det kan nog stämma. Men eftersom man är född och uppväxt i Småland så svider ju varje ett-öring. ;) ;) :lol:
Men rent spontant får jag nog som plåtslagare säga att den hasplåt du säljer med tanke på tjocklek och matrial + arbete för bockning är jäkligt prisvärd.
Faktiskt tveksam om man kan köpa en billigare med plåtslageres hjälp även om jag skulle rita upp en gratis ritning.
1, Men förstås som jag sa, vi undantagen som bekräftar regeln, som vill tänka, grunna och tillverka själv kan säkert spara någon 500 lapp på att göra själv.
2, Eller om sanningen ska fram, "lånar"plåt från jobbet och har fri tillgång på maskiner, kanske rent utav "sparar" 4000kr... ;) ;D
-
Någon som testat 5/8 durk aluminium (5mm tjock och 3mm höga "mönster" )
Eller är det overkill på det?
Det är troligtvis 5/7 du menar, och dem är väldigt styva!
Tänk dock på att absolut aldrig lägga ribborna neråt... det blir total tvärnit om man försöker glida över en stubbe/stam.
-
Någon som testat 5/8 durk aluminium (5mm tjock och 3mm höga "mönster" )
Eller är det overkill på det?
Det är troligtvis 5/7 du menar, och dem är väldigt styva!
Tänk dock på att absolut aldrig lägga ribborna neråt... det blir total tvärnit om man försöker glida över en stubbe/stam.
Nä, sett många som gör så...coolhets/snygghets faktorn blir stor. men som du säger så blir ju tröghetsfaktorn över hinder lika stor som coolhetsfaktorn... ::)
-
Det är inte enkelt att göra en bra hasplåt.
Här finns färdiga för er som inte orkar göra egna:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=23433.0
()p
Nä det kan nog stämma. Men eftersom man är född och uppväxt i Småland så svider ju varje ett-öring. ;) ;) :lol:
Men rent spontant får jag nog som plåtslagare säga att den hasplåt du säljer med tanke på tjocklek och matrial + arbete för bockning är jäkligt prisvärd.
Faktiskt tveksam om man kan köpa en billigare med plåtslageres hjälp även om jag skulle rita upp en gratis ritning.
1, Men förstås som jag sa, vi undantagen som bekräftar regeln, som vill tänka, grunna och tillverka själv kan säkert spara någon 500 lapp på att göra själv.
2, Eller om sanningen ska fram, "lånar"plåt från jobbet och har fri tillgång på maskiner, kanske rent utav "sparar" 4000kr... ;) ;D
Punkt 1= Ett roligt projekt som håller dig sysselsatt ett tag och du kan stolt visa upp dina nya, egna, plåtar :)
Punkt 2= Smart om möjligheten finns :)
PS: Har ni ett-öringar i småland fortfarande?! :D
MVH / Benny