ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Henka skrivet 3 september 2009 kl. 13:35:29

Titel: Däcks tryck.
Skrivet av: Henka skrivet 3 september 2009 kl. 13:35:29
Hej jag har just köpt en Linhai 260 Goon 4x4. som jag har vägreggad.
Jag kör på orginal plåtfälgar och däck. Nu till min fråga.
Vad ska det va för lufttryck i däcken när man kör på väg?
Och vad ska man ha för tryck när man kör i skogen?
Titel: SV: Däcks tryck.
Skrivet av: *Anton* skrivet 3 september 2009 kl. 13:40:32
Jag kör med 1,2 bar i skogen

Sen vet jag inte vad alla andra kör med men 1,2 bar funkar perfekt ()p
Titel: SV: Däcks tryck.
Skrivet av: LB skrivet 3 september 2009 kl. 14:24:13
O,4 bar i skogen funkar för min del ()p
Titel: SV: Däcks tryck.
Skrivet av: Henka skrivet 3 september 2009 kl. 15:00:48
Hej Honda 350 levereras med 0,35 bar i däcken. och i skogen så kan man väl ha allt mellan 0,20 och 0,80 men vad ska man ha på asfalt körning. det är väl det som är mest intressant. Försäljaren satte 2.3 bar i mina och dom är som puckar så jag ska nog ha mindre men hur mycket mindre?
Titel: SV: Däcks tryck.
Skrivet av: simonarvestrand skrivet 3 september 2009 kl. 16:16:01
Hej Honda 350 levereras med 0,35 bar i däcken. och i skogen så kan man väl ha allt mellan 0,20 och 0,80 men vad ska man ha på asfalt körning. det är väl det som är mest intressant. Försäljaren satte 2.3 bar i mina och dom är som puckar så jag ska nog ha mindre men hur mycket mindre?

Gör som jag brukar göra.
testa dig fram. lite mer luft gör ju att du sliter mer i mitten på däcket och får lite mindre däck mot asfalten.
2,3 lät rätt extremt får jag säga. mellan 2.3 och 2.5 brukar jag ju ha på bilen.
Titel: SV: Däcks tryck.
Skrivet av: adde_j skrivet 3 september 2009 kl. 17:51:58
jag kör med 0,3-0,6 bar ()p
Titel: SV: Däcks tryck.
Skrivet av: johnny k skrivet 3 september 2009 kl. 18:48:22
Ja kör m 0,5 bar
Titel: SV: Däcks tryck.
Skrivet av: jnse skrivet 3 september 2009 kl. 22:35:22
Jag kör med 0,35 Kg tryck i däcken och kör mest i skogen.
Men det är inga problem på "transportsträckorna", fastän man ligger i 80-85 km/h :-)
(förutom att man nöter däck som fan på asfalt!)
Titel: SV: Däcks tryck.
Skrivet av: Hejmer skrivet 3 september 2009 kl. 22:53:10
Jag kör 0,5 bar på asfalt
Titel: SV: Däcks tryck.
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 4 september 2009 kl. 13:14:12
Kör mellan 0,2 till 0,6 bar och det funkar perfekt..
Titel: SV: Däcks tryck.
Skrivet av: Pson™ skrivet 4 september 2009 kl. 13:33:52
0,3 bak 0,4 fram
Titel: SV: Däcks tryck.
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 4 september 2009 kl. 15:17:56
0.4 bar rutom varesej det är skog eller asfalt... den rullar ju lättare om du har mycket luft men blir sämre grepp och sliter konstigt på däckena
Titel: SV: Däcks tryck.
Skrivet av: clabre skrivet 4 september 2009 kl. 17:39:10
en puckad fråga men är 0.5 bar samma som 0.5 kg och är det samma som 0.5 psi.

Det är lite många enheter man pratar om . någon som orkar förklara? finns det nån konverteringstabell etc?
Titel: SV: Däcks tryck.
Skrivet av: Hydro skrivet 4 september 2009 kl. 18:34:18
Bar, psi och kilo är inte samma sak, och för att enkelt kunna se vad olika värden ger med andra enheter är denna omvandlingsfunktion finfin:

http://web.telia.com/~u54504162/javascript/convert/tryck.html
Titel: SV: Däcks tryck.
Skrivet av: 1234 skrivet 4 september 2009 kl. 18:39:38
0,3-0,5 ()p
Titel: SV: Däcks tryck.
Skrivet av: jnse skrivet 4 september 2009 kl. 18:49:29
Bar och Kilo är i princip exakt samma.

1 Bar = 1,019716 Kg/cm2

Här
http://joshmadison.com/software/convert-for-windows/ (http://joshmadison.com/software/convert-for-windows/)
finns ett program som konverterar nästan allt.
Convert is a free and easy to use unit conversion program that will convert the most popular units of distance,
temperature, volume, time, speed, mass, power, density, pressure, energy and many others,
including the ability to create custom conversions!
Titel: SV: Däcks tryck.
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 4 september 2009 kl. 23:27:44
jo man brukar räkna Bar och kilo som samma så länge det inte rör sig om några jättenogranna tryck. om du kör med 1 kilo eller 1 bar i däckena spelar ingen roll då temperaturen ändrar den lilla marginal i tryck under tiden du kör. Men PSI är en helt annan sak japp
Titel: SV: Däcks tryck.
Skrivet av: Hellberg skrivet 4 oktober 2009 kl. 11:17:21
Polaris Sportsman 500 EFI

0,4 bak å 0,6 fram vid vägkörning
0,15 bak å 0,25 fram vid skogkörnig
Titel: SV: Däcks tryck.
Skrivet av: JussiN skrivet 4 oktober 2009 kl. 12:19:31
Det ska vara lika tryck fram och bak eftersom trycket ändrar på däckstorleken. Så med olika tryck i däcken så är dom olika stora och har olika utväxling vilket nöter på kraftöverföringen på en 4x4.
Titel: SV: Däcks tryck.
Skrivet av: gurra-g skrivet 4 oktober 2009 kl. 21:50:04
Ju större däck, desto mindre tryck kan man ha.
Jag kör på mellan 0.15-0.3 kg i mina 28" ITP.
Mer än det, och det blir stötigt som helsike.