ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Henka skrivet 3 september 2009 kl. 13:35:29
-
Hej jag har just köpt en Linhai 260 Goon 4x4. som jag har vägreggad.
Jag kör på orginal plåtfälgar och däck. Nu till min fråga.
Vad ska det va för lufttryck i däcken när man kör på väg?
Och vad ska man ha för tryck när man kör i skogen?
-
Jag kör med 1,2 bar i skogen
Sen vet jag inte vad alla andra kör med men 1,2 bar funkar perfekt ()p
-
O,4 bar i skogen funkar för min del ()p
-
Hej Honda 350 levereras med 0,35 bar i däcken. och i skogen så kan man väl ha allt mellan 0,20 och 0,80 men vad ska man ha på asfalt körning. det är väl det som är mest intressant. Försäljaren satte 2.3 bar i mina och dom är som puckar så jag ska nog ha mindre men hur mycket mindre?
-
Hej Honda 350 levereras med 0,35 bar i däcken. och i skogen så kan man väl ha allt mellan 0,20 och 0,80 men vad ska man ha på asfalt körning. det är väl det som är mest intressant. Försäljaren satte 2.3 bar i mina och dom är som puckar så jag ska nog ha mindre men hur mycket mindre?
Gör som jag brukar göra.
testa dig fram. lite mer luft gör ju att du sliter mer i mitten på däcket och får lite mindre däck mot asfalten.
2,3 lät rätt extremt får jag säga. mellan 2.3 och 2.5 brukar jag ju ha på bilen.
-
jag kör med 0,3-0,6 bar ()p
-
Ja kör m 0,5 bar
-
Jag kör med 0,35 Kg tryck i däcken och kör mest i skogen.
Men det är inga problem på "transportsträckorna", fastän man ligger i 80-85 km/h :-)
(förutom att man nöter däck som fan på asfalt!)
-
Jag kör 0,5 bar på asfalt
-
Kör mellan 0,2 till 0,6 bar och det funkar perfekt..
-
0,3 bak 0,4 fram
-
0.4 bar rutom varesej det är skog eller asfalt... den rullar ju lättare om du har mycket luft men blir sämre grepp och sliter konstigt på däckena
-
en puckad fråga men är 0.5 bar samma som 0.5 kg och är det samma som 0.5 psi.
Det är lite många enheter man pratar om . någon som orkar förklara? finns det nån konverteringstabell etc?
-
Bar, psi och kilo är inte samma sak, och för att enkelt kunna se vad olika värden ger med andra enheter är denna omvandlingsfunktion finfin:
http://web.telia.com/~u54504162/javascript/convert/tryck.html
-
0,3-0,5 ()p
-
Bar och Kilo är i princip exakt samma.
1 Bar = 1,019716 Kg/cm2
Här
http://joshmadison.com/software/convert-for-windows/ (http://joshmadison.com/software/convert-for-windows/)
finns ett program som konverterar nästan allt.
Convert is a free and easy to use unit conversion program that will convert the most popular units of distance,
temperature, volume, time, speed, mass, power, density, pressure, energy and many others,
including the ability to create custom conversions!
-
jo man brukar räkna Bar och kilo som samma så länge det inte rör sig om några jättenogranna tryck. om du kör med 1 kilo eller 1 bar i däckena spelar ingen roll då temperaturen ändrar den lilla marginal i tryck under tiden du kör. Men PSI är en helt annan sak japp
-
Polaris Sportsman 500 EFI
0,4 bak å 0,6 fram vid vägkörning
0,15 bak å 0,25 fram vid skogkörnig
-
Det ska vara lika tryck fram och bak eftersom trycket ändrar på däckstorleken. Så med olika tryck i däcken så är dom olika stora och har olika utväxling vilket nöter på kraftöverföringen på en 4x4.
-
Ju större däck, desto mindre tryck kan man ha.
Jag kör på mellan 0.15-0.3 kg i mina 28" ITP.
Mer än det, och det blir stötigt som helsike.