ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: arrowsmith skrivet 27 augusti 2009 kl. 18:04:15
-
Hej !
(SMC captain 300 -07)
Min hastighetsmätare "fryser" och slutar reagera helt slumpartat.
När jag stänger av med nyckeln så slocknar den inte heller utan siffrorna
ligger kvar. Enda sättet att få den att återgå till normal funktion igen är
att lossa en batteripol ett ögonblick och återmontera. Då fungerar den igen
för tillfället...... tills nästa gång den "fryser"..... vilket kan bli när som.....
Finns det någon som känner igen felet?
Kanske till o med vet vad som kan vara fel och har en lösning??
-
Hej jag har en smc 300 -07 som hade samma problem då var det fukt i kontakten på baksidan av displayen.
Fick massor med konstiga värden med.
tankmätaren försvann o ibland tripp mätaren.
Löste detta genom att ta isär kontakten o jorda om displayen.
torka helst hela maskinen inne i runt 20grader helst några dagar sedan fetta in alla kontaktpunkter.
mvh Krister
-
Skaffa kontaktspray och spruta i kontakten . de driver bort fukt och annat skit och ger en bättre kontakt yta.
värt att testa.
-
Hej !
Jag mailade Jiab och fick ett supersnabbt mailsvar (ett + i kanten för dom :headbang:) där de gissade att problemet var fukt och tipsade enligt nedan:
Tag in instrumentet och dela på det, låt det torka över ett element, sätt sedan ihop det och täta fogen med silicon. Täta även de två utstickande plast rören på baksidan, de är för ventilation, men fukt kan komma in där.
Jag delade instrumentet och tycker att kretskortet hade en lite flåtig beläggning på baksidan. Kanske kan det bero på lite väl etusiastisk smörjning av hastighetsmätarewiren ??? . Gjorde iallafall rent med sprit och tops och lät kortet torka. Sedan dess har den fungerat men det är inte mycket den använts så det är ännu för tidigt att konstatera att problemet är löst. Den fungerade problemfritt i omgångar innan med.... tiden får utvisa om det lyckades med bara en rengöring.
(http://www.forumbilder.se/images/b10200995400P01ff.jpg)
-
de kan absolut räcka med en rengörning. om det nu va mycke olja och annat skit på kortet så kan de ju med lite otur leda över nånstans där de inte ska. dock är ju de mesta lackat på kortet men man kan ju hoppas
-
Det är därför jag är lite avvaktande i svaret, jag tycker det är lackat nog för att tåla t.ex. lite fukt. När jag bygger och löder styrboxar till motorstyrnig så sprutar jag de färdiga kretskorten med conformal coating (bild nedan) och tänkte göra det på detta kortet med när jag hade det löst. Men jag sket i det och monterade tillbaka det igen för jag tycker det var bra nog som det var. Men tiden får utvisa hur det fungerar.......
(http://img-europe.electrocomponents.com/largeimages/R0283268-01.jpg)
-
Samma jäkla skit fortfarande....
Displayen fryser = temp, tank o hast. + trip och klocka hela skiten....
Bara kontrollamporna som fungerar som de ska.
Rengjort kontakt och kretskort
kontaktspray trots att kontakterna är rena o fina
torkat i flera dagar
mm. mm.
fryser ändå.......
Det jag tycker är konstigt är att displayen inte går att stänga av när den fryst.
Vrider man av nyckeln så ska den ju slockna, men inte... det krävs att man gör den strömlös
ett ögonblick för att den ska funka igen.
Jag funderar på om det är något i elsystemet ute i cykeln som spökar med instrumentet.
Back väljarens kontakt är urkopplad av förra ägaren för att kontakten är paj t.ex.
Man kanske måste börja vidga felsökningen för att prova annat.....
Någon annan med ideér på vad man ska prova mer???
Tips mottages tacksamt !!
-
Låter som ett relä som är dåligt jordat el dålig kontakt.. kan få ström bakvägen när man brutit kretsen med nyckeln.
Tror det var så på nån kompis maskin.. där slocknade dock displayen efter att man vridit av nyckel efter att ha frusit. sen funka den igen när man vred på nyckeln igen.
Kolla jord punkter ..de kan ställa till mycket på din maskin.. kolla även spänningen på batteriet .. både i tändningsläge,slå igång maskin och avstängd.. för o se om det skiljer mycket.
Sen är det nog dags o byta mätare..
-
Jag tycker jag har kollat över en hel del, men jag ska ge det en omgång till....
Tack för tipset ! "Atv Norrköping "
-
:(veryangry): :(veryangry): :(veryangry):
Nu står det mej upp i halsen dethär !!!!
Nu vill jag i princip påstå att jag verkligen HAR testat allt.....
Är det någon som har en god idé att komma med?
Alla tips mottages tacksamt, stora som små.....
Snart gräver jag ner liket på tomtens baksida vid skogsbrynet och lämnar
dethär kapitlet bakom mej som en del av den moderna historien....
:djump: :djump:
-
Det är väl bara att byta ut själva "instrumentet". Är den dyr? :hmmm:
Jag fick ut en sån på min garanti när min XLE var ny, så försvann alla mina siffror på displayen.
-
Jag är inte säker på att det är i själva instrumentet problemet ligger längre....
Jag skulle helst vilja ha mer input från folk innan jag lägger ut pengar på en ny panel.
Priset vet jag inte, men gissningsvis kostar den en del.....
Någon här som köpt en ny och vet priset?
-
Nu gör jag ett rejält trådlyft, men undrar om det någonsin löste sig för trådskaparen?
Har exakt samma problem med en SMC 300, och har testat med ny hastighetsmätare, men felet kvarstår.
Har följande misstankar:
1. Kabelbrott/glapp
2. Jordfel
3. Störningar från tändning
4. Skräpspänning från stator/regulator
Något jag missat?
-
Hej "ahoj" !
Nä, jag löste aldrig dethär problemet egentligen.
Jag ställde frågan på flera olika ställen, men inget av de förslag jag fick av andra löste problemet.
En ny display kostade tusenlappar och kommer inte på tal förrän allt annat än den är utrett.
De mer uppenbara förslagen är väl beprövade.Men exempelvis något filter för att få bort rippel och eventuella övertoner mm i elsystemet är inte testat, och så länge den är lugn så gör jag inget åt det här. Som du då förstår så har 4hjulingen kvar än idag, men den går inte så mycket, och displayen har varit snäll och samarbetsvillig väldigt länge nu.
Kanske beror det på att den inte används lika flitigt, kanske har problemet helat sej själv (vore första gången i mitt liv isåfall).
Ibland så funderar jag på att sälja den istället... Så jag ligger lågt i fråga om problemlösning gällande detta istället just nu...