ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: siefer skrivet 25 januari 2005 kl. 21:25:07
-
Hej hej min första post här. Har ingen fyrhjuling än men har seriösa planer på och skaffa en, inge quadbike utan en riktig maskin :D Har kollat in de nya Sportsman modellerna 700/800 EFI. Nån som har kört en Polaris med EFI och har lust o dela med sig av sina erfarenheter ? Skulle vara guld!
-
Stora och tunga, fungerar fint! Lite äldre konstruktioner dock. (trots EFI)
Suzuki King Quad eller Kawa Brute Force 750 är ett modernare val, Polaris 800 EFI har ju också lite trassel med avdragen rem i lådan vid lite hårdare "abuse"
-
Okey. Tackar för det svaret. Vilken rem syftar du på då ?
-
Transmissionsremmen i CVT-automaten!
Det är ju ganska bra vrid i 800:an samtidigt som maskinen är tyngst på marknaden, sammantaget blir belastningen ganska hög när man "drar" iväg eller klättrar fram över stock och sten.
Gillar Polarismaskinerna skarpt, men de väger otroligt mycket vilket gör de lite osmidiga. Saknar pga vikten också lite prestanda gentemot de modernare/lättare jappsen.
-
Aha, kanske därför Polaris har gjort just den remmen 5 gånger starkare i årets modeller. Enligt deras kataloger iaf. Så Polaris är tyngst på marknaden, det visste jag inte. Hade den uppfattningen att alla ATV's vägde ungefär lika mycket. Enligt den försäljare jag pratade med, så är EFI modellerna mycket känsligare på gasen, stämmer detta eller ? På honom lät det nästan som att de var överdrivet känsliga.
EDIT: Sen 2003 har de börjat använda starkare remmar. My bad.
-
Hej,
På -04 så fanns det ett fabrikationsfel på vissa remmar. Ny remmarna är som det står ovar också kraftigare (kevlar).
-
När det gäller remmarna så har problemet bestått under -04 modellerna på 800cc, tester under året har visat att det händer ändå.
Ja, Polaris större maskiner är defintivt tyngre än andra.
Likväl så är det fina maskiner, att Polaris EFI modeller är känsligare kan jag hålla med om men inte mycket känsligare.
Jämför med tex Kawa 750 Brute så kan man snacka gasrespons, Polarisen upplevs snarast seg mot denna, likså Suzuki 700 KQ som också är kvick i responsen.
-
Okey tackar för infon. Gäller det bara o bestämma sig för vilket märke man ska satsa på.
-
går det att MC-regga 800:an?
-
Nä, finns inte som vägreggad.
Vore ganska ballt faktiskt med Polarisen. Grizzly 660 och Brute Force 750 finns som det!
-
Känns väldigt onödigt o ha en 800 kubikare vägreggad. Kul o få den strypt till 300 kubik eller vad det nu gränsen ligger på. Inte. Bättre då och köpa en 300 kubikare direkt. Eller ?
-
gränsen är 20 hk
-
Som sagt, slagvolymen får vara hur stor som helst bara effekten stryps till 20hk.
Bombardier har gjort det på sin vanliga 650 med ganska tråkiga resultat, tror nog det blir lika risigt på Grizzly 660 och Brute Force 750 oxå.
-
Hej på Er!
När det gäller gatreggade maskiner från Polaris så är det i Sverige max. 500 cc som gäller. Maskinerna ska ha samma vridmoment men topphastigheten lider p.g.a. strypningen.
Vill man ha en större maskin gatreggad så kan man ju försöka att gå på Polaris europeiska generalimportör som heter Egimotors och är i Italien.
Polaris låter strypa sina maskiner där. I deras katalog finns det även 700E och 800E modellerna och de ska vara EU-homologerade.
-
Synd att den sidan inte var på engelska!
Fattar inte ett smack av vad de skriver :cry:
-
Peter, kan du ge en länk till var EU-homologeringen står skriven?
-
Försök med följande:
http://www.egimotors.com/prod01.htm
eller http://www.egimotors.com/quadricicli_2005.htm
Fast för min del blir det en Brute Force....gatreggad mycket medveten om det dåliga resultatet, men vad gör man inte för att vara laglig... ;-)
-
Tack för länkarna, ok för min dåliga italienska men jag ser fortfarande inget om anpassningarna för 20hk på 700cc och 800cc modellen :?:
-
Egimoto har lovat att fixa sidan på engelska också......
Det lovade de i september förra året...*suck*
Informationen jag har fått är att E står för EU-homolgerad
-
Tack, det bringar lite klarhet på området.
Har du någon aning om vilka strypningar om sitter där, bara tumreglaget eller insug och avgaspluggar?
Konstigt att ingen parallellimportör har tagit in Polaris strypta grejor? du kanske vet varför?
-
Outlander
Min italienska är inte heller det bästa.... men tyskan är bättre.
Kolla länken.... en 700 "mit EU Strassenzulassung"
http://www.quad-shop.de/polaris/sportsman700twin.htm
Strypningen på 500E skulle enl. en Polaris återförsäljare sitta i insuget
och maskinen var utrustad med kat.???
-
En sida till.... med priser
http://www.blackforestquad.de/quad_atv/preisliste.php
-
Tack för tipsen, men vilka priser......
-
Jag tittade på en gatreggad 800 efi i dag, den kostar 129,000 och enligt säljaren skulle det vara mycket enkelt att ta bort strypningen. jag antar att den som köper en sådan maskin inte åker omkring med strypningen kvar?
-
Hej alla själv så är ja inne på att skaffa en sportsman 800.
Min försäljare sa likadnt till mig att strypningarna på vägreggad 800 var lätta att ta bort.
Ja test körde en 800 också och ja var uppe i 100km och det var inte full gas. En fråga till ja körde med teräng däck på den ja testade och när man kom upp i 70-100km så skakde styret lite blir detta bärre om man sätter på vanliga vägdäck? Ha det bra
-
Varför ha gatreggat för när det är en terräng maskin.. Har du terräng reggat får du ju köra på väg oxå om terrängen ej är framkomlig... Hämta en Polaris Predator 500 Troy Lee i torsdags som endast är terräng reggad. Dels kommer man ner så fruktansvärt i pris och sen är det ju ingen strypning heller.. Och ska du köra från punk A till punkt B och det ej är terräng så får du använda "vägen" bara den är trafikförsäkrad. Vill jag bara köra landsväg så tar jag SMC:n.. Större maskiner hör hemma ute i skogen :wink:
-
Jo Men en väg reggad fyrhjuling är billiga i försäkring och skatt och drar mindre än en bil det är därför man vill ha en fyrhjuling som väg reggad. Ja ska ha min fyrhjuling istället för bilen. Vem vill betala mellan 6-10 tusen i försäkring när man kan få den för 3200 per år om man har en väg reggad fyrhjuling.
Skatten är ju bara 200 per år och en bil ligger mellan 1000-2000kr per år. OM ja ska köra ifrån Helsingborg till malmö för att hälsa på kompisar så blir det svårt att ha terängreggad.
-
Jo Men en väg reggad fyrhjuling är billiga i försäkring och skatt och drar mindre än en bil det är därför man vill ha en fyrhjuling som väg reggad. Ja ska ha min fyrhjuling istället för bilen. Vem vill betala mellan 6-10 tusen i försäkring när man kan få den för 3200 per år om man har en väg reggad fyrhjuling.
Skatten är ju bara 200 per år och en bil ligger mellan 1000-2000kr per år. OM ja ska köra ifrån Helsingborg till malmö för att hälsa på kompisar så blir det svårt att ha terängreggad.
Ahaa,, oki, det var en annan femma...
-
Dom som har testat säger att en Can-Am 800 ligger på 0.8-1,2L/mil...
Så man måste ha en riktigt törstig bil om den ska dra mindre(än en bil).
Förmodligen drar en Polaris ungefär lika mycke då...
/Palm
-
Jo men med can am 800 så har man kraft som en sportbil den gör 0-100 på 7 seckunder så 0.8 kan man ju tänka sig att den drar med den kraften.