ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Mattismarkus skrivet 22 augusti 2009 kl. 19:21:11

Titel: Alla problem för o nackdelar dinli 700 centhor
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 22 augusti 2009 kl. 19:21:11
Ja de hade väl vart bra med en tråd med alla problem för o nackldelar med dinlin..
jag är själv lite sugen på en sån 4 hjuling... men hjärtat säger att man ska satsa på en märkes..

är det nån som kommer / har monterat band på sin dinli?
mvh markus
Titel: SV: Alla problem för o nackdelar dinli 700 centhor
Skrivet av: Ironman skrivet 22 augusti 2009 kl. 19:50:45
Jag tycker att det är en vettig maskin för pengarna med 3-års garanti

lite problem har det vari t det är ju en ny maskin
 
oljetryckslampor som har blinkat
hastighets mätare som inte fungerat
osv

det jag tycker ärr att det behövs ett variatorkit till den den är lite slö över 50-60 kmh
rindab håller visst på med det jag förstår bara inte varför det tar sådan tid!!!!!
Titel: SV: Alla problem för o nackdelar dinli 700 centhor
Skrivet av: Grov skrivet 23 augusti 2009 kl. 16:48:41
Något som jag tycker är tråkigt är att den i stort sett har samma service intervall som en 450. ska man hålla på o lämna in den på service så ofta blir det nästan lika billigt o mycke smidigare att köpa en märkes maskin synd på en i övrigt fin maskin
Titel: SV: Alla problem för o nackdelar dinli 700 centhor
Skrivet av: Ironman skrivet 23 augusti 2009 kl. 17:26:51
inte är det väl det
När det gäller ventilspelskontroll så Är det var 40 timma el 1ggr/år.Enl kontakt med dealy pga feltryck i boken.

Alltså första vid 10 h andra vid 50h tredje vid 90 h osv
Oljebyten  10 h nästa 30 h tredje 50h osv
Titel: SV: Alla problem för o nackdelar dinli 700 centhor
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 23 augusti 2009 kl. 21:36:49
Har läst om nåt med oljetrycket i dom har det löst sig nu eller? vad berodde det på?

sen har ja sett nåt strul med mätarenheten?

är lite sugen på en dinli just för att den är reggad för 2 samt me drag o e lite större dyna på den.. perfekt då glinen ska åka..

hur fungerar det att låta den jobba hårt?
visst e det slungkoppling på den?
ingen risk för remslir då eller hur upplever ni den?
mvh markus förhoppningsvis snart atv ägare
Titel: SV: Alla problem för o nackdelar dinli 700 centhor
Skrivet av: Ironman skrivet 23 augusti 2009 kl. 21:59:00
Oljetrycket är löst
det är våtkoppling på den dvs lameller som på de flesta andra maskiner
om man lägger i lågen så slirar det inte med garanti :headbang:
Titel: SV: Alla problem för o nackdelar dinli 700 centhor
Skrivet av: fidd skrivet 24 augusti 2009 kl. 19:11:59
Angående service så är det väl ganska tätt med oljebyten på 20/h 
Titel: SV: Alla problem för o nackdelar dinli 700 centhor
Skrivet av: Ironman skrivet 24 augusti 2009 kl. 21:53:32
 :dntknow:
iochför sig
men det är ju en billig service
Titel: SV: Alla problem för o nackdelar dinli 700 centhor
Skrivet av: Hydro skrivet 24 augusti 2009 kl. 22:42:35
Allt här i världen handlar väl inte om priser...?

Jag skulle inte komma på tanken att handla en maskin som måste få ny olja var tjugonde körtimma, även om det så kostade EN krona.

Man har väl annat att göra här i livet än att kladda med oljor... eller asa på grejerna till och från serviceverkstäderna?
Titel: SV: Alla problem för o nackdelar dinli 700 centhor
Skrivet av: MrGoose skrivet 25 augusti 2009 kl. 09:40:37
Något som jag tycker är tråkigt är att den i stort sett har samma service intervall som en 450. ska man hålla på o lämna in den på service så ofta blir det nästan lika billigt o mycke smidigare att köpa en märkes maskin synd på en i övrigt fin maskin

Servar man dom större märkena mer sällan.....  :hmmm:
Hur ligger intervallerna på suzuki, arctic cat mm.
Titel: SV: Alla problem för o nackdelar dinli 700 centhor
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 25 augusti 2009 kl. 10:51:58
kan tycka att det är lite överdrivet att byta olja tätare än 100 mil (går säkert vänta längre) på en väl inkörd maskin. (är den ny är det ju en annan sak)

Vad är det som gör att oljan inte fungerar efter så kort tid? (Sot, värme och metallpartiklar har jag då lärt mig även läckage av komp som går in i oljan försämrar oljan med tiden)
Jag har även lärt mig att en viktig sak är ju att oljefiltret fungerar under hela intervallen mellan bytena. Och kanske är det där problemet ligger med täta byten (filtren är ju inte så stora precis)



Titel: SV: Alla problem för o nackdelar dinli 700 centhor
Skrivet av: Hydro skrivet 25 augusti 2009 kl. 12:10:33
Servar man dom större märkena mer sällan.....  :hmmm:
Hur ligger intervallerna på suzuki, arctic cat mm.

Sukka och A-C har jag inte koll på, men min Renegade vill ha ny olja var hundrade körtimma... eller var 300:e mil... eller en gång per år, vilket som nu inträffar först.
Titel: SV: Alla problem för o nackdelar dinli 700 centhor
Skrivet av: Andreas77 skrivet 25 augusti 2009 kl. 17:50:53
Vilken jävla skillnad i intervall. Dinlis 3 åriga garanti är ju inte värd ett skit, finns väll inte någon som servar den hos åf i 3 år med så kort i mellan(men det är deras sätt att slippa garantin skulle jag tro iaf).
Titel: SV: Alla problem för o nackdelar dinli 700 centhor
Skrivet av: Grov skrivet 25 augusti 2009 kl. 20:14:57
Jag håller med att Dinlis garanti är ohållbar man orkar inte hålla på att transportera maskinen fram och tillbaka till servicarna. Det ser bra ut i annonsen med 3 års garanti men det är nog inte många som kommer att fullfölja kraven för garantin.
Synd på en så fin maskin :djump:
Titel: SV: Alla problem för o nackdelar dinli 700 centhor
Skrivet av: __MATTE skrivet 31 augusti 2009 kl. 20:01:44
lånar tråden lite. ska byta kina skräpet o funderar på dinli 450 men har hört att det är mkt service på dom med ventiler o så. skulle gärna höra lite ärliga svar ang det
Titel: SV: Alla problem för o nackdelar dinli 700 centhor
Skrivet av: Ironman skrivet 31 augusti 2009 kl. 21:31:17
Det är väl som alla andra 450 maskiner påå ca 50 hk
Ska du inte serva så mkt måste du nog upp i cc :headbang:
Titel: SV: Alla problem för o nackdelar dinli 700 centhor
Skrivet av: __MATTE skrivet 31 augusti 2009 kl. 21:55:50
va ska man tänka sig då? för kommer inte ha tid o skruva allt för mkt (första knodden i dagarna)
kollat lite på raptor 700 men steget från en kina puff på 300cc till raptor känns lite mer än o hoppa upp på mattkanten :-\
Titel: SV: Alla problem för o nackdelar dinli 700 centhor
Skrivet av: Ironman skrivet 1 september 2009 kl. 00:16:08
Första vid 20 mil med ventilspelskoll
därefter oljebyten +lite till vid 100mil
sedan är det väl ventilspel var 200 om jag inte minns helt fel
Detta är nu de servicar du ska IN på till verkstad

Detta är inget ovanligt på 450 maskiner
Det är ganska normala intervaller

Sedan är det ju inte fel att byta ex olja oftare om du är och spöar maskinen i ett grustag  exempelvis.

Om du tar en crossare så är Honda den enda maskinen som har delad växellåda och motor då är oljebytes intervallerna ca 15tim.
När vi körde sukka och kawwa el ktm då böt vi var annan timme
Sukkan kollade vi ventilspelet var 7 tim lika med kawwan  Ktm en hann vi aldrig köra så länge att vi behövde ngt ventilspelskoll på .                                           K onstant T rasig Maskin

Hondan kollar vi enligt manualen ventilspel 15 tim kolvbyte 15 tim osv
Så tätt är det ju inte på en Dinli iofs så är det ju ngr hk mindre.

Så allt är relativt vad man anser är mkt.