ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: nexus skrivet 20 augusti 2009 kl. 00:13:31
-
Hej
Tänkte bara kolla om någon vet var man kan få tag på en riktig sprängskiss till Dinli bakaxel (och inte den på atv huset).
Den del som håller bakhjulslagerna vet någon vad den delen heter på riktigt? Kanske pris info mm.
Går inte hitta någon info om denna del på hela nätet, Bara ett inlägg på detta forumet är det så ovanligt att detta händer Mvh Nexus ny här,
Tack på förhand
-
Hoppas att detta hjälper
-
Hej
Tänkte bara kolla om någon vet var man kan få tag på en riktig sprängskiss till Dinli bakaxel (och inte den på atv huset).
Den del som håller bakhjulslagerna vet någon vad den delen heter på riktigt? Kanske pris info mm.
Går inte hitta någon info om denna del på hela nätet, Bara ett inlägg på detta forumet är det så ovanligt att detta händer Mvh Nexus ny här,
Tack på förhand
Den delen gick sönder för mig för ca en månad sen.
(var tvungen att köra ca 100 meter efter att ja hört att lagrena börjat låta illa)
Delen kallas Axle Eccentric och kostade 490:- på atvhuset
Vet inte om det finns bättre sprängskisser än de som de har, tycker man ser rätt bra när man förstorar dem
bilden är till en -06:a iaf enligt dem
-
Man tackar, Satt halva kvällen för att hitta den informationen och så får man den här på bara några minuter kan inte annat än bara le och tacka riktigt trevligt.
Det lät inte så roligt typ samma sak för mig. Min axel har blivit repig, skavd utav de trasiga bitarna men inte precis där lagerna ska vara tror ni att det är någon fara att använda den, Man vill inte gärna köpa en sån
Ska se om jag kan slänga upp en bild på den.
-
Här är en bild på hur det såg ut för mig.
På bilden ser man ena delen av lagerbanorna som är kvar samt rörbiten.
De satt fast så det gick inte lossa dem från axeln utan jag var tvungen att dela dem på mitten med rondellen.
Det gick riktigt bra utan att skada axeln.
Jag bytte den aluminiumbiten som lagrena sitter i samt den del som heter "spacer tube" (rörbiten som sitter mellan lagrena)
Och självklart satte jag dit nya SKF lager samt nya tätningar och brickor som sitter mellan lager och packningar)
Priset för allt detta med SKFlager från momentum
2 st brickor 68:-
Axle Eccentric 490:-
Spacer tube 128:-
Tätningar 72:-
SKFlager (61908-2RS1) 2356:-
Totalt 3114:-
Kunde säkert funnit lager billigare nån annanstans men jag ville ju iväg och köra igen :)
(var lite billigare när lagrena till min badboy gick sönder, jag tror de kostade runt 700:- totalt)
-
:lol: Gasa tills de rasa e ju vad det ser ut som att du gjort i alla fall :lol: :lol: ()p men de e ju tur att exenterklumpen e så pass billig trots allt när det blir totalras ()p
-
Jepp, hade inte så mycket val.
Jag var ute och körde lite fina gamla småvägar som inte går köra med bil. Så ja var tvungen och köra kanske 300 meter för att ta mig fram till bilvägen.
Sedan är det fint med grannar som har släp och kan komma och hämta en när man är 2 mil hemifrån ()p
-
samma sak hände för mig när ja hade dinli. körde på riksvägen här hemma. tack å lov så va de på en 30 sträcka som hela bakaxeln nöp så fick min svåger komma med kärra å köra hem mig
-
Tack FAC för bilden det var exakt så min Axle Eccentric såg ut. Men min axel var i mycket bättre skick. Tack vare detta forumet så tror jag inte att det kommer att bli några problem med att montera ihop det. Har beställt lite av grejorna men inte allt jag återkommer om jag får ihop det Tack nexus
-
Har fått hem delarna nu och pressat i lagerna och packboxarna hos en lokal verkstad, När jag började montera axeln mm i svingen och skruvat dit nästan allt och ska få på den sista låsringen den som är delad i 2 bitar så går det bara inte, Har provat att hamra på axeln så att den ska komma mer mot den högra sidan (om man ser det bakifrån) men ändå går det inte,
Har någon annan varit med om detta?
Kan det vara så att dom på verkstaden inte har tryckt ner lagena riktigt ordentligt i botten som då gör att hela axeln bli lite sne?
Hur många cm sitter ert drev ifrån svingen?
Börjar att bli lite trött på detta nu inte bara med att det kostar lite det ska jävlas med en också,
-
Tryck axeln till höger (utan låsningen på vänster sida monterad :nono:), lägg i den två-delade låsningen på högersidan, tryck axeln till vänster så mycket att den smala runda låsningen på den vänstra sidan går i spåret, tryck därefter tillbaka axeln åt höger, samt skruva på trekantsmuttern och spänn den. :djump:
-
Tack för det snabba svaret, Men tror du att det hjälper bara genom att ta bort lås ringen på vänstra sidan (där drevet sitter). Har du varit med om detta själv? Ska prova så fort jag har tid imorgon jag återkommer Tack Nexus
-
Ja, jag har själv alldeles nyss bytt lagerna i bakaxeln. Det tog 1,5 tim från start till klart. :)
-
Hejsan
Nu går gamla bettan igen, Som sagt så var det inte så svårt att byta lager m,m när allt går som man vill, Tydligen så hade vekstaden som hjälpa mig att trycka i lagerna inte riktigt fått till det, så när jag skulle montera det så var allt lite förskjutet till vänster, Man kan säga att axeln skulle skjutas in mer mot axle eccentricen typ 3-5mm, Så frustrerande att man kunde se var halv cirklarna till låsningar skulle sitta men kunde inte få dit dom och spänna dit skiten men men... Nu går den så nu får man vara glad till nästa gång Tack alla som har orkat att ta sig tiden att hjälpa mig nexus