ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: AdamRaptor700 skrivet 3 mars 2006 kl. 20:27:11
-
Efter ca två mil på min nya Raptor 700 började motorlampan lysa, jag stängde såklart genast av motorn, och nu när jag slår på tändningen så tänds ju alla varningslampor först och slocknar som vanligt men sedan händer detta, motorlampan blinkar enligt följande:
Bliiink ----- blink--blink--blink ----- bliiink ----- blink--blink--blink o.s.v
Jag provade att starta motorn och då lyser lampan konstant, slår jag av så blir det blinkeblink enligt ovan igen...
Vad fan menas med detta, har skiten pajjat efter 2 mil???
Alla strypningar är borta, röda och blåa kabeln är byglade...
Please!!! Hjälp!!! Jag vill ut och köra, men inte med lysande motorlampa... :evil:
-
Inte en blekaste aning, men har du ingen manual medskickad till hojen?
Alla varningslampor borde stå där och förhoppningsvis ev blinksekvenser.
-
Glömde en sak, maila/ring Nicke som levererat. Han brukar ge utmärkt support/service.
-
kolla olje mängden
-
Jag har snackat med Nicke, har är föredömlig måste jag säga, killen sätter sig i bilen och sticker till garaget och börjar riva i elsystemet på en likadan hoj trots att han var på väg till födelsedagskalas & sprit... Tyvärr kunde vi inte lösa problemet, och hans känning på Yamaha har oxå tagit helg, därför chansade jag på att någon här har koll... Det står i instruktionsboken att man ska kontakta sin auktoriserade Yamahahandlare för att kolla diagnostiken, det står alltså inget schema gällande felkoderna.
/A
-
kolla olje mängden
Kan det vara så jävla simpelt??
Var det en gissning eller vet du att det är så, nu står ju hojjen på andra sidan stan..
Kan tillägga att tomgången blev dålig sista kilometrarna, den la av ett par gånger när man släppte gasen och skulle stanna vid rött..
-
Alla är nog överens om att Nicke är serviceminded, har själv haft nattlig mailkontakt med honom om HMF.
Har du kollat det enklaste av allt som "anton30" nämner, oljenivån!
Kan ju vara så enkelt, en ny maskin kan slicka i sig lite olja i början.
-
Alla är nog överens om att Nicke är serviceminded, har själv haft nattlig mailkontakt med honom om HMF.
Har du kollat det enklaste av allt som "anton30" nämner, oljenivån!
Kan ju vara så enkelt, en ny maskin kan slicka i sig lite olja i början.
Barde det inte vara oljelampan som blinkar till då??
Tomgångsskiten då? Nån idé??
-
Jo, det ska vara oljelampan som lyser vid för låg oljenivå men det är värt att kolla. Trodde iofs att det var det kunde vara samma lampa.
Nu tror jag inte du har för låg oljenivå men om maskinen i stort sätt är helt tömd på olja så kan det ju påverka friktionen i motorn som i sin tur leder till motorstörningar. Men jag tror inte det är ditt problem.
Skall bli intressant att höra vad blinket står för. Hoppas det löser sig omgående.
-
Detta hände mig oxå en gång när motorn bara startades och gick ett par sekunder innan jag stängde av. Du har ju en oljesticka på oljebehållaren. Kolla hur oljan står nu när motorn är kall så vet du.
-
E du hyfsad på engelska kan du lägga ut din fråga på tex bluetraxx forum finns säkert nån som kan svara där....ps har du monterat boxen (antar du köpt en dobeck)??
edit: såg att mr2t redan gjort det...
-
edit: såg att mr2t redan gjort det...
Im fast as fu*ck.
Har redan spindelnätet ute överallt, bluetraxx,yfzcentral,raptorforums..etc etc. "take it to a dealership" är oftast svaret...jag fortsätter leta...imorgon, har just kommit hem och har nästan kallbrand i händerna, min hoj fungerar ju så man måste ju använda den så länge den fungerar *skrattar*
-
http://www.raptortranny.com/
Detta sägs vara den mest kompletta sidan ang fel på raptorer. Har ej sökt här själv, så ge gärna feedback om den är bra.
MVH//R
-
edit: såg att mr2t redan gjort det...
Im fast as fu*ck.
Har redan spindelnätet ute överallt, bluetraxx,yfzcentral,raptorforums..etc etc. "take it to a dealership" är oftast svaret...jag fortsätter leta...imorgon, har just kommit hem och har nästan kallbrand i händerna, min hoj fungerar ju så man måste ju använda den så länge den fungerar *skrattar*
Du e grym Ken!!
Det känns j-ligt bra att det finns folk här som ställer upp när man har problem som man saknar kunskap att lösa själv!!
Vi håller tummen att det går att få igång skiten under morgondagen..
Nu är det bingen som gäller för mig, kom ju inte hem från Sollefteå förenn halv fem i morse, sen uppoch jobba kl. 7...
Godnatt!!
-
Jag tror att det är något fel på insprutningen, hojjar med sprut brukar bete sig på det där viset.
Inte mycket du kan göra själv tyvärr.
/J
-
Jag tror det är ett fel som är trasigt... :lol:
Men i morgon så har säkert Herr 2 takt eller Nicke en lösning. De e kluriga killar..
-
Är det flekod 13, dvs en lång blink, tre korta blink (som jag antar att det är) så är det IAP-sensorn (eller mapsensorn som vi bilskallar skulle sagt) Intake Air-Pressure sensor. Någon sladd som trillat av? Dresel är ju knappast kända för att läga ner sin själ i ombyggnationerna. Jag är övertygad om att det bara är en baggis att rätta till felet. Men kör inte med den...utan trycksenorn så kan hojen gå magert och bla bla bla bla bla...du har iallafall ett mess på mobilen.
-
Är det flekod 13, dvs en lång blink, tre korta blink (som jag antar att det är) så är det IAP-sensorn (eller mapsensorn som vi bilskallar skulle sagt) Intake Air-Pressure sensor. Någon sladd som trillat av? Dresel är ju knappast kända för att läga ner sin själ i ombyggnationerna. Jag är övertygad om att det bara är en baggis att rätta till felet. Men kör inte med den...utan trycksenorn så kan hojen gå magert och bla bla bla bla bla...du har iallafall ett mess på mobilen.
Huvudet på spiken!
En lång och tre korta är det, och är det mapsensorn förklarar det ju tomgångsproblemen.. Då är ju frågan vart man ska börja leta, det är måhända ingen av er som vet var denna manick sitter, borde ju vara någonstans vid trottelhuset/insuget?
/A
-
adam det bör va nr 5 "pressure sensor" kolla anslutning+kablaget mot hoj sidan -hoppas de löser sig/leif
(http://i24.photobucket.com/albums/c45/leiiva/map.jpg)
-
Tack alla!!
Nu funkar pärlan, det var nog nå glapp eller nått sånt skit, för att efter ha grottat runt i kabelhärvor och kontaktstycken såfunkade det helt plötsligt!
Jag har klippt bort kablar som skulle vara till strypboxen och så, återställt kabelhärvan till orginal.
Kanonschysst av er som ställt upp och hjälpt till!
Bira hos mig any time!!
/Adam
-
Adam: Np.
Iroc: Var har du fått tag på rephandboken?
-
Adam kan glädja dig med att jag har samma problem med min DRESEL Ltz400 olje lampan har en förmåga att börja lysa när det är blöt. Var lite nojig när det hände första gången hade precis haft den på service. Men sen fick jag veta att Dresel ej kopplade in olje lampan. Problemen är ofta lite lättare än man tror.
-
När man läser era inlägg så får man känslan av att som byggt om maskinen är ett gäng klåpare.. Då förstår man plötsligt varför de stora märkena inte vill att deras maskiner byggs om. Det fiins ju risk att någon tror att det är tex Yamma som inte kan bygga ett fungerade el system.
-
När man läser era inlägg så får man känslan av att som byggt om maskinen är ett gäng klåpare..
det finns ju fler än dresel som bygger om, som motobike tex. Dresel är onödigt oseriösa men jag hoppas och tror att det är för att de vet om att "alla" som köper hojarna återställer dom till orginal tämligen omgående.
-
Adam: Np.
Iroc: Var har du fått tag på rephandboken?
http://www.yamaha-motor.com/sport/parts/home.aspx
välj hoj- det är bara sprängskisser+ part nr :oops:
-
Adam: Np.
Iroc: Var har du fått tag på rephandboken?
http://www.yamaha-motor.com/sport/parts/home.aspx
välj hoj- det är bara sprängskisser+ part nr :oops:
Aha okej =) tack iallafall.
-
Försöka blåsa lite liv i denna tråd igen då!
Jag har en bekant som har ett litet bekymmer han har en raptor 700 -06 son blinkar lite annorlunda... den blinkar 3 långa, 3 korta, 3 långa. SOS typ :) kan någon ha en förklaring på detta skulle jag bli mycket glad, har surfat runt nu i 2 dagar och hittar ingen förklaring på koden.
-
inte 3 långa 3 korta?
isf största sannolikhet följande:
33 Ignition coil (faulty ignition)
-
Jo precis, sorry glömde "osv." :D
Perfekt då skall vi pröva att ta en från en annan hoj å pröva, tackar!
Uppföljning kommer.