ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Rolle85 skrivet 16 augusti 2009 kl. 10:23:57
-
Hej
Pratade med en kompis som sa att alla ATV är strypta till 18hk enligt lag. Är det så att de sitter strypningar på alla ATV i Sverige? Isåfall, vad har man en större maskin på 700cc till om de ändå bara får ut 18hk eller plockar alla ut stypningen?
Sitter de isåfall stypningar på alla nya ATV också då och var sitter den isåfall?
mvh
-
Hej
Grejjen är att oftast tar tillomed ÅF ut strypningarna eller erbjuder ett avstrypnings kitt att köpa för en liten peng.
Kan säga att det är nog iaf 95% av dom som är på det här forumet som har gjort det mesta för att få ut så mycke kräm som möjligt ur sina maskiner.
Strypningar sitter nästan alltid i tumgasen som gör att du inte kan dra fullt ut sen sitter det ofta i förgasaren och luftburken sen i vissa fall i avgasystemet.. finns lite olika alternativ.
MVH ted
-
Ok, jag lurar själv på en 300cc men de känns lite snörpligt att de bara kan gå i typ 90km/h som mest...inte så kul o bli omkörd stup i kvarten =/
-
Ok, jag lurar själv på en 300cc men de känns lite snörpligt att de bara kan gå i typ 90km/h som mest...inte så kul o bli omkörd stup i kvarten =/
på en 300 sitter d dock inga direkta strypningar , utan d man kan göra är väl typ möjligtvis dreva om om drev finns, byta munstycke o utblås men ganska marginell skillnad strypt o "ostrypt" 300cc
-
Ok, jag lurar själv på en 300cc men de känns lite snörpligt att de bara kan gå i typ 90km/h som mest...inte så kul o bli omkörd stup i kvarten =
Även avstrypt ska du inte förvänta dig de fantasihastigheter många anger. De flesta billiga maskiner är försedda med "glädjemätare" som kan visa väldigt mycket för mycket. En av dem vanligaste digitala hastighetsmätarna från Koso är jättebra under förutsättning att exakt rätt däckomkrets är inprogrammerad. Jag hade en SMC 250 med bigborekit (300cc) och i princip all annan extrautrustning som finns och den gjorde 100 ärliga km/h. Min KFX700 gör drygt 130 ärliga km/h. Det är definitivt inget nöje att sitta och åka motorväg pga luftmotståndet. Vill du åka fort - köp en tvåhjulig mc
-
jepp jag har konstaterat detta nu så jag tror de kommer bli småvägar istället för motorvägen. Vägen till jobbet är en 70km/h väg så de kan bli kul.
En fråga till er som vet, hur stor är skillnaden i prestanda mellan 250cc och 300cc? Såg att du hade haft både 250cc och 300cc. Vad är roligast?
-
beror på om de har lika drivning, det finns väl några märken som kör med kardan, de blir ju slöare än en med kedja...
-
hur menar du med kardan, alla jag sett drivs med kedja.
-
hur menar du med kardan, alla jag sett drivs med kedja.
Då har du knappast sett alla.
På Quad är det däremot vanligare med kedja ja.
-
Det var en SMC 250 med ett sk bigbore kit på 300cc. Om du går in på märkestrådarna under SMC/Barossa så finns det en "pinned" tråd om att trimma dem näst högst upp. Det är den gula SMC:n av de två som jag hade. Den var borrad, ombestyckad, trimmpipa, öppet luftfilter och rådrevad. Ändå gjorde den inte mer än hundra - men rolig var den ;D
-
Hej
Men vad har ni för erfarenheter själva, för och nackdelar med 250cc respektive 300cc?
-
Jag hade en Suzuki LTZ 250 i över ett år (en halvautomat med kardan) och när jag sen provade en kompis SMC 300 blev jag verkligen besviken...
Toppeffekten kanske var densamma, men motorkaraktären var MYCKET bättre på min lilla Sukka...
Och kom man sen in på en stig eller en grusväg så kunde man köra mycket fortare med Sukkan beroende på ett betydligt stabilare chassie...
Med detta vill jag bara säga att man inte kan stirra sig blint på 250 eller 300 kubik... det är mycket mera som avgör än bara det.
-
okej.
-
Titta även på vilken ccm motorn verkligen har. På tex Linhai så är det
på 260:n 257 ccm, medan det bara är 275 ccm på 300:an.
400:an är bara på 352 ccm. :(
-
thx. Spontant känns de som att de inte spelar nån roll om man köper en 250cc eller en 350cc, de verkar ju gå lika fort så jag vet inte riktigt om de är värt att lägga extra pengar för 100cc för ingenting?!
-
I stort set har dom ganska lika toppfart, men det är tiden till toppfarten som är skillnaden. När är du nöjd själv.
-
Hej
Ja maxfarten är de som jag tycker är lite dumt med ATV:er att den är relativt låg. Då kan man tycka att jag borde köpa motorcykel men vill inte bekosta ett mc kort samt att jag tycker de verkar för farligt att köpa MC plus att de är så enormt dyrt med. 110km/h hade man ju gärna velat komma upp i iaf på atv. Vad är de bästa att göra för att komma dit, är det att minska bakre drevet och öka de främre?
-
Det finns en anledning till att Atv inte går så fort. Dom är inte så stabila i hög fart. Visst finns det en del quads som går bra i högre fart men överlag är hjulingar inte så behagliga i högre farter.
-
jag kan inte förstå detta eviga tjatande om att MC kort är så dyrt att ta, ja ja vet att det är 10 år sen jag tog hojkortet eller något sådant och jag tjänar tillräckligt för att köpa det jag vill ha (med bankens hjälpande hand förstås). jag förutsätter att det finns en B-behörighet i grunden och att det därför finns en del grundkunskap om lagar och regler i trafiken.
men här kommer mitt lilla räkneexempel:
Alt 1. Inköp atv minimum 25 000kr(ex. kymco kxr 250 toppfart ca80km/h)
Alt 2:källa. http://korkortonline.se/fakta/
Pris & kostnad för körkort – hur mycket körkortet kostar
Priset för ett körkort är i snitt 15 000 kronor. Sköter du allt själv, utan lektioner på en trafikskola, är priset för de obligatoriska momenten cirka 3 200 kronor.
Kostnaden för att utbilda sig på en trafikskola varierar mycket mellan olika städer. I större städer blir körkortet i regel dyrare än i mindre städer. Detta kan bero på att trafiken är svårare och mer intensiv i större städer.
En annan möjlig förklaring till varför körkortspriset är högre i storstäder är att bilen inte har en lika central roll för de som bor i en storstad. På landsbygden är bilen oftast ett krav, eftersom det i regel är långt till skolor, arbetsplatser och affärer.
De som växer upp en bit utanför staden har alltså generellt många fler mil av erfarenhet (som passagerare eller övningskörare) än de som bor i en storstad. Erfarenhet pressar ner priset på körkortet rejält, eftersom körlektionerna är den stora kostnaden.
Uppställning av körkortskostnaderna
Moment Pris
Synundersökning cirka 100 kr
Körkortstillstånd 220 kr
Handledarutbildning (per person) cirka 300 kr
Godkännande som handledare 170 kr
Teoribok cirka 300 kr
Körkortsfrågor, övningsprov till datorn cirka 200 kr
Körlektion hos trafikskola (1 timme) cirka 700 kr
Halkbana (riskutbildning) cirka 1 400 kr
Fotografering hos Vägverket 80 kr
Teoriprov (kunskapsprov) 220 kr (290 kr efter 18:00 samt helger)
Uppkörning (körprov) 700 kr (920 kr efter 18:00 samt helger)
Lån av Vägverksbil för uppkörning 400 kr
Tillverkning av körkort 120 kr
priserna är fullt tillämpbara på mc utbildning, dock har du ju ett försprång i kunskaper som därmed bör göra det hela billigare.
Då finns det 10 000kr kvar att köpa mc för, du får en hyfsad fin sporttourer för dom pengarna nu på hösten, ex. suzuki gsx 750 es, el dyl, toppfart 200km/h.
nu är det två helt olika fordon vi pratar om men faktum kvarstår att det går inte att skylla på kostnaden för mckortet, det är bara en ursäkt för att man inte tror sig klara av utbildningen.