ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kazuma/Viarelli/Titan => Ämnet startat av: Kazuma 500 skrivet 15 augusti 2009 kl. 14:16:30

Titel: Problem!
Skrivet av: Kazuma 500 skrivet 15 augusti 2009 kl. 14:16:30
Hej alla! Nyregistrerad här,har dock tjyvläst ett tag 8)
Äger en Kazuma jaguar 500 -08. Som gått klockrent enda tills nu efter 110mil.
För ett tag sen när jag skulle ut o köra dog den efter några minuter och gick inte att starta igen.
Bogsera hem skiten och kolla om det kom soppa fram till filtret,vilket det gjorde,dock blit inte filtret fullt med soppa! Ska det inte va det? Dagen efter prova jag att start,den gick fint några sekunder sen dog den igen >:( och starta inte igen. Så rullar det på,står den ett tag så går d o starta igen,men sen dör den..
Bytte bensinfiltret..hjälpte inte..

Tacksam för tips av beavlon o kompani ;)
Titel: SV: Problem!
Skrivet av: Jörlö skrivet 15 augusti 2009 kl. 22:28:12
Det är CDI boxen som är trasig.När den blir varm lägger den av.Ta bort tanken och skruva loss tändstiftet och kolla om du har gnista. Soppafiltret är halvfullt det är normalt.
Titel: SV: Problem!
Skrivet av: Kazuma 500 skrivet 16 augusti 2009 kl. 10:03:20
Hej! Men filtret blir inte en halvfullt. Bara lite grann på botten. Gnista måste där ju va om den startar?
Går ju bara några sekunder,en gång han jag köra den riktigt varm innan den stanna.
Var sitter cdi boxen ?
Titel: SV: Problem!
Skrivet av: atv-ola skrivet 16 augusti 2009 kl. 17:18:02
Tjena.

Jag har själv behövt byta cdi:n. Det var dock mitt eget fel, laddade batteriet inkopplat i maskinen. så OBS gör inte det. (kanske ingen nyhet men ändå).

Iallafall, för att hitta cdi:n får du kolla in under framkåpan vid vänster hjul. sitter långt upp på ett tvärstag. svart till färgen.
Titel: SV: Problem!
Skrivet av: Kazuma 500 skrivet 16 augusti 2009 kl. 22:41:27
Tack Jaguar ola! Vad fick du ge för din cdi box?
Titel: SV: Problem!
Skrivet av: Kazuma 500 skrivet 16 augusti 2009 kl. 22:49:20
En bild på ekipaget ()p
Titel: SV: Problem!
Skrivet av: Kenth skrivet 16 augusti 2009 kl. 23:25:38
Har du en vakumkran på din maskin? Prova att dra soppa slangen direkt till förgasaren och plugga slangen som sitter på insuget (den som går till vakumkranen) så får du se om den går bra! Det är flertalet maskiner som råkar ut för problem med vakumkranar som slutar funka.
Titel: SV: Problem!
Skrivet av: mg 500 skrivet 17 augusti 2009 kl. 09:27:48
 Hej KAZUMA 500
jag har haft samma problem som du.
Du måste tömma tanken och spola ur den, det släpper små bitar av
tätningsmaterial i tanken.
Skruva isär soppakran, det sitter ett filter där också.
Titel: SV: Problem!
Skrivet av: Kazuma 500 skrivet 17 augusti 2009 kl. 10:45:43
Tack Kenth o mg 500 :)
Vakumkran samma som bensinkran? Ska ut o prova!
Titel: SV: Problem!
Skrivet av: Kazuma 500 skrivet 17 augusti 2009 kl. 12:08:58
Nu har jag haft av bensinkranen,så ren ut. Provade att koppla förbi bensinkranen och då starta maskinen och jag hade den igång 10minuter,altså var den riktigt varm. När jag skulle dra iväg en sväng så börja den hosta igen och dog :(veryangry):. Sen starta den inte utan choke! Den kan altså stå nu på tomgång utan choke men så fort man drog på dog den. Dock gick den klockrent första 10min utan choke och med bra gas.
Vad händer?? Man kan utesluta cdi boxen nu va? Kan det va så att det ligger nån flaga i tanken som täpper till lite grann som hindrar tillräckligt flöde? Fortfarande bara liiite soppa i filtret
Titel: SV: Problem!
Skrivet av: Cummins skrivet 17 augusti 2009 kl. 12:58:45
Hur känns bensin slangen i kvalitet är den klibbig eller så, om den är det så byt slang snarast möjligt, då den kan klibba ihop sej själv.
Har du kollat så det inte blir vakuum i tanken.
Titel: SV: Problem!
Skrivet av: Kazuma 500 skrivet 17 augusti 2009 kl. 13:17:41
Hej Cummins! Slangarna känns bra! Har kollat detta efter att ha läst beavlons modd-tråd. :)
Hur kollar jag om det blir vakum i tanken? Nu va plötsligt filtret 3/4 fullt,knappt halvfullt när den fick gå en stund. Verkar som det fyller på för sakta? Så det går tomt?
Titel: SV: Problem!
Skrivet av: simonarvestrand skrivet 17 augusti 2009 kl. 13:32:09
Hej Cummins! Slangarna känns bra! Har kollat detta efter att ha läst beavlons modd-tråd. :)
Hur kollar jag om det blir vakum i tanken? Nu va plötsligt filtret 3/4 fullt,knappt halvfullt när den fick gå en stund. Verkar som det fyller på för sakta? Så det går tomt?

Låter nästan som de fastnat skit/flagor uppe i tanken / slangen från tanken tycker jag
Titel: SV: Problem!
Skrivet av: blender skrivet 17 augusti 2009 kl. 13:41:40
Lägger mig i lite i den här tråden :)  Du verkar ha samma problem som jag har på min CFmoto NÄR jag drar ner tanklocket fullt... drar jag locket hårt åt så går den ca 10 min sen dör den.. Måste ha lite luft in under locket på min... Prova å lossa lite på locket å kolla om maskinen går längre än 10 min...
Titel: SV: Problem!
Skrivet av: Cummins skrivet 17 augusti 2009 kl. 13:51:24
Ta loss bensin slangen och rikta den i en hink, sedan ser du när det rinner om strålen avtar i styrka, kan ta en bra stund.
Då antingen blir det vakuum eller så är det skit som sugs till hålet i tanken och täpper till.
Gör det det så ta bort tanklocket och gör om samma sak igen.
Titel: SV: Problem!
Skrivet av: Kazuma 500 skrivet 17 augusti 2009 kl. 14:27:22
Jag tömde tanken när jag servade häromdagen,drog av slangen innan filtret och tanken tömdes snällt även fast locket satt på :). Min har inte skruvlock utan det trycker man dit,så visst borde det kunna bli tätt..
Har kört en sväng nu och det verkar som filtret fylls på nu under körning. Allt jag har gjort e o koppla förbi bensin kranen.. :hmmm:. Blir nog till att plocka av tanken och spola den ren en dag.
Tusen tack för alla tips ()p. Hoppas det funkar nu!!
Titel: SV: Problem!
Skrivet av: *Anton* skrivet 17 augusti 2009 kl. 22:06:11
Har läst lite i denna tråd nu...

nu skriver jag som jag skriver o om någon annan redan sagt det jag ska säga så blir det en repris nu  ;)

Förut innan jag bytte soppa slangarna så dog den hela tiden.... bensinen rann för sakta ner i soppafilter. När den dog så gick jag bara av o "pumpade" på soppafiltret tills det blivit halvfullt med soppa.  Det ska även tilläggas att filtret tömdes bara när man körde med lågen.

Nu när jag har bytt soppafilter, munstycke (145 Tack Trech ;) ) o har tagit bort stoppet i förgasaren så är det en helt annan maskin... Satan vilket drag om man jämför med hur det var innan. O med det nya soppafiltret så går aldrig nivån i soppafiltret under halva.

Jag blåste även ur tanken med tryckluft o sen så sköljde jag även ur tanken.

Prova det, kanske hjälper men vem vet :dntknow:

Nu e det typ 10000000000000ggr roligare o köra... synd bara att jag inte kan köra nu... Jag har fått en reva i däcket  ;D
(http://i25.tinypic.com/jt6npl.jpg)

Titel: SV: Problem!
Skrivet av: Kazuma 500 skrivet 17 augusti 2009 kl. 23:33:17
Anton! Jag ska byta slangar och spola tanken när jag får tid. Filtret är redan bytt som munstycke och givetvis är plåtbläcket borttaget. Går riktigt bra faktiskt. Som du ser på bilden har man rätt bra lass ibland men d e inga problem ;D
Titel: SV: Problem!
Skrivet av: Cummins skrivet 17 augusti 2009 kl. 23:42:21
När du va inne på körning, så hur orkar den med att dra det där lasset du har på bilden. Är det på gränsen eller inga problem i motorstyrka, berätta lite för oss andra.
Titel: SV: Problem!
Skrivet av: *Anton* skrivet 17 augusti 2009 kl. 23:45:47
Om du kan köra i skogen med det där lasset så kan jag oxå det  :P  

Jag har bara kört gips skivor o nåra plywood skivor upp för våran backe.... lasset vägde väl närmare 700 kg med släpets vikt inräknat o den klarade det galant!  ()p


Nu längtar jag bara tills jag har dom nya däcken :D  ska blir sjukt kul o få köra igen med Kazuman.... saknar draget den ger en  ;D  Jag har behövt "klara" mig med en 110cc
Titel: SV: Problem!
Skrivet av: Kazuma 500 skrivet 17 augusti 2009 kl. 23:48:42
Motorstyrkan e inga problem.! Med fyrhjulsdriften i så börjar den sprätta direkt när man ger full gas ()p.
Har även kört liknande lass på väg i 60km/h och den hade mer att ge,dock börjar den jazza då :nono:
Kazuma power :headbang:haha. Faktiskt både yamaha och polaris ägare som är imponerade
Titel: SV: Problem!
Skrivet av: Kazuma 500 skrivet 17 augusti 2009 kl. 23:51:37
Om du kan köra i skogen med det där lasset så kan jag oxå det  :P  

Jag har bara kört gips skivor o nåra plywood skivor upp för våran backe.... lasset vägde väl närmare 700 kg med släpets vikt inräknat o den klarade det galant!  ()p


Nu längtar jag bara tills jag har dom nya däcken :D  ska blir sjukt kul o få köra igen med Kazuman.... saknar draget den ger en  ;D  Jag har behövt "klara" mig med en 110cc

Tror kanske mitt lass väger mer än 700kg ink vagnen förstås. Problemet är inte motorstyrkan utan greppet..
Titel: SV: Problem!
Skrivet av: *Anton* skrivet 18 augusti 2009 kl. 01:02:39
Japp... greppet e sämst. Original däcken e sämst! Kommer in grenar mellan däck o fälg typ hela tiden. Sen fick jag en reva på närmare 2 cm i däcken... fråga inte varför men den ville bara det. Så nu byter jag till Maxxis Bighorn eller Artrax Countrax!  :)