ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => PS Moto => Ämnet startat av: tweakaren skrivet 12 augusti 2009 kl. 21:04:26
-
Glömde informera er om en skum sak på min PS Moto 200 Sport -08.
Jag fick min maskin i maj -08 och lyckades locka en på jobbet att köpa en likadan maskin båda köptes på Motorevo.
Hans var lite mer uppdaterad med stora nerfbars och lasträcke bak och lite andra små skillnader.
Nån av dom första gångerna vi körde la jag märke till att hans ena bakhjul satt längre ut än det andra och såg skumt ut om man kollade mot framhjulet. Vi kollade på min och fann samma skumma fel.
Att man inte sett de innan? Jag har känt på tajta krokiga vägar att den är styvare åt ena hållet men trodde detta var nåt man fick leva med på en så billig maskin.
Jag satte igång med att mäta upp min maskin och fann att höger hjul satt 30-32mm längre ut än det vänstra. Jag tog höger nav och satte i svarven och stack av 18mm i den inre änden så att navet gick på 18mm längre på axeln. Man får komplettera med lite brickor om man inte vill såga av den biten gängor. Efter detta tog jag min avkapade bit med splines i och satte innanför vänster nav så att detta kom ut 15mm och vad blev resultatet. Jo nu stämmer de mot fram och spårar som det ska.
Efter en tur på vägen med min kompis o hans fortfarande skumma axel visade sej att den gick bättre på krokiga vägar och kurvor.
Nu är ju frågan hur fan dom lyckats med detta felet och hur många som har samma fel utan att se det eller veta hur dom ska fixa de.
Nu e de lite moddning av bakljus, av med de feta stora och byte till 2st små ledbakljus från Biltema under var skärm samt små lampor med led fram och skruvar till nummerskylten med inbyggd led som lyser upp skylten, sänkning fram och bak, nya egentillverkade nerfbars i grova rör och Maxxis gatdäck. Blir nog även ombyggnad av A-armarna för bättre väghållning.
-
Glömde informera er om en skum sak på min PS Moto 200 Sport -08.
Jag fick min maskin i maj -08 och lyckades locka en på jobbet att köpa en likadan maskin båda köptes på Motorevo.
Hans var lite mer uppdaterad med stora nerfbars och lasträcke bak och lite andra små skillnader.
Nån av dom första gångerna vi körde la jag märke till att hans ena bakhjul satt längre ut än det andra och såg skumt ut om man kollade mot framhjulet. Vi kollade på min och fann samma skumma fel.
Att man inte sett de innan? Jag har känt på tajta krokiga vägar att den är styvare åt ena hållet men trodde detta var nåt man fick leva med på en så billig maskin.
Jag satte igång med att mäta upp min maskin och fann att höger hjul satt 30-32mm längre ut än det vänstra. Jag tog höger nav och satte i svarven och stack av 18mm i den inre änden så att navet gick på 18mm längre på axeln. Man får komplettera med lite brickor om man inte vill såga av den biten gängor. Efter detta tog jag min avkapade bit med splines i och satte innanför vänster nav så att detta kom ut 15mm och vad blev resultatet. Jo nu stämmer de mot fram och spårar som det ska.
Efter en tur på vägen med min kompis o hans fortfarande skumma axel visade sej att den gick bättre på krokiga vägar och kurvor.
Nu är ju frågan hur fan dom lyckats med detta felet och hur många som har samma fel utan att se det eller veta hur dom ska fixa de.
Nu e de lite moddning av bakljus, av med de feta stora och byte till 2st små ledbakljus från Biltema under var skärm samt små lampor med led fram och skruvar till nummerskylten med inbyggd led som lyser upp skylten, sänkning fram och bak, nya egentillverkade nerfbars i grova rör och Maxxis gatdäck. Blir nog även ombyggnad av A-armarna för bättre väghållning.
hej hej min är lika dan, men jag orkar inte bry mig, för den går bara sönder hela tiden, aldrig mer en sådan här billig atv,
-
Många verkar ha haft stora problem med sina billiga Kina-quads. Min PS Moto 200 Sport har jag fixat små grejer på och bara haft lite problem med att den gått illa då o då och misstänt lite.
Jag har aldrig haft något som lossat på den. Har kollat säkert 10ggr om allt sitter som det ska och aldrig hittat något löst.
Det är uppenbart att dom varierar i kvalite ganska mycket.
Jag har ganska bra koll på hur det går till inom den svenska fordonsindustrin och jag kan bara säja att även där förekommer fel och annat som ofta är handhavandefel eller operatörsfel. Det finns bättre och sämre folk på linjerna där saker tillverkas och monteras och ofta finns det mer än en leverantör av dom ingående detaljerna som oxo varierar i kvalite.
Alla maskiner från Kina är altså inte skit men ofta är det en del man får fixa själv efter hand. Eftersom maskinerna är så billiga tycker jag att man till viss del kan acceptera detta om man gillar att meka o greja lite.
Har man inte intresse för att skruva o fixa eller någon snäll själ som vill hjälpa kan de vara lönt att satsa det dubbla för en bättre begagnad maskin.
Jag köpte min maskin för 9.995:- och tycker jag fick enormt mycket för så lite pengar. Dom är några tusen dyrare nu om man inte kommer över en ny på Tradera.
Det är tråkigt att vissa får riktig skit och känner sej lurade och jag kan bara beklaga.
-
Det största problemet med kina maskinerna är att vem som helst fär importera dessa.
Inom ngr år kommer det att bli bättresom hos Japanerna.
När du har flera importörer som krigar med endast priser så kommer alltid lycksökarna som ska göra snabba pengar.
Vem törs då ta hem och lagerföra reserv delar?
Sen ang ojämn kvalitet!
Det jag har hört med alla som importerar från Kina är att aldrig pruta med Kineserna.
De säger bara jaja ok men du får då inte samma maskin som de visade först.
Det är ex en billigare förgasare osv de tar bort saker till den kostar det priset.
Det har jag hört från flera importörer.
Jag tror då också att det är en stor anledning till sk ojämn kvalitet.
Det KAN ju vara olika importörer av maskinerna och EN SOM HAR PRUTAT MER och tyckt att han har gjort en bättre affär.
Men deå har kvaliten blivit lidande
-
Många verkar ha haft stora problem med sina billiga Kina-quads. Min PS Moto 200 Sport har jag fixat små grejer på och bara haft lite problem med att den gått illa då o då och misstänt lite.
Jag har aldrig haft något som lossat på den. Har kollat säkert 10ggr om allt sitter som det ska och aldrig hittat något löst.
Det är uppenbart att dom varierar i kvalite ganska mycket.
Jag har ganska bra koll på hur det går till inom den svenska fordonsindustrin och jag kan bara säja att även där förekommer fel och annat som ofta är handhavandefel eller operatörsfel. Det finns bättre och sämre folk på linjerna där saker tillverkas och monteras och ofta finns det mer än en leverantör av dom ingående detaljerna som oxo varierar i kvalite.
Alla maskiner från Kina är altså inte skit men ofta är det en del man får fixa själv efter hand. Eftersom maskinerna är så billiga tycker jag att man till viss del kan acceptera detta om man gillar att meka o greja lite.
Har man inte intresse för att skruva o fixa eller någon snäll själ som vill hjälpa kan de vara lönt att satsa det dubbla för en bättre begagnad maskin.
Jag köpte min maskin för 9.995:- och tycker jag fick enormt mycket för så lite pengar. Dom är några tusen dyrare nu om man inte kommer över en ny på Tradera.
Det är tråkigt att vissa får riktig skit och känner sej lurade och jag kan bara beklaga.
tjena. du jag har en fråga. ska motorn sitta stumt elelr ska de kunna röra sig,
för jag ska fixa mina motorfästen, men ska jag göra dom gummi upphängda eller ska de sitta stenhårt fast.
mvh
-
Du vinner hur mycket som helst på att gummiupphänga hela motorn! Massor av vibrationer kommer att försvinna! ()p
-
Att tänka på om man sätter gummi i motorinfästningarna (vilket jag själv funderat på en del) är att man sätter gummi som håller. Det får ju sitta så att de tar upp motorns vrid på rätt sätt så att inte motorn bryter loss gummit när man drar på fullt ;)
Ett gummi från typ Volvo 240/740 och sen bygga om plattan fram så de passar hade nog inte varit fel för de gummit lär ju hålla ett tag. Dom andra fästena har jag inte kollat på sådär mycket.
På min PS Moto sitter ett järn från ramen i ena förgasarbulten och om man låter motorn röra sej lite med gummi lär man få skippa de järnet annars riskerar man o slita av bultarna i toppen vid insuget.
Jag får nog ta o fundera mer på detta och bygga om mitt oxo nu.
Jag har iaf fått på mina nya ledbakljus o skippat de stora gamla bakljuset och det blev bra.
Såg även att min nummerskylt vibrerat så den har spruckit från hålen ut i kanterna. :banghead:
Säja vad man vill men en jävla go manlig vibrator fick man ju på köpet :lol:
Uppdaterad med foto