ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: anderz86 skrivet 11 augusti 2009 kl. 21:49:10
-
Hej, jag är en relativt ny ägare till en dvx400 -06 som nu nikasilet i cylindern har lossnat på? ??? Ska byta kolv och cylinder då jag hittade förmånligt bigbore-kit på ebay men är lite orolig vart nikasilet har tagit vägen, om det kan ha skadat ramlagrena. Ska jag bara byta olja ett par gånger och sätta på den nya cylindern eller bör man klyva maskin å byta ram å vevlager?
Är det ett känt problem att nikasilet lossar eller vad kan vara orsaken? Den började bara plötsligt blåryka...
(http://i174.photobucket.com/albums/w106/anderz86/DSC02446.jpg)
-
cylindern på min ltz - 04 såg exakt likadan ut när vi skulle byta kolv ( har varit ett växelåds ras på den. Så det kan ju bero på det). Och sen när vi hade fått isär hela motorn så var veven, och alla lager i motorn helt slut:( och sen var det repor på hela ena sidan av motor halvan som sitter i mitten. och i oljepumpen var det helt sjukt stora och djupa repor. vi räknade ut att det skulle kosta över 15000 kr så det blev bara att börja leta ny motor. hitta en 07ans motor på en bilskrot i lyksele för 19k med kabelstam cdi och förgasare, så nu funkar han :) det är dyrt när grejerna går sönder:(
-
lika bra att vara på säkra sidan åh klyva motorn!
man ska aldrig chansa! ja tipsar om bigbore kit! då fåru nån fart i din dvx! ;)
kolla alla lager! annars äre lika bra byta lager nu så du har gjort de!
ser mycke bättre ut på annons sen då du ska sälja också!
-
Jaa skulle inte ha lust att öppna hela mskinen :-\ Vet nån om oljan som är i växellådan går via oljefiltret förrän det kommer åt vevhuset? Om inte så slipper det ju spån hursomhelt från växellådan ti ram å vevlagren..
-
Min cylinder såg ut ungefär så på raptorn... klöv motorn och bytte alla lager + kamkedja för säkerhets skull..... kostade runt tusenlappen men å andra sidan sover jag gott om nätterna ()p sååå roligt är det inte att lyfta i och ur motorn :dntknow:
-
jag har tänkt plocka ner min ltz och sätta in ett nytt foder och större kolv, tror ni man måste byta någrar lager i motorn? den har väll ca 800mil
tacksam för svar!
-
jag har tänkt plocka ner min ltz och sätta in ett nytt foder och större kolv, tror ni man måste byta någrar lager i motorn? den har väll ca 800mil
tacksam för svar!
kolla upp vad det kostar att byta.... är det inte allt för dyrt så byt tycker jag, när du ändå har isär motorn ()p