ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Jontez skrivet 10 augusti 2009 kl. 16:15:51
-
Har haft min dinli 450 i 2 veckor nu och tänkte att jag måste kolla oljan, eller i alla fall fylla på. Jag har ingen instruktionsbok så jag vet inte exakt hur man ska göra. Är det bara att köpa någon typ 15-40 olja och fylla på vid fotbromsen? eller ska jag tappa ur den gamla för att sedan fylla på? Vet ju inte hur långt man kommer innan oljan är slut =/ finns det oljesticka?
-
jag tycker att du ska ta hjälp av någon som vet vad han pysslar med å se hur det skall göras.Gäller hela servicebiten då det låter tveksamt att du kommer att fixa detta själv. ()p
Hoppas att du inte blir sned för detta svar men det är det enda jag törs säga för att vara säker på att det blir 100% rätt :djump: :djump:
-
Jag tycker nog oxo att det verkar som om du ska låta någon göra jobbet och fixa den nya oljan och visa dej så att du kan fixa detta själv nästa gång.
Den som hjälper dej bör ha bra kolla på att rätt olja och mängd kommer i.
Lycka till!
-
Känner inte till Dinli 450 men de flesta maskiner har ett olje "öga" med streck för min/max, bara att fylla till mitten av strecken. Vad för olja du skall ha är svårare utan instruktionsbok, du bör höra med den som senast fyllt på olja och fråga vad för olja används. Bara ringa till säljaren!
-
Den ska in på service om 2 veckor så då ska jag be dom fixa "det vanliga" och så. Bara att jag började oroa mig då den tidigare ägaren inte hade särskilt stor koll. Jag har inte heller så stor koll på dom här 4-taks enstångkorna. Innan har jag bara haft 3-cylindrig skoter (2takt) och då har man ju separat oljetank, jävligt lätt att hålla ett öga på. Men det lär ju gå att köra 2 veckor till för att låta denada titta på den
-
Den ska in på service om 2 veckor så då ska jag be dom fixa "det vanliga" och så. Bara att jag började oroa mig då den tidigare ägaren inte hade särskilt stor koll. Jag har inte heller så stor koll på dom här 4-taks enstångkorna. Innan har jag bara haft 3-cylindrig skoter (2takt) och då har man ju separat oljetank, jävligt lätt att hålla ett öga på. Men det lär ju gå att köra 2 veckor till för att låta denada titta på den
Om du kan fortsätta köra eller ej beror ju dels på hur mycket olja du har och dels på hur mycket olja din maskin drar. Eftersom det verka fattas olja så måste ju den ta vägen någonstans. Om allt står rätt till så ska det ju inte försvinna någon nämnvärd mängd olja mellan servicetillfällena. Enligt min mening så är något fel om man måste fylla på mellan servicetillfällena.
-
nu tor jag att jag fattar.
Du har ägt en tvåtaktare skoter å dom kör du med oljeblandad bensin via en separatsmörjning å då måste man fylla på tvåtaktsolja ofta.
Nu pratar vi om en fytaktare som går på ren bensin och den olja som du är orolig över är motoroljan den ska man inte behöva fylla på mellan serviceintervallerna utan bara kolla då och då.
kontrollera på den vita oljestickan som sitter gängad i den svarta oljebehållaren som sitter monterad framför motorn "med oljeplugg under" att du har olja på övre nivåstrecket annars fyller du på en skvätt tills du har det,för att utan olja så skär den ju såklart....
Hoppas att det går vägen med dig å din dinli i framtiden mannen ()p
-
tack highsider! det var den jag letade efter!
-
()p Bra att man kunde vara till hjälp utan att få på skallen som omväxling eller att tråden började handla om laxfiske i mörrumsån typ å de :lol: :lol: :lol:
sen e de ju learning by doing som gäller å lycka till :djump: