ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: AtvRacer skrivet 28 februari 2006 kl. 20:30:32
-
Idag så small det till från avgasröret och kom gnistor därifrån?
nån som vet varför?
-
det brukar bli så på min kompis fyrhjuling när man ligger fullt ett bra tag
då börjar motorn "brinna" o då måste man lägga snö på motorn o avgassystemet :? :( kanske är annorlunda me kina atv:er :?
-
tror inte att den brinner det är minus grader här och snö som f*n ute
-
Det är väl därför det heter "kinapuff" :wink:
-
Det är inte att rekommendera att lägga is o snö på era quadar, har inte eran mamma lärt er att inte spola kallt vatten i en varm stekpanna :roll: *skojar med er* men det e så den mår inte alls bra av det.
Kan bli spänningar i metallen (precis som i en stekpanna).
Att det smäller är oftast att den får för lite bensin på lågfartsmunstycket och alla motorer vill ha mer bensin vid kallt väder och det är just det som hänt dig, ingen fara, så länge det e på lågfarten (men låter lite illa)
Gnistorna som kommer ut är sot som lossnat då det small till....
-
Jag hade det problemet när jag hade bytt avgassystem och öppnat luftlocket lite.
Kom snygga blåa flammor baktill då...
Detta skedde då jag körde först på högt varv och sedan släppte av. Detta gjorde att det då bildades flammor.
tipset om du har byt ex. avgassytemet. Är att byta munstycke/-n i förgasaren/-na. Samt ställa in luftblandningen efter detta.
Mvh
Edo
-
Jag hade det problemet när jag hade bytt avgassystem och öppnat luftlocket lite.
Kom snygga blåa flammor baktill då...
Detta skedde då jag körde först på högt varv och sedan släppte av. Detta gjorde att det då bildades flammor.
tipset om du har byt ex. avgassytemet. Är att byta munstycke/-n i förgasaren/-na. Samt ställa in luftblandningen efter detta.
Mvh
Edo
Det är lågfartsmunstycket som du skall gå upp på....det är BARA därför den smäller, har du exempelvis 30 på det, byt till 35, o se om den slutar.
Så för det fel ni säger behöver man inte skruva eller justera något, det är bara att "gå upp" på lågfarten.
Men sedan måste man har större huvudmunstycke med, men det ser man på stiftet. (helt annan historia).
-
tror inte att den brinner det är minus grader här och snö som f*n ute
det gör det på hans i alla fall :?
-
ok då är det bara att köra och strunta i det :)
-
Att det smäller är oftast att den får för lite bensin på lågfartsmunstycket och alla motorer vill ha mer bensin vid kallt väder och det är just det som hänt dig, ingen fara, så länge det e på lågfarten (men låter lite illa)
Gnistorna som kommer ut är sot som lossnat då det small till....
Kan någon förklara varför det smäller av att det kommer för lite bensin?
-
Det är så på fyrtaktare, släpper du gasen varven är uppe osv, o den får mkt mer luft än bensin så kommer detta problemet, problemet blir större på större kubik, fråga mig inte hur det finkar exakt men det är därför i allafall
Tar du en 650 en cylindrig 4 takt så smäller de jämnt om man kommer på höga varv och motor bromsar, men, slutar med större lågfart...
-
Jo, jag känner till fenomenet. Det verkar vara på liknande sätt även på bilar med insprutningsmotorer.
Det skulle dock vara kul om någon motorteoretiker kunde förklara hur smällarna uppkommer :-)
-
Smällarna uppkommer vid så kallat ventil flyt! Med andra ord det är när avgasventilen inte hinner stänga helt innan insugsventilen öppnar eller tvärt om! det man kan göra är att byta kam o lyftare ! oftast e det kammens utformning eller dåligt tryck i lyftaren som orsakar detta
-
Intressant!
Hur kommer det sig att detta "flyt" inträffar just när man motorbromsar? Varför inte vid fullgas på högt varv?
-
Då man håller fullgas används bensinen hela tiden. När man sedan släpper gasen plötsligt och låter den motrobromsa så stannar enb del bensin kvar. Denna natänder sedan av den höga värmen = smäll
-
Smällarna uppkommer vid så kallat ventil flyt! Med andra ord det är när avgasventilen inte hinner stänga helt innan insugsventilen öppnar eller tvärt om! det man kan göra är att byta kam o lyftare ! oftast e det kammens utformning eller dåligt tryck i lyftaren som orsakar detta
Avgassällarna kommer från en för mager blandning av luft och bensin. Tändstiftet får inte fyr på blandningen på grund av den magra blandningen så den antänds inte ordentligt i kompressionstakten, de oförbrända gaserna är på väg ut genom avgassystemet samtidigt som nästa kompressionstakt kommer blåsande gakifrån genom avgassystemet och ÄR ordentligt förbrända och är därför mycket varmare än den magra blandningen i föregående takt, när dessa möts i avgassystemet så anständs den magra blandningen i avgasystemet av värmen och knallen kommer som ett brev på posten. Det är bara en kedjereaktion.
I extrema fall kan ventilerna ta skada då bristen på bensin (som har en kylande effekt på bla ventilerna] kan göra att motorn går för magert och då för varmt och med otur så smälter man ventilerna/kolven/cylindern. Händer dock oftast på överladdade motorer. Lösningen på det heter E85 men det är också en helt annan historia.
-
Kommentar, Så kallat ventilflyt får man när man varvar mer än vad kam/lyftare och ventilfjädrar är avsedda för och då uppstår fenomenet som rockin_Tom beskriver.
Detta har INGET med väderlek att göra utan där är det som Mr2T skriver.
-
Kommentar, Så kallat ventilflyt får man när man varvar mer än vad kam/lyftare och ventilfjädrar är avsedda för och då uppstår fenomenet som rockin_Tom beskriver.
Detta har INGET med väderlek att göra utan där är det som Mr2T skriver.
Ventilflyt avhjälps med starkare ventilfjädrar och shimslösa lyftare, eller underliggande shims i lyftarna.