ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Cheetah skrivet 5 augusti 2009 kl. 21:23:55
-
Körde min dinli 450 -06 till kusten i förrgår.. 6 mils resa i regnet men till kusten kom jag.. efter en sväng in till H. Nyborg då handuken var kvarglömd hemma så hände något ganska olustigt.. vid gaspådrag så märker jag hur den drar åt höger... rullar bort till mitt jobb och får lämna kvar den där då tjejen med lillen körde volvon får ge mig skjuts resten av resan.. kollade till den snabbt idag.. trodde att lagren i bakaxeln hade gått... men idag vid snabb visit på jobbet så lyfte vi på quaden, snurrade på bakaxeln, upptäcker att vi kan snurra på ena hjulet och det andra kan vi med händerna hålla still .. nått känns inte bra ... tips på vad som kan ha hänt... ska försöka undersöka mer imorrn vad som är kass..
Mvh
Groggande Cheetah på semester
-
Splinesen i hjulhubben rensad troligen! Skulle kunna vara bakeln som gått av mitt mellan lagerna i exenterhuset åxxå men det låter för otroligt för att vara sant tycker jag ;)
-
Helt klart splinesen i hjulhubben som är rensad! Jag har själv råkat ut för detta då jag åkte dinli!
-
Kändes oxå långsökt med att bakaxeln gått av... men en hub + lager kanske.. jag kan rubba hela axeln framåt och bakåt.....
Väntar till morgon dagen med iver.....
Mvh
Cheetah
-
Satsar en hunka på att hubben är rensad på sp ;)linesen
-
AjAJ då måste jag ta tillbaka det tidigare inlägget :lol:.
Om du hissar upp den i baken å drar runt hjulet medans din andra hälft håller fast det andra hjulet så ser du var problemet är troligtvis ()p
Det är ju ganska snabbt att skruva isär hela bakaxeln för att kolla så lager å allt e i ordnings, vanligt är att den trekantiga muttern vrider upp sig självt å då börjar det ju att glappa.kolla upp å skriv vad som hänt med hjulingen det blir intressant att höra......
-
Garanterat rensad splinesen (kanske att hubben inte satt åtdragen tillräckligt)
Att bakaxeln glappar beror säkert på att trekantsmuttern har tappat spänsten och då kan lager börja nöta på bakaxeln å då blir det nog glapp efter inte så många mil.
Så det man ska hålla koll på är att hubmuttern är ordentligt åtdragen och att trekantsmuttern är också åtdragen massor.
då brukar det aldrg vara några problem
-
Återvänder med uppdaterad rapport:
Fick idag lite mer tid att kolla hur det såg ut, inga skrikande barn och andra familje-medlemmar som är jätte stressade, väntandes i en varm bil ;)
bakaxeln är fortfarande i ett stycke :)
Splinesen är rensade på höger sida, trekantsmuttern har jag inte hunnit kolla, men jag kan ta sidan med kedjan på och rubba den ca 5mm framåt, åker hem från semestern i morgon, då hamnar "brum-brum" på släpkärran och sedan bär det av mot garaget och verktygen.. sen vet vi mer i helgen..
Tackar för tipsen sålänge.. återkommer med resultatet :sunny:
Mvh
Cheetah
-
låter ju på ditt senaste inlägg som att dina vänstra lager i själva carriern är helt skrot om du kan skjuva fram axeln... på min raptor var dom helt slut och då gick det kanske att rubba dom 1mm :dntknow:
Mazel tov!
-
Hur i H*****e drar man trekantsmuttern?? min sitter lite löst men jag kan inte dra åt den... :banghead:
-
Fick du ingen haknyckel med i orginalverktygen? Jag hade en till min och då gick det att dra åt den på ett lätt sätt! (Samma haknyckel som du justerar dämparna med)
-
Hur i H*****e drar man trekantsmuttern?? min sitter lite löst men jag kan inte dra åt den... :banghead:
Kom ihåg att släppa dom 3 små insex skruvarna bakom damasken , Annars går det nog inge vidare ()p
-
Exakt, stötdämpar haken är perfekt att anv. och sätt en förlängning på den och du kan dra hur hårt du vill.
-
Hur i H*****e drar man trekantsmuttern?? min sitter lite löst men jag kan inte dra åt den... :banghead:
Kom ihåg att släppa dom 3 små insex skruvarna bakom damasken , Annars går det nog inge vidare ()p
där har vi nog anledningen till att det inte gick så bra.. :banghead:
-
I delar....
ligger nu dinlin i garaget... Det var ganska lätt att riva isär bak-axeln.. till skillnad från min förra barossa då jag fick ta fram gas-svetsen och värma ordenligt mycket för att sedan ta vinkelslipen för att få loss det sista kul-lagret från axeln......
En hub var som sagt nästan helt slät inuti, splinesen på axeln såg bra ut efter lite stålborste och kniv...
1 hjullager glappade 2-3mm, 2 vill inte snurra runt utan mycket hjälp, och det sista snurrade runt dock lite "ryckigt". Nya SKF lager med gummin går på 630kr + moms stycket... tätningsringarna ca 100 lappen stycket... men fick 30% på grejerna så det blev lite lindrigare... trodde dock att hubben alltid levererades med pinbultar... ?!? så jag får pressa/slå ur mina gamla...
Nu väntas det bara på delarna .. men ska till Götet imorgon på jobb, så då får jag nog med mig allt hem...
Mvh
Cheetah
-
Ok då har dinlisjukan drabbat dig med.
Välkommen in i dinlivärlden där allting ses som en möjlighet istället för en svaghet DINLI :headbang: för den peng vi betalar :lol: :lol: :lol:
-
Hehe klart man ser möjligheterna .... Lånade upp farsans mig-svets när jag hade barossan, och det blev lite då och då man använde den.. så den står kvar.. på dinlin har jag svetsat ihop en healguard som ramla av.. men det är en del av tjusningen, att kunna mecka lite själv utan att behöva lämna in dom för allt...
Och utan att sett ritningar få loss bakaxeln på 1½-2 timmar när det tog 5 timmar + vinkelslip och gas-svets för att få loss samma sak på barossan så blev det ju bara roligare :headbang:
Men idag har jag iallafall delarna, dock kom lite hus-sysslor som läckande kranar emellan.. men men .. snart så :DV
-
I delar....
ligger nu dinlin i garaget... Det var ganska lätt att riva isär bak-axeln.. till skillnad från min förra barossa då jag fick ta fram gas-svetsen och värma ordenligt mycket för att sedan ta vinkelslipen för att få loss det sista kul-lagret från axeln......
Mvh
Cheetah
Slänger in en fråga...
Ser ju att du haft en Barossa 250 -04 ..(Har en sån på landet)
och då till min fråga...
Jag ska byta bakdrevet och då måste man ju lossa dom 2 stora
muttrarna som sitter på vänstra sidan av bakaxeln.Hur fick du upp dom.Verkar sitta som bara den eller är dom tvärt om gängade?
Mvh Markus
-
Dom är antagligen locktightade för att dom Ej ska kunna vibrera loss. Antingen drar man som F*N med risk att dra av dom lr så kan man värma lös dom.
En sak man kan kolla lr tänka på är att; Beroende på tex vilken sida drevet sitter på (höger/vänster) så är det Väldigt ofta som den ena lr andra sidan har felgängade mutterbultar. Hjulmuttrar sitter ofta lite hårdare på ena sidan vs den andra sidan, detta pga att vibbrationerna som uppstår Kan skaka loss mutterbultarna och då lika så göra så att vissa sitter sjukt hårt ist.
Jag har kört många tusen mil efter vägarna, både med buss o lastbil. Nån gång har man behövt ringa assistance som ryckt ut för o hjälpa till att lossa mutterbultarna till styraxeln bak(4axlig buss) då det kan vara lögn i Helv*#¤%e att dra lös dom själv på just den ena sidan.
AIE MagMax 275 som jag oxå har är det väldans många som är felgängade, däremot så har Den Aldrig tappat en enda skruv ist :)
Jag kan ju iof Inte ta gift på att det är enbart pga detta som vissa tillverkare använder motsat gäng på den spegelvända sidan men det Kan vara av den anledningen!
Nu blev det OT men o andra sidan kostar det inget med lite Onödigt vetande :D
-
Barossa bakaxeln:
Jag tog 2 st såkallade svärmorstänger .... dvs rörtång som är ca 0.5m lång.... sen tog jag i... och sen var dom loss.. :)
Men det satt nog lite locktite oxå om jag inte minns fel..... går ju att köra lite varmluftspistol oxå först...
Nu har jag varit ute med Dinlin... allt gick bra... skar 2 spår med vinkel-slipen i hubben in mot pinbulltarna sen var det lätt att banka loss dom.. pressade i dom med ett stort skruvstycke på jobbet.. sen var det bara å montera tillbaka rubbet .. härligt att vara ute på vägarna igen O0
Mvh
Cheetah
-
Kul att det löste sig, kör som folk nu bara så inget annat går sönder ;)
//Janne
-
Barossa bakaxeln:
Jag tog 2 st såkallade svärmorstänger .... dvs rörtång som är ca 0.5m lång.... sen tog jag i... och sen var dom loss.. :)
Mvh
Cheetah
Okej då får man försöka hitta några "svärmorstänger" och börja ta i lite ;)
Tack för svaret.
Mvh Markus
-
Hmm...
Hör det inte till att det ska gå sönder lite smågrejer lite då och då om man använder sin quad :DV ()p
-
Jo de e ju helt klart att det ska gå sönder å kosta en hel del annars e de ju ingen hobbyverksamhet :lol: :lol: :lol: