ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Toomuch skrivet 27 februari 2006 kl. 22:15:55

Titel: Varför K&N
Skrivet av: Toomuch skrivet 27 februari 2006 kl. 22:15:55
Har tillbringat kvällen på forum och kommit fram till att alla hojjåkare verkar avguda K&N luftfilter,, Har själv ganska dåliga erfarenheter av dom  då det gäller reningseffektivitet även vid BETYDLIGT kortare rengörings(och inoljning självklart) intervaller .

Frågan blir således varför hojjåkare gillar dom? är det någonting jag har missat som uppväger småpartiklar i insuget??

Dåliga komentarer å taffliga skämt kan ni lämna utanför jag tackar däremot för seriösa svar..

Thomas (med fyrkantiga ögon å mardrömmar om bestyckningar)
Titel: Varför K&N
Skrivet av: Mr2t skrivet 27 februari 2006 kl. 22:36:37
Saken är nog den att åker En med KN så åker "alla" med KN. "Det sägs vara ett bra filter så jag åker med det". Eller något i den stilen. Men det är ett bra allroundfilter som tål många tvättar innan det går sönder och dammupptagningsförmågan är ju relativt bra.
Titel: Varför K&N
Skrivet av: Outlander skrivet 27 februari 2006 kl. 22:37:43
Hej du, hoppas jag kan bringa lite klarhet åt dig i frågan.

K&N har ett par fördelar och jag har använt det i ett par olika bilar.

Den stora fördelen är just lufttransporten som ökar, mer luft och mer bränsle = mer effekt. (Men det visste du redan)

Det andra är att du kan tvätta filtret, förhoppningsvis billigare i längden.

Det tredje är just det som du tänker på skiten, smutsen, dammet.
Ett rätt oljat K&N ev med ett Outerwears renar bättre än ett vanligt skumgummi eller pappersfilter därför blir det skitigare fortare.
Luftmängden som passerar ett K&N är högre än tex skumgummifiltret och mängden smuts som kan passera ökar. Sammantaget så får du renare luft som inte "skaver" i motorn MEN kortare intervaller.

Sammantaget så kommer din motor att må bättre, ger mer effekt (med rätt bestyckning) men med lite tätare filterrengöring.

Hoppas du är med på noterna.
Titel: Varför K&N
Skrivet av: Mr2t skrivet 27 februari 2006 kl. 22:41:52
Citat från: "Mr2t"
och dammupptagningsförmågan är ju relativt bra.



Citat från: "Outlander"
med ett Outerwears renar bättre
.
Titel: Varför K&N
Skrivet av: Outlander skrivet 27 februari 2006 kl. 22:49:16
Mr2T, vi skrev nog samtidigt :wink:
Titel: Varför K&N
Skrivet av: Mr2t skrivet 28 februari 2006 kl. 06:28:23
Citat från: "Outlander"
Mr2T, vi skrev nog samtidigt :wink:


Absolut inte, det ä sextio sekunder mellan inläggen. *blink*
Titel: Varför K&N
Skrivet av: Toomuch skrivet 28 februari 2006 kl. 07:45:37
Jag ägde tidigare en peugeot 505 turbo som va rätt vässad (runt 300 hk) använde k&n på den UTAN Överdrag Vilket inte ska behövas på en personbil i vanlig trafik, att det sätter igen fortare förstår jag men oljan verkar "sugas" ur filtret fortare  än vad  tillverkaren anger vilket får en att fundera.
Vid ett par tillfällen bytte jag med täta intervaller (under 200 mil)vilket är B E T Y D L I G T  :) Under tillverkarens rekomendationer, men ändå kunde man känna att det va små små partiklar i  insugningsröret..
Jag är ganska ny på hojjar,  på bilen får man ju en oljehinna i insuget men jag vet inte en hojj kanske Backpulserna "spolar" rent mer så man inte märker "smågrus"..
Hur ser tex en kolv ut närman har kört mycket brukar ju synas om det har gått småskit genom motorn..

Thomas (med funderingarna)
Titel: Varför K&N
Skrivet av: Outlander skrivet 28 februari 2006 kl. 11:35:27
Dina sista partiklar borde lösas med ett Outerwears, rekomenderas om det är mycket, grusbus tex.
Titel: Varför K&N
Skrivet av: Toomuch skrivet 28 februari 2006 kl. 20:51:30
Jag har aldrig sett ett överdrag någon gång, (men vet vad det är å iden med det)men det känns som att det borde sättas igen dubbelt så fort som filtret..
Stryper inte ett sånt överdrag man minskar ju markant ner "filterytan"
Hur lortigt blir ett överdrag om man gör i Dammiga miljöer??
Titel: Varför K&N
Skrivet av: Outlander skrivet 28 februari 2006 kl. 21:37:54
Förstår hur du tänker men överdraget är det som skall ta första "smällen" och därefter tar filtret vid och gör det de skall.

Kan låta som kaka på kaka men funkar, "påsen" stoppar micron stora partiklar men du har fortfarande ett mycket bättre flöde på luften än ett pappersfilter.

Hellre, tvätta alt skaka av påsen än att fixa filtret för ofta.
Titel: Varför K&N
Skrivet av: Toomuch skrivet 1 mars 2006 kl. 07:50:01
Men om nu "påsen" stoppar micron stora partiklar varför i huvud taget ha Det övriga filtret??
Titel: Varför K&N
Skrivet av: Outlander skrivet 1 mars 2006 kl. 14:06:18
Ja, vad ska jag säga.... tvåstegsfiltrering kanske :D

I vilket fall så är tanken med K&N att ge högsta flöde men på ett så rent sätt som möjligt.

Påsen tar hand om första skiten, filtret tar hand om resten som slipper igenom.
Titel: Varför K&N
Skrivet av: sunfire skrivet 1 mars 2006 kl. 16:01:04
Jag läste någonstans att man under tävlingar kör dubbelt i början och efter halva tiden tar man av "påsen" och på det sättet kör med rent filter hela dagen utan att behöva göra rent eller byta.
Låter rimligt men om det är sanning vet jag inte.
Titel: Varför K&N
Skrivet av: Toomuch skrivet 2 mars 2006 kl. 22:44:51
Det låter vettigt att inte köra länge med "förfiltret" (påsen) med tanke på den väldigt mycke mindre arean som den har .. Den sätter nog igen sig fort om det är damiga miljöer..

Däremot har jag väldigt svårt att tro på att k&n är så bra filter som alla tror(vad gäller rening) visst deras hojjar går bra men hur bra renar det egentligen ....(tänker på tidigare skrivet om egna erfarenheter)  Tror inte alla kollar upp sånt det handlar bara om effekt....

Tror att öppna upp burken lite innan mitt pappersfilter kan funka ganska bra om man kollar hur stor area det har..
Även om ett par rundor i joggingspåret skulle göra mer för mina varvtider.. :D