ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: qvaddis skrivet 24 januari 2005 kl. 09:23:30

Titel: Klånk i växellådan!?
Skrivet av: qvaddis skrivet 24 januari 2005 kl. 09:23:30
Lade denna som ett nytt ämne då jag anser detta viktigt :)

När jag kör iväg med min smc-250, lägger i 1.an, så klånkar det till ganska rejält i växellådan.. ibland mkt ibland lite mindre, men när jag kört bara någon meter och lägger i friläge för att sen lägga i 1.an igen så låter det inte mer än ett vanligt litet "klick". Är det meningen/vanligt att det klånkar till hårt i lådan när motorn är lite halvvarm/nystartad.

Ni som vet kan la berätta lite om erfarenheter. Efterfrågar lugnande ord eller ev. åtgärder :)

Mvh
Qvaddis
Titel: Klånk i växellådan!?
Skrivet av: steffo skrivet 24 januari 2005 kl. 10:20:23
Min låter likadant samt mina två polares också, det kanske är standard från SMC. När den blir varm försvinner dock klonkandet.
/Stefan
Titel: Klånk i växellådan!?
Skrivet av: bladhet skrivet 24 januari 2005 kl. 10:33:12
Det kan bero på att du har högre varv när den är kall..
Jag vet att de brukar klånka kanska bra när man lägger i 1an på en 250cc cross och har lite varv
Titel: Klånk i växellådan!?
Skrivet av: EbbE skrivet 24 januari 2005 kl. 17:24:43
sån är min med. Anledningen är att motoroljan inte blivit tillräckligt varm. Men på smc verkar det ljudet vara extremt högt jämfört med andra maskiner... :(
Titel: Klånk i växellådan!?
Skrivet av: bladhet skrivet 24 januari 2005 kl. 19:16:08
Min far och min bror har haft ett antal motorcyklar i sina dar och på deras maskiner så har de klånkat ganska bra när man petat i ettan
Titel: Klånk i växellådan!?
Skrivet av: st3ffo skrivet 24 januari 2005 kl. 22:39:59
Låter så från min också ibland..
Verkar som från alla som skrivit i tråden att
det är inget att oroa sig för.
Titel: Klånk i växellådan!?
Skrivet av: yppan skrivet 25 januari 2005 kl. 04:05:22
Har samma sak på min med... Men enväxel ett eller friväxeln.. Ka sak däremot jag undrar är att jag ibland inte får in växeln på fri läge när jag står helt stil, ¨när det inträffar så får jag röra fram hojen en aning för att den ska komma in på fri eller växel ett. Känner ni till fallet?
Titel: Klånk i växellådan!?
Skrivet av: qvaddis skrivet 25 januari 2005 kl. 08:48:36
Det händer oxå mig ibland att växlarna inte vill i.. och då menar jag från högre växel till mindre. Då får jag släppa på kopplingen lite tills jag hör att det vill börja rassla, trycker in kopplingen igen och får då ner växeln. Det är dock sällan jag har kommit till friläget och Inte kunnat få in ettan,, har hänt typ 2 ggr eller nåt.
De mopeder o mc/crossar jag kört så tycker jag det problemet har varit på alla, även om lite mindre kanske på vissa modeller.

När det gäller nedväxling så går det smidigast att börja växla ner när man minskar farten. Dumt är att köra på 5an, bromsa in till stopp och sen växla ner till friläge... det funkar sällan för mig. Växellådan vill gärna ha lite rörelse när man använder den märker jag :)

/qvaddis
Titel: Klånk i växellådan!?
Skrivet av: Flygmaster skrivet 25 januari 2005 kl. 16:46:17
Samma här när den har stått och bruka lägga ettan växel innan jag starta den. Gunga den fram tillbaka medan kopplingen in dragen tills det släpper. Lägg den i frilägger Sedan är det bara starta och slipper kånk eller rassel växellådan när man ligger i ettan.
Har bytt olja och rengjort oljefilter, blev helt annan maskin och har inga svårheter längre med växlarna ner eller uppåt  

Krille
Titel: Klånk i växellådan!?
Skrivet av: EbbE skrivet 25 januari 2005 kl. 18:35:45
Citat från: "Flygmaster"
Samma här när den har stått och bruka lägga ettan växel innan jag starta den. Gunga den fram tillbaka medan kopplingen in dragen tills det släpper. Lägg den i frilägger Sedan är det bara starta och slipper kånk eller rassel växellådan när man ligger i ettan.
Har bytt olja och rengjort oljefilter, blev helt annan maskin och har inga svårheter längre med växlarna ner eller uppåt  

Krille


När du gjorde rent oljefiltret, Satt oljefiltret precis innanför transmissionskåpan?
Titel: Klånk i växellådan!?
Skrivet av: Flygmaster skrivet 25 januari 2005 kl. 21:17:51
Byte namn till barossa 250 istället Flygmaster

Börja skruva väck oljepluggen så olja rinner ut
Den sitter samma sida som kopplings armen gå in eller samma sida som fotbromsen och det är lite bökigt att rengöra oljefiltret.
Börja lossa fot pinnen så du kan lossa skruvarna på kopplings huset  som sitter med tio bulta i olika längder ( håll reda på hur de sitter ).  Lyft försiktigt av locket, om du inte har någon ny packning hemma. När du fått av locket så kan du se svart gummi och där filtret sitter i, genom att komma åt filtret så måste du skruva bort tre, krysskruv som sitter på oljepumpen. Det sitter ett stort plastkugghjul med tre stora öppningar och om du inte se de, försökt att vrida så det kommer sånt att du kommer åt krysskruv.  Var försiktigt med filtret som är gjord av mässing och tunt.  

Krille
Titel: Klånk i växellådan!?
Skrivet av: yppan skrivet 26 januari 2005 kl. 02:02:12
Det låter som att det e riktigt svårt att byta olje filter? Hur ofta bör man byta olje filter?
Titel: Klånk i växellådan!?
Skrivet av: Barossa 250 skrivet 26 januari 2005 kl. 07:34:43
Citat från: "yppan"
Det låter som att det e riktigt svårt att byta olje filter? Hur ofta bör man byta olje filter?



Jag tycket det är viktigaste att man byte olja första gången på 50 mil och rengöra oljefiltret. Därefter räcker det en gång om året om man håller rent runt oljestickan innan ni skruva bort den, så det inte ligger massa grus annat skit som kan trilla ner.
Sedan kan man alltid bedöma om det behövs varje år eller vad annat år, tanke att det är ett mässing filter av fint nät.
Troligt kommer jag att göra det var annat år.

Krille
Titel: Klånk i växellådan!?
Skrivet av: EbbE skrivet 26 januari 2005 kl. 20:00:28
Citat från: "Flygmaster"
Byte namn till barossa 250 istället Flygmaster

Börja skruva väck oljepluggen så olja rinner ut
Den sitter samma sida som kopplings armen gå in eller samma sida som fotbromsen och det är lite bökigt att rengöra oljefiltret.
Börja lossa fot pinnen så du kan lossa skruvarna på kopplings huset  som sitter med tio bulta i olika längder ( håll reda på hur de sitter ).  Lyft försiktigt av locket, om du inte har någon ny packning hemma. När du fått av locket så kan du se svart gummi och där filtret sitter i, genom att komma åt filtret så måste du skruva bort tre, krysskruv som sitter på oljepumpen. Det sitter ett stort plastkugghjul med tre stora öppningar och om du inte se de, försökt att vrida så det kommer sånt att du kommer åt krysskruv.  Var försiktigt med filtret som är gjord av mässing och tunt.  

Krille


tackar! :D