ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: AtvNerd skrivet 29 juli 2009 kl. 21:50:12
-
Har vart i Göteborg ett par dagar och hittade en Amerikansk ATV tidning där de testade Can-am 800R , Arctic-cat thundercat, Polaris 850xp, och Kawasaki Bruteforce.... intressant läsning...
TOPspeed högväxel
Thundercat 81,9mph (131,8km/h)
Can-am 800r 79,3mph (127,6km/h)
Polaris 850 xp 78,6mph (126,4km/h)
RAPTOR 700R 74,6mph (120,05km/h)
Bruteforce 68,5mph (110,2km/h)
De skrev även att när Arcticcat gjorde Thundercatten så använde de Raptor700R som jämförelse för att
kunna slå den och titulera sig den snabbast accelerande Quaden på marknaden...de tog titlen från den erkända "king of sport Quads" (Raptorn)
Topspeed på lågväxel.
Can-am 800R 45,4mph (73,4km/h)
Polaris 850XP 43,4mph (69,8km/h)
Bruteforce 42,5mph (68,4km/h)
Thundercat 40,1mph (64,5km/h)
PEEK HORSEPOWER AT REAR WHEELS
Can-am 800R 50,59hp @ 6750rpm
Thundercat 48,78hp @6550rpm
Polaris 850xp 44,64hp @7000rpm
Bruteforce 39,87hp @6800rpm
Tidningen heter ATV 4-wheel ACTION
-
Varvstoppet slår i vid 72 mph med orginaldäcken på min Brutta.
Mätarn stämmer jag har kollat den med gps.
-
Va lustigt att Thundercaten är klenare på hjulen än Can-am. ()p
-
framgick inte hur många HK de hade i motorn... rätta mig om jag har fel:
Can-am 800R 71hk
Polaris 850 70hk
Bruteforce 52hk
ThunderCat ? :hmmm:
-
framgick inte hur många HK de hade i motorn... rätta mig om jag har fel:
Can-am 800R 71hk
Polaris 850 70hk
Bruteforce 52hk
ThunderCat ? :hmmm:
Har inte Thundercaten långt mer effekt i motorn än Can-am?
Eller är jag ute å cyklar?
-
Är det inte 70hk i thundercaten oxå?
det tänkte jag gissa på...men jag är inte säker!
-
Men HP pa bakhjulen har inget och gora med vad tillverkarna annonserar ut, det ar uppmat pa dyno och mera reallife.....
-
Är det -09 årsmodeller så skall det vara 69hp i 800r, 71hk är väl from 2010 om jag inte har fel.... :hmmm:
Men som tidigare sagt, det är ju mest intressant hur många hk man får ner i backen.. :)
-
Är det -09 årsmodeller så skall det vara 69hp i 800r, 71hk är väl from 2010 om jag inte har fel.... :hmmm:
Men som tidigare sagt, det är ju mest intressant hur många hk man får ner i backen.. :)
det var 2010 modellerna
-
Varför gör de 70 på LÅGväxeln?
-
Varför gör de 70 på LÅGväxeln?
så att man ska kunna köra riktigt fort genom leran utan att bränna remmen! ;)
-
Ahh, TCn gick ju fortast...enda viktiga infon ;D
-
80 hk på tc:n
-
kan det vara möjligt att TC:n förlorar nästan 32hk på drivlinan? ??? tycker det verkar väl mycket, men som sagt vet inte hur många kusar den har...
-
http://www.blocket.se/varmland/Arctic_Cat_Thundercat_1000_cc_2_135___60man__20724922.htm (http://www.blocket.se/varmland/Arctic_Cat_Thundercat_1000_cc_2_135___60man__20724922.htm)
verkar så, om man bortser från att det står "på bakhjulen" i annonsen, vilket är ganska överdrivet....
-
Jag har hört siffror på över 90 hk i Tc:n, därav att jag blev förvånad
över effektförlusten.
Det verkar som det är mycket skitsnack. >:(
-
Nästan så man har svårt att tro att de är så mycket kräm i TC när man läser dom siffrorna :hmmm: 8)
-
Håller med dig Frolland... tidningens hk är dock uppmätta med dyno...
men går som faan det kan man inte säga annat än att den gör... ()p ;D
-
Håller med dig Frolland... tidningens hk är dock uppmätta med dyno...
men går som faan det kan man inte säga annat än att den gör... ()p ;D
Riktigt kul att få se rikriga bromade siffror av nån opartiskt (tidningen) ()p
-
KGK, leverantören av TC sa till mig att den ligger på 85 kusar.
Hurvida det stämmer vet jag inte men så sa dom iaf.
/B
-
Håller med dig Frolland... tidningens hk är dock uppmätta med dyno...
men går som faan det kan man inte säga annat än att den gör... ()p ;D
Riktigt kul att få se rikriga bromade siffror av nån opartiskt (tidningen) ()p
Nämn en tidning med annonser som är opartisk ::)
-
Sifforna stämmer nog, jag tror inte dom ljuger om dom bromsat maskinerna.
Men för övrigt så ska man ta testerna med en väldigt stor nypa salt,
när dom bedömmer vilken maskin som är bäst
-
jag kan maila sidorna i pdf fil till de som vill läsa testet...
när jag läste testet stod det under bilden av TC:n motor följande...:
Arcticcat pays homage to Big Daddy Roth and the muscle cars of the past with its´Thundercat 1000h2 advertising, and the 950cc engine put out around 82 horsepower (crank) in early testing, but it was detuned to 66-plus horsepower. it has a 46mm EFI feeding the two 92mm pistons.
Can-am also use a 46mm EFI throttle body , but its´800cc engine has 91mm pistons with a shorter 62mm stroke (9.6mm less than the cat) and around five more horsepower.. :o
-
MEEEEEEEEEEEN, ska jag måsta köpa/byta till en T.C o fara på MotorNord o bromsa den :headbang: 8)
Men, då måste TRECH sälja den :sunny:
-
Nu säljer inte vi A.C längre men hör av dig om det är dags så kanske jag kan trolla fram en iaf ()p
MVH / Benny
-
hmm.. ja tycker ju raptorn är väldigt kvick... och om den lilla katten tog raptorns plats, hur går inte den då :O skulle nog inte våga köra den på max på en asfaltsväg iaf :-\
-
hmm.. ja tycker ju raptorn är väldigt kvick... och om den lilla katten tog raptorns plats, hur går inte den då :O skulle nog inte våga köra den på max på en asfaltsväg iaf :-\
:lol: "lilla Katten" :lol: marknadens största ATV ! ;D
-
man får väll vara lite eronisk ibland :D haha
-
Nu säljer inte vi A.C längre men hör av dig om det är dags så kanske jag kan trolla fram en iaf ()p
MVH / Benny
He he.....är priset rätt är det alltid dags 8)