ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: Älgen skrivet 26 juli 2009 kl. 00:23:16
-
Tjenare!
Jag är helt ny här på forumet så var snälla!
Nu är det dags att skaffa Yamaha Raptor 700 06-07 och jag har lite frågor och funderingar (Allt kanske inte rör skötsel?) och det kommer bli en del frågor men jag är jätte tacksam för svar och liknande.
1. Byta filter: Hur långa intervaller vid normal nybörjarkörning och lite bus? Sitter det under sadeln som vanligt? Räcker det med att kanske endast tvätta det "gamla" filtret?
2. byta olja: Vid vilka intervaller? Hur går jag tillväga när jag utför själva bytet? Hur mycket ska jag ha i? Kör jag på 4T våtkopplings-olja?
3. Service: Hur funkar det här överhuvudtaget? Drar jag till en motor-workshop eller endast YamahaÅF och säger "hej, min quad skall ha en service!" eller hur funkar det och vad gör domoch vad kostar det?
4. Är det någon/några akileshäl jag bör känna till om raptor? Något som slits speciellt?
Och självklart! Vad är toppfarten på en original 700:a och vilken marshfart kan man hålla som högst en längre tid?
Blev en hel del text nu och jag är jätte tacksam för svar och liknande! Svara gärna på hela "siffran" medans du redan är i farten, hehe.
Mvh. nybliven quadfantast och nyfiken ATVkille!
-
4. De som slits mest på en Raptor 700 är bakdäcken. Sen var de väl inge mer om den punkten. ()p
-
Servicemanualen hittar du på www.maxmekker.com och där står alla intervaller mm.
-
Tack för svar, men skulle någon kunna säga hur ofta dom byter olja på sin 700:a? Jag förstår mig inte riktigt på den där filen men ska ladda ner? :hmmm:
-
240 mil mellan bytena är det som föreskrivs!
-
Tackar!
Är det 4T våtkopplingsolja man kör med då? Hur mycket?
-
1. Byta filter: Jag kör Skumfilter på min (inte original) och har väl tvättat den kanske 5 gånger, funkar hur bra som helst, bara fetta in med filterolja efteråt
2. byta olja: mjo intervaller om 240 mil cirka... min har gått runt 400 mil och jag har bytt 10 gånger nu, men jag kör trimmat och vet vad motor-ras kostar så olja och filter är billigt! Hur mycket som går på? 2.5 liter ungefär glömmer alltid att kolla :dntknow: MC Racing 10w40 4t kör jag på min, funkar då bra, på en original maskin lär det inte vara så jättenoga
3. Service: Dom flesta seriösa ÅF kan skruva ÅF, Raptorn är väldigt lättskruvad och du kan göra enkla saker som ställa ventiler osv själv, det är inga konstigheter då det inte är shims. Vad det kostar har jag ingen aning om då jag vet precis vad jag gör så jag skruvar själv
4. Är det någon/några akileshäl jag bör känna till om raptor? Något som slits speciellt?: Bakaxel lagren är väl det enda som kan glappa på nån, annars ingenting
Och självklart! Vad är toppfarten på en original 700:a Toppfart runt 130 och marschfart brukar jag ha 90-100 (original drevning)
Blev en hel del text nu och jag är jätte tacksam för svar och liknande! Svara gärna på hela "siffran" medans du redan är i farten, hehe.
Mvh. nybliven quadfantast och nyfiken ATVkille!
Det du kan tänka på är att det är skillnad på dämpare på dom 06-07R och SE/GYT-R. (små behållare brevid dämparna på dom bättre) annars är det inget som skiljer
Kan tillägga att min är till salu, bestämmer du dig fort så får du den för 75.000kr Mycket påkostad)
-
Tackar så himla mycket för svar, tokbra av dig! ()p
Men hur ofta bör man kika på ventilspelet?
Jag tackar så mycket för erbjudandet men din är tyvärr lite för dyr :cry: ;) Jag kikar på maskiner mellan 40-50000, men är det rätt pris för en oreggad 700 06-07? Eller är det bara dom slutkörda som hamnar under 50000? :-\ :D
-
tja priset kan ju bero på mycket, är någon starkt behov av pengar... Jag sticker inte under stolen med att jag "härjar" min maskin, det hoppas jag alla gör som har en raptor... man köper ju inte värstingmodell för att den ska stå i garaget eller hur? Däremot det man kan kolla lite på är hur plasten är i skicket och om det är nå rost på ramen...
Och hur ska du köra själv? ska du bara smyga runt på gatan så köp en som är jättefin i plast osv... ska du ut och bröta i skogen osv så är ju inte plastens skick det viktigaste.
Vet faktiskt inte hur ofta man egentligen ska kolla ventilspelet men tror det är var 500'e mil eller kanske ännu mer sällan..... Jag har väl kollat mitt 5-6 gånger, jag tycker jag hör det tickar lite och öppnar för att kolla (är ändå trots allt gjort på 1 timma totalt) men ofta brukar värdena vara bra :sunny:
Priset för en oreggad runt 40-50.0000 är allt rätt.... dom billigare REGGADE kostar 5X.0000...
-
Jag tackar oerhört så mycket för svar! ()p
Jag återkommer i aug-sep med hur det blev, så kanske ni får se lite bilder på den med ;) :whip:
Mvh. älgen!