ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: jonast2 skrivet 20 juli 2009 kl. 16:07:41

Titel: Problem. Vad tycker ni???
Skrivet av: jonast2 skrivet 20 juli 2009 kl. 16:07:41
Jag bestämde mig redan i mars i år att jag skulle köpa en fyrhjuling. Såg annons på blocket om en fyrhjuling (Zoomer   - ett märke som inte finns) hos Lundbergs hoj och skoj. Jag bestämde mig för den och åkte den 27/5 -09 för att köpa den.

Åkte och betalade 3000:- i handpenning så jag var säker på att få en röd. Enligt honom och hans hemsida skulle den komma in den 1/6 -09. Den kom inte den 1/6 -09 och han visste inte när den skulle komma. Efter lång väntan på min nya motorcykel så ringer jag Mopedlagret.com (som säljer samma fast biligare) och frågade när deras skulle komma. De sa att den skulle komma runt den 25/6 -09. Ringer Lundbergs hoj och skoj och säger vad han sagt och säger att då borde han få den med.
Jag frågade varför den var två tusen kronor biligare hos dem. Då svarade han att de har ingen garanti på sina saker och det är inget bra företag. Han påpekar även att han säljer sina atv utan att tjäna pengar på dom. Han vill bara att dom ska komma ut på vägarna. Detta påpekar han nästan varje gång jag har kontakt med honom att han förlorar pengar på varje motorcykel, så det är synd om han. Jag köper hans argument och åker ditt för att skriva på papper på motorcykeln. Jag passar på att beställa en hjälm som jag va intresserad av. Men den han hade hemma va lite fel på så frågade jag om han kunde beställa hem en ny åt mig. Ja, visst säger han. Kom tillbaka imorgon så har jag den hemma. Jag ringer dagen efter men den har inte kommit. Han säger att han ringer när han vet något. Jag försöker jaga han för att kolla vart min hjälm har tagit vägen. Jag ska ju åka iväg till helgen och köra kross. Men han svarar inte på mina sms eller på telefonen så det blir ingen hjälm den helgen. På måndagen säger han att den har kommit. Jag åker förbi och får hjälmens visir, som också hade skickat till Lundberg på fredagen, inne i hans hem.  Sedan går vi ner till hans garage och han tar fram hjälmen. Jag tar upp den och jag tycker den ser precis ut som den jag inte ville ha. Den såg ut som den hade varit uppe och hade fingeravtryck på sig. Han säger att den är en helt annan. Dom ska se ut så där. Den som du provade innan har jag sålt en vecka tidigare. Jag vänder på hjälmen och ser att märket jag gjorde med nageln på den hjälmen jag provade fanns där men orkade inte bråka och vänta på en ny, så jag tog den.

Den 25/6 -09 får jag fyrhjulingen och samma dag tar jag hem den med släp. Och det är bara en vecka kvar på min semester. Den är inte registrerad på mig än så jag får inte köra med den ännu.

Jag märker att det är lite småfel på motorcyklen; hastighetsmätaren och bränslemätaren funkar inte samt att det blir kondens inuti alla mätinstrument. Den är dessutom ramsne vilket jag ser då ena hjulet sticker ut tio centimeter mer än andra, vilket gjorde att den skakade så enormt när jag körde så att muttrar började falla av. Ena bakspegeln har spruckit så att den ej gick att fästa i sitt fäste. Lacken har också spruckit och fallit av på vissa ställen. Även vänster blinker var det fel på.

Jag ringer till honom och berättar om felen men han säger att det är ingen fara och att vi löser vi när den ska på service. Jag får nog och bestämmer mig för att åka in med den så att han kolla på motorcykeln. Den 1/6 -09 får jag min registeringsskylt. Det gör så att jag kan åka iväg med den till Sollentuna och visa upp den för honom.

Ringer Lundberg när jag kommer fram, som säger att han kommer snart. Det tar tid och efter 15 min kommer han förbi med bilen och tutar och vinkar. Jag sitter kvar utanför hans hus i tron om att han ska snart komma  och hjälpa mig. Detta tar tid så jag går runt på framsidan och ser att han lastar på fordon på bilen som ska iväg. Står och väntar på honom men efter ytterligare 15 minuter kommer min tvilling bror som säger att vi vill ha en ny fyrhjuling, inte att den ska lagas. Lundberg säger att han vill skicka efter delar från kina så att vi kan laga den men att det kommer att ta en månad. Jag vill inte vänta så han säger att han ska kolla om det går att skicka ner delarna med plan från Kina så han kan laga min ”NYA” motorcykel åt mig inom 2 veckor.  Sen efter mycket tjat så går Lundberg med på att kolla på min fyrhjuling och säger att den är ramsne samt att den ska bytas ut, utan tvivel.  Men han har ingen röda motorcyklar hemma, bara blåa. Så han säger att han går med på att byta ut den. Så då åker vi hem i tron om att få en ny.

Jag ringer dagen efter och Lundberg säger då att han måste kolla med hans leverantör om hur han ska göra (vilket jag tyckte vara konstigt då han redan lovat oss en ny).  Jag ringer honom lite då och då för att kolla hur det går, men han säger att han ringer mig när han vet något. Av min tidigare erfarenhet av Lundberg så är han inte den personen som ringer tillbaka, så jag ville få besked snabbt.
Ringer Lundberg och frågar hur det går. Han säger att han inte får kontakt med lev. från Kina. Jag skickar ett mail till tillverkaren ang. pris info om fyrhjulingarna och ringer även till en VD vid namn Sonny som jag pratade med (konstigt att jag får kontakt med honom). Får mail av han där det beskrivs hur man kan beställa motorcyklar från Kina. Går snabbt igenom listan och ser att motorcykeln kostar 1032 Dollar, och med alla tillbehör man kan tänka sig kan man få den som mest för 1300 Dollar. Vad kostar det då att frakta allt?? Eftersom Lundberg går så mycket minus?
20000 kronor gick tydligen frakten på och med skatt och alla möjliga till lägg så skulle slutpriset ligga på 13000 kronor per Motorscykel. Vad sjukt, tänkte jag. Jag som betalade 30000 kronor. Undra vad Lundberg betalar 17000 kronor extra per motorcykel?? Jag behåller informationen för mig själv.

På fredagen den 3/7 -09 ringer jag mopedlagret.com och frågar dem ang. fyrhjuling som de säljer. Tänkte att jag kunde häva köpet och få en motorcykel utav dem istället. Efter mycket prat frågar han mig om jag heter Jonas C. Och han sa att han redan hade skickat en röd fyrhjuling till Lundbergs Hoj och Skoj som jag skulle få.

På måndagen den 6/7 - 09 får jag besked att den inte kommer att lagas utan att jag kommer får en ny röd motorcykel av honom (som för övrigt inte skulle finnas inne). Okej, säger jag och undrar om jag kommer få någon kompensation utav honom för jag har fått vara med om mycket strul. Nej!! säger han. Han säger också att jag ska vara glad att den blir utbytt. Att jag ”BARA” hade väntat 3 arbetsdagar på att få svar. Den servicen kan ingen annan leverantör ge dig, lovade Lundberg.
Han sa också att jag skulle komma förbi med registreringsbevisen på fyrhjulingen så han kunde skriva över den på ett företag så att han kunde börja med pappersarbetet. Men han har inte tid att jobba med det den här veckan (v. 28) och nästa vecka (v. 29)skulle han ta semester. Så vecka 30 kanske han kunde fixa den åt mig.

Jag har börjat jobba igen heltid så kan inte komma förbi hos Lundbergs Hoj och Skoj då jag ej har en bil att köra. Men den 13/7 -09 lyckas jag åka förbi och lämna papprerna i hans brevlåda. Kändes fel då jag skriver över ett fordon utan att få betalt eller ett nytt fordon utav honom. Detta eftersom jag inte kan ha två motorcyklar stående på mig - säger han.

Jag orkade inte lägga ner mer energi så jag väntade till måndagen den 20/7 -09 (idag). Jag ringer honom och det tutar upptaget. Ringer tills det slutar tuta upptaget men då svarade han inte. Ringer med 20 minuters mellanrum och efter 2 timmar svarade han. Jag undrade hur det går och han säger att han inte har börjat med den ännu men att den står där på tomten hos honom. Han säger att han fick åka iväg på sin semester och hämta den på mopedlagret.com och även fylla i pappret som jag lämnade i brevlådan. Jag ska få den nya den 24/7 -09 och då ska den vara 100% klar. Jag frågar om han har registrerat den på mig, det hade han inte då han vill veta att den var till 100% klar innan den står på mig. Jag frågar hur jag kommer att bli kompenserad för att jag har fått vänta så länge och pga allt strul.  Han säger att jag kommer att få en ny och att jag borde vara jätteglad. Jag säger att hela sommaren är ju slut, min semester är slut. Ska jag har ett fordon för nästa år?
Då tappar den ju värde och garantin försvinner. Då börjar han bli arg och säger att sommaren håller på lång in på hösten och om jag inte hade väntat 10 dagar på att lämna papprerna på den gamla fyrhjulingen så hade allt varit löst. Så det är inte alls synd om mig att jag har fått vänta så länge när det tar mig 10 dagar att lämna papprerna sa han. Hur kan jag ha så bråttom då undrar han?? Jag fattar ingenting. Han säger att det inte som att köpa en mobiltelefon. Ingen kunde ha gjort det här snabbare och bättre än jag, säger han. Han påpekar även att han går minus på hela affären igen och jag känner att jag ska berätta hur mycket en motorcykel kostar. Han blir tyst medans jag berättar, sedan blir han paff och säger att det är lögn och att själv skulle ha dom priserna. Sedan börjar han prata om gamla registeringsbeviset igen och påpekar att det är mitt fel att jag inte har lämnat in dom på tio dagar och säger att jag har förolämpat honom och kränkt honom som person. Jag ska tydligen ta ett par dagar och tänka igenom hur jag pratar och ringa honom sedan. Sen lägger han bara på luren, som ett litet barn.

Frågan är ju??
Hade det gått fortare om han fått papprerna samma dag som jag lämnade in fyrhjulingen??  Han kunde ju ändå inte göra något och sen skulle han ju ha semester. Eller om han fått dem innan jag själv fick min fyrhjuling. Skulle jag då inte haft strul och skulle han då ha hunnit med att laga min motorcykel på hans "jobbiga vecka (v. 28)" innan semestern. Eller då kanske hade han fixat den under sin semester?



Jag anser att jag har rätt till kompensation pga.

 1. Jag känner att hela sommaren är slut. Kommer inte kunna köra så mycket innan säsongen är slut och då blir den genast ett år gammal när jag tar ut den nästa gång. Garantin har då försvunnit och den har tappat värde.
 
 2. Jag hade ju tänk ta den till jobbet istället för buss. Då den drar 0,3l/ mil. Jag bor typ 0,5 mil från mitt jobb så det blir sjukt mycket biligare. Jag har åkt buss varje dag istället för åka fyrhjuling. En resa kostar 40kr/tur = 80kr/dag = 49x80kr= 3920:-. Har varit utan fyrhjuling från 1/6 - 24/7 (minus de dagar jag hade den.
   
 Jag fattar väl att jag inte kommer få kompensation för alla utgifter jag har lagt ut. Men kunde i alla fall fått vad som helst utom att - DU BORDE VARA JÄTTE GLAD. DU SKA JU FÅ EN NY!!! Det skulle ingen annan ha gjort. Att få en ny vara är för mig själv klart då jag inte ens har haft den en enda dag som jag fått köra den lagligt på vägen. Jag känner att jag vill häva köpet helt och inte handla av Lundbergs Hoj och Skoj igen. Har nu skickat in ett papper om hävning av köpet där det står att jag går med på att häva det helt utan att få ersättning. Men om det blir en massa strul tänker jag kräva ersättning för alla omkostnader jag har fått lägga ut pga allt strul.
Titel: SV: Problem. Vad tycker ni???
Skrivet av: Nymoen skrivet 20 juli 2009 kl. 20:25:43
Du fick maskinen 25/6 -09 och du får den nya den 24/7 -09  det är ju bara 28 dagar ju ?? Det tycker inte jag är så dålig service ?
hur lång garanti tid fick du på den om den är slut nästa gång du tar ut den , Garantin gäller ju från det datum du får den skriven på dig ??? Att bli kompenserad är ganska svårt att få i genom då han har erbjudit att laga eller byta ut den , Det du kan försöka med är att få garanti tiden på nytt på den nya maskinen..
Titel: SV: Problem. Vad tycker ni???
Skrivet av: jonast2 skrivet 20 juli 2009 kl. 20:49:50
Jag skulle fått den den 1/6 men fick den den 25/6. trasig och få en ny den 24/7. Det är 2 månader. Hela sommaren :(
Men men.. ska försöka häva köpet nu.
Hinner ju inte åka så mycket nu.
Titel: SV: Problem. Vad tycker ni???
Skrivet av: peter_02 skrivet 21 juli 2009 kl. 09:40:04
skulle häva köpet... man ska inte köpa av en sån där! bättre att betala mer till nån seriös, så länge folk handlar av en sån där så lurar han desto fler!
Titel: SV: Problem. Vad tycker ni???
Skrivet av: goes skrivet 21 juli 2009 kl. 10:14:29
Jag tror att du får svårt att häva köpet om inte han tar tillbaka den som goodwill.

Garanti/Återköp kräver att säljaren efter tre försök misslyckats att åtgärda felen. Att många företag tillåter återköp är enbart som goodwill. Du kan ju kolla med konsumentvägledaren i din stad för hjälp.
Titel: SV: Problem. Vad tycker ni???
Skrivet av: Deeds skrivet 21 juli 2009 kl. 10:42:54
Tror också att det blir svårt att häva ett köp.
Konsumentlagen säger som sagt att reparation skall ha utförts 3 gånger för att en enhet skall bytas ut/ häva ett köp.
Titel: SV: Problem. Vad tycker ni???
Skrivet av: Moonken skrivet 25 juli 2009 kl. 17:38:41
Man blir ju bara så jäv.a trött på såna oseriösa typer riktig skitstövel tycker jag han verkar vara om det nu är som du skriver riktig NOLLA, jag har själv råkat ut för en riktig oseriös men han har gått i KK nu konstigt? NÄ inte alls . Massa strul med maskinen redan första dagen bla fel färg men tänkte det får jag leva me men sen bara strulade d o strulade.Så tillslut fick han ta hem den o laga men fick då tillbaka den " enligt honom trimmad " men fortfarande med samma fel och jag fick ett otrevligt samtal från honom på lördagmorgon efter jag förklarat via mail att felen inte är åtgärdade TÖNT riktig tönt va denna Mattias, Jag planerade nu en resa Långt upp till honom tänkte att jag skulle stå där utanför hans dörr en morgon men mina planer fick läggas på is, Han skickade ner en mekaniker tillslut och mekanikern sa att JAG hade helt rätt maskinen hade fortfarande samma fel som när dom fick in den för rep.Detta löste sig men strax efter jkommer nästa o nästa fel och kontaktar då Mattias igen men då sa han att någon garanti gällde inte längre för den var "trimmad" ???? trimmad  hahah den går ju precis likadant o inte ser jag att dom bytt till större förgasare större krök utan katt, eller jo röret ( kröken ) hade dom bytt men inte grövre utan satt dit en utan kat. oooo skrämmande vad trimmad den är då,Förgasaren var inte bytt då jag nämligen lämnade en mutter lös på gasvajern som va lös innan och den var fortfarande lös när jag fick tillbaka hojen så inte hade dom varit vid föggen inte.

hursom helst blev det mycket bråk angående detta med den såkallade trimmningen varför undrade jag jag hade ju inte ens bett om det men han försökte lura sig själv att jag sagt att dom skulle göra d , jaha men då är väl jag skapligt senil dåra för d minns då inte jag, d blev snack med ARN och brev skickades hit o dit men tillslut hade jag tyvärr för lite bevis så maskinen sålde jag och folorade istället en slant men men nu glädjs jag åt hans KK . Lycka till o ha d gött alla
Titel: SV: Problem. Vad tycker ni???
Skrivet av: Mopedlagret skrivet 14 oktober 2009 kl. 09:20:25
Hej detta är mopedlagrets säljchef, tycker du inte att du ska vara nöjd med  att du fått en sprillans ny ATV efter den misshandlade ATV som du fick lämna tillbaka utan att den behövdes repas 3 ggr enl ARN?  vi beklagar givetvis väntetiden men du har hela tiden fått information hur, varför. Vi på mopedlagret har en sönderkörd atv nu som blir reservdelsobjekt, allt föra tt göra dig som kund nöjd, vi vill inte ha missnöjda kunder. har du något du vill fråga om varför vi är billigare ä n den Superduktiga Kent Lundberg så kan jag gärna svara på  det. Det gäller först och främst på att han är ÅF på våra produkter vi har högre omsättning , bättre TB (täckningsbidrag, förtjänst på försäljningen sen går han igenom maskinen efter vår rekommendation så han jobbar inte gratis, gör du det? 9 återkom gärna till mig på mail eller telefon 070-521 91 00  Allt för att du inte ska känna dig missnöjd eller bortglömd för det är du inte som kund hos oss och våra ÅF

Vänliga hälsningar Tobbe Thorsell mopedlagret.com
Titel: SV: Problem. Vad tycker ni???
Skrivet av: Grönis skrivet 14 oktober 2009 kl. 16:54:42
Hej detta är mopedlagrets säljchef, tycker du inte att du ska vara nöjd med  att du fått en sprillans ny ATV efter den misshandlade ATV som du fick lämna tillbaka utan att den behövdes repas 3 ggr enl ARN?  vi beklagar givetvis väntetiden men du har hela tiden fått information hur, varför. Vi på mopedlagret har en sönderkörd atv nu som blir reservdelsobjekt, allt föra tt göra dig som kund nöjd, vi vill inte ha missnöjda kunder. har du något du vill fråga om varför vi är billigare ä n den Superduktiga Kent Lundberg så kan jag gärna svara på  det. Det gäller först och främst på att han är ÅF på våra produkter vi har högre omsättning , bättre TB (täckningsbidrag, förtjänst på försäljningen sen går han igenom maskinen efter vår rekommendation så han jobbar inte gratis, gör du det? 9 återkom gärna till mig på mail eller telefon 070-521 91 00  Allt för att du inte ska känna dig missnöjd eller bortglömd för det är du inte som kund hos oss och våra ÅF

Vänliga hälsningar Tobbe Thorsell mopedlagret.com

Är du inte riktigt frisk? Så du menar att han ska vara nöjd för att han får det han betalat för? Är hojen trasig vid leverans eller ramsne eller vad den nu va då är det väll självklart att man byter ut den omgående och ger något åt stackaren som köpt en trasig hoj.

Fattar inte hur vissa handlare tänker ibland, vissa tror att man kan slänga 50 tusen dit å hit.

Köper jag en vara då ska den vara 100% felfri oavsett vad den kostar när jag tar den med mej hem.
Går den sönder ska säljaren göra sitt yttersta för det ska vålla så lite problem som möjligt för köparen.

Tänk själv om du ska köpa en bil som kostar 500.000 tex som inte startar när du ska hämta den hos din handlare.
Skulle du tycka det vore roligt om den skulle stå på verkstan i en vecka och du är kanske utan bil?

Nä det finns alldeles för lite säljare som är ödmjuka och vill kundens bästa, som läget idag handlar allt om pengar och helst ska man göra stora slantar hela tiden.

Man hittar några guldkorn här och där men oftas får man leta rätt duktigt efter dom.

Sen när dom säger att dom inte har någon marignal på dom saker dom säljer så brukar jag skratta, jag jobbar själv i butik så jag har rätt bra koll på hur mycket påslag mm man brukar lägga på.

För varför ska man hålla på och sälja saker om man inte gör några pengar på det?

Men det är ganska tur endå för denna marknad brukar vara självsollande.

Men jag har ett förslag till dej, OM du nu vill ha nöjda kunder så ringer du upp denna kille och ber om ursäkt för allt stul som han har fått varigt med om
och erbjuder honom typ kanske 500:- i presentkort i DIN butik?

Det behöver inte vara mycket för att göra någon glad kom ihåg det



Titel: SV: Problem. Vad tycker ni???
Skrivet av: Gabber skrivet 17 oktober 2009 kl. 12:19:28
30000 før en kinesatv tyckte jag lät mycket. Jag skulle kolla med ARN om det går att häva køpet.
Jag rekommenderar säljchefen før mopedlagret att lugna ner sig lite och kanske korrekturläsa sina inlägg
då han ger ett ganska oseriøst intryck med sitt inlägg.
Men hoppas det løser sig och att du får en quad du blir nøjd med.
Titel: SV: Problem. Vad tycker ni???
Skrivet av: trippel skrivet 17 oktober 2009 kl. 22:42:05
Som sagt, detta bevisar att vi behöver ett särskilt forum som bara behandlar ÅF och generalagenter . Se mitt tidigare inlägg i frågan.


/Trippel
Titel: SV: Problem. Vad tycker ni???
Skrivet av: chriz78 skrivet 17 oktober 2009 kl. 22:58:41
känns inte som den här tråden stärkte mopedlagret direkt! inlägget från mopedlagrets säljchef känns väldigt oseriöst i mina ögon iaf....
Titel: SV: Problem. Vad tycker ni???
Skrivet av: Wrangel skrivet 16 april 2012 kl. 10:49:14
Lundbergs Hoj & Skoj.

Tyvärr är det nog mest skoj då han (Kent) verkar vara en riktig lurendrejare.

Jag ska här helt kort redogöra vad det är för typ som ni eventuellt har/tänker göra affärer med.
Nappade på en annons på hans hemsida angående en Kazuma Falcon 90 (4500:-) till min brorson som ska fylla 4 år. Var där och tittade och kunde konstatera att den var ok, men att batteriet måste laddas (helt slut).
Betalade handpenning och kom överens om att komma tillbaka dagen efter och betala resten då den skulle få ladda över natten (trodde jag i alla fall).
Kommer tillbaka dagen efter och då står den framkörd och puttrar. Jag frågar om han har fått ordning på batteriet så den går att använda. Får då till svar att jag nog behöver ladda det över natten för att det ska ge någon effekt. Frågar då varför han själv inte gjort detta och får till svar ”att jag har väl fritid”. Informerar då om konsumentköplagen avseende ursprungligt fel, och får då till svar att den inte gäller begagnade varor. Jag ger honom alternativ att jag kommer tillbaka om några dar för att ge honom tid till att åtgärda problemet innan jag hämtar den (ladda/byta ut batteriet) alternativt betala tillbaka handpenningen. Han erbjöd sig att betala 200:- så jag skulle kunna köpa ett nytt batteri på Biltema. Jag frågade då varför inte han gjorde det om det skulle lösa problemet. ”Jag använder bara originalbatteri och dom pengarna är jag inte beredd att betala”. Han babblar på om att han gått igenom den, rengjort förgasaren och bytt tändstift för att den skulle gå rent och fint.
Det kommer väl inte som en chock att jag sa till honom att detta förutsatte jag när jag köper något på en firma oavsett om det är nytt eller begagnat. Om så inte är fallet avstår jag hellre från köp än försätter mig i massa problem.
Nu slutade det med att han rullade in fyrhjulingen igen och hävdar att jag avbrytit köpet och därför behåller handpenningen.

Nu kommer både polisanmälan för bedrägeri att skickas in, samt en anmälan till ARN. Är väl inte så mycket för pengarnas skull, utan mer en principsak.


Titel: SV: Problem. Vad tycker ni???
Skrivet av: race skrivet 21 april 2012 kl. 23:00:47
Vilken idiot till handlare ni har lyckats hitta! Bra att ni hänger ut företaget och han personligen här! Hoppas verkligen att det löser sig för er..
Titel: SV: Problem. Vad tycker ni???
Skrivet av: kubikglädje skrivet 23 april 2012 kl. 14:46:20
Blää.. Mår illa över att det finns såna skithögar.. vart håller den här idioten till någonstans -så man inte gör någon affär med han.. fy fan.. :(veryangry):
Titel: SV: Problem. Vad tycker ni???
Skrivet av: eimsy skrivet 23 april 2012 kl. 16:22:04
Blää.. Mår illa över att det finns såna skithögar.. vart håller den här idioten till någonstans -så man inte gör någon affär med han.. fy fan.. :(veryangry):
Sollentuna, såg att Kazuman finns kvar på deras hemsida.