ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: muran skrivet 19 juli 2009 kl. 17:41:34

Titel: variatorvikter
Skrivet av: muran skrivet 19 juli 2009 kl. 17:41:34
Jag tog bort 4 vikter igår,vet inte om det var förmkt.Det verkar som om motorn slirar,men den blev lite piggare i acclerationen
Titel: SV: variatorvikter
Skrivet av: gurra-g skrivet 19 juli 2009 kl. 18:12:51
Japp, tar du bort för många så blir det dåligt tryck på remmen.
Jag skulle nöjt mej med att ta bort två st.
Titel: SV: variatorvikter
Skrivet av: muran skrivet 19 juli 2009 kl. 18:39:06
tycker du jag ska sätta tillbaka 2 st då?
Titel: SV: variatorvikter
Skrivet av: T skrivet 19 juli 2009 kl. 19:06:08
Ja, testa med två och se hur det blir, annars kan du välja vikter från Trech :)

MVH / benny
Titel: SV: variatorvikter
Skrivet av: muran skrivet 19 juli 2009 kl. 19:24:37
är det bättre att köpa lättare vikter än o plocka bort?
Titel: SV: variatorvikter
Skrivet av: T skrivet 19 juli 2009 kl. 19:32:35
Det låter jag vara osagt men jag vet att om du byter till dom 4 vikterna som Trech säljer så blir det bra, det har vi hört vid varje försäljning faktiskt.

Men testa med att ta bort 2 (eller i ditt fall, sätt tillbaka 2) och se hur det blir annars :)

/Benny
Titel: SV: variatorvikter
Skrivet av: muran skrivet 19 juli 2009 kl. 19:35:38
ska sätta tillbaks 2 o prova,blir det inte bra så köper jag en sats
Titel: SV: variatorvikter
Skrivet av: STENE skrivet 23 juli 2009 kl. 00:08:25
Men trech vikter så kan du "labba" ännu mer. typ 4 trech vikter och 4 orginal etc etc. Bara man byter dem 2 och 2 så det inte blir obalans. Då kan du säkert hitta något som passar dig.
Titel: SV: variatorvikter
Skrivet av: muran skrivet 24 juli 2009 kl. 17:12:58
Ska det vara fett där vikterna ligger?
Titel: SV: variatorvikter
Skrivet av: Buggy skrivet 24 juli 2009 kl. 19:51:38
På min Allroad challenger var det så,och det är ju i princip samma maskin
Titel: SV: variatorvikter
Skrivet av: Olle_deak skrivet 25 juli 2009 kl. 00:27:55
Ni vet att lättare vikter INTE ger snabbare acceleration, och tyngre vikter INTE ger högre toppfart.

En optimalt inställd variator och koppling ger snabbast acceleration och högst toppfart.
Titel: SV: variatorvikter
Skrivet av: JussiN skrivet 25 juli 2009 kl. 02:57:21
Ska det vara fett där vikterna ligger?
Lägg inte fett var vikterna ligger för att det flyger runt och fastnar på remmen.
Titel: SV: variatorvikter
Skrivet av: STENE skrivet 29 juli 2009 kl. 16:00:40
Ni vet att lättare vikter INTE ger snabbare acceleration, och tyngre vikter INTE ger högre toppfart.

En optimalt inställd variator och koppling ger snabbast acceleration och högst toppfart.


På linhai så "orkar" variatorn slunga ut helt = högst toppfart med 4 vikter (Hälften av vikterna). Och den accar betydligt snabbare. MEN.. Den varvar då ganska högt genom hela fart registret. Och det är inte så "bekvämt" att glida fram på små vägar med så högt varv. Så ur en acc/toppfart's synvilkel så är nog 4 vikter närmare "optimalt" inställd. Men från ett förar hänsende så är 6 vikter en kompromiss. Med Trech's vikt sats så kan man nog lättare hitta en set-up som passar FÖRAREN bäst.
Titel: SV: variatorvikter
Skrivet av: Olle_deak skrivet 31 juli 2009 kl. 15:00:29
Ni vet att lättare vikter INTE ger snabbare acceleration, och tyngre vikter INTE ger högre toppfart.

En optimalt inställd variator och koppling ger snabbast acceleration och högst toppfart.


På linhai så "orkar" variatorn slunga ut helt = högst toppfart med 4 vikter (Hälften av vikterna). Och den accar betydligt snabbare. MEN.. Den varvar då ganska högt genom hela fart registret. Och det är inte så "bekvämt" att glida fram på små vägar med så högt varv. Så ur en acc/toppfart's synvilkel så är nog 4 vikter närmare "optimalt" inställd. Men från ett förar hänsende så är 6 vikter en kompromiss. Med Trech's vikt sats så kan man nog lättare hitta en set-up som passar FÖRAREN bäst.
Vilket då betyder att det är för tunga vikter original. Att köra med fyra vikter fungerar som en snabb lösning. Men på sikt så kommer det att slita ojämt i variatorn vilket kommer ställa till problem längre fram i tiden.
Titel: SV: variatorvikter
Skrivet av: T skrivet 31 juli 2009 kl. 15:44:02
Det är inte för tunga vikter i variatorn, det är helt individuellt hur man vill ha sin variator.

Jag har fått in frågor på tyngre vikter än original, till fler maskiner inklusive Linhaien.

Det går alldeles utmärkt att byta 4 vikter till en lättare sort, du behåller då 8 st vikter totalt.
Bara du byter dom varannan.

Kör du endast 4 i så kanske det med tiden sliter ojämt, men då har du ju, efter x antal år, 4 nya som du kan nyttja :)

/Benny
Titel: SV: variatorvikter
Skrivet av: Olle_deak skrivet 2 augusti 2009 kl. 12:25:33
Det är inte för tunga vikter i variatorn, det är helt individuellt hur man vill ha sin variator.

Jag har fått in frågor på tyngre vikter än original, till fler maskiner inklusive Linhaien.

Det går alldeles utmärkt att byta 4 vikter till en lättare sort, du behåller då 8 st vikter totalt.
Bara du byter dom varannan.

Kör du endast 4 i så kanske det med tiden sliter ojämt, men då har du ju, efter x antal år, 4 nya som du kan nyttja :)

/Benny
Det är i själva variatorn som det sliter ojämt, har sett detta på dussintals olika variatorer.
Titel: SV: variatorvikter
Skrivet av: T skrivet 2 augusti 2009 kl. 14:13:48
Ja o då kan du ju byta vikter samt lägga dom i dom 4 spåren som är oslitna :)

Fast kör du med 4 original och 4 lättare vikter så får du inte något problem.
Titel: SV: variatorvikter
Skrivet av: Olle_deak skrivet 2 augusti 2009 kl. 14:33:27
Ja o då kan du ju byta vikter samt lägga dom i dom 4 spåren som är oslitna :)

Fast kör du med 4 original och 4 lättare vikter så får du inte något problem.
Och om du sedan ändrar dig och vill köra med alla 8 (?) vikter så får du problem.
 
Men men, det är ni som förstör era variatorer.
Titel: SV: variatorvikter
Skrivet av: T skrivet 2 augusti 2009 kl. 14:53:11
Men kom igen nu!

Att köra endast 4 vikter i ger ojämt slitage, det är vi överens om.

Att köra 4 original och 4 lättare ger INTE ojämt slitage.

Alla ni som kör med 4 original och 4 lättare (eller 6 original och två lättare) kommer absolut inte att få problem.

:)

MVH / Benny
Titel: SV: variatorvikter
Skrivet av: Olle_deak skrivet 2 augusti 2009 kl. 15:44:35
Men kom igen nu!

Att köra endast 4 vikter i ger ojämt slitage, det är vi överens om.

Att köra 4 original och 4 lättare ger INTE ojämt slitage.

Alla ni som kör med 4 original och 4 lättare (eller 6 original och två lättare) kommer absolut inte att få problem.

:)

MVH / Benny
Nej, det gör det inte, den punkten missuppfattade jag dig om.

Men varför köra olika vikter? Det finns en anledning till att alla vikter är jämna från fabrik. Du får en mycket bättre inställd variator om alla vikter väger lika mycket.
Titel: SV: variatorvikter
Skrivet av: T skrivet 2 augusti 2009 kl. 16:45:03
Anledningen till att alla är lika från fabrik är att dom spottar ut tusentals om dagen. Dom har beräknat att vikten skall ligga på ett visst gram per st för att fungera tillfredställande för dom flesta åkarna.

När vi nu går och ändrar detta så finns det ingen anledning att byta alla 8 vikterna mot lättare när det är helt OK att byta 4 st.

Vikten blir den samma på alla totalt men kostnaden blir lägre när man använder 4 i stället för 8 när man byter ut.

Tex till Grizzly (Från Dalton Industries) så kommer det med olika uppsättningar, 8 st lätta & 4 st medel.
Då kan du labba med dom och få det som du vill.

Så, anledningarn kan ju vara flera, dels kostnad och dels så man kan labba mer.

MVH / Benny
Titel: SV: variatorvikter
Skrivet av: gurra-g skrivet 2 augusti 2009 kl. 17:23:34
Med Daltonkitet till Can-am så byter man endast tre av sex vikter,
det är inte nödvändigt att byta allihop.
Så det är lika där.
Titel: SV: variatorvikter
Skrivet av: Olle_deak skrivet 2 augusti 2009 kl. 18:57:48
Anledningen till att alla är lika från fabrik är att dom spottar ut tusentals om dagen. Dom har beräknat att vikten skall ligga på ett visst gram per st för att fungera tillfredställande för dom flesta åkarna.

När vi nu går och ändrar detta så finns det ingen anledning att byta alla 8 vikterna mot lättare när det är helt OK att byta 4 st.

Vikten blir den samma på alla totalt men kostnaden blir lägre när man använder 4 i stället för 8 när man byter ut.

Tex till Grizzly (Från Dalton Industries) så kommer det med olika uppsättningar, 8 st lätta & 4 st medel.
Då kan du labba med dom och få det som du vill.

Så, anledningarn kan ju vara flera, dels kostnad och dels så man kan labba mer.

MVH / Benny
Okej, då förstår jag. Du säger att det är en kosntads fråga, men hur mycket kostar vikterna egentligen? Till dragracing och banracing mopeder (med variatordrift) som jag håller på med så kostar inte vikterna mer än 50 kr för 6 st. Har säkert 200 olika vikter hemma. 
Titel: SV: variatorvikter
Skrivet av: T skrivet 2 augusti 2009 kl. 19:23:05
Jag vill inte gärna gå in i en diskussion ang vad saker kostar och jämföra vikterna med tex moped etc. Den diskussionen finns redan på forumet.

Om man tillverkar själv blir ju kostnaden låg, så är det ju med allt som tillverkas och säljs men det funkar ju inte så. Om alla tillverkade själv så skulle vi, grovt sagt, halka tillbaka till stenåldern. Då skulle det inte finnas företag eftersom alla gjorde allting själv...

Alla gör ju saker som vi lever på och varje pryl du köper ska fler i kedjan leva på.

Ju fler av varje sak som säljs dessto mindre kostar den, vilket skulle kunna förklara priset på mopedvikter...

Men nu har denna tråd halkat lite snett :)

MVH / Benny
Titel: SV: variatorvikter
Skrivet av: brappen skrivet 8 augusti 2009 kl. 21:34:49
vill tacka trech för den snabba leveransen. bytte ut "alla" fyra vikterna. blev nästan som en ny maskin, ska ta ut och testa den ordentligt i naturen imorgon. ()p ()p :sunny:
Titel: SV: variatorvikter
Skrivet av: Paran skrivet 22 september 2009 kl. 20:46:54
Jag har precis skaffat mig en Linhai 550 efi.. tänkte jag skulle ge mig på variatorn med nya lättare vikter (som jag har förstått ska ge bättre acceleration?) men hur går jag tillväg att byta dom vikterna? jag tog bort kåpan och kollade lite men blev ju inte direkt klokare av de. jag har aldrig mekat något liknade förut :P Tips någon.. (något offtopic) Kan gärna ta fler tips hur man kan vässa till maskinen utan att påverka garantin.
Mvh Joel