ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Barn Quad & andra ATV's => Ämnet startat av: memake skrivet 18 juli 2009 kl. 23:26:26
-
Köpte en till grabben för ca 1 månad sen. Det fungerar lite knackigt. Jag är ingen hejare på motorer men man lär sig något nytt hela tiden. Den startar hyfsat lätt men själva gången är problemet. Det kan gå bra att köra en stund för att sedan dö vid fullt gas. Eller så låter det hackigt/ojämt när pojken trycker gasen i botten. Sen läste jag i manualen att man behöver ställa in tomgången ordentligt så jag började greja. Ibland känns det som man har lyckats men så småningeom resulterar det i samma problem. Låter lätt med två skruvar och kort beskrivning men det verkar vara väldigt känsligt för förändringar. Allting är original utom olja. jag köpte castrol 20w-50, allt enligt boken. Bränslekranen har tre läge, stängd, öppen och reserv. Vissa påstår att den ska stå i högsta läge dvs reserv. Jag har den någonstans mittemellan öppen och reserv. Jag ser att hälften av bränslefilter ligger och skvalpar i bränsle. Har inte öppnat och rengjort förgasaren, har inte bytt tändstift. har inte gjort något annat än mekat med tomgång. Vad behöver jag göra för att detta ska fungera normalt?
-
Hej!
Aldrig kul när nya grejor strular.
Men det är tyvärr så med kina maskinerna att man måste greja lite för att det skall funka bra.
Saker som du bör kolla är:
1. Tändstiftet, orginalstiften är ingen höjdare och bör bytas ut till ett kvalitets stift.
2. Som det står i många andra trådar bör man plocka loss och blåsa ur tanken pga att dom borrar ur tanken efter den är gjuten och är sedan inte speciellt noga med att ta ur plastresterna.
3. Kolla så inte bensinslangen ligger klämd under tanken (det gjorde den på min grabbs.
4. Gå över alla kontakter på den så alla sitter ihop riktigt (det gjorde de inte på min grabbs)
5. Ventilerna/ventilspelet. Nu vet jag inte om kazuman har en loncin motor men det sitter det på min grabbs, dom var inte heller korrekt ställda. Jag har ställt dom som följande: insug: 0.05, utblås 0.07.
6. För att vara på den säkra sidan är det lika bra att göra rent förgasaren noggrant, dvs plocka ur munstyckena och blås rent hela förgasaren.
Hoppas detta kan hjälpa något.
MVH
//Danne
-
Tack för svaret!
Ska inhandla stiftet idag men bör inte bränslefilter stoppa allt skräp från att komma in i förgasaren? Bränsleslangen verkar inte vara klämd men jag ska kolla en gång till. Även kontakter.
Nu till det svåraste...ventiler. Jag är ingen hejare på motorer men det låter lite invecklat. Har lyckats hitta en hyfsad beskrivning av proceduren
http://forums.atvconnection.com/messageview.cfm?catid=10&threadid=472068&highlight_key=y&keyword1=50&keyword2=carb (http://forums.atvconnection.com/messageview.cfm?catid=10&threadid=472068&highlight_key=y&keyword1=50&keyword2=carb)
Måste överväga noga om jag ska ge mig på det själv.
-
Här är en kanonbra film om hur man går tillväga! Den i filmen är en hondamotor, men är exakt likadan som Loncinmotorerna. hur som helst set man hur man ska göra.
http://www.youtube.com/watch?v=HppcqVpnaFw
-
Wow, vilken bra länk ()p . Ser skitenkelt ut. Tackar
-
:tickedoff Man börjar bli riktigt less på det här skruvandet. Varför kan inte saker fungera när man väl har betalat dyra pengar? S**t också!! Jag bytte tändstift och grejade lite till med blandskruven och tomgång skruven. Sen körde pojken tills han fick ont i tummen. Inga problem alls. Skönt tänkte jag. Äntligen har man hittat rätt. Ventilerna har jag inte gjort något åt än. VÄntar in i det sista med det. För övrigt så tycker jag att den går riktigt bra när det väl går.
Idag fyllde jag på lite bensin och det var inga problem att starta och pojken gjorde några varv men efter en kort stund så stannade skiten vid gas pådrag. Va fan är det som händer?? Ska man behöva skruva efter varje åk? Ska man inte kunna ställa in tomgågngen en gång för alla?
Det är ALDRIG problem att starta den. Jag vill gärna poängtera detta.
Kan någon vara sjysst och förklara bland- och tomgångsskruvens funktion? Om blandskruven är helt öppen? Vad innebär det? :banghead:
-
Inget kul när det strular.
På förgasaren har du generellt 2st skruvar som du kan justera.
En fjäderbelastad skruv (tomgången) och en luftskruv.
Luftskruven skall generellt stå 1.5-2 varv ut från HELT inskruvad. Skruva dock bara skruven till det tar stopp, vrid den inte hårt då riskerar du att skada skruven bara (när du skruvar in skruven helt).
Läcker förgasaren någon bensin?
När den dör "möööar" den innan den dör eller bluddrar den.
Går den bättre om du kör den med choke på?
En grej som jag efter mycket huvudkli insåg på grabbens hoj var att slangen mellan tank och förgasare låg klämd vilket resulterade i att den bara gick på tomgång.
Hoppas det hjälpte något.
//Danne
-
Nej, verkligen inte. Den dagen var jag asförbannad :(veryangry):. Pojken sitter där och har inte kul med sin nya leksak. Men det var den dagen, tack o lov :). Jag ställde lite frågor på ett amerikanskt forum och läste en del trådar både här och där. Det visade sig att orskaken till mina problem kan ha varit för hårt åtdragen tanklock. Eller rättare sagt dåligt ventilerad. När den sitter lösare så fungerar det nästan perfekt. Jag ser att bränsle flöde är bättre. Behållaren som innehåller bränslefiltret är nästan helt fylld. Dessförinnan var den halv fylld eller mindre. Tanklocket har två små hål i gummit på undersidan.
Det som är lite störande är att atv:n "spottar" och "smäller" när grabben gasar på lite hårdare och håller den intryckt under en sträcka. Jag har känsla att någon form av justering krävs för att det ska låta jämnt. Luftskruven? Först hade jag den 2 hela varv ut. Nu är det 1 och 3/4 varv ut men jag märker ingen skillnad på "spottandet"
-
Antar att du har den lite strypt på tumgasen?
Isåfall går den snålt eller fett på mellanregistret. Det justerar du genom att flytta clipset på nålen.
På min grabbs finns det 5 positioner, standard var på mitten. Jag flyttade ner clipset ett steg på nålen så blev jag av med det problemet.
Vet inte hur duktigt du är på motorer men nålen sitter i trotteln som i sin tur sitter i förgasaren. För att få loss förgasaren är det enklast att ta av all plast och tanken först.
Good Luck
//Danne
-
Hej.
JAg har oxå köpt en FAlcon 90.
Den funkade klockrent i 20 minuter, sen var det precis som du beskriver.
Efter att ha mekat en eftermiddag med förgasaren utan framgång kom jag fram till att det är tändningen som strular.
Det kommer bara gnista sporadiskt. Har testat med annat stift, tänspole och tändmodul men utan att få gnista kontinueligt.
Nu väntar jag på nytt tändningslås och ny tändplatta till motorn som enligt Jula ska vara det enda som finns kvar att göra.
-
Har ni kollat tändhatten?
Ibland blir det oxid i kabelnanslutningen.
Så skruva av tändhatten klipp av 1 cm och skruva tillbaka.
Det har hjälpt mig några gånger när det varit taskig gnista.
-
Köpte mig en falco´n 90 till lillkillen i förra veckan.
gick över och bytte olja,stift,bränslefilter,bränsleslangg direkt på den samt gick över lite bultar.
Justerade in förgasaren i ca 30 minuter.
nu går den klockrent och fint.
Provat snart alla lägen på skruven till gashandtaget och det rullar på som sjutton.
I helgen tog vi en lättare skogsväg och körde på..efter 5 minuter sticker pojken iväg in i skogen och bara skrattar.
Så nu hr jag en 5 åring som älskar skogarna mer o mer..jäkla tur att dom inte klara stock och sten.. men förövrigt en rejäl och bra maskin verkar det vara än så länge.
Verkar som att vissa haft problem med sina men jag tror det är som så mycket annat.
Lägger man ned tiden innan uppstart på dem så håller dom bättre.
Att kineserna sedan använder någon form av silikonslang till bränslet blir jag inte klok på,eller skämtet till tändstift som satt i.
Nä lite riktig slang och ett NGK stift verkar vara medicinen.