ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: clabre skrivet 16 juli 2009 kl. 17:23:48

Titel: hur fungerar halvautomat på en atv?
Skrivet av: clabre skrivet 16 juli 2009 kl. 17:23:48
Undrar efter att ha läst haynes  handbok för min kawasaki bayou 300 hur det egetligen fungerar. De beskriver det som en primary och en secondary clutch...
Vad är det som händer i lådan egentligen och ibland hoppar  min atv över fyrans växel och går direkt till femman från trean, vad kan det bero på och vågar man gå in och rota idetta öht?
Titel: SV: hur fungerar halvautomat på en atv?
Skrivet av: CathastrophiX skrivet 16 juli 2009 kl. 19:34:28
Det är väl en vartalsberoende slungkoppling (primary) som påverkar kopplingslamellerna (secondary)?
Istället för vanlig koppling släpper man bara gasen så slungkopplingen frikopplar lamellerna och sedan växlar man.
Om den hoppar över en växel så är det nog växellådan som strular, inte kopplingen.
Titel: SV: hur fungerar halvautomat på en atv?
Skrivet av: clabre skrivet 17 juli 2009 kl. 12:30:07
OKIDOKI. TACK FÖR FÖRKLARINGEN
Titel: SV: hur fungerar halvautomat på en atv?
Skrivet av: mliljedl skrivet 17 juli 2009 kl. 12:37:28
På min Odes 400 halvautomat så i stället för att det finns ett kopplings handtag så är det växeltrampan som fungerar som koppling, alltså när man trycker på pedalen så frikopplas motorn och samtidigt så växlar den. Så om man håller in pedalen halvvägs så är det samma sak som att trycka in ett kopplingshandtag. Och vad jag tror secondary clutch är, en slungkoppling som ser till att maskinen inte far iväg fören du ger lite gas.