ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Moonken skrivet 15 juli 2009 kl. 19:57:56
-
Ja då har man beställt en ny bakaxel till LTZ :an och då undrar jag ju givetvis hur jag ska gå till väga när jag demonterar samt monterar någon som har energi att förklara vore så uppskattat.
mvh/ Moonken
-
Har ingen LTZ men kan ju förklara hur det fungerar på Raptorn... är antagligen ganska lika skulle jag tro...
1. Skruva av hjulen
2. Skruva av hubbarna om du inte får några nya på nya axeln
3. Lossa den stora jättemuttern på axeln (OBS sitter 2 små insex skruvar i den som måste lossas först)
4. Skruva bort drevet (går ganska enkelt att lirka ut ur kedjan och av axeln när det väl är loss)
5. Skruva loss själva bromsoket och lyft bort det (kan va lite bökigt om du har sliten bromsskiva, tips är då att ta försiktigt med en vinkelslip och slipa bort kanten på bromsskivan längst ut, då går det genast mycket lättare att ta bort oket... ta INTE ur klossar eller nått sånt, behövs nog inte.
6. Nu ska axeln va lös, slå axeln från bromsskivans håll (sitter du bakom quadden ska axeln ut åt VÄNSTER)
7. Nu ska du ha axeln lös med drev fästet kvar på... för att få bort så sitter sitter det en liten låsring på ena sidan av "hubben" som drevfästet sitter i, peta bort den med en tång/mejsel sen ska det bara vara att trä av, bonka lätt för att få bort den så är axeln helt lös...
Sen gör du allt detta baklänges bara för att få ihop den :)
Lycka till! ()p
-
Fan vad gött super tack Narmasil
-
Bytte bakaxeln för ett par dagar sen och måste säga att d blev en jädrans skillnad, men sen har jag bara en liten fundering, på orginalaxeln satt d 2 stora muttrar på vänstersida men på den nya axeln är det en annan låsanordning jag funderar på hur spänd man ska ha den eller ska man ha så att d blir ett minimaliskt glapp sidled så att d inte nyper eller ska d spännas åt utavtusan? någon som bytt som känner igen detta? annars får jag fixa bild
-
Den ska absolut INTE glappa någonting!
-
okidoki, bara så jädrans svårt att komma åt med något verktyg att hålla imot "gängdelen" medans man spänner åt den andra delen, men men får försöka hitt på nå
-
verkar inte bli bra att dra för hårt eller har jag satt något fel?
låsringen sitter väl där den ska,jag satte en stor bricka för att den inte skulle glida igenom muttern. Men när jag drar åt gäng/mutter delen så trycks ju låsringen ur från sitt spår se bild.
första innan åtdragning , andra efter åtdragning.
(http://forumbilder.se/images/ce2009120854Pbef2.jpg) (http://forumbilder.se)
(http://forumbilder.se/images/ca2009121201P4451.jpg) (http://forumbilder.se)
-
spänn den motsols så muttern trycks mot låsringen! alltså inte medsols.
-
spänn den motsols så muttern trycks mot låsringen! alltså inte medsols.
Men d e ju d jag menar den stora brickan som sitter där ska igentligen inte vara där men jag har satt den där för att annars kan låsringen gå fritt igenom muttern och då blire ju inge bra.Nu när brickan sitter där så puttar jag ju bara av ringen om jag spänner åt alltså låsringen trycks ut från sitt spår och då låser den ju inte.
-
Någon mer borde väl ha en g-force axel borde se likadant ut med den " låsanordningen " så någon borde ju veta
-
har lite svårt att se på bilderna riktigt hur det ska set ut, vore nästan lättare att se om det var löst... Om cirka 1 vecka kan jag svara dig för då har jag fått min G-force axel antagligen :dntknow:
-
har lite svårt att se på bilderna riktigt hur det ska set ut, vore nästan lättare att se om det var löst... Om cirka 1 vecka kan jag svara dig för då har jag fått min G-force axel antagligen :dntknow:
Har du fått hem din axel än Narmasil?
-
nej den har inte ens åkt från USA..... USPS har slarvat bort paketet :( blir otroligt less
-
nej den har inte ens åkt från USA..... USPS har slarvat bort paketet :( blir otroligt less
Du är inte den ända.
-
nej den har inte ens åkt från USA..... USPS har slarvat bort paketet :( blir otroligt less
Fan vad surt hoppas d ordnar till sig snart iaf. :(
-
fått ordning på det? fick min axel idag... har inte hunnit till garaget och montera den dock... blir först i morgon kväll :cry:
-
Har satt i min axel nu, gick hur bra som helst :) ser ut som du satt din jättemutter åt fel håll. Tänk på att det ska dras med 35 lbs bara iaf på raptor, tänker det är samma på din.
i "bult" delen av den stora muttern finns ju ett spår som ska pressa mot ringen, det ser du allt om du tittar noga på den. Säg till om du inte fått fart på det ()p
-
Har satt i min axel nu, gick hur bra som helst :) ser ut som du satt din jättemutter åt fel håll. Tänk på att det ska dras med 35 lbs bara iaf på raptor, tänker det är samma på din.
i "bult" delen av den stora muttern finns ju ett spår som ska pressa mot ringen, det ser du allt om du tittar noga på den. Säg till om du inte fått fart på det ()p
Hm ok ska ut o kika på d när min rygg blivit bra igen , men jag satte muttern som den kom på axeln men visst får prova att vända den då.Sen vad blir 35 lbs i newtonmeter? :hmmm: härligt att du fick din färdig igen
-
köpte ni muttrar? jag änvände mina orgianl trxmutrar...men funderar på att köpa något annat nästa gång jag usa shoppar för tycker itne de fungrar så bra med orginal
-
Sen vad blir 35 lbs i newtonmeter? :hmmm:
35ft.lbs = 47,46Nm
-
Har satt i min axel nu, gick hur bra som helst :) ser ut som du satt din jättemutter åt fel håll. Tänk på att det ska dras med 35 lbs bara iaf på raptor, tänker det är samma på din.
Oj !! Det var inte mycket. Muttern eller muttrarna på LTRen skall dras med 240Nm.... :o
-
240 låter mycket... Muttrarna tog jag den som kom på axeln då den såg mycket bättre ut än original muttern, och bra mycket större var den också.
Man sätter ju i 2 stålringar på varje sida av axeln och hela axeln låses ju emot dessa 2 ringar och man spänner upp dom med muttern som pressar ut mot den grövre ringen. Drar du då åt med säg 300nm så finns ju risken att du pressar ut ringen antagligen :dntknow:
Jag drog då åt min till 50nm och den sitter tvärstumt. 240nm låter väldigt mycket men det kanske ska va så
-
Håller med om att 240Nm låter grymt mycket men det står i verkstadsmanualen.
Jag drog antagligen inte åt min så hårt heller. Drog helt enkelt till det var lagom ;). Får ganska bra hävarm med en 1m skiftnyckel...
-
en liten rättelse... det är spår så ringarna ska inte kunna pressas ut om det är rätt gjort, däremot i alla fall på min så ser det ut som att om du drar åt för hårt så hamnar trycket på drev/skiva (den konen som är där) som senare pressar mot lagret, så lagrena tar antagligen stryk om du drar åt för hårt