ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: back skrivet 11 juli 2009 kl. 10:39:09
-
hejsan, om jag köper en vägreggad atv, men ja ska inte köra på vägen, måste jag göra något motormässigt då för att få ut mer effekt?
eller de kanske blir lättare om jag vänder på frågan, om ja skulle ha vägreggat en måste jag strypa ner han eller göra något annat med den för att kunnat regga?
jag hoppas att ni förstår vad jag menar.
tack på förhand
/Markus
-
Större maskiner typ 300cc och upp är oftast strypta, brukar med enkla medel gå att få upp dom i 30-50hk. Under 300cc så brukar dom sällan ha särskilt mkt mer effekt än dom lagliga 20hk, fast det går väl att trimma lite där också. Typ avgas och annat godis, men dyrare och ger kanske inte så väldigt mycket.
Så ska du ha en lagligt vägreggad maskin så är det ju max 20hk, fast många kör väl avstrypt. Men ska du inte åka på vägen är det väl bättre att köpa en annan maskin från början?
Ska du ha arbetsmaskin eller en quad?
Att vägregga en maskin i efterhand är väl så gott som omöjligt, finns flera trådar om det som du kan söka efter.
-
jo, okej men jag har hittat en raptor 350 som är vägreggad, men jag har också en till fråga: jag har hört att bromsarna måste ta på alla hjul?
är de sant?
hur ändrar man det isåfall så att bakbromsen tar bak och fram tar fram?
-
Ena bromskretsen måste vara av fyrhjulstyp på en vägreggad maskin ja.
På Raptor 350 är det fotbromsen som även går fram, via bromshydrauliken.
Följ slangarna så kommer du nog till en ihopkoppling i närheten av styrstången, där kan man dela och plugga.
I tex branta nerförslut vill man kunna bromsa ENDAST bak, så en delning kan rädda en från nån rullning.