ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Hyosung => Ämnet startat av: Mang3 skrivet 9 juli 2009 kl. 13:42:16
-
Helo!
Har varit en flitig besökare här en längre tid men tyvärr ingen contributor.
Har en Hyousung 450 från 07 som nu gått ca 80 mil.
Pga stöld mm. byttes denna till en annan beggad maskin via försäkringen och tyvärr har service osv inte gjorts som det sig bör. Dels pga. mina egna problem med skilsmässa och annat och att jag bara sporadiskt ibland bränt 10 mil för att man måste åka av sig lite...milen ökar snabbt ibland!
Har nu lite mer fritid än jag väntat mig och tänkte kolla två saker:
1. Ventilspel
2. Förgasarbestyckning
1.
Har koll på vad ventilspelet ska vara och jag har tagit bort allt för att komma åt och kontrollera.
Som det ser ut får jag inte ens in en 0.10 bladmått så det behövs justeras, frågan är bara hur.
Någon som gjort detta förut på denna maskin? Nån som har en servicemanual? Länkarna som fanns förut funkar inte längre...
2.
Förgasarbestyckningen tänkte jag kolla att den stämmer. Kör med moddat utblås (borrad med massa hål) för en hyfsad ljudnivå och jag fick av ÅF strypning borttagen.
Det jag INTE visste vid köp var att det skulle ha bytts trottel och munstycke.
Jag vill därför kolla om min trottel är ostrypt eller strypt, den har just nu endast två små hål bredvid trottelnålens hål - är detta den ostrypta eller den strypta som bör läggas igen hålen på?
En annan sak är ju munstycket, hur kommer jag lättast åt detta? Visst jag kan meka vidare och lära mig lite bästa vägen fram själv men alltid lättare när någon gjort det tidigare.
Tack på förhand!
-
Tjenare!
Gratulerar till ett bra val av hjuling :)
Tror du kan ha en ostrypt trottel på plats i din maskin redan. Du hittar en bild på en Strypt trottel i min tråd projekttråd "projekt hyosung" om du vill hjämföra.
Munstyckena hittar du om du tar loss flottörhuset och vänder på förgasaren . tre st mässingsmunstycken hittar du där.
Den nålen går ner i är huvudmunstycket. den reglerar soppan från mellan till toppregistret tillsammans med nålen.
Kan vara ide att bestycka upp mellanregistret oxå om den går magert. Tyvärr vet ja inte va d ska va för storlek på munstyckena, men det kan kanske någon hjälpa till med här på forumet..?!
Förresten. passa på att byta ut skruvarna på förgasaren när du endå håller på. usel kvalitet på stjärnskruvarna fick ja erfara när ja höll på :)
Lycka till!! //Dev
-
Kul! Alltid roligt att se en exakt likadan hojj.
Kollade min trottel nu och de övre två hålen är limmade.
Endast de två bredvid trottelnålen finns.
När det gäller munstycken så ska jag testa att vända upponer på fuggen för att se hur man kan komma åt.
Hur ställer man om nålen på denna? Har inte fattat riktigt hur nålen sitter fast.
Just ifall att man vill testa och köra några rundor när man ombestyckar.
-
Limmade!? D va som fan.. trodde d flesta använde avstrypningskittet ja... hade ett elende att hitta ett lim som kunde limma plasten i trotteln...
Men då kanske du ska kolla upp storlekarna på munstyckena oxå.. Tyvärr kan ja inte riktigt hjälpa dig där.. drog ur orginalmunstycket men d va omärkt..?? så ja vet inte va för storlek det är faktiskt. chansar en så länge på att soppan kommer räcka med orginal + dial-a-jet monterat. :) Har ännu inte kunnat prova eftersom ja håller på att försöka skaka fram ett nytt kopplingshandtag just nu.
-
OT
har du inte fixat ett nytt kopplingshandtag än :D ?
skulle det tagit så lång tid hade jag kunnat köpa ett till dig och sedan postat det till dig :)
-
OT
har du inte fixat ett nytt kopplingshandtag än :D ?
skulle det tagit så lång tid hade jag kunnat köpa ett till dig och sedan postat det till dig :)
Hahahha! :) njaa, det underlättar inte när lev tydligen har semesterstängt....??! å när åf inte behagar ta reda på det, höra av sig eller ens svara i telefon när man ringer 3-12ggr /dag, i 2veckors tid...!!
Är d bara jag som råkar ut för sånt här...???
-
Som det ser ut så har jag noll spel på ventilerna så jag undrar om någon justerat, något speciellt man ska tänka på som shims osv och när man isåfall behöver ta av kammarna osv.
Alla tips mottages tacksamt!
-
Hmm ok...nu har jag nog lyckats hajja galoppen litegrann.
Var inte helt enkelt när man inte mekat dohc innan, bara Honda MT5 och lite andra små tvåtaktsmaskiner.
Veven sattes i TDC, först i fel TDC dvs. när kammarna "pekade mot varandra".
Här fanns det inget ventilspel, båda kammarna låg ju dikt mot ventil (vilket de bör göra i det här läget???)
Plockade bort kam och kollade shims osv men kom sedan på mig själv litegrann när jag surfade runt och såg att kammarna pekade bort från varandra på några bilder från ventilspelskoll. Rätta mig gärna om jag fortfarande är ute och snurrar!
Satte tillbaka grejjerna och rullade ett nytt varv till TDC så kammarna "pekar ifrån varandra" så jag kunde kontrollera spelet.
Råkade tappa kedjan ur handen när jag höll på med kammarna så de kan ha kuggats om... så nu behöver jag lite hjälp att tänka rätt!
Kolven står i TDC och kammarna ska peka bort från varandra. (det TDC läget, vet inte om det kallas compression TDC).
Nu har jag kammarna så att deras - markeringar som sitter på kamaxelarna är i linje med toppen på båda kammar.
Det står då E resp I på kamdreven rakt upp i förhållande till lutning på cylinderloppet (konstigt beskrivet).
Detta med kamkedjespännaren i.
Nån som har minnesbilder kvar från en liknande operation som kan hjälpa mig få lite säkerhet i detta???
När jag vet att detta är rätt återstår bara kontroll på rätt sätt och ev. byte av något shims som behöver vara lite mindre högt.
TACK på förhand :)
-
Ok, lite fel info ovan. Det där med att E och I pekar rakt upp på kamdreven var inte rätt...annars så!
Som det ser ut är det cirka 0.30 mm på EX och 0,20 på IN när nu allt är åtdraget, behövdes nog ingen justering. Kollade bara shims på IN och där hade jag ett par shims på 268 och 272...
Nu passade jag ju på att kolla munstycken i förknasaren, det var ju det jag egentligen skulle göra.
Hade 155 på stora munstycket, detta är standard va? Troligen har dem bara lött igen trotteln för att ta bort strypningen och inte mer än så... har för mig jag sett 160 eller liknande ingår i trottelkitet.
De andra två munstyckena var 42.5 och 45 som det ser ut. Ingen aning vilket som är vilket :)
Skulle vilja ha lite mer kräm i mellanregistret och funderar hårt på att bara sätta dit ett dial-a-jet istället för att bestycka upp. Erfarenheter? Tips? Bilder på dial-installation?
-
Ok, lite fel info ovan. Det där med att E och I pekar rakt upp på kamdreven var inte rätt...annars så!
Som det ser ut är det cirka 0.30 mm på EX och 0,20 på IN när nu allt är åtdraget, behövdes nog ingen justering. Kollade bara shims på IN och där hade jag ett par shims på 268 och 272...
Nu passade jag ju på att kolla munstycken i förknasaren, det var ju det jag egentligen skulle göra.
Hade 155 på stora munstycket, detta är standard va? Troligen har dem bara lött igen trotteln för att ta bort strypningen och inte mer än så... har för mig jag sett 160 eller liknande ingår i trottelkitet.
De andra två munstyckena var 42.5 och 45 som det ser ut. Ingen aning vilket som är vilket :)
Skulle vilja ha lite mer kräm i mellanregistret och funderar hårt på att bara sätta dit ett dial-a-jet istället för att bestycka upp. Erfarenheter? Tips? Bilder på dial-installation?
-
om det är till någon hjälp.
-
Tja tros-kaffe!
Är hämtat hämtat ur verkstadshandbok eller instruktionsbok d där? Mycket utförligare än va ja har i instruktionsbok från 07 iaf ()p Mycket Nice