ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: HighFly skrivet 7 juli 2009 kl. 02:19:51
-
Hej! Jag har en 260 2x4 2005, som jag just köpt . Varit endel småplock med den, men börjar bli bra nu :) Har dock ett problem som jag inte riktigt kan hitta orsaken till. När jag kjör,uppstår det en speciell typ vibration i hela ATV`n. Inte nåt grymt skakande,men mer som nån sorts rytmisk vibration. Svårt att förklara. Känns som att sitta på en vibrator ;D Nån som har upplevd tillsvarande. Har beställt nya motorfästen, och hoppas att det hjälper något. En annan sak...när jag släpper upp på gasen i t.e.x utförsbackar så kommer nåra höga smäll från dämparen. Tyder det då på att den får för mycket soppa? :hmmm: :dntknow:
-
Tjenare!
Ang vibrationerna, har du samma vibrationer om du står på neutral och varvar den?
Jag tänkte på om det är nått fläktblad som saknas på variatorn.
Annars så är dom ju inte direkt vibrationsfria :)
Smällar tyder oftast på för lite soppa, kan räcka att justera luftskruven så den går lite fetare.
Är det nått gjort på den i övrigt? Bytt ljuddäpmare, borrade hål i luftburken etc?
Det kan också vara så enkelt att ljuddämparen saknar innanmäte, då kan smällarna höras, som dom inte gjorde då dämparen var ny.
Går den bra annars? Startar bra både varm & kall?
MVH / Benny
-
Nja...känns nog mest när jag kör. Har fått nya motorfästen nu, så ska försöka byta dom. Hoppas det hjälper på saken ;) Vart hittar jag luftskruven nånstans? :-\ Den startar och går bra både varm och kall. Va jag vet så är varvspärren klippt, og något hål i burken tror jag. Har förresten hittat två kontaktar på sidan av växellådan. Dom är märkta med "up" och "down". Båda är kopplat ur. Någon som har nån aning? :dntknow:
Edit: Kolla nu,och ljudämparen har inget innanmäte. Det är nog förklaring på smällarna. :headbang:
-
Och det där med klippt varvspärr lär du återkomma med i en annan tråd och glöm då inte att jag varnade dig... :-X
-
Och det där med klippt varvspärr lär du återkomma med i en annan tråd och glöm då inte att jag varnade dig... :-X
Va då återkomma? Jag har inte klippt varvspärren på den,men förra ägaren. Hva kan hända? Trodde alla körde kring med klippt varvspärr :o
-
Och det där med klippt varvspärr lär du återkomma med i en annan tråd och glöm då inte att jag varnade dig... :-X
Va då återkomma? Jag har inte klippt varvspärren på den,men förra ägaren. Hva kan hända? Trodde alla körde kring med klippt varvspärr :o
Ingen fara att köra med klippt varvspärr, den spärrar ca 1000 varv senare istället efter vad jag läst. Kör själv med klippt spärr. När det gäller vibrationerna så får jag något liknande vid körning på asfalt och det är däcken som durrar och vibrationerna kommer i och ur fas kan man väl förklara det som. Men det hörs mera än känns, brukar inte heller märkas på grusväg.
/Blizzter
-
Ingen som vet nåt om kontakterna på växellådan?
-
Dom indikerar neutral, back etc på instrumenteringen :)
-
Tackar :) Men när jag pluggar i dom börjar motorn gå dåligt. Indikatorljusen lyser som dom ska, men motorn hostar och närmast stannar. :dntknow:
-
Jag syftade på om man klipper varvspärren helt så att det inte finns någon varvspärr. :sunny:
-
Du kan inte klippa varvspärren helt på en sådan CDI, bygeln kan du klippa och flytta spärren till 1000 RPM mer men sedan är det stopp :)
-
Det är ingen fara att klippa varvspärren. Jag har kört med klippt varvspärr i flera år och har inte haft något problem med att motorn har varvat sönder :headbang:
-
Våldstrimmar man inte en linhai så orkar den inte varva så mycket mer i varje fall. Ska var om man idiotkör på lågväxeln i sånna fall men det hörs ju på maskinen
-
Frågan gällde ju vibrationer. Grovt däcksmönster är väl den största anledningen till det, i alla fall i farter över 40km/t? :)