ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Cobra skrivet 1 juli 2009 kl. 21:56:34
-
Hej för ca 1,5 år sen var det en CF Moto ägare som la upp en tokbra "schimpans instruktion" med bilder "steg för steg" hur man "bypasade" varvtals spärren då man backar. är det någon som har den kvar? :help:
-
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=8950.20
:)
EDIT: Sida 2
/Benny
-
Jag har haft denna förbikoppling på min CF i 1år nu, plötsligt så började den hacka så jag har fått sätta tbx till orginal igen för att den ska fungera som den ska. Jordpunkten sitter som den ska o jag har kopplat om det hela 3ggr men det Går Inte längre, Varför? Benny?
-
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=8950.20
:)
EDIT: Sida 2
/Benny
()p Tack Benny
Cobra
-
Tjena!
Hackar den framåt när du har kopplat förbi varvspärren menar du?
MVH / Benny
Jag har haft denna förbikoppling på min CF i 1år nu, plötsligt så började den hacka så jag har fått sätta tbx till orginal igen för att den ska fungera som den ska. Jordpunkten sitter som den ska o jag har kopplat om det hela 3ggr men det Går Inte längre, Varför? Benny?
-
Precis, den hackar runt 3-3400rpm. Jag fick lämna in den för nån månad sen för problemet, då visste jag inte vad felet var. Efter det märkte jag att jag hade spärren då jag backade, dom hade satt ihop kablarna som dom Ska sitta men hjulingen gick ju som den skulle. Vid servicen för 14dgr sen så passade jag på o klippa kabeln igen, jorden satt kvar sen sist. Då började den hacka igen, efter det har jag kopplat om o försökt lista ut vad det är som händer?! Nu sitter kabeln som den gjorde vid inköpet o den stoppar när jag backar :( Kan det vara nåt med cdi'n tror du?
-
På min kopplar man bort varvtalsspärren om man lägger i 4wd och diffspärr.
-
Normalt så kopplas den bort med diff och 4x4 inkopplat men så vill man inte alltid ha det, därför kopplas den om så man slipper det momentet.
Det borde inte vara nått med CDI'n, då den funkar ok med allt originalkopplat.
Som jag ser det MÅSTE det vara jordningen som inte lirar... men förstår ju att du testat att jorda om.
Mycket skumt.
/Benny
-
Normalt så kopplas den bort med diff och 4x4 inkopplat men så vill man inte alltid ha det, därför kopplas den om så man slipper det momentet.
Det borde inte vara nått med CDI'n, då den funkar ok med allt originalkopplat.
Som jag ser det MÅSTE det vara jordningen som inte lirar... men förstår ju att du testat att jorda om.
Mycket skumt.
/Benny
Om du inte har testat dra en jordkabel från batteriet till den omkoppling du gjort då bör du kunna konstatera
om det är jordningen som inte lirar. om problemet kvarstår skulle jag byta omkopplaren (kontakten) ifall den
packat ihop eller mäta den med ett mätinstrument kan var så att omkopplaren inte lirar (ergat) och inte ger "full" jord eller "krypströmmar" och då kanske CDI boxen får "jupp" hoppas detta kan var till hjälp Cobra
-
Fast Jag har ingen omkopplare, jag har kapat kabeln o jordat den snutten som går till cdi'n. Den andra delen är bara isolerad o ligger oanvänd, det är ju Den som kommer från knappen på styret. Jag har jordat på 3 olika ställen sen mitt trasiga fel blev konstigt men jag kan inte få hjulingen att gå som den gjort i snart 1år med spärren bortkopplad :(
-
Fast Jag har ingen omkopplare, jag har kapat kabeln o jordat den snutten som går till cdi'n. Den andra delen är bara isolerad o ligger oanvänd, det är ju Den som kommer från knappen på styret. Jag har jordat på 3 olika ställen sen mitt trasiga fel blev konstigt men jag kan inte få hjulingen att gå som den gjort i snart 1år med spärren bortkopplad :(
Ok jag trodde du hade koppalt som beskrivs i denna länk: http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=8950.20 Har setthär i forumet att det finns en annan variant på borttag av varvtals spärren där man klipper en kabel och jordar och låter en del "hänga" löst. Jag kan tyvärr inte uttala mig om vilken som är bäst :dntknow:
Det jag av erfarenhet vet,,, men var måååånga år sen då jag jobbade med bilar och "bil el" är att man kan få dom mest konstiga fel om jordningen inte är 100% precis som Benny tidigare svarat är jag inne på hans linje att det är något "skumt" med jordningen då det lirar då du kopplar tillbaka som det är original.
Men testa gärna att dra en jordkabel direkt från batteriets minuspol till den kabeln som skall jordas.
då "bör" du få svar på om jordningen är problemet. Själv kommer jag att använda mig av den varianten som beskriv på länken ovan.
/Cobra
-
Jag har använt mig av en bygel med en "strömtjyv".
Då klipper man bara den blåvita kabeln och sedan byglar man den med valfri GRÖN kabel. Gröna kablar är jord.
Isolera den andre änden.
Testa som sagt att gjorda på antingen en grön eller på batteriets minuspol.
Funkar inte det så vettefasen! Jag har en ny CDI hemma annars.
MVH / Benny