ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: (ಠ ›ಠ) skrivet 30 juni 2009 kl. 21:50:09
-
http://twostrokemotocross.com/2009/06/two-strokes-strike-back/
Hittade detta på ett amerikanskt forum. Tyckte det var intressant på grund av att Japanerna slopat 2-taktare. Det verkar som det finns mycket kvar att få ur den billigare 2-takts motorn. :)
-
läste itne så noga nu, men kollade diagramet (eller va fan de nu heter) och vart ju knappt någon skilnad på hur kraften kom i dom nya 2taktarna jämfört med 4taktarna....men då försvinner ju lite av tjusningen med 2takt, men o anndra sidan bör man ju kunna köra snabbare eftersom de blir lägre vikt för att få ur samma kraft som dom nya 450na. kommer de en ny riktig 2takts quad kommer jag ju köpa allafall!
fuck four stroke
fuck miljön, kommer ändå gå åt helvete så då kan vi ha kul på vägen dit :djump: eller kommer nog inte gå åt helvete kommer nog inte hända något alls med miljön :rtfm:
-
http://twostrokemotocross.com/2009/06/two-strokes-strike-back/
Hittade detta på ett amerikanskt forum. Tyckte det var intressant på grund av att Japanerna slopat 2-taktare. Det verkar som det finns mycket kvar att få ur den billigare 2-takts motorn. :)
kör en honda cr80r (cross) som är fabrikstrimad till 27 häst och min kompis har en fiddy 125. men min cross äger ju den extremt mkt nästan hella registret förutom i farter under 10 km/t. fast alla furtaktare är ju helt klart starkare.
om inte jag mins fel så finns det gamla polaris 6X6 som hade 250cc eller 400cc 2T.
dom kunde inte gått lätt i skogen med fullt timerlass iallafall 8)
-
två-taktare är helt klart grymmast! älskar hur de sticker på högvarven!
Och om de skulle göra en ny två takts quad så skulle de självklart vara ett alternativ! :headbang:
-
Det stog ju också att dom trodde att dom kunde få ner avgas värdena på en 2-takt under en 4-takts motor ()p
Men vad jag förstår så försöker man ju trimma 4-takts motorer så den får samma karaktär som en 2-takt.
-
läste itne så noga nu, men kollade diagramet (eller va fan de nu heter) och vart ju knappt någon skilnad på hur kraften kom i dom nya 2taktarna jämfört med 4taktarna....men då försvinner ju lite av tjusningen med 2takt, men o anndra sidan bör man ju kunna köra snabbare eftersom de blir lägre vikt för att få ur samma kraft som dom nya 450na. kommer de en ny riktig 2takts quad kommer jag ju köpa allafall!
fuck four stroke
fuck miljön, kommer ändå gå åt helvete så då kan vi ha kul på vägen dit :djump: eller kommer nog inte gå åt helvete kommer nog inte hända något alls med miljön :rtfm:
Inte bara vikten som är skillnad är ju mer hk i 2-taktaren också.
-
De var mycket intressant läsning ()p
-
om dom kommer komma upp i samma effekt som 2taktare kommer de ju inte spela så stor roll vad man har...
då kommer dom bränsle snåla jävlarna dra ungefär lika mycke och slitas ungefär lika mycke så de är både plus och minus endå.. men allting utväcklas ju så dom kan nog lösa dom problemen rätt bra ;)
-
Inte bara vikten som är skillnad är ju mer hk i 2-taktaren också.
beror väl på hur stor motor man har... skrev mindre vikt för samma effekt ;)
-
min går lite mer en 50 på 3an (finns 6växlar) och sen kam man få upp den på bahjul utan att rycka eller släppa koplingen utan endast med gasen. och på min min förra 110cc var jag tvungen att stå på bågen längs back och rycka. så 2 takt äger 4takt :headbang: så länge man inte drar massa eller krypkör
-
läste itne så noga nu, men kollade diagramet (eller va fan de nu heter) och vart ju knappt någon skilnad på hur kraften kom i dom nya 2taktarna jämfört med 4taktarna....men då försvinner ju lite av tjusningen med 2takt, men o anndra sidan bör man ju kunna köra snabbare eftersom de blir lägre vikt för att få ur samma kraft som dom nya 450na. kommer de en ny riktig 2takts quad kommer jag ju köpa allafall!
fuck four stroke
fuck miljön, kommer ändå gå åt helvete så då kan vi ha kul på vägen dit :djump: eller kommer nog inte gå åt helvete kommer nog inte hända något alls med miljön :rtfm:
2takts cross rycker nästan mindre än vad hjulingen gjorde hehe :o
-
E det någon som läste allt? :hmmm: Eller e det bara spekulationer?
-
har läst allt nu! är inga direkta spekulationer för Aprillia har radan en hoj klar (fast på papret finns den ännu inte). och KTM verkade vara ganska taggade på att få till något även dom! iprincip alla märken utom honda skulle nog vara intreserade.
Motorerna skall enligt artikeln vara, bättre än 4taktare på alla plan, strkare, lättare, billigare, enklare, renare
De som enligt mig behövs är att Aprillia/KTM verkade vara dom som var mest inne på de fixar en ny sorts 2taktare släpper ut den att köra AMA nationals eller liknande fast sport hoj så att profsen märker av hur mycket bättre dessa är än 4taktarna, sedan så kommer vanligt folk ganska snabbt göra sig av med 4taktarna.
Det som verkligen får mig att tro att dessa 2taktare kan komma är Jiliang, jaa just de de kinesiska skitmärket. Nu är dom med i ledandet av utveklingen för en "ny" typ av motor och kopierar inte något som redan finns. och innom dessa kinesiska märken finns det väl betydligt mindre byråkrati. Så att när dom har gjort en motor med denna nya teknik som fungerar fram tills första oljebytet så kommer dom väl anntagligen börja sälja dom. Så i början kommer de väl vara dåliga motorer. men anntagligen fortsätter ju kineserna att utvekla dom och detta lär tvinga även dom anndra märkena att göra det.
Så denna motor kan leda till samma sak som med bilarna, innan var det ju volvo, wv, fård som var de enda som dög men så kom japanerna och började göra eget och nu tar dom över mer och mer av bilindustrin. Jiliang gör kanske nu desamma med MC.
Honda som är det mest 4takts inriktade märket kommer väl vara sist ut med att börja med dessa 2taktare så därför är väl deta början på slutet för Honda....
-
Hur kommer det sig då att det alltid körs 2-takt inom cross världen och alltid 4-takt inom quad världen? Vet inte om jag vill ha en quad som orkar noll under 5000 varv och sen bli påkörd av en lastbil bakifrån för att klämma ner 300hk i gruset :dntknow:
Visserligen finns det ju nästan bara 4 takts quaddar och jag tycker personligen 4 takt är mycket trevligare att skruva med, lättare att trimma, stabilare motor, men så gillar jag ju inte förgasare heller så :whip:
Ska bli kul att se vad quadmarknaden har att erjbuda om 5år, även jag köper kanske en 2-taktare :help:
-
Jag har en fråga, ni vill ju ha 2 takts quad men varför. :hmmm:
Se bara i snöskoter branschen där är 2 takt på väg mot slutet av sin era.
Jag får nog hålla med narmasil, en maskin som är helt värdelös under 5000 rpm kan inte va kul att köra, blir typ som att försöka starta från stillastående och köra rakt fram med bil på isen som börjar dra från 5000 rpm, det blir många åttor då.
-
Nu känner ja att jag måste beröra ärendet med mina magiska fingrar :)
1.
Tävlat inom cross o enduro, finns både 4-takt o 2-takt, skillnaden mellan är ju olika klasserna, i motions klassen tex vinner dom som kan hantera en 4-takt, 2-takt är däremot bättre utrustat för crossbana samt en bättre balans, dvs lägra tyngdpunkt o lättare o "bryta" ner!
kontenta, det är föraren som avgör resultatet inte 2t eller 4t, nämner väl även att ja kört bägge 2!!
Bägge 2 är asroliga o köra men 4t är enklare då man kan fokusera mer på allt annat än att råka pete i för hög växel efter ngt misstag i en kurva eller pga andra förares olyckor!
(har både 4t KTM525exc samt 250 kawwa 2t)
2.
skotersidan så är 2t redan ikapp 4t redan för 2 år sen, tar inge mer bränsle, mer effekt, mindre motor osv....inte lika tunga o klumpiga.
största framgångarn o märkena är väl enligt mig skidoo med sdi motorerna! motorerna 2t är idag lika rena som 4t
(Har artic turbo touring 4t samt trimmad skidoo 700cc 2t)
3.
på fyrhjulingar står det fortfarande still o 4 t verkar vara en dominant, vi får väl se vad framtiden ger oss, själv så föredrar ja 4t på atv:n då momenten på lägre varv o skogskörning är totalt överlägset! styrkan säger sitt!
har tyvärr bara 4t här så kan inte jämföra med 2t, har kört gamla 2t både fyrhjuling o trike-modellen 2t men för gamla för att jämföras med dagens 4t!
Jag hoppas att precis som på skotersidan att 2t utvecklas mot samma mål på fyrhjulingssidan också, bra för konkurransen, utvecklingen o för konsumenterna att det inte står still!
Kände att ja måste in i detta getingbo o röra om lite ;)
-
Nu känner ja att jag måste beröra ärendet med mina magiska fingrar :)
1.
Tävlat inom cross o enduro, finns både 4-takt o 2-takt, skillnaden mellan är ju olika klasserna, i motions klassen tex vinner dom som kan hantera en 4-takt, 2-takt är däremot bättre utrustat för crossbana samt en bättre balans, dvs lägra tyngdpunkt o lättare o "bryta" ner!
kontenta, det är föraren som avgör resultatet inte 2t eller 4t, nämner väl även att ja kört bägge 2!!
Bägge 2 är asroliga o köra men 4t är enklare då man kan fokusera mer på allt annat än att råka pete i för hög växel efter ngt misstag i en kurva eller pga andra förares olyckor!
(har både 4t KTM525exc samt 250 kawwa 2t)
2.
skotersidan så är 2t redan ikapp 4t redan för 2 år sen, tar inge mer bränsle, mer effekt, mindre motor osv....inte lika tunga o klumpiga.
största framgångarn o märkena är väl enligt mig skidoo med sdi motorerna! motorerna 2t är idag lika rena som 4t
(Har artic turbo touring 4t samt trimmad skidoo 700cc 2t)
3.
på fyrhjulingar står det fortfarande still o 4 t verkar vara en dominant, vi får väl se vad framtiden ger oss, själv så föredrar ja 4t på atv:n då momenten på lägre varv o skogskörning är totalt överlägset! styrkan säger sitt!
har tyvärr bara 4t här så kan inte jämföra med 2t, har kört gamla 2t både fyrhjuling o trike-modellen 2t men för gamla för att jämföras med dagens 4t!
Jag hoppas att precis som på skotersidan att 2t utvecklas mot samma mål på fyrhjulingssidan också, bra för konkurransen, utvecklingen o för konsumenterna att det inte står still!
Kände att ja måste in i detta getingbo o röra om lite ;)
låter väldigt vettigt de du säger :)
-
Vet inte om det är sann fakta. Gasgas hade förut maskiner som var 2-takts quadar. Det fanns en 125 200 250. Tror inte det finns nån i sverige eller i usa. I spanska quad tävlingarna ska dessa quadar varit väldigt bra uppe i toppen. I dess klasser. 250 körde mot trimmade 400(max 400cc) maskiner. Vet inte varför dom la ner tillverkningen av dessa.
Källa: En spansk på ett annat forum (så vet inte om det är sant)
-
http://www.bikepics.com/pictures/1083592/ här är då bild på en gas gas wild 300,
de är ju samma lt250r ska ju tydligen ligga för ltz 400 de vill säga dvx 400 osv skulle ja tro.
tvåtaktare är kraftiga maskiner för att var så lite kubik! underskatta aldrig :)
bansheen är ju också en klassiker som ska gå skaaart! :)
-
Här är bilden på quaden jag pratade om :
-
nu fick jag såna här vill ha känslor på engång pga bilden :hmmm:
-
mee to!
anledningen till att jag vill ha 2takt är för att de är kul, gillar att få all kraft samtidigt. man vet ju när kraften kommer komma så då kan man ju alltid få till den att komma precis när man vill ha den för att få till det där extra roliga.. sen i skogen skulle även jag givetvis föredra 4takt och kan helt klart förstå att man kan köra fortare med 4takt på banan, men 2takt är bara så jävla mycke roligare att leka med!!
-
den största fördelen jag märk med två takt är att när man axar för när man växlar upp så kommer man till dom kögre varven då dom sticker iväg och då drar det på som in i he..ete fast det bara är 80cc på min.
körglädjen har jag märkt en jävla skyldnad med ochså :) men dock får man liga på lite högre varv om man ska upp för en brant backe :(