ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Yam-Cam skrivet 29 juni 2009 kl. 16:43:00
-
Hej alla!
Hoppas jag skriver i rätt tråd nu!
Jag undrar av både er som inte har erfarenhet och av er som har erfarenhet om vilken maskin av dessa två jag bör skaffa antingen Can-am renegade 800x eller Yamaha raptor 700.
Jag vill ha den för lek på grus, i skog (blandat både lite kladd och torr skogskörning) och så förekommer lite vägkörning i sthlm (jag vill även kunna köra drygt 8 mil utan några problem på väg/grus) samt att den ska köras under vintertid.
Ge mig den bästa förklaringen till varför jag ska skaffa just den du nämner. Även andra maskiner får självklart rekommenderas men jag har fastnat för dessa två.
Mvh
YAMCAM!
-
Raptorn alla gånger, såvida du inte ska gegga i något skithål.
-
önskar jag kunde svara på din fråga. men dock är jag själv nybörjare på detta med atv/quad.
däremot kan jag ju hälsa dig välkommen till detta forum och livet med atv. och hoppas med denna hälsning att jag bidrar till ett trevligt forum.
-
Du har inte övervägt en Honda...?
TRX 700XX har delad bakaxel så framkomligheten i skogen är BRA, du slipper CVT:ns vinande och du får en maskin som i original drar Raptorn.
-
mjo det som egentligen styr är HUR mycket du kommer köra i skogen kontra väg... Raptorn är ju klart bättre på vägen och Renegaden är ju klart bättre i skogen. Men som sagt så är ju även TRX'en rätt bra, lite sämre väghållning än raptorn men det är kanske marginellt. Dock tycker ju många med mig att TRX700'an är otroligt ful ;)
-
Jag som hoppades renegade funkade som en all round maskin som raptorn. Jag är fast i valet:\ vill ha det bästa av de två världarna.
-
Varför tittar du inte på en Kawasaki KFX 700? Grymt vrid i en driftsäker V-twin motor, kardandrift, enbart bakhjulsdriven men med stor markfrigång som tar sig fram bra. CVT som gör att accet är mycket bra samtidigt som du kan smyga i terräng. Den går som ett skott på grusvägar. Den är mycket större än Raptorn så man sitter bekvämt fast det är en sportquad.
-
Klart Renegaden funkar som allroundmaskin!!!
...men är det mycket långrundor så är ju ljudet från CVT:n lite jobbigt.
Men det är ju MIN åsikt!
Här på forumet finns flera som åker långrundor med sina CanAms, och det funkar ju!
Har du inte möjlighet att prova maskinerna i din närhet?
...det är nog det enda.
Kanske nån här på forumet visar sin maskin för dig, om du säger i vilka trakter du bor.
-
Jag kan rekomendera KFX700 den är något mittimellan raptor och renegaden
-
kfx700 har ju cvt så då kan man ju köpa en renegade lika gärna och få 4x4 och delad bakaxel. åker långa turen med min outlander och jag tycker det funkar hur fint som helst. på med bildäck och man har en riktig gokart ()p
-
Körde just 100+ mil med min Renegade. Från dalarna & runt kors å tvärs på gotland & hem igen.
Hörselproppar behövs.
Allt fungerade jättebra men jag saknade lasträcket från min gamla Outlander.
KFX drar nog lika mycket bensin som min gamla Brute 750, den gillade bensin... Samt har för liten tank original, typ 12 liter eller så.
Gillar körställnigen på KFX, jag är över 190cm.
Jag använder min maskin till exakt det som du frågar efter, lite skog, väg, grus, bra/kul vinter grunka, samt att jag även drar något ibland.
8 mil är en del på ATV tycker jag, där är nog en Raptor med vägdäck trevligt.
Jag har inte vägdäck på min men den är sänkt för tillfället.
Vart finns du landet?
-
Körde just 100+ mil med min Renegade. Från dalarna & runt kors å tvärs på gotland & hem igen.
Hörselproppar behövs.
Allt fungerade jättebra men jag saknade lasträcket från min gamla Outlander.
KFX drar nog lika mycket bensin som min gamla Brute 750, den gillade bensin... Samt har för liten tank original, typ 12 liter eller så.
Gillar körställnigen på KFX, jag är över 190cm.
Jag använder min maskin till exakt det som du frågar efter, lite skog, väg, grus, bra/kul vinter grunka, samt att jag även drar något ibland.
8 mil är en del på ATV tycker jag, där är nog en Raptor med vägdäck trevligt.
Jag har inte vägdäck på min men den är sänkt för tillfället.
Vart finns du landet?
Jag finns Norr om Stockholm (Norrtälje), Kul att höra att det funkar bra! Mitt mål just nu blir att spara ihop en summa pengar (som jag har redan börjat på, wiee) så kommer ni snart se mig på vägarna med en renegade :-).
-
Du kommer att gilla 4x4 på vintern. Jag körde Outlander 650 förra vinter och hade 4x4 på mest hela tiden.
Det gick knappt att åka utan den på. Sladdade så in i he....
Och med Renegade 800 får du ett mycket bra drag och ostrypt marsherar lätt i 80 utan problem.
Min 800 outlander har jag testat upp till 110 men sen tog vägen slut.
Med balanserade vägdäck går dom klockrent på vägarna.