ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Pv544 skrivet 28 juni 2009 kl. 22:20:22

Titel: 260/300 2wd vs 4wd
Skrivet av: Pv544 skrivet 28 juni 2009 kl. 22:20:22
Jag funderar på en till kompis till min Kymco, så sambon eller någon annan kan följa med på en tur ibland.

Visst skulle man gärna gå upp i kubik och få en fräsigare maskin, men det drar ju iväg en del då i både inköp och bränsle. Tänkte slänga fram några frågor som ni Linhai-åkare gärna får ge synpunkter på.

Kan bara säga det att jag skulle nog gärna ha 4wd, om man hittar en till bra pris och rätt skick. Det ultimata vore en 4x4 med plog medföljande. Men min budget ligger runt 20-25 ungefär.

Ser ni några nackdelar med en 4x4 mot en 2wd? Typ att det är saker som går sönder eller slits hårdare.

Finns det några årsmodeller eller versioner som är bättre/sämre?  Brukar det vara något problem med besiktningen?

Hur mkt soppa drar dom? Min mxu300 ligger runt 0.6 om man kör grusväg.

Är det dyra delar? Finns det några särskilda grejer att kolla upp vid ett eventuellt köp?

Inkopplingen av 4x4, är den mekanisk på äldre och sedan elektrisk? För/nackdelar?

Man ser ju emellanåt fina lågmilade maskiner till ett skapligt pris, det är ju lite lockande. Men å andra sidan har ju kanske inte hunnit upptäcka dom fel som skulle gått på garantin. Svårt att förklara, men jag tror ni fattar. Köper man hellre en som gått 150 mil eller en som gått 30? Om skicket är samma...
Är det något som inte är riktigt bra så borde ju det hunnit rasa inom 150 mil tycker man...

Och slutligen, vad tycker ni är rimliga priser? Man ser ju allt ifrån 15 till över 30-tusen. Kostar en ny maskin under 40 idag så tycker jag inte en beg ska hamna över 30...

Har ni någon annan åsikt eller tips om något så är jag tacksam!

Titel: SV: 260/300 2wd vs 4wd
Skrivet av: DonKarlsson skrivet 29 juni 2009 kl. 11:03:48
Tja

Har en Linhai 260 4x4 -07 130mil med ploggblad och vinsch, går kanon. pris 28 000kr.

(http://www.atvforum.se/Forum/index.php?action=dlattach;topic=22289.0;attach=3229;image)
(http://www.atvforum.se/Forum/index.php?action=dlattach;topic=22289.0;attach=3230;image)
Titel: SV: 260/300 2wd vs 4wd
Skrivet av: Pv544 skrivet 29 juni 2009 kl. 21:09:47
Tror tyvärr det är några tusingar för mkt för mig.
Är din modell en sk Muddy? Den ser rätt lika ut som min mxu.

Är det någon som har koll på deras olika modeller? Och vilka är det som är snarlika Allroad?
Jag skulle nog gärna ha en maskin som är större än min mxu, jag lånade en -04 förut och den var då större. Finns det olika storlekar av Linhaierna?
Titel: SV: 260/300 2wd vs 4wd
Skrivet av: Pv544 skrivet 1 juli 2009 kl. 21:18:25
Verkligen dött här inne nu... Är alla glada linhaiåkare ute och åker på kvällarna? Nä, mer regn så det blir lite action här på forumet!  ::)
Titel: SV: 260/300 2wd vs 4wd
Skrivet av: JussiN skrivet 2 juli 2009 kl. 04:35:58
Jag skulle välja 260 4x4 istället för 300:an pga vikten. Det är mindre viktigt hur mycket den är körd bara den är servad och allting fungerar. Det man behöver kolla mest är elsystemet kablarnas skick, strömlås, belysning, reglage och speciellt fyrhjulsdriftsmotorn (märklampa och att den faktiskt kopplar i och ur). Bränsle förbrukningen är ungefär 1l/mil i mitt bruk (full gas landsväg och svår terrängkörning) men den drar säkert mindre i stadskörning.
Titel: SV: 260/300 2wd vs 4wd
Skrivet av: Pv544 skrivet 2 juli 2009 kl. 13:07:23
Är 260in mindre i storlek också? Det är väl mest framkomligheten i snö jag är ute efter. Använder hjulingen till att köra ved från vedboden in till huset. Nu får jag ju lov att skotta gräsmattan om det är mkt snö... Tänkte att en 4wd med lite högre markfrigång klättrar på bättre.

stadskörning kommer det aldrig bli, men tanken finns väl på lite grusvägsåkning med familjen eller nån kompis.

När kom det elektrisk inkoppling av fyrhjulsdriften?
Titel: SV: 260/300 2wd vs 4wd
Skrivet av: JussiN skrivet 3 juli 2009 kl. 09:50:18
260:an är lite mindre och den accelererar/går fortare än 300:an. Vedkörningen klarar den säkert av. Min -07a Goon hadde elektrisk inkoppling av fyrhjulsdriften.
Titel: SV: 260/300 2wd vs 4wd
Skrivet av: Pv544 skrivet 5 juli 2009 kl. 22:00:15
Jag har fått lite napp i jakten, en 06a.
(http://i392.photobucket.com/albums/pp4/TommyBolin/DSC00222.jpg)

Lådan ovanför bensinkranen, är till inkopplingen av winchen? Brukar det se ut sådär? Har inte sett nått liknande förr.
Han säger att inkopplingen av 4x4 sitter på en spak på höger sida, brukar dom inte sitta på en varsin sida?
Titel: SV: 260/300 2wd vs 4wd
Skrivet av: JussiN skrivet 5 juli 2009 kl. 23:30:59
Det är antagligen en "kina winch" på den. -06:an har en klenare centrifugalkoppling än -07:an. Den gamla kopplingen håller inte länge men den går att byta mot den nyare som är större och håller bättre.
Titel: SV: 260/300 2wd vs 4wd
Skrivet av: Pv544 skrivet 6 juli 2009 kl. 08:46:12
Är det en svårt eller dyrt att byta till den nyare kopplingen? Är det något man bör göra innan den går sönder eller är det bara att gasa tills det rasar och sen byta?
Titel: SV: 260/300 2wd vs 4wd
Skrivet av: JussiN skrivet 7 juli 2009 kl. 12:12:00
Vet inte vad den kostar eller om det är svårt att byta men gasa tills det rasar bara det är inte farligt.
Titel: SV: 260/300 2wd vs 4wd
Skrivet av: T skrivet 7 juli 2009 kl. 13:08:50
En ny koppling kostar ungefär 900:-.

Den gamla modellen klarar över tusen hårda mil, det vet jag ::)


MVH / Benny
Titel: SV: 260/300 2wd vs 4wd
Skrivet av: Pv544 skrivet 7 juli 2009 kl. 19:32:36
Låter bra!  :headbang:

Hoppas det blir ett bra köp om det blir av. Till helgen hoppas jag.
Titel: SV: 260/300 2wd vs 4wd
Skrivet av: JussiN skrivet 7 juli 2009 kl. 20:16:36
Lycka till  ()p
Titel: SV: 260/300 2wd vs 4wd
Skrivet av: Pv544 skrivet 9 juli 2009 kl. 17:09:42
Japp, imorgon bär det norrut en bit. I regn och rusk...
Är det någon som har en "bra att kolla lista"? Det är ju en 06:ans Linhai 300 4x4, manuell inkoppling av fyrhjulsdriften.

Jag har barnen med mig upp, så jag kommer nog inte göra någon längre testkörning. Det är ju lite svårt med fyrhjuling tycker jag, dom går ju inte direkt tyst eller vibrationsfritt i "friskt utförande" heller.
Goda råd och tips mottages tacksamt!
Titel: SV: 260/300 2wd vs 4wd
Skrivet av: Blizzter skrivet 9 juli 2009 kl. 17:57:23
Japp, imorgon bär det norrut en bit. I regn och rusk...
Är det någon som har en "bra att kolla lista"? Det är ju en 06:ans Linhai 300 4x4, manuell inkoppling av fyrhjulsdriften.

Jag har barnen med mig upp, så jag kommer nog inte göra någon längre testkörning. Det är ju lite svårt med fyrhjuling tycker jag, dom går ju inte direkt tyst eller vibrationsfritt i "friskt utförande" heller.
Goda råd och tips mottages tacksamt!

Kolla laddningen och kör gärna bara med parkeringen på, får du slut på ström så står du där.. Troligtvis inget problem på sommaren, men på vintern med lyse och ploga med vinchen suger ur batteriet rätt bra. Maskinen laddar knappt över vad den drar i ström så det är väldigt bra att köpa sig en liten GTEK Zafir och montera fast kabeln som följer med, då kan man ansluta laddaren på några sekunder vid behov och den kan vara på dygnet runt utan problem. Jag bytte ut alla parkeringslampor och bromsljus mot diodlampor, sparade över 20w som kan användas till hantagsvärmare eller annat. En 4 hjuling skakar ju mer eller mindre sönder vanliga lampor men det händer inte med diodlampor. Köpte mina på diodhuset.se.

Det viktigaste du ALLTID ska kolla är oljan! Beroende på terräng så trycker den ur sig en del olja och det händer att jag får slå i en skvätt var och varannan tankning, ha alltid en liten flaska olja med dig. Har en låda bak där jag har grejor i, olja, vatten, kemiskt ljus, värmefilt, Xbox 360.. Ok ingen Xbox då. :) Men ifall man blir stående långt ut i ingemansland så kan dom små detaljerna bli nog så viktiga. För en nära dagstur så räcker det att ha oljan med sig. Kör du i massa smet eller vatten upp till knäna så blås ofta i lite 556 eller WD40 i fotbromskontakten så slipper du åka med bromslyset på utan anledning.

Annars så är det vanliga saker som att kolla skruvar och bultar så att grejorna sitter fast. Har själv haft en del problem med glappande framhjul som åtgärdats efter mycket om och men på garantin. Men jag litar inte på det riktigt så jag håller koll och vid behov spänner muttern i navet för att slippa senare problem. Har du modellen med lättmetall fälgar så ska det alltid finnas loctite (den sorten som går att demontera) på hjulbultarna, det ser inte så snyggt ut att tappa ett hjul i 80 blås.. 4 hjulsdriften använder du enbart om du kört fast eller om det är svinhalt, finns ingen anledning att slita på den annars. Linhai maskinen har ju stel bakaxel och tar sig fram nästan överallt utan 4 hjulsdriften, på vintern när det är halt så går det dock inte att köra utan att lägga i 4 hjulsdriften, men då sliter det inte heller speciellt mycket på maskinen eftersom underlaget ger med sig.

När det kommer till ungar så bryr sig mina två minsta inte ett dugg om ifall det vibrerar lite eller låter, dom gillar när man kör upp för slalombacken eller ner i ett lerhål det kan jag lova dig! Det enda problemet jag har nu är att frugan vill ha en egen fyrhjuling så att alla kan åka iväg på picknick i skogen samtidigt, som det är nu så snor hon min maskin för dom ändamålen och då får jag följa med genom att sitta och skumpa på en liten kina Fiddy hoj som får röven att värka som en baltisk baksmälla efter några mil, det är ju inte så lagligt heller att åka på efter vanliga vägar men vad gör man..

Happ det blev några rader.. :)

/Blizzter
Titel: SV: 260/300 2wd vs 4wd
Skrivet av: Pv544 skrivet 9 juli 2009 kl. 20:06:43
Tack för ett bra svar! Och roligt! Även om jag inte riktigt vet vad en baltisk baksmälla är... Men eftersom den verkar ge sig på röven så kan jag ha mina misstankar.  :)

Titel: SV: 260/300 2wd vs 4wd
Skrivet av: Pv544 skrivet 10 juli 2009 kl. 17:46:36
Tjohoo! Då är man Linhaiägare också! står nere på släpvagnen, 40 mil i bil och 23000:- senare. Nice med plog också!

synd bara att jag har så satans ont i nacken, inte läge för nån längre tur när man lastat av den.
Titel: SV: 260/300 2wd vs 4wd
Skrivet av: Pv544 skrivet 10 juli 2009 kl. 20:32:00
Min sambo fick den första provturen här hemma, kom tillbaks morrande och gnällig... Gick ju bara i 40, hostade och hade sig... Hon hade ju fått i lågväxeln såklart!  :nono:
Sen övertalade jag henne att ta en liten sväng på högväxeln, det blev en längre sväng! Och hon var nöjd och ville hellre åka den än min Kymco! Tyckte det kändes säkrare att sitta högre.

Annars så har jag inte testat den så mycket alls, men jag såg att plasten på vänster sida satt rätt lös. Hade inte min kära 145a stått i garaget så hade man ju haft kvällen räddad, småpilla lite på nya leksaken.

Grejer att åtgärda som jag sett hittils:
få fast plasten på några ställen.
4wd lampan lyser jämt, lite dumt.
få fast plogfästet, nu sitter det i remmar!

Tanka och provköra ordentligt!  :headbang:
Titel: SV: 260/300 2wd vs 4wd
Skrivet av: MagnusS skrivet 11 juli 2009 kl. 01:30:19
Grattis till köpet!

Jag har märkt på min att elen inte är den stabilaste på dem:D Känns lite som att Lucas har varit framme o pillat :djump:

Jag skulle bli väldigt glad om du kunde ta lite bilder på ploginfästningen för jag skulle behöva en plog jag med men är nog för snål för att köpa en färdig är jag rädd...
Titel: SV: 260/300 2wd vs 4wd
Skrivet av: Pv544 skrivet 26 juli 2009 kl. 16:12:10
Bättre sen än aldrig!

(http://i392.photobucket.com/albums/pp4/TommyBolin/HPIM3872.jpg)
Fästet, öronen bakåt. Vet inte hur plattan SKA sitta fast, jag hade EN sån där U klämma med muttrarna neråt och så remmar???... Men den ska nog sitta bättre om den ska dit igen till vintern!
(http://i392.photobucket.com/albums/pp4/TommyBolin/HPIM3874.jpg)
(http://i392.photobucket.com/albums/pp4/TommyBolin/HPIM3875.jpg)
Orkade inte flytta pärlan för att ta bilderna. Men det syns ju någorlunda iallafall.
Titel: SV: 260/300 2wd vs 4wd
Skrivet av: MagnusS skrivet 26 juli 2009 kl. 19:49:24
Tackar och bockar...  Så i sidled hålls bladet enbart med öglorna i underkant? Hur hålls bladet rakt så att det inte bryts bakåt?

Titel: SV: 260/300 2wd vs 4wd
Skrivet av: Pv544 skrivet 26 juli 2009 kl. 22:01:54
(http://www.johnnyproducts.com/images/CycleCountry/img_0300.jpg)

Nu har jag ju inte den där spaken, som för övrigt nog är till för att kunna vrida bladet (eller iaf släppa spärren så man kan vrida bladet).

Vad jag kan förstå så sitter väl det bara fast i dom där öglorna, och sen så hakar man i winchen för lyftning.

Sen finns det ju modeller där "ramen" till plogen fästs i dragkroken, och sen har nån slags styrning under.
Finns nog bild på någon sån under projekt delen i forumet.