ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Goes => Ämnet startat av: jakke skrivet 28 juni 2009 kl. 09:38:14
-
Hur gör man lättast en hjulinställning ?
-
lossa muttrarna på dina styrstag och ställ som du vill ha de...
-
Hjulinställningen ändras ju med vikten på framändan.
belastar jag mer blir det mer toe ut .mindre vikt toe in.
har prövat att lägga på den vikt det blir när jag sitter på själv men de blir inte riktigt bra. det nöter däcken ändå
-
Antar att du menar vinkeln som framhjulen har? att de står som ett v sett framifrån, är det det som kallas chamber? det går enligt vad jag själv kan se på min inte justera, inte på annat vis än att man kortar övre a-armen lite grann, och då blir det kapa och svetsa, eller hitta kortare färdiga som passar, alternativt förlänga de undre a-armarna eller hitta längre som passar. jag vet själv inte varför det är som det är, men jag lever med det på min.
Funderar att skaffa 14" fälgar och lägga på så billiga bildäck jag kan hitta och använda när jag kör asfalt.
//Dennis
-
Nu kör jag med 8mm toe in alltså mätt c/c däck så e måttet 8mm smalare fram "plogar" denna justering gjord utan vikt på maskinen vilket gör att när man sitter på och kör maskinen så hamnar toe in ganska nära noll vilket det skall vara egentligen för att väghållningen och däckslitaget ska vara acceptabelt.Jag åker en dinli 450 06a så de e väl inte riktigt samma men det gäller att skruva in så att man hittar rätt toe in för att kompensera att vinklarna i framvagnen inte stämmer exakt och medför att inställningarna ändras beroende på hur mycket framvagnen trycks ihop.Hoppas att ni hittar rätt inställning för era maskiner,för att det nöter ju inte bara mindre däck utan blir ju en dröm att köra ocksså med rätta justeringarna hoppas att någon kan få hjälp av mina tips i ämnet :djump: :djump: :djump:
-
10mm toe in står det att det ska vara iaf.
-
Jo de kan stämma men det är ju litegrann olika på vikt på chaufför m.m ocksså som spelar in litegrann så det bästa är att hitta ett setup som passar för var och en för både vikt,ringtryck i däck,och körstil.
För att hitta detta setup så krävs det att man laborerar å provar sig fram för att det går ju trots allt inte att läsa sig till allt här i livet. :headbang: :headbang: :headbang: