ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: atviggesund skrivet 23 juni 2009 kl. 21:27:12
-
Tycker det finns väldigt få tillbehör till cf eller så är jag dålig på att leta :). Det verkar ju vara en populär modell världen över även om den säljs under andra namn.
Någon som hittat några bra sidor på nätet?
-
Vad för tillbehör söker du? :)
Jag kan meddela vad som är på gång från trech just nu till CF/X5:
-Avgasrör/helsystem
-Bättre koppling
Berätta gärna vad mer för jag har riktat in mig på att få till eftermarknadsprylar till maskinen.
MVH / Benny
-
Tänker mest på tillbehör som förbättrar prestandan så som cdi-box, högkompskolv eller nån annan kam kanske :).
Vilket pris kommer kopplingen att hamna på?
-
Det finns ett par grejer till som kommer förbättra effekten men det nämner jag inte ännu då det bara är på ritbordet :)
Kolv kan ju gå att ordna.
Kam vet jag inte.
Priser på grejerna kommer när jag kommit längre i planeringen.
/B
-
Det finns ett par grejer till som kommer förbättra effekten men det nämner jag inte ännu då det bara är på ritbordet :)
Kolv kan ju gå att ordna.
Kam vet jag inte.
Priser på grejerna kommer när jag kommit längre i planeringen.
/B
Dum fråga kanske men vad kommer en annan koppling göra för förändring ?
-
Kopplingen original slirar en del.
Med en bättre koppling så får du mer kraft ut till hjulen :)
/Benny
-
Kopplingen original slirar en del.
Med en bättre koppling så får du mer kraft ut till hjulen :)
/Benny
Ja för visst finns det tillräckligt med kraft redan nu som den är, dock så tappar man nog en Hel Del pga cvt..... En ny cvt som ger ett bättre tillslag borde ju få CFén lite piggare tror jag, då kanske den tom kunde anses som en Pigg 500cc :)
När vet du mer om detta då Benny?
-
CVT'n på dessa är ok om man byter till en bättre fjäder, det som sedan inte håller riktigt är kopplingen.
Tanken med kopplingen är utbytesvariant, så jag behåller din gamla koppling och du får en ny bättre men till lägre kostnad.
Jag återkommer så snart jag har mer info kring priset. :)
Som sagt så är 35 hästar rätt ok, bara man får ner dom i backen.
En högkompskolv ska kunna ordnas, mer om det och pris senare :)
MVH / Benny
-
CVT'n på dessa är ok om man byter till en bättre fjäder, det som sedan inte håller riktigt är kopplingen.
Tanken med kopplingen är utbytesvariant, så jag behåller din gamla koppling och du får en ny bättre men till lägre kostnad.
Jag återkommer så snart jag har mer info kring priset. :)
Som sagt så är 35 hästar rätt ok, bara man får ner dom i backen.
En högkompskolv ska kunna ordnas, mer om det och pris senare :)
MVH / Benny
Fan det kanske går att få fart på blyklumpen till slut :)
-
CVT'n på dessa är ok om man byter till en bättre fjäder, det som sedan inte håller riktigt är kopplingen.
Tanken med kopplingen är utbytesvariant, så jag behåller din gamla koppling och du får en ny bättre men till lägre kostnad.
Jag återkommer så snart jag har mer info kring priset. :)
Som sagt så är 35 hästar rätt ok, bara man får ner dom i backen.
En högkompskolv ska kunna ordnas, mer om det och pris senare :)
MVH / Benny
Nu blir man ju nyfiken, ny ägare av en gås 520, och det är ju egentligen samma maskin, nu har jag som ny ägare ingen större erfarenhet av cvt än, först, vad är skillnaden mellan cvt på en atv och variator på en snöskoter? och på en skoter så är det ju primärvariator och sekundärvariator, efter att ha kollat fjäderbytes manualen på trech.se så ser jag att det är fjädern i "sekundären" som byts ut. och drar då slutsats att kopplingen är primärvariatorn? nu är det kanske någon skillnad jämfört med skotrar jag inte vet, men för att jag ska begripa så kör jag just nu med skotertermer. är jag rätt ute?
-
Tjena!
Det finns en skillnad på skoter vs ATV och det är att ATV har koppling (en slirkoppling) utöver primär och sekundär variator.
På en skoter så sköts kopplingen av primärvariatorn, som slirar på remmen vid stillastående.
På ATV så är remmen konstant spänd.
Annars så fungerar dom på exakt samma vis.
MVH / Benny
-
ah! då förstår jag mer, var sitter då den här kopplingen? mellan sekundär och växellåda? eller någon annan stans?
Edit: hittade en sprängskiss, nu vet jag var den sitter och hur allt funkar.
tack för ett trevligt forum och för bra svar. och för att jag fick låna tråden lite.
//Dennis
-
Det är lite olika, på en motor med våtkoppling sitter den på primär axel, innanför variatorn. Typ Cf moton/goes520.
På andra, som tex Linhai/allroad 300, så sitter den på sekundär axel mellan variator och v-låda.
MVH / Benny