ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: bjursell skrivet 22 juni 2009 kl. 19:15:50
-
hej ja är inne på en lt250r dock jävligt svåra få tag i! speciellt här uppe i norrland!
men ja tänkte vilken rekomendera ni?
LT250r?
LT500r?
Banshee?
kom gärna med ett annat förslag :) ska inte vara för dyr heller, därför vill ja hellst ha en lt250r för som dom säger så är de ju mest quad för pengarna! och de litar ja nästan på :) SKRIIIV! :headbang:
-
vad skadu använda den till ?
men en 250 otrolig slött ??
har lilraptorn 350 o runt 30 hk o vill ha mer effket redn nu efter 3 mån me den.
-
Köp inte för litet!! Köp minst 450cc... Är du van med 250cc 2-takts cross så går en standard 450cc Quad SÄMRE bara så du vet. Har en ganska trimmad 700 Raptor och den drar inte jättelätt ifrån en 250 Cross.
Så köp minst 450cc tycker jag.
Banshee är mer för Gata, Grusväg osv... inte riktigt gjort för att hoppas med och sådär som dom flesta 450 maskinerna är.
-
lt250r är ju en tvåtaktare, är väll mäst inne för att hoppa och leka! jag kör just nu en kawasaki kx 250.
-
kan säga att suzuki lt250r ligger på dryga 45 vilda kusar :)
-
Micke skoog här på forumet ska ju sälja sin 500:a det är också en 2taktare...
-
joo jag vet men dom pengarna har ja inte för tillfället, måste få sålt min cross och skoter före.
vill bara veta om någon har någon hoj att sälja till senare eller någon ni rekomendera :djump:
-
Tja LT500 är nog en bra maskin, är inte den väldigt tung dock? typ 250kg? En YFZ t.ex väger ju 100 kilo mindre, effekt är ju inte allt :) någon säger ju det ska vara runt 86? hästar i LT500'an... Tycker det låter lite som önskesiffror men det kan väl stämma med tanke på det tunga chassit.
Tycker du ska köpa en 4 takts märkes 450... vet det finns 2 fina YFZ'or på forumet till salu för inga jättepengar... Finns väl kanske ett skäl dom inte gör några nya värsting offroad quaddar med 2-takt :hmmm:
Brorsan har en KX 250 och den är ju endel piggare än en 450cc quad. men några tusenlappars trim så hänger du allt på!... En LT500 t.ex har ju inte chassit för crossbana t.ex och en 450cc quad har mycket finare chassi för bana t.ex... vore bra om du fick provkört nått :)
-
har hört lt500:an skulle ligga på drygt 170kg :S lt250r ska då väga drygt 130kg låter då som en jävla fin vikt med tanke på att den bara är 20kg tyngre än min cross då :P ja ska försöka leta nån fin, de är nästan så ni övertala mig att köpa 450 istället för nån tvåtaktare men ja vet som sagt inte än, självklart skulle slinka på något trim! får ju inte vara slöare än de ja har nu ;) dock så tycker ja min kawasaki går som fan! vågar knappt gasa.. :headbang:
-
170kg och 130kg kan nog kanske stämme...... jag är inte säker men har för mig någon pratade på att den var ruskigt tung i alla fall...... och micke skoog tror jag sa det skiljde 50kg bara chassina sins emellan...... är inte säker på han sagt det men har för mig :)
-
tycker 170kg inte låter så jätte tungt, har du nån aning om vad yfz väger då? sen hur många hästar osv de är i dom? :)
-
har sett på hondas trx 400 ex också, är de en bra maskin? känns lite jävligt att ha en luft kyld...
vill som helst ha en vätske kyld. Har också tillgång till fräs osv på skolan så de lär nog bli att plana toppen lite :headbang:
-
Hondan är ju en bra maskin vad jag har hört. Men som du nämnde, tyvärr så är den luftkyld. I Hofors så fick jag en tid på 22 sec någonting(back tävling, rakt uppför slalombacken, jag slog en yama 660 som har gyt-r helsystem också ;) ). Så kom Hondan in på 26 sec tror jag, och jag körde original och han hade ett slip-on BLA. Så jämfört mot en LTZ så är de inge vidare fart. Men det är en bra maskin, ett bra chassie för cross banan.
-
okeyokey men låter som en hyffsad maskin då :) är inte samma motor på arctics dvx och sukas ltz? för ja tänkte på arctics skotrar brukar de sitta en suzuki motor? :)
-
LTZ och DVX är samma maskin, de sminkar sig bara annorlunda ;)
Nej Hondas motor är en gammal design, Kommer inte ihåg riktigt, men inte en ny utvecklad iaf. Men ny tillverkad är den!
-
har som funderat på de :) iaf enligt {jonas 4923} så drar då suzuki lt250r en ltz400, ser då iaf så ut också då man ser på filmerna man hittar, är endå fortfarande sugen på en tvåtakts quad! låter grymmt gör dom med! :P de är svårt få så mycke för pengarna anser ja med :) de enda som är synd är att de knappt finns nån på blocket..
-
Kul med lite diskusioner om de gamla Lt hojarna.
Tänkte klargöra lite,
Lt 500r är en tung pjäs orginal ca 190 kg , med enkla medel går det att banta denna en del (se min tråd här på forumet).
Min Lt 500r väger in på 170kg full tank, en YFZ 450 Landar på 167 kg TORR om siffrorna jag sett stämmer.
Effektmässigt just nu orginal LT 500r med FMF avgassystem ca 65 hk
Jag kan lova att det rör på sig...
Kan dock hålla med om att Chassiemässigt är en inte optimal, specielt bakdämparen, jag har uppdaterat min och nu är det betydligt bättre, framdämpning är av god klass även med dagens standard.
En bra lek maskin men för crossbanor finns det bättre....
LT 250r är en bra maskin och mycket "bang for the buck"
Väger in kring 130 kg med soppa
Ca 45 hk vilket ger bra vikt effekt förhållande.
Chassiemässigt väldigt bra för sin ålder.
Prestanda mässigt snabb om man jämnför med "Standard" 4 taktare
Som mätpunkt kan jag väl säga att som "dragracing maskin" även om det för mej är ointressant, är det väldigt jämnt mellan en Preppad LTZ 400
och en standard LT 250r från -86
Att veta är att det är en gammal maskin och det är nog bra att hitta en underhållen hoj som fått en del kärlek.
Jag vill inte säga att någon maskin är bättre än någon annan jag gillar den nya 450 maskinerna med låg vikt och bra användbar effekt.
Givetvis, styr ju även plånboken och då kan jag faktiskt rekomendera LT 250r billigt och rikitgt kul.
Lycka till med letandet
Mvh
-
det är väll nästan klart vad de skulle bli och de är väll då en lt250r om man inte lyckas spara ihop mer pengar till nån nyare och bättre maskin, men ser inte så ut i dagsläget.
får hoppas på att de kommer upp någon lt250 på blocket senare,
ni kan gärna fortsätta att tipsa om nån, skulle vilja veta någon som är bra att hoppa med? :)
-
vad ligger en lt250 på? YFZ för övrigt... väger 156kg torr och typ 15 till blöt kanske. den har ju tveklöst bättre chassi men klenare motor... du har runt 38-40hk i motor beroende på årsmod. Sen är det ju 4-takt. en hel del lättare att hålla sig på just den effekten du har lust till..... 2-takt är ju lite som att åka turbo :) beror ju på vad du ska med den till såklart.
En YFZ ligger väl på blocket för runt 35.000 :dntknow:
-
dom ligger drygt mellan 20-10k, vet ej torr vikt men tydligen 130kg, dryga 45kusar, sen vet ja inte så mycke mer, tycker de låter som en bra maskin men med tanke på åldern så måste man hitta en som är i bra skick!
fakta ja fått ifrån jonas 4923
-
Stirra dig inte blind på vikt/häst krafter. Chassie? Bromsar? Stötdämpare? Motor karaktär? Vad ska du köra? Service? Vad är hojen i för skick osv...
-
kan inte mer än hålla med Motoya här... har en rätt vass N/A Raptor och enda gången jag helt seriöst med handen på hjärtat har nytt av hästkrafterna är när jag ska dra upp den på bakhjulen på 4-5ans växel... Visst är det roligt när det rör sig men jag ska som endel vetligen sälja min raptor och köpa en YFZ för dom har bättre chassi för att busa med dock klenare motor men det är inget som direkt stör mig. Och jag är en sån där person som aldrig kan få för mycket Ardendrar under huven!
-
jag har inte så stor koll på chassi, bromsar och fjädring men som dom säger så är de ju en väldigt bra quad för pengarna och man får väll lita på vad folk säger, skulle gärna vilja ha en yfz eller en raptor men tyvär är de mina pengar som styr över vad ja kan köpa och inte köpa, går ju som sagt fortfarande i gymnasiet. :)
-
kollade nyss blocket och såg bara micke skoogs Lt500 där... för 37.000... det är ju i stort sett exakt samma pengar som en YFZ kostar med ungefär samma utrustning som han har... typ nått effektsystem, extra däck osv.
Men för en student är ju till å med 10.000 bra mycket!
Har inte kört någon av 2 taktar quaddarna men jag skulle tro att dom mest lämpar sig för grisköra på grusvägar och i sandgropar. Men på t.ex Crossbana är nog t.ex YFZ'an mycket finare.
Tro inte att jag jämför LT'arna med korea quad nu men jag hade korea quad i början (Hyosung 450) och tyckte att den fungerade ju riktigt bra! Detta var min första offroad racer jag ägt så kände inte så noga på dämpare etc. Men så var jag och hälsade på en gammal kompis som hade Raptor 700... Jag fick prova en sväng och jag körde upp å ner upp å ner upp å ner från trottoarkanten och bara skrattade för dämparna var så fina i jämförelse :)
och sen att man kunde göra stoppies pga liiiiiiiiiiite bättre bromsar gjorde ju inte saken värre.
Förr siktate jag allt mos på effekt. På min nya quad kommer jag trimma ganska minimalt och bara uppgradera chassi in i oändligheten :headbang:
Hög effekt för bruks skick så säga är nog endast försvarbart i just en stor Sandgrop! Där är ju inte chassi lika viktigt heller så ska du bara nöta sandgrop/grusväg så är nog kanske LT 2-taktare maskinen för dig, ska du åka nå bana eller så, så är en 4taktare 450 bättre :)
-
Jag vill så gärna ha kanske en som ni säger Lill raptor men man måste ju ha pengarna för de.
Pengarna till crossen har ja känat ihop själv och de är endå inga stora summor, och hos oss är det inge pappa betalar heller.
men vi får se vad ja skaffar ska nu sälja crossen inom kort och kanske vara fordons fri ett tag till vintern och spara ihop pengar, sen ska ja försöka fixa skotran så man får lite pengar för den.
vi får ju se vad de blir för nått med tanke på lt250r är så sällsynta så får man kanske försöka satsa på något annat! :)
-
snart får man gamla raptorer och Yfz'or kastade efter sig..... Handla 1 kilo mjöl på konsum så får du en bättre beg raptor som medmera bonus! :headbang:
-
anser du att dom är billiga? eller håller på att bli billiga?
annars har ja sett att raptor 660 inte var så satans dyr! är de en bra maskin? :D
-
Raptor 660 är i stort sätt underhålls fri. Bara du smörjer kedjan och byter olja så är det inge problem! Bakhjulen på 3an är en baggis. Mycket hoj för pengarna.
-
nämen ja vill som sagt har en hoj som håller och är skön att köra! hellst ska de ju var nå krut i den så man ta sig någonstans! men får kolla vidare på dom. eller kommer nog kolla på alltmöjligt tills ja ska köpa men kanske nån ja ska kolla lite extra på!
nämn något jag ska se upp med då ja ska fara och kolla på nån maskin?
O0
-
Nja asså Raptor 700 framförallt är väl inte så jättebillig.... ligger runt 40.000 för dom billigaste oreggade. YFZ kan du få kanske för 30.000kr sett några på blocket med ganska fina grejer
se upp för 2001 tidiga 2002 Raptor 660 om du ska se på sån... dom har dåliga växellådor.
glöm inte kolla om "diffen" glappar och alla kulleder i framvagnen.
-
det är inte så många 01-02 mest 05 vad ja har sett, nämen får titta på dom lite nyare då.
har ju faktist bara kört fyrhjuling en gång och då var de jävligt roligt! men duger raptor 660 till sand gropar och banor då? :)
-
660in är gjord för sandlådan! Bra vrid, bra effekt, och så har den det dära härliga o mysiga "stor stonk" ljudet som försvann på 700an.
-
så 700an är dubbel cylindrig?
är de bra fjädrig på dom? och vet du om de är lätt att ställa fjädringen? ja tänkte med tanke på att ja endå är ganska lätt och dom flästa fjädringar är ställda för 70-80kg dock är ja ju närmare 70kg men kanske är lite för styv för mig orginal.
-
nej nej, 660 har dubbla förgasare. Därför gillar jag mer deras ljud, 700an har insprut. Lite vassare ljud i den ;)
Fjädringen är bättre än LT250 kan jag tro, lätt att ställa? Inte en aning, går väl att ställa på dom flesta hojar?
-
jaha okey då förstår ja ;)
jo kan ja tänka mig, de är ju en nyare maskin så.
de är väll bara vänta och se! vill faktist ha en hoj med bra fjädring också, dock så fokusera ja mig på effekt först och främst! men vill inte ha någon hoj som ja blir totalt jävla sne i ryggen av så ja måste gå till kotknäckarn 7 gånger i veckan! :)
-
Jag sitter bättre på en 660 än vad jag gör på min DVX. Då sadeln på 660n är för skön! Sen sitter man bra på den också, fast det hade inte skadat med en styr höjare.
-
http://www.blocket.se/halland/Suzuki_lt250r_22242205.htm?ca=20&w=3
http://www.blocket.se/halland/Fyrhjuling_med_125cc_crossmotor_22274751.htm?ca=20&w=3
Billiga alternativ som kanske kan va nåt
-
Hej igen,
Min LT 250r väger 131kg fulltankad neutral viktfördelning fram/bak
Som jag tidigare skrev Lt 250r riktigt bra fjädring som funkar även på crossbanan om man så vill, jag åkte i maj på en skotercross bana och inte en enda gång kände jag tendenser till bottning av fjädring el dyl.
jag får nog säga att jag är lite förvånad att skillnaden inte är ännu större mot nyare maskiner.
OKI siffrorna på YFZ jag sett var felaktiga, 156 kg är riktigt bra !! Håller fullständigt med dej YFZ är i nuläget grymt prisvärd, hittar man en där veven är iordninggjord riktigt så slipper man dessutom obehagliga överraskningar har man pengarna skulle jag satsa på en yfz, mycket trevlig maskin, den tycker jag är mest för pengarna om vi titta p 4-takt och vill ha låg vikt och bra chassie.
Att jag sen har en förkärlek till 2-taktare är ju en helt annan historia....
Så ser ungefär min lista ut iaf
10-20 kkr Lt 250R
20-30 kkr LTZ 400 raptor 660 Beroende vad man skall ha hojen till.
30-40 kkr YFZ 450
40- Bara att välja
-
är dom sköna att svänga och så då? stor tippo risk? dock har de ju mycke att göra hur bra man är på köra då de gäller att tippa med hojen skulle ja kunna tänka mig. skulle hämskt gärna vilja prov köra nån raptor eller lt250 så ja får känna hur dom är att köra, de är ju en liten prisskillnad mellan dom men annser fortfarande att lt250 värka vara en kannon quad, vad de låter som på andra så värka de som de. :D :)
-
vältorisk eller inte.... breddar man maskinen så får man fruktansvärt mycket mer stabilitet, min är breddad 10cm fram 13cm bak... ganska svår att få upp på sidohjulen med flit. Original är det inga problem
-
kör du gata då eller far du offroad? för dom ska väll bli mindre smidiga om man bredda? :)
-
jag kör överallt.... och framkomligheten var inte A och O eftersom jag trots allt kör en 700... men jag har då inga som helst problem att vrida runt den, gäller bara att använda frambromsen och gasen som folk så kan jag kasta runt den på en femöring!
-
bruka de inte kosta en aning add bredda dom då? tänkte att du måste väll byta A-armarna? bak kan du ju sätta spacers? fasst de kan man väll fram också?
-
jag kan säga att jag fick små prova "jonas 4923" lt 250 och underskatta den inte.. säkert hur kul som hälst om man har skor som passar växelföraren vilket jag inte hade.. slött går den då inte.. Det är bara ovant att inte vrid på låga varv.. Men om man lär sig köra den ordentligt så kör du garanterat jämt med många moderna maskiner.. Det har ju om inte visat sig på våra små utflykter ;)
500 går ju som ett spett har inte "rejesat" men den verkar ligga väldigt jämt med min 700 som är något preppad dessutom.. kanske inte med samma utväxling men det kanske inte är en maskin man ligger på autobahn heller..
Det ända som är synd är att den är rätt stor..
Hoppas du hittar nått som passar.. jag byter inte in min rappe mot gul quad för jag tycker den e så stilig :lol:
-
joo men har sett några av era filmer ;) riktigt bra faktist! :headbang:
nämen de står mellan lt250r och raptor 660, beror på hur mycke pengar ja kan skrapa ihop! :)
kanske låter som två helt olika val men de känns som lt:n är en riktigt fin maskin om dom är i bra skick!
-
joo men har sett några av era filmer ;) riktigt bra faktist! :headbang:
nämen de står mellan lt250r och raptor 660, beror på hur mycke pengar ja kan skrapa ihop! :)
kanske låter som två helt olika val men de känns som lt:n är en riktigt fin maskin om dom är i bra skick!
precise.. tror inte man kan jämföra dom alls riktigt..
raptorn har ju stor fördel i mina ögon då en lt250r lär kräva bra mycket mer kärlek av sin ägare... men då är ju prisbilden helt annan oxå.. Köp en an varje så blir du säkert nöjd ;)
-
tja jag har ju snålbreddat min med spacers fram och bak... fram blir den ju lite brytigare om man kör i spår och kör på nått lite halvstort. men bak funkar det ju klockis :)
-
om jag hade haft pengarna till att köpa en av varje så skulle de bli så ;) men nu är de ju inte så :P
nämen på något vis känns de grymmare med en quad med tvåtakts motor men tvåtaktare tar med stryk och behöver mer omsorg! dock är de ju grymmt skönt då dom sticker iväg på högvarven!
Jag har faktist inte några stora problem att meka heller så de är inga stora problem för mig om något går sönder så de är ju en fördel! dock så hatar ja då saker går sönder! ;D
-
spacers är väll inte så dyrt? de är ju ett snabbt och enkelt sätt att bredda :)
-
har en idé som ja har haft förut också, hade lagt upp en tråd men de va ingen som svarade. tänkte köpa ett quad chassi och sätta i min kx 250 motor i den, dock hittar man inget billigt utan motor... svara gärna vad ni tycker om de :)
-
tjena,
Hur mycket kan du lägga på ett chassie ??
Iden är bra, jag hade en lt 250r med Yz 250 motor för länge sedan den gick finfint
Jag kanske vet av ett chassie, men vet inte pris ....
Mvh JOnas
-
inte allt för mycke, har inte så stor koll vad ja kan lägga ut, ska isf sälja skotern så fort som möjligt!
vad är de för chassi? :) om inte annat om han vill byta!
-
10-20 kkr Lt 250R
20-30 kkr LTZ 400 raptor 660 Beroende vad man skall ha hojen till.
30-40 kkr YFZ 450
40- Bara att välja
håller med! men för min del så sätter jag ju trx400 istället för raptor. trx400 är väl den mest sålda quaden någonsin o på anndra sidan atlanten verkar ju den vara populärare än ltz an. så lär inte vara en dålig quad, tror nog att den kanseke t.o.m är bättre än ltzan. annledningen till att den kanske inte blivit så popis här kan ju vara att den inte finns vägreggad villket ltz an gör. är ju precis samma med yfz an och trx450, trx450 finns knappt alls någon vägreggad och därför är den heller inte lika populär som yfz. dock en minst lika bra hoj, ska man moddifiera är den nog bättre, och så är motorn mer pålitlig än yfz ans.
660 ska väl vara den mest tippiga quaden av alla så därför väljer jag bort den till förmån av trx400.
ang. LT250 så är det en av mina dröm quadar och jag kommer om några år att inhandla en bara för att jag inte vill dö utan att ha ägt en ;) (förutsatt att jag inte dör i förtid) och har den fungerat i 20 år fungerar den nog bra i 20 till och de är ju 2takt så man behöver ju inte vara allt för mek kunnig för att klara av de mesta. dock kanske man måste göra det mesta ganska ofta.
Om du inte har suport från dina föräldrar så är det bara att jobba mycket ()p mina föräldrar betalar inte och själv har jag inte haft ett enda ledigt lov under hela högstadie/gymnasie tiden för att ha råd med dom grejer jag har, men sen har jag inte så dåliga grejer heller och de blir bara bättre grejer för varje dag...även om jag hade fått hjälp med betalning hade jag inte velat ha det för känns så jävla bra att veta att grejerna man har är sina EGNA köpta för pengar man själv tjänat ihop!
-
joo de känns skönt att man känner att man har gjort sig förkänt till sakerna man har :)
men antingen blir de att spara ihop pengar till nån hoj eller så blir de sätta på KX motorn på något chassi :)
-
kom på en hoj till som kan vara värt att titta på
Yamaha blaster 2taktare som är mindre krävande än en 4taktare och med helt okej drag (körde själv blaster innan, och var ganska besviken när jag bytte till 450 på att de inte vara större skillnad på motor ork än vad det var) men sen är den lite för liten i chassiet, så är du över 15 så är den nog igentligen lite för liten men har du alldrig kört quad innan så kommer de ta ett ganska bra tag innan du märker av det! tror att SMC barossa eller vad dom nu heter har ungefär lika dant chassie och dom är de ju vuxna som kör!
-
joo ja hat tittat lite på dom men dom ser små ut och för mig som är 185 lång så tror ja inte de skulle passa så bra ;) ja är mest sugen på 2 takt :) de är rappa grejjor och låter gött!
-
joo ja hat tittat lite på dom men dom ser små ut och för mig som är 185 lång så tror ja inte de skulle passa så bra ;) ja är mest sugen på 2 takt :) de är rappa grejjor och låter gött!
synd att de luktar moppe! ;D ;)
-
inge moppe här inte!!! ;) har aldrig haft en moppe heller och kommer aldrig ha! cross eller quad! skulle gärna ha en 4taktare men dom är så dyr och dom som är billiga är för de mästa skit :P
-
jag har väl ungefär samma fråga som dej fast mina val står mellan polaris predator 500(troy lee),suzuki ltr 450 och raptor 350 :).men har ingen aning vilken sm blir bäst.ideer någon :headbang: ;D ;D
-
skulle nog tippa på predatorn eller ltr 450in :) raptor 350 sägs ska vara lite halv slöa och man blir fort less på dom