ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Narmasil™ skrivet 21 juni 2009 kl. 21:13:37
-
Hejsan, jag har fått svara på frågor angående Dobeck boxen, hur man ställer in den och vad alla knappar är till. Tänkte klargöra detta lite då det är några stycken som frågar om tips nu och är väl lite halvless på att skriva allt från scratch igen :)
(http://www.holeshot.com/Bandit_1250/images/TFIbox2_350.jpg)
När du ska göra justeringar på boxen se till att du kan ha så du kan se den under tiden du kör! Detta är ganska viktigt och underlättar inställningarna radikalt!
En kort genomgång av vad dom 4 skruvarna under gummilocket är till...från VÄNSTER till HÖGER
1 - GRÖN Lampa: Main jet, ökar bränslemängden över hela registret
2 - GUL Lampa: Added jet, ökar bränslet vid snabbt gaspådrag eller belastning, ställ dig på tomgång och dra några rappa gasningar så ser du den tänds)
3 - RÖD Lampa: Extra jet, samma funktion som main jet (Observera 4'e skruvens funktion)
4 - Ingen Lampa: Med denna ställer du på vilket varvtal boxen ska stänga av 1 & 2'ans skruvar och istället slå på 3'ans funktion (Varva upp hojen ganska högt så ser du vid vilket varvtal den byter från Grön till Röd lampa
När du nu ska ställa in din hoj så se till att du har en vägbit med mycket plats och inte massa trafik, Ha boxen i knät eller fäst den på tanken eller liknande så du SER den! (Har någon installerat den åt dig så kablarna inte räcker så är det helt klart värt att skruva loss så att du får fram kablarna så du får SE på boxen medans du kör!)
1... Kör på 3-4'ans växel och svaja mjukt mellan 2000-5000 varv och se till så den går jämnt med 1'ans skruv
2... Kör på 4'ans växel på 2000 varv och ge FULLT gaspådrag upp till ca 5000 varv och justera så den går jämnt och fint dit upp med hjälp av 2'ans skruv
3... Nu är det svårt att hålla i boxen samtidigt som du ska greja något men nu vet du att allt upp till ca 5000 varv är korrekt inställt! och då är det bara sista skruven kvar. Ta reda på vilket varvtal du ställt in att den RÖDA ska gå in. låt säga 5000 varv.... Då drar du från 5000 varv och upppt och ser till att den går bättre.
*Några små korta att ha i tanken när man grejar med Dobeck boxen gentemot den lyxigare PowerCommander (PC3-5) är att Dobeck boxen kan ALDRIG ge mindre bränsle än originalt, det kan PC3-5 boxen.
* Öka bränslet och du känner att cykeln går Bättre! går den bra så fortsätt öka ända tills den börjar gå lite dåligt igen (för fett) och skruva då tillbaka en liten bit. Har du Dobeck + Öppet Avgasrör och kanske lite mer godis så kräver den mer bränsle än originalt och kommer gå för magert om du kör på noll. Och då håller grejerna längre och det kyler mer om du ger liiiiiite mer bränsle än optimalt, effektskillnaden märker du antagligen knappast och vill du ha 100% exakta racinggrejer så är PowerCommander'n + Bänkning saken som gäller. Men Dobeck boxen räcker fint till ungefär 60-65 Bakhjulshästar på Raptor700 som är vanlig..
Hoppas guiden hjälper någon ()p