ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: ante_jonta skrivet 20 juni 2009 kl. 13:28:24
-
Jag har en LT-F4WD 250cc Quadrunner 1987 efter min farsa.
Den har inte gått sådär väldans mycket, men vill ändå djävlas med mig.
Nu har den stått ett par år men redan innan så hade den samma symtom när den kördes.
Den behöver choke för att inte dö fastän att tomgångsskruven är i botten och jag har skruvat åt olika håll på justerskruven på förgasaren (Mikuni VM24SS)
Men när jag fått upp varven går den hyfsat, någon liten tendens att hoppa över något slag ibland.
Det är lite svårt att få i växlarna när tomgången istället blir lite väl hög med hjälp av choken, jag får lov att "pimpla" lite på choken för att hitta ett läge där det fungerar att växla.
Nu när jag tog mig tid att skruva lite (innan den togs i bruk igen efter stillaståendet) så tog jag lös förgasaren och märkte att chokspjället satt fast, nu pajade fästet för wiren när jag skulle dra upp spjället så det fick bli att beställa nytt. 270:- :-(
Nåväl, den håller som sagt p åoch går ojämt och dåligt utan choke, jag har 10 liter bensin i tanken
har kollat så att det sprutar bensin till förgasaren när jag tar lös slangen.
Har dessutom skruvat isär bränslepumpen för att försäkra mig om att membamet ser OK ut.
Vacumet i bränslepumpen funkar också, kan inte upptäcka något läckage i slangen från förgasaren.
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska ge mig på för att försöka hitta problemet.
Ska jag justera ventilerna? Vad ska iså fall ventilspelet vara på den här motorn?
Finns det någre kända problem med just den här maskinen, någon liten kanal i förgasaren eller membram någonstans?
Kompet verkar OK, men borde jag kolla upp det som en viktig del i felsökningen? Vad är isåfall det rätta kompet?
Om någon känner sig redo att ge mig ett tips så tveka inte, jag behöver och är eigt tacksam för HJÄLP, veden skall fraktas! :)
-
Skämmes tamejfaan!
Jag ber om ursäkt, men jag hittade reda på felet i kväll.
Inspirerad av mitt eget inlägg gav jag mig på maskinen igen.
Sprayade med startgas för att hitta tjyvluft, och rev förgasaren.
Och se, där var det et skräp i ett munstycke som låg och rasslade runt.
Jag gissar att det täppte till ibland och flyttade sig ibland....
Med gassvetsens 0,3mm rensnål var det hela avklarat, och två års svärande var till ända.
:D
-
Grattis ()p
Skamden som ger sig. Trädgren brinner. Man ska aldrig ge upp ;D
Hämta hem veden med dig nu...