ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Freak skrivet 15 juni 2009 kl. 21:21:31

Titel: Inkörnings-tid??
Skrivet av: Freak skrivet 15 juni 2009 kl. 21:21:31
Tjena alla glada. Jag e ny i gemet tänkte fråga er rutinerade rävar om hur länge inkörnings-perioden är. Har köpt en psmoto 250 extreme, den har nu gått ca 20 mil. Jag har satt på ett 115 huvudmunstycke, öppet uni-filter och tatt ur insatsen ur dämparen. Problemet är att den tjuvstannar för mig ibland när jag släpper gasen i tex. korsning, har ställt tomgången på ca 2000 rpm. Nån som känner igen det?? Nån som vet vad jag gör för fel???
Titel: SV: Inkörnings-tid??
Skrivet av: AtvNerd skrivet 15 juni 2009 kl. 21:23:17
kan inget om ditt märke, men jag kör inte in nåt, kör den som du tänkt använda den. ()p
Titel: SV: Inkörnings-tid??
Skrivet av: *2STROKE* skrivet 16 juni 2009 kl. 11:03:58
det som kan hända vad jag vet är ju att motorn blir lättare varm
Titel: SV: Inkörnings-tid??
Skrivet av: AtvNerd skrivet 16 juni 2009 kl. 11:36:08
det är skillnad om man sätter i en ny kolv i en gammal cylinder, då kan man ta lite lugnt och "köra in den", annars nytt på nytt så ska det inte spela nån roll....
Titel: SV: Inkörnings-tid??
Skrivet av: Lowest skrivet 16 juni 2009 kl. 13:16:27
kan inget om ditt märke, men jag kör inte in nåt, kör den som du tänkt använda den. ()p

 ()p ()p ()p
Titel: SV: Inkörnings-tid??
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 16 juni 2009 kl. 15:01:40
FAKTA ANG DETTA ÄR FÖLJANDE.....
En ny motor skall alltid köras in på ett vettigt sätt för att den ska få längre livslängd.Extra olja i tanken,att vara noga med att motorn har rätt arbetstemp innan körning,lugn körning den första tiden.
Cylinder och kolvringar måste få möjlighet att nötas in så att kolvringarna orkar stå emot kompressionen.
om man kontrollerar kompen i en ny motor före inkörning samt efter så har man bättre komp i den inkörda motorn.
En motor som pressas hårt från ny löper stor risk att "nypa" pga att kolvringarna inte tätar mot cylinderväggarna och "eldlågor" går ner längs kolven och detta kan medföra att kolven expanderar fortare än cylindern och då nyper den.
På en fyrtaktsmotor så har vi ju även ventiler,styrningar,och kamaxlar som skall nötas in så nog är det vettigt att lyssna på folk som verkligen vet vad inkörning betyder istället för coola killen på 15 år som bara gasar å pappa betalar.
Hoppas verkligen att denna enkla beskrivning får er som funderat över detta att köra in edera maskiner på ett vettigt och bra sätt. :headbang:
Titel: SV: Inkörnings-tid??
Skrivet av: AtvNerd skrivet 16 juni 2009 kl. 15:43:19
FAKTA ANG DETTA ÄR FÖLJANDE.....
En ny motor skall alltid köras in på ett vettigt sätt för att den ska få längre livslängd.Extra olja i tanken,att vara noga med att motorn har rätt arbetstemp innan körning,lugn körning den första tiden.
Cylinder och kolvringar måste få möjlighet att nötas in så att kolvringarna orkar stå emot kompressionen.
om man kontrollerar kompen i en ny motor före inkörning samt efter så har man bättre komp i den inkörda motorn.
En motor som pressas hårt från ny löper stor risk att "nypa" pga att kolvringarna inte tätar mot cylinderväggarna och "eldlågor" går ner längs kolven och detta kan medföra att kolven expanderar fortare än cylindern och då nyper den.
På en fyrtaktsmotor så har vi ju även ventiler,styrningar,och kamaxlar som skall nötas in så nog är det vettigt att lyssna på folk som verkligen vet vad inkörning betyder istället för coola killen på 15 år som bara gasar å pappa betalar.
Hoppas verkligen att denna enkla beskrivning får er som funderat över detta att köra in edera maskiner på ett vettigt och bra sätt. :headbang:


Struntprat! maskinerna är körda i från fabrik så att det räcker!
Det finns inga bevis för att en motor som är fegkörd håller eller går bättre...
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
 (http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm)
Ser mig själv inte som en cool 15 åring utan en ganska normal 35åring...
Titel: SV: Inkörnings-tid??
Skrivet av: Hydro skrivet 16 juni 2009 kl. 18:23:51
...normal...
:lol:
Titel: SV: Inkörnings-tid??
Skrivet av: AtvNerd skrivet 16 juni 2009 kl. 19:23:46
...normal...
:lol:
:cry:  ;D
Titel: SV: Inkörnings-tid??
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 17 juni 2009 kl. 00:04:52
INTE SURA FÖR DET NU HAR INTE NÄMT NÅGON ALLS FÖR DEN DELEN,
 :) Vad som är svårt på forumet är att ge rätt svar på frågor som folk ställer när man inte vet hur kompetent personen i fråga är....
På sidan som du lagt in finns ju det jag menar med att ta det försiktigt i
början med en "rå motor".

On a Dyno:
Warm the engine up
completely !!

Then, using 4th gear:

Do Three 1/2 Throttle dyno runs from
40% - 60% of your engine's max rpm
Let it Cool Down For About 15 Minutes

Do Three 3/4 Throttle dyno runs from
40% - 80% of your engine's max rpm
Let it Cool Down For About 15 Minutes

Do Three Full Throttle dyno runs from
30% - 100% of your engine's max rpm
Let it Cool Down For About 15 Minutes
Go For It !!

Hoppas att alla blir nöjda med min motivering till detta inlägg.
Sitter trots allt inte å skriver på forumet för att föra folk bakom ljuset utan för att dela med mig av det jag lärt mig genom åren.
MITT MOTTO ÄR LEARNING BY DOING.STAY  8)
Titel: SV: Inkörnings-tid??
Skrivet av: T skrivet 17 juni 2009 kl. 08:06:59
Struntprat! maskinerna är körda i från fabrik så att det räcker!
Det finns inga bevis för att en motor som är fegkörd håller eller går bättre...
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
 (http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm)
Ser mig själv inte som en cool 15 åring utan en ganska normal 35åring...

Jag kör också enligt beskrivning som finns via den länken :)

Citera
Ser mig själv inte som en cool 15 åring utan en ganska normal 35åring...
Vi normala 35 åringar blir ju som 15 när vi får åka hjuling...  :djump:
Titel: SV: Inkörnings-tid??
Skrivet av: Lowest skrivet 17 juni 2009 kl. 10:09:49
INTE SURA FÖR DET NU HAR INTE NÄMT NÅGON ALLS FÖR DEN DELEN,
 :) Vad som är svårt på forumet är att ge rätt svar på frågor som folk ställer när man inte vet hur kompetent personen i fråga är....
På sidan som du lagt in finns ju det jag menar med att ta det försiktigt i
början med en "rå motor".

On a Dyno:
Warm the engine up
completely !!

Then, using 4th gear:

Do Three 1/2 Throttle dyno runs from
40% - 60% of your engine's max rpm
Let it Cool Down For About 15 Minutes

Do Three 3/4 Throttle dyno runs from
40% - 80% of your engine's max rpm
Let it Cool Down For About 15 Minutes

Do Three Full Throttle dyno runs from
30% - 100% of your engine's max rpm
Let it Cool Down For About 15 Minutes
Go For It !!

Hoppas att alla blir nöjda med min motivering till detta inlägg.
Sitter trots allt inte å skriver på forumet för att föra folk bakom ljuset utan för att dela med mig av det jag lärt mig genom åren.
MITT MOTTO ÄR LEARNING BY DOING.STAY  8)


Jag körde fullt ifrån början med min Raptor 700. Jag låg inte å pressade den på fullt länge å inge segkörning på hög växel. När ja böt maskin hade Raptorn rullat ca 950 mil och den gick lika bra som när ja köpte den och det enda ja bytte på motorn va tändstiftet vid 700 mil.
Den drog inge olja på 200mil å bränsleförbrukningen låg på ca 0.65 blandad körning (väg,sandtag,skogskörning)
Jag har kört in alla mina maskiner lika och inte haft nå problem.

Jag är 42 år och det va länge sen ja va 15